Ehdotus: -08 nitro natikoihin jättiscreenit??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja KiRu, 7.7.2007.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Nojoo, kyllähän tuollaisen EM-tason kisatapahtuman järjestäminen vaatii aika paljon enemmän kuin Power Meet. Katsohan vertailun vuoksi täältä:
    http://www.veidecfestival.com/2007/how_much.htm
    Eli tuolla viikonloppulippu maksaa 600 kruunua eli noin 65 euroa, sitten tulee reippaasti lisää jos haluaa istua katsomossa (ja kokemuksesta voin kertoa että kannattaa).

    Englannissa taas puhutaan jo aivan eri summista, viikonloppulippu finaalikisaan £60 eli hieman alle 90 euroa - ja istumapaikat päälle.
    http://www.santapod.co.uk/e_europe_finals.php
     
  2. mVA

    mVA 1st gear

    Puitteet suhteessa lippujen hintaan

    Näin kisaturistin näkökulmasta ja myöskin ulkomaita kierrelleenä täytyy todeta pari seikkaa. Lippujen hintaa ei voi suoraan verrata ruotsiin tai santapodin hintoihin. Lippujen hinnat tulee suhteuttaa elintasoon ja puitteisiin. Ts. nettoansioihin ja kisapuitteisiin suhteutettuna ei suomen hinnat mitään halpoja ole joskaan ei aivan ylihintaisiakaan.

    Jos ei tapahdu kehitystä ja junnataan paikoillaan niin homma kuolee pois. Ts. nyt tarvittaisiin lisää rahoittajia lajille ja lisää ratoja suomeen, no tämän nyt monet tiedostaa, panostusta lisää vaan markkinointin. Näin saataisiin myös ns. tukkupuolelle kilpailua lisää >>> ratayhtiöt panostaisivat enemmän puitteisiin eikä vain koittaisi saada jatkuvasti maksimituottoa sijoitukselleen.

    Suomalaisilla on taipumus aina pyytää niin kovaa hintaa kuin vain suinkin mahdollista. Kytätään toisten hintoja ja hintojen polkijalta vaaditaan miltei päätä vadille. Aina pitäisi pystyä kyseenalaistamaan omaa hommaa ja pystyä nauramaan myös itselle. Terveen itsekritiikin ja jatkuvan kehityksen kautta homma toimii vastaisuudessakin.

    Rataryhmä on suomessa varmasti euroopan huippua. Minusta rata alastarossa on hyvä. Radan ympäröimät puitteet sen sijaan saisivat olla paremmassa jamassa. Vuokratulot ovat varmasti sen verran kovat että niistä voisi osan palauttaa sijoittamalla kulkusiltoihin ja rappusiin/toimitsija tornin saneeraukseen tms. Alkaa puitteet olemaan kohta itänaapurin tasoa. Jollei ratayhtiöllä ole halua investoida ajakoot siellä jatkossa vain ladakerhot ja siirtyköön FHRA muille laitumille.

    Toivotaan lajin pariin tulee lisää harrastajia. Harrastajamäärän kasvun myötä tullee varmasti rata tai kaksi lisää >>> toivottavasti joskus tullee tilanne jossa FHRA:lla on todellisia vaihtoehtoja useampi missä järjestää EM-kisat. Tässä nyt muutama ajatus lipunostajalta ja toivottavasti tämä edes hiukan lisää keskustelua.

    EM-kisat olivat jälleen kokemisen arvoiset, kiitokset siitä järjestäjille, talkooväelle, kisaajille ja kaikille katsojille. Eikä se EM-kisojen lihapullaspydäri ollut pohjanoteeraus siihen sai sentään salaattia ja se oli lämmintä toisin kuin FDBA:n spydärit eilen 8)
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Lippujen hinnalla katetta? Kummassa tapauksessa lipun hinnalla on parempi kate: siinä kun 100€ lipun ostaa 1000 asiakasta vai siinä kun 1000€ lipun ostaa 100 asiakasta?

    Kiihdytyskisojen budjetointi on varsin kinkkistä kun onnistuminen on niin paljon säästä riippuvainen. Kun sataa niin tulot putoaa ja kulut nousevat.

    Ja muistutuksena, että kate ei ole sama kuin tulos (voitto tai tappio).
     
  4. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Jotain tietoa

    Sattui silmiin vuokrattavaa screeniä koskeva tieto. Vuokraaja on POMI www.pomi.fi ja vuokrattavana on mm 14,8 m2 screeni. Hinta on 1 viikosta 4.600 e + ALV eli kaikkiaan kuljetuksineen (Oulusta) ja muineen puhutaan varmaan 10.000 e kustannusarviosta. Vuokrahintaan sisältyy 200 m kaapeli (jota voi jatkaa) eli kuvalähde on oltava tuolla etäisyydellä.

    Toteutus ei liene mahdollista lipputuloilla eli ulkopuolisen sponsorin mukaansaanti (väliin laitettavat videomainokset esimerkiksi ) on varmaan tarpeen.

    Tapahtumien järjestäjien asema ei ole helppo. Yleisö moittii milloin lipun hintoja ja milloin mitäkin ja järjeställä on omat kulunsa, joista pitäisi selvitä.
     
  5. hauta

    hauta 1st gear

    Kyllä mVA se rata saattaa alastarossa olla huippuluokkaa mutta pito siinä on jotain aivan muuta.Ennenkuin jotain skriinejä sinne hommataan niin kannattaa minun mielestäni ottaa kyllä kunnon rataryhmä,sama joka oli Mantorpissakin.En arvostele suomalaisen rataryhmän työmoraalia mutta jos rata vuodesta toiseen on alaarvoinen pidon kannalta niin jotain tarttis tehdä.Mantorpissa rata oli aina joka sateen jälkeen varsin nopeasti ennätys kunnossa.Heti ekoilla vedoilla pystyttiin ajamaan nitroilla nelosia ja pro stokeilla hyviä kutosia.Se kertoo jotakin.Nitrot eivät rasvanneet rataa kertaakaan mikä on osittain radan ansiota koska pito pysyy eikä mennä ylikierroksille.Minä nitroäijänä vaatisin alastarolta korvauksia jos motti pamahtaa eikä päin vastoin kun aina urputetaan että rasvaajalle sakko.Rataan tulee pystyä luottamaan.Ja hyvänä esimerkkinä vielä alastaron pro modit.Ei tullut hommasta mitään muutakuin muutamalla tiimillä mutta Mantorpissa kulki.Rata kuntoon ensin ja sitten muuta hömpötystä.Oli se skriini kyllä Mantorpissa aivan hyvä mutta kuvaajien paikat eivät sitten olleetkaan.
     
  6. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Eikö Alastarossa heikennä pitoa se hiekan paljous? Vai onko mulle taas valehdeltu... :oops:
    Rättipäät yrittää pahrainissa liimata hiekkaa vormularadan ympäriltä, samaa bostikkia vain tuonnekki! Varmaan vois olla samat suhteet hiekan/rahan välillä öljysheikeillä ja Tupalan veljeksillä tai jotain sinnepäin +/- 99%
     
  7. hauta

    hauta 1st gear

    On sinua jymäytetty.Yleensä hiekkaa käytetään kitkan lisäämiseen.Mutta oikeesti.kuka sinne on sitä hiekkaa tuonut sitten lisää vuosien mittaan koska joskus taannoin rata oli oikeesti hyvä.Piti alusta loppuun.Mutta nyt pito irtoaa viimeistään 200m kohdalla.Hyville meriselityksille on aina olemassa tilaus.Aineet ja menetelmät ne vaan mättäävät.
     
  8. hejo

    hejo 1st gear

    Mantorpissahan ilmeisestikkin pito ja rataryhmän "nopeus"olivat vallan huippuluokkaa mutta jarrutusalue olikin sitten kaukana siitä huippuluokasta,Alastaron eduksi on laskettava ehdottomasti se riittävä jarrutusalue jos ne varjot eivät aukeakkaan.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    sullahan on sitten varmaan tietoa kertoa noista aineiden ja menetelmien eroista kun näytät tietävän.
    kertoisitko sen myös muille?

    voisitko mieluummin keskustella rakentavasti etkä lyttäisi maahan muiden tekemää työtä?
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Jos et saa Alastaron radalla pitoa, et osaa säätää autoasi. Nelosen ajat ja yli 500 loppunopeus eivät ole mahdollisia huonolla radalla, jolla pito irtoaa 200 metrin kohdalla. Jos meillä olosi ajettu Top Fuelin semifinaalit, olisi TF tiimien sanojen mukaan Alastarossa nähty 4.6 sekunnin aikoja, siis paskalla radalla. Miettikää ennen kuin kirjoitatte typeryyksiä.
     
  11. hauta

    hauta 1st gear

    Ja joittenkin tietolähteiden mukaan suomalainen astronauttikosmonautti menee ensi vuonna kuuhun.Ja jos arvon Putte ei tajua että radan tulee pitää heti ensimmäisestä lähdöstä alkaen eikä vasta finaalipäivänä niin sillehän ei voi mitään.Osaan säätää autoni aivan mestarillisesti eikä minulla ole tietoa aineista eikä menetelmistä.Paska rata mikä paska.Lukekaa vähän muitakin palstoja mitä mieltä maailmalla ollaan asiasta.Kehuuko Mikkis aina huonoa työtä rakentavasti.Minä kehun hyvää työtä mitä oli Mantorpissa.Menkää itse katsomaan jos ette usko.Näissä kansallisissa voitte levittää mitä paskaa haluatte mutta EM osakisaan toivoisin muutosta. Loppu ja kiitos.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    kyllä puhun rakentavasti yleensä. pikkasen vituttaa se että joku määkii ja kitisee ilman perusteluja. jos sua niin vituttaa radan huonous etkä siitä osaa muuta sanoa kuin paska niin eiks sun pitäis silloin kertoa mikä siinä on vikana. enhän minäkään sano että sä ajat paskasti sillä autollas jos sillä ei saa pitoa.
     
  13. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Mielenkiintoista...

    Muistuttaisin, että "mitä haluatte ihmisten tekevän heille tehkää te se heille". Suorituspaikoista mussutetaan aina, mutta äärimmäisen harva on valmis itse panemaan tikkua ristiin asian eteen. Olen varma, että FHRA:n rataryhmään pääsee näyttämään taitojaan ja osaamistaan, että silleen.

    Miettikäähän mikä olisi kisojen järjestämishinta, jos ne pitäisi järjestää enevässä määrin ostopalvelujen varassa nykyistä laajemmin. Olisiko kisoilla enää sijaa ollenkaan?

    Yleensä harrastuksissa pitäisi ajatella kaikkia henkilöitä, jotka tekevä sen mahdolliseksi. Autourheilupuolella kun alkaa olla melkoinen pula eri järjestelytehtäviin suostuvista henkilöistä. Vrt keskustelut Nesta Rallin ympärillä, AKK:n alaisissa autourheilutapahtumissa ja myös SML:n alaisissa tapahtumissa. Tarvitaan yhteishenkeä niin lajien sisällä kuin lajien välilläkin.
     
  14. hauta

    hauta 1st gear

    Lukekaa nyt viestit ajatuksella jos sellaista kapasiteettia on päässänne vielä olemassa.En ole haukkunut rataryhmää,siellähän ne painaa pää märkänä.Haukuin huonoa pitoa.Ja perustelut tuli varsinselvästi esille.Ei ole pitoa.PITOA.Minun harrastus on jotain muuta kuin olla rataryhmässä.Ja kun harrastan niin teen sen kunnolla ja hyvillä aineilla.Mitä mieltä on harrastaa päin persettä.Mutta on vain ikävä nähdä ettei ulkomaiset kisaajat tule alastarolle enään ennätysten perässä niin kuin joku vuosi sitten vaan pisteiden metsästämisen pakosta.Ja määrä on vain vähenemään päin.Eli jotain on tapahtunut pitorintamalla,mutta mitä.Mihin se on hävinnyt.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    No justiinsa ajettiin alastaron nitroissa rataennätyskin, niin miten se pito nyt niin huonontumaan olisi päässyt? :eek:
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ihan sivullisena voisin todeta katsomosta nähdyn perusteella, alastaron radalla on siinä 300 metrin paikkeilla jonkinlainen "heitto" jossa yleensä kovempien laitteiden pito irtoaa. Taitaa olla pahempi kakkosradalla, mutta vaikuttaa kyllä molempiin.

    Taisi kyllä tänä vuonna vaikuttaa se liian kostea ilma aika paljon radan pitoon.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkä auttais, jos joku riittävän kapasiteetin omaava kertois, ja vaikka näyttäis, kuinka asiat saadaan paremmiksi? Mä mistään mitään tiedä, mutta paremmalla pidolla mä luulen, ettei tänne houkuteta yhtään enempää kisailijoita kuin nykyiselläkään. Tokihan siitä ei varmaan haittaakaan ois. Radat on erilaisia, ja niihin pitäis kilpailijoiden osata sopeutua niin suomessa kuin jenkeissäkin, mikäli aikomus on pärjätä.
     
  18. hejo

    hejo 1st gear

    AAAAAAAAAAAAMEEEEEEEEEEEEN!
     
  19. Jackal

    Jackal 1st gear

    Vaikka herra jumala kaikkeen pystyykin niin ei se pysty nitromoteille saamaan pitoo ilman aineita :D:D
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi on totta. Tosin, aika moni tuntuu tarpeeks aineita vedelleenkin, eikä pitoo oo silti.
     

Kerro tästä muillekin!