Efin muutos kaasarille ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pop no lepo, 17.3.2011.

  1. pop no lepo

    pop no lepo 1st gear

    Vaihdan 350 efi tilalle holley 600 kaasarin. Mitenkäs saan th700 askin loikkarin + turbiinin lukituksen toimimaan ? Kick dawn- ja kaasuvaijeri
    eivät myöskään käy suoraan kiinni. Onko kellään helpotusta näihin ongelmiin?
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Mitä varten? Ei kuulosta kovin fiksulta idealta.
     
  3. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Paluu kivikaudelle. Se siinä varmaan on idea.
    Mä en itse lähtis repimään nykyaikaista konetta ajassa kolmee kymmentä vuotta taaksepäin.

    Ennekun ryhdyt toteuttamaan hullua ideaa, ni lukaseppa kuitenkin toi ketju:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     
  4. 496SS

    496SS 3rd gear

    Kuten edellä jo mainittiinkin, niin harkitsepa nyt vielä.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Opel-miehet tekee kaiken väärin päin? Lepo!
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    En tiijä, taas näitä pääjuttuja (ajatuksia?)... mutta entä jos kuitennii neuvottas kysyjää? Ihan asiaa on toki huomauttaa että siirtyminen EFIstä kaasariin ei ole hirmu hyvä toimenpide miltään kantilta ajateltuna, mutta kait sitä omalleen saa tehdä mitä haluaa.

    Jääkös siihen nyt mitään kompuutteria kiinni, vai onko tarkotus tehdä kivikautistaminen ihan perusteellisesti?
     
  7. lake ender

    lake ender Gearhead

    holleylta saa valmista kiinnikettä 700:sen tv-vaijerille. Löytyy edelbrockkiin kanssa vauhtikaupoista. itselläni on lokarin valmiste 600 holleyssä, kun on lokarin vaijeritkin.

    ps. mä voin noutaa sitten ne ruiskukamat pois nurkista kuleksimasta :wink:
     
  8. maardu

    maardu 1st gear

    Kysyisin vaan sitä ,että miten vanha toi vekotin on?
    Ite kun yritin sama .niin katsastusmies sanoi että pitä olla vanhempi ku 91 vm ,mulla kun oli 93 vm ,niin ei pääsöissä mennyt läpi...eli ei sua laittaa!!!
    Sitä vaan vinkiksi :wink:
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Kai ymmärrät, että jakajakin menee vaihtoon samalla.. :odroll:
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Koskaan en oo moista tehnyt enkä tiedä, mutta kannattaako tosiaan 80/90 luvun tekniikka päivittää 50/60 luvun tekniikaksi?

    Sulta lähtee kaikki automatiikka siitä laitteesta, edes lämppäri/ilmastointi ei toimi niinkuin pitää...
    Joudut aivan vitusti sijoittamaan rahaa sekä aikaa isompaan bensankulutukseen...




    Mutta joo... Uus kaasari, imari sekä jakaja niin saat sen toimimaan jotenkuten.


    P.S. Ota SES-valon polttimo pois niin ei vituta kattella sitä.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Noita on pilattu jo ihan tarpeeksi noilla kaasari viritelmillä, osta sellanen , älä pilaa yhtä lisää...

    ps. Ylimääräsiä ruiskulaitteita otetaan vastaan.
     
  12. advance

    advance 3rd gear

    Itse tuommosen pilannut kesäautooni, jakaja, imusarja, kaasari tuli uutta, uudet romppeet paikoilleen ja heti lähti käyntiin.

    Arvostan itse ainakin varmaa toimivuutta ja yksinkertaista tekniikkaa, kulutus varmaan nousi jonkin verran.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Sama idea kävi mielessä itellä viime kesänä,kun kukaan "ruiskuguru" ei täällä meidän perällä osannut auttaa mua ongelmassani,mut sit löysin vian siinä vaiheessa kun toin jo viereiselle pöydälle vanhan kunnon Holleyn dp:n ja edelin imusarjan,normi jakajan kera :D
     
  14. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Itsekään oikein osaa kannattaa ajatusta siirtyä ruiskusta kaasariin, mutta jos ideana on virittää konetta esim. nokkaa vaihtamalla, niin kai siinä joku ajatus olisi. Meinaan ihan säädettävyyden takia. Tosin nykyään saa säädettäviä ruiskuja halvalla. Heittää vaikka megasquirtin jos on budjetista kiinni. Ymmärrän tietysti sitten jos bitin nypläys ei ole oma juttu.

    Jokatapauksessa vakiokoneeseen tuntuu typerältä idealta.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mahtaakohan alkuperäinen kysyjä olla kovin tyytyväinen noihin vastauksiin...nörttikomitea keskittyy näköjään vaan lynkkaamaan koko ajatuksen ja varsinainen asia jää käsittelemättä.
    Aihe kiinnostaa varmasti monia syystä tai toisesta joten asiallisia kommentteja ja kokemuksia kehiin!
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vähän ehkä hävettää toi oma lynkkaus.. Mutta tollaseen muutokseen mä haluaisin tietää syyn. Sitten voisin auttaa hommassa.

    Mutta noilla perustiedoilla en näe hommassa mitään järkeä joten en neuvo myöskään.
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Kait on tullut huomioitua, että se ruiskukoneen siirtopumppu työntää lörsää semmosella höökillä, ettei neulaventtiili pidä sitä takanaan, eli paineenalennin väliin tai pumpun vaihto...
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Ihan asiallisia vastauksia kysyjä on saanut ja erittäin hyviä neuvoja. Jos tässä nyt tosiaan oltiin normaalia käyttöauton TBI:tä vaihtamassa kaasuttimeen ja kärjelliseen jakajaan, niin kyllä se paras neuvo on, että unohtaa koko asian.
    Se auto on suunniteltu toimimaan TBI:llä ja sillä se toimii kunnolla. Normaali kaasuttimella sillä ei ole edellytyksia toimia kunnolla, joten ei sellaiseen projektiin voi neuvoja edes antaa.
     
  19. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Kyllähän sen kaasarinkin saa varmasti toimimaan, mutta pitää tietenkin huomioida mm. saadaanko esim. kierrosluku- tai lämpömittaria toimimaan, jos ne on rakennettu toimimaan moottorinohjauksen kautta. Mihin kaikkialle muualle moottorinohjaus vaikuttaa moottorin ja mahdollisesti mittariston lisäksi?

    Suurin kysymys mielestäni tässä on, että mikä on se saavutettu hyöty, mikä kaasarilla saadaan ruiskuun verrattuna?

    Onko tässä nyt kysymys TPI:stä (Tuned Port Injection) vai TBI:stä (Throttle Body Injection)?

    TBI:n muuttamisen kaasariksi ymmärrän paremmin, siinä kun nuo hyödyt kaasariin nähden jää pienemmäksi.
     
  20. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ei tuossa tainnut kukaan sentään kärjellistä jakajaa mainita tai sitten minulta meni jotain ohi.
     

Kerro tästä muillekin!