ei ole häpeä hävitä dieselille varttimaililla...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja 5KinKP60, 3.10.2002.

  1. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Dieselin viilaamisesta kiinnostuneena olen lueskellut paljon asiaa kirjoista ja netistä.
    Ohessa lainaus eräältä jenkkiläiseltä saitilta jossa 6,9 ja 7,3 litraisten dieseleiden viilaajat juttelevat asioista.
    Aika hämmentävää luettavaa.
    (Huom - tämä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun tällaisista luen, dieselin saa menemään kun tiedetään miten se tehdään)
    --
    --
    --
    .....I spoke with Sparky, who is quite knowledgeable and crewed on the 6.9 pickup that runs 9's in the quarter mile. He gave me a brief insight into the engine, which is as follows:
    7.3 block sleeved down to 6.9, twin turbos @ 147 psi, diesel only with water injection, 6" girdle, 6000 rpm, double bolted flywheel with three hardened pins, C6 trans, Strange rear end. He said that the block flexes so much that they have to use rubber freeze plugs!

    I'll try to get in contact with the owner and find out more. We might want to think about taking up a collection and inviting the builder to visit us and hold a seminar. Maybe at next year's NorCal? Or, better yet at a Gustapo Meeting.

    Seeing/hearing about these sub 10 second diesel pickups (three that I know of, probably many more) is making me lean towards building a drag (or street/drag) truck. The building costs would be similar, and there would be far more opportunities to play.
     
  2. Driver81

    Driver81 2nd gear

    No joo kyllähän sitä vauhtia riittää ihan millä tahansa vehkeellä, jos ahtoja on reilut 10bar(olisiko jollakin tullut kirjoitusvirhe tuon 147psi:n kanssa?). Saattaisikohan sittenkin tulla halvemmaksi aloittaa bensiini koneen ruuvauksella. Mutta jos se ei ole rahasta kiinni niin rakentamaan vain. Eikun monia onnelisia maileja.
     
  3. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Tractor pullingin dieseleiden ahdot ovat 10-12 baarin luokkaa, joten kyllä toi 147psi:tä on ihan oikeassa suuruusluokassa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jo vain, kyllä Fordin diesel kestää sekä C6.
    Ovat vain kookkaita koneita varsinkin turbolla eli ainut koppa johon sopii on todennäköisesti pick-up.
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    hyvähän jannujen on pistää kiisseliin tota luokkaa ahtoja kun itsesytytys ei ole niin haitaksi.. :grin: eikös tirsselit käy itsesytytyksellä eli detonaatiolla eli nakutuksella? mä sanon että sit oot kova kun ahdat bensakonetta 10 baria niin ettei se nakuta..
     
  6. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Itsesytyksellä kyllä. Palotapahtuma on silti hallittu, eli ei vastaa bensakoneiden nakutusta.
     
  7. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Dieseli ei tykkää että sitä ahdetaan liikaa. Kuullostaa koomiselta mutta dieselikin alkaa nakuttaa liian kovilla ahdoilla. Se tuohaa moottorin yhtä suurella varmuudella kuin bensamoottorinkin.

    Esim. 1:10,5 puristussuhteella olevaan bensakoneeseen ei oikein mielellään sellaisenaan voi heittää turboa kiinni. Puristussuhdetta tulee alentaa.
    Aivan samoin on tehty kisäkäyttöön viritetyissä dieseleissä. Mikään tavallinen turbodieseli ei selviä esim. kahden baarin ahtopaineista rikkoutumatta. Modifioituna se kestää hyvinkin korkeita ahtopaineita.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo totta höpäjät mun 6.2 kikkarasta suli mäntiä jo 0.6 paineilla. Uusien mäntien sorvauksen jälkeen paineita tuli tällättyä 1.5bar ja kansipahvit lähti pari kertaa. sitten maksimipaineet 1.2 bar ja nyt ei ole pariin vuoteen tarvinnut pannuun kajota.
     
  9. S.A

    S.A 1st gear

    No varttimaililla diisselille häviäminen nykypäivänä ei kyllä mun mielestä oo häpeä.
    Meinaa noi nykypäivän diisselit kun kulkee hieman rivakammin kun 10 vuotta sitten.

    Nykyään kun ihan henkilöautoista löytyy 5 litran alumiinisia V10 diisseleitä, joissa on sen verran vääntöä, että se varmasti riittää. Ja ihan esim. noi Bemarinkin diisselit, 330d mallit ym. ne kulkee niin perkeleesti, että oikeen hirvittää.

    Joten eipä tuo diisselille häviäminen oo mun mielestä nykyään enää häpeä. Kovia helloja ne on nykyään.
     
  10. 67

    67 1st gear

    onpas.
    kun ny vaan on sattunut kehittymään,(töistä johtuen kai?)semmonen diisseli viha et....
    ja meidän tallin lämmitin toimii sillä,argh!
    njoo,kivaa et pojilla on hauskaa ja äijillä pällisteltävää.
    tärkeintähän harrastuksessa(ellei jo elämäntapa?)lienee mielekkyys ja inspiraatio,ei kohteen merkki ja malli.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67 2002-12-13 01:11 ]</font>
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    tehtaan mukaan 330d 0-100km/h 7.8sekkaa, että sinänsä aika hirveetä kyllä joo! :smile: ehdottomasti.
     
  12. S.A

    S.A 1st gear

    No on se siis silleen, että miettii että se on Diisseli, ja että saa olla aika kova GTI jannu, että pysyy perässä heh.
    Ehkä enemmänkin noissa on kait se, että sitkeysarvot on aivan kivalla tasolla.

    Mutta siis enivei, tarkotin, että nykyään noi diisselit kyllä kulkee, ite saanu monesti huomata, että ei oo mitään jakoa valoissa ollu tolla 1,3 bensa koneella, niinkun oli joskus 200D mersuja vastaan :grin:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    alppinallakin on kolnelitranen diiseli
    pikku kopassa 6,7s 100kmh huiput 255
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    KALAJOEN HARJOTUSPÄIVILLÄ SEMMONEN -82 JETTA TURBODIESEL AJOI ALLE 14 AIKOJA.VERTAILUNA 427VETTE 13,5 JOTAIN!!!!!
    AJATTELAPPA SITÄ.TERV.CUDA69
     
  15. Aika siistiä on liikennevaloissa kun porukka vaihtaa kaistaa jo valmiiksi kun näkee ison paripyörillä varustetun pick-upin.Oletus että toihan ei ole muutakun tien tukkona.Taakse on kuitenkin jäänyt bensakikottimia japseista jenkkeihin.Kaikki dieselit ei ole isoisän vanhoja mersuja.
    Dieselit on kehittyneet aika paljon viime vuosina.No pumppusuuttimet Cummins kehitti jo 70 luvulla...
    http://www.jannettyracing.com
    _________________
    Speed is how fast you hit the wall,torque is how far you take the wall with you!!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cummins inline six 2003-06-08 19:54 ]</font>
     
  16. Sleeper

    Sleeper 1st gear

Kerro tästä muillekin!