Edullisin/ilmainen parametrinen 3D-Cad?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tomimk, 3.4.2004.

  1. tomimk

    tomimk 1st gear

    Käytän PTC ProDesktopia mutta sitä ei enään tueta, nykyistä voi käyttää muutaman vuoden.

    Linuxille on tulossa GNU-Projektina 3D-Cad mutta mitä kannattaisi käyttää tuota odotellessa?
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä käytän Autodesk Inventoria. Se on helppo käyttää!
    Demoversio toimii 15 päivää täydellisenä jos haluat testata (netistä täysi versio löytyy myös crackättyjä, olen kuullut! :-o )
    Huono puoli Inventtorissa on että se on täysin naimisissa Windowsin/I-explorerin kanssa ja siinä on myös kaikki Microsoftin viat ja oikut.

    Jotkut kehuu Solidworksin helppoutta. Oisko muilla siitä lisää tietoa?

    - Jani -
     
  3. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    SolidWorks on paljon helpompi käyttää ku autocad. Sillä voi tehdä kokoonpanoja ja kokeilla niitten toimintaa. Toinen hyvä ois Pro/Engineering Wildfire. Taitaa olla paras mitä löytyy.
    http://www.ptc.com
     
  4. C72

    C72 1st gear

    Paras taitanee olla noista keskitason 3D-cadeista just tuo Solid Works. En vaan tiedä löytyykö sitä (tuoreita versioita) netistä. Yritin puhua reilun vuoden verran tuon inventorin puolesta, mutta lopulta käänsin minäkin ajatukset tuon SW:n suuntaan. Käyttökokemusta SW:sta ei juurikaan mulla oo, mutta perusmallinnus ja kokooonpanojen hallinta sillä sujuu jonkun verran helpommin kuin inventorilla. Autodesk tuntuu päivittävän inventoria melko tiheesti edelleen mutta mitään radikaaleja uudistuksia siihen ei mun mielestä oo tullu sitten 5.3-version. Yks hyvä puoli inventorilla on, siihen liittyviä oheisohjelmia on tarjolla demoversioina runsaasti ympäriinsä. Onko sulla joku tietty käyttötarkotus mielessä? Ohjelmat NC-koneille??

    ProE ja Catia onkin jo hieman eri luokkaa kuin noi em ohjelmistot..
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    4-5 vuotta on tullut veivattua kalikkaa SolidWorksilla. Perustemput oppii viikossa. Ainakin hlö.koht. pidän SW:tä helpompana ja loogisempana kuin Inventoria. Ja kun 3D:n oppii, ei 2D:hen ole paluuta.

    Ilmainenhan SW ei ole... :smile:
     
  7. Nasu Peetu

    Nasu Peetu 1st gear

    Itse vannon Inventorin nimeen. Olenkin sitä jo töissäni käyttänyt yli kaksi vuotta. Ehdottomasti helpoin ohjelma omaksua, netistä löytyy paljon apuja ja manuaaleja.

    Catia: Aivan hanurista, kaupallinen, nihkeä käyttää, vaatii koneelta paljon (liikaa). Ranskalaisten h*m*jen juonia koko ohjelma...

    MechanicalDesktop: Kohtuullinen käytettävä, aika nopea omaksuttava, kevyt koneelle, tekee suoraan DWG ja DXF-formaatteja, ulkoasu vanhan aikainen, vaatii manuaalin.

    Solid Works: Kuulemma (=en itse käyttänyt) erittäin paljon Inventorin kaltainen, helppo omaksua.
     
  8. dart69

    dart69 Gearhead

    Otetaan nyt sitten vielä yks ohjelma... Itse käytän työkaluna Solid Edgeä. Kun ohjelman parametrit on hionu vuosien saatossa kohdalleen, ei protojen tekoon enää ole paljon aikaa tuhlattu. Omasta mielestäni helppo ja looginen käyttää, mutta asiahan täysin kiinni siitä mitä on tottunut käyttämään. Vaatii vaan koneelta tosi paljon kun tehdään isoja kokoonpanoja jossa on pultteja, muttereita ja reikiä paljon. Harrastuksen puolesta erittäin mukava, saa kromiosat oikean näköiseksi ja liikeratoja hienosti katseltua. Peltiosien levittäminen helppoa ja tekstin tekeminen laserleikkurille toimii hyvin.
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ainoa vaan, että mihinkään noista edellisistä ei harrastekäytössä kannata investoida, sen verran arvokkaita ovat. Ja kräkkiversioiden käyttöön ei kannata yllyttää. Vai mitä, ylläpito... :smile:
     
  10. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Eipä ole kokemusta kuin Solid Edgestä. 15 versio on jo menossa ja onhan siinäkin jotain parannettavaa. Paljonkin parannettavaa puolestaan minulla on käytön oppimisessa. Yllätyin kuitenkin käytön kohtuullisesta helppoudesta. En usko, että yksityisen kannattaa haaveillakkaan lisenssiä harrastekäyttöön. Itselläni on mahdollisuus hyödyntää firman ohjelmaa vapaa-ajalla.

    Juuri luin Metalli Tekniikka-lehdestä SolidWorksin John McEleneyn kommentin:" EDS:n Unigraphicsia ja Dassault Systemsin Catia pidämme SAP-luokan kilpailijoina. Solid Edge on hyvä ja vahva tuote, mutta kärsii huonosta jakeluportaasta."
     
  11. tomimk

    tomimk 1st gear

    ____________
    PTC Pro desktop oli 1000usd kaupallisessa käytössä, harrastuskäytössä ilmainen

    G-Cad 3D on ilmainen

    Kyselinkin tässä ilmaisia tai halpoja.
    _____
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-04-05 16:44 ]</font>
     
  12. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Solid Works ihan ok.

    Mutta automiehelle on vain yksi:
    Catia V5 tahi vanhempi nelipuolikas.

    Myös UG:n uudemmat versiot ihan ok, UG jonnii verran mukavampi käyttää jos tykkää tehä vaikka CNC-hommia. Aika hyvät koneistustyökalut.

    Edit: Tietty riippuu siitä mitä tekee, eihän UG ja Catia mitään pikkufirmojen ohjelmistoja ole. Kotona pärjää aika pitkälle ilmascädeilläkin, tosin 3d-ominaisuudet ovat yleensä joko olemattomat tai onnettomat. Se ja sama, eihän se ohjelma suunnittele vaan ihminen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: moppepepe 2004-04-05 17:50 ]</font>
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

    ProDesktop tuntuu toimivan hyvin esim Moottorin turhon mallilla ja pakosarjojen mallien kanssa, Suursääli ettei sitä enää tueta ilmaisena. Toi ilmaislisenssi säilyy 5v jos sattui rekisteröimään sen ennen vuodenvaihdetta. Minä ehdin!

    Solid worksia, mechanical desktopia ja vertexiä kokeilleena mieluiten käytän kuitenkin tuota halpaa ProDesktopia. En tiedä myydäänkö sitä vielä tohon 1000 usd pilkkahintaan. Se kuitenkin toimii yhteen ProEngineer -softan tiedostojen kanssa, muttei sisällä PDM-systeemejä. Eli kokoautoo ei tolla kannata tehdä mutta osien teossa tosi työkalu. Toimii mm IGES, SAT, STEP, VDA,VMRL ym kanssa.


    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-04-05 18:22 ]</font>
     
  14. tomimk

    tomimk 1st gear

    Taas uusi ILMAINEN parametrinen 3D cad..

    Taas uusi ILMAINEN parametrinen 3D cad..

    http://www.alibre.com/xpress/

    eikä maksullinenkaan näytä pahalta...

    Kokeilkaapa. Ei alkunäkymältä ehkä ihan SW tasoa mutta ilmaiseksi erittäin mielenkiintoinen.
     
  15. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tekee 3-D mallinnusohjelmilla autoprojekteissa?
     
  16. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Esim. runkomuutokset tai mitkä tahansa muut rakennemuutokset on aika helppo tehdä kuviksi lupahakemuksiin. Ja itse aion mallintaa hudsoniitin rungon jotta saan sen yleensä edes tehtyä, vain ruosteisia rippeitä jäljellä... siihen sitten uudemman eturungon istuttaminen cadissä, sitten taas piirustukset ulos ja saumaa tekemään. Tai noin siis unelmissa, saa nähdä koska ehtii. Tallin tarttis ekaks, se kun jäi Roihin, autojen kanssa...

    Mutta joo, ProE on itsellä käytössä työn puolesta, mahdollisuus olis käyttää myös Catiaa sekä Solidworksia, kaikki kyllä solidia kehuneet töissä, pitänee se ottaa seuraavaksi suurennuslasin alle. Tosin rungon mallinnus on jo aloitettu Aliaksella, siinä vasta kunnon 3d-softa! Ja pruut pruut, ei ollut tarkoitus fleimata, tässähän puhuttiin parametrisista, sitähän Alias ei oo, mutta siitä saa 20 dollarilla kuitenki non-commercial version, ja muotoiluhommiinhan se on ihan ykkönen. Haaveissa olis tehdä hudsonin ulkopinnat sillä vähän uuteen kuosiin... ja sitten ehkä toteuttaaki? Saapa nähdä.

    Ihan vasta itsekin yritin etsiä jotain educational tai non-commercial -versioita cadeistä kotikäyttöön, vaan ei niitä taida olla? Kuvittelin että esim. Solidworksista olis löytynyt, vaan kun ei niin ei. Vai olenko (toivottavasti) väärässä?

    Kräkättynähän kai löytyy kaikki ihan kaikkialta, mutta ei oikein viitsis... varsinki ku on tää virman kannettava kämpilläki, ei mahdollisuuttakaan kiertää lakia.

    Eli onko kellään parempaa tietoa tän hetken tilanteesta, olisko esim. maahantuojilla jotain hienoja kampanjoja?

    Vai... pitäiskö kerätä tästä harrastajapiiristä kasaan porukka ja pyytää tarjous esim. solidista? Jos joku parikymmentä tyyppiä sais kasaan niin varmaan alkaa hinta tippua! Uskoisin että lähes joka kerhosta tai niiden lähipiiristä löytyy osaajia, joten ehkä kerhotkin voisivat lähteä mukaan? No joo, kannattavuuslaskelmien tekijät vois olla kauhuissaan, mutta tää on vain tällainen heitto ideaksi... Kiinnostuneita? Minä ainakin voin lähteä hommaan mukaan, vaikka tarjouksien kyselijäksikin, uskoisin että firman puolesta suhteet toimittajiin on kunnossa.

    Ei kokeilusta ole haittakaan, kiinnostuneet voi laittaa vaikka privaa tai ehkä mieluummin ihan julkisesti niin kaikki tietää porukan koon koko ajan.

    Ja saa haukkua hulluksikin, tiedän että innostun vähästä... siksihän näitä harrastan ;)
     
  17. Meca

    Meca 3rd gear

    Kotona käytän VariCADIa. Ei siitä oikeastaan ole muuta hyvää sanottavaa kuin että se on edullinen ja toimii myös Linuxissa, mutta riittää minun tarpeisiini. Ohjelmasta löytyy myös ilmainen kokeiluversio.
     
  18. tomimk

    tomimk 1st gear

    3d-Cadit

    Nojoo...

    moni palstan lukija ei toki ole kiinnostunut aiheesta mutta tästä on tullut yllättävän paljon kyselyitä aikaisemman kirjoittelun perusteella joten ajattelin informoida asiasta.

    Itse olen ilmaisella 3D-Cadilla (ProDesktop) suunnitellut mm. Hihnapyöriä, akselita, kiinnikkeitä, talon, hallin ja autotallin sekä useita automaatioalan laitteita.

    Testailin tota uutta cadia ja sillä tuntuis onnistuvan myös mekaanisen ruuviahtimen ruuvienkin mallintaminen ihan työstökoneen ymmärtämään muotoon joten jokunen voisi olla vihjeestä hyvinkin kiinnostunut.

    Monellakaan kiinnostuneella ei välttämättä ole varaa ostaa muutaman tuhannen euron maksavaa 3D-Cadia harrastuspuuhiin;)
     
  19. tomimk

    tomimk 1st gear

    Re: Taas uusi ILMAINEN parametrinen 3D cad..

    Toi Cadi on ilmainen ainakin jonkin kokoiseen kokoonpanoon asti...

    Hallini piirrustuksista se kyllä sanoi että on liikaa osia ilmaiseen versioon mutta riittänee harrastuspuuhissa pitkälle!
     

Kerro tästä muillekin!