Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Sanoisin, että peltipurkissa kestää, muovissa ei oikein.
    Noi liukkarit on väreinäkin tosi kivoja harrastajalle, tossa just vetelen 8 vuotta vanhaa värimassaa Ponun kylkeen. Viime kesänä värjäsin Chevyä 10 vuotta vanhalla värillä. Nää uudet vesivärit kestää viissiin parhaimmillaan vaan kuukausia.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mitähän kamaa oot vetänyt vai onko tullut yökaste pinnan päälle,vai väärä ohari .ei oo purkkiin jääneeseen jämäänkään tullut mattaa.kyllä tuota on yhdistelmiin vedetty extra kerrokset ja paranee vaan.itse ostin euroopasta isomman lakka satsin kovettajineen kun suomessa vaan tuntuu kaikki maksavan niin p-sti.jos olisi vielä maalaamo niin tilaisin kiinasta 50 L satseja
     
  3. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Ihan ppg (numeroo en muista) harso ja märäks toimii, mutku vetää viel yhen niin aamulla pinta on himmentynyt reilusti. on kuulema uusien nopeiden lakkojen ominaisuus, pinta menee ns kiinni ennenku liuottimet on haihtuneet ja tämä maalamo olosuhteissa.
     
  4. kylis

    kylis 1st gear

    Mikähän mulla on menny pieleen lakan kanssa? Jäi jotenkin vähän pehmeän oloiseksi, naarmuuntuu todella helposti ja saa kynnelle painettua jäljen. Yli puoli vuotta toi on tossa jo ollu pinnassa. Vuotta aiemmin lakkasin ekan kerran ton, jäi silloin aplariksi. Hioin sen alas ja uutta niskaan. Silcon maxx 8 Express lakka ja autotalli olosuhteet. 20+ lämpöä.
    Onkohan sille mitään tehtävissä?
     
  5. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Vastaavaa ilmiötä on ollut kun kovete on todennäköisesti ollut tavalla tai toisella viallista. Mut aika hankala todellista syytä ehkä löytää.
     
  6. kylis

    kylis 1st gear

    Mitäs toi ois korjattavissa? Tuleeko ongelmia jos vaa hioo mataks ja koittaa vetää uutta päälle?
     
  7. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Mainitsemani ongelmatapaukset hiottiin pohjille asti, ja sen jälkeen uusi yritys. Voihan se antaa tehdä hyvänkin pinnan jos mattaa ja vetää lakan pintaan, mutta se pehmeä kerros sinne jää joka tapauksessa. Riittääkö uusi lakka suojaamaan siitä huolimatta, on arvoitus. Onko miten iso ala kyseessä?
     
  8. kylis

    kylis 1st gear

    Koko auto.. pohjille asti en ala sitä tässä kohtaa hioo. Eikä toi haittaisi jos sais kovemman pinnan siihen ettei niin naarmuuntui. Kun ei tuo nyt ihan räkää ole, kestää hioa ja kiillottaa kyllä.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Uusi rundi tämän päälle ja mikäli kyse on kovettimen "nallin kastumisesta” tai että sitä on ollut liian vähän, niin aika hyvin yleensä lähtee kovettumaan se uuden lakan alle jäänyt oleva rundikin.
    Eli jos kuitenkin nyt kestää kiilloittamista ja kiilloituu, ilman muuta vain uusi kierros lakkaa niskaan ja varmistat että tuoretta kovetinta on oikea määrä.
     
  10. Newbie

    Newbie 1st gear

    Ja vielä lisäkysymyksiä, kun mm. Helmat ja takahiekkapelti vaihdetttu autoon ja sieltätäältä ajettu somalilaikalla pintaruskeeta pois ja ne paikat pitäis vielä hapottaa.

    Maalattavaa pintaa auton pohjassa kuitenkin aika vaatimattomasti joten ajattelin pensselillä levittää pohjamaali epoksia, mites tämmösen kesäkäyttiksen kanssa pitäis siitä edetä?
    Aijemmin olen vedellyt epoksi + ml90 pintamaali + koko pohjaan kotelosuoja ja alustamassa päälle, mutta edellisesä projektissa massa valui lattialle pintamaalatuista kohdista, ilmeisesti kotelosuoja ei ollut kuivunut kunnolla vaikka sitä yritin päivän kuivatella.
     
    Muokattu: 2.11.2017
  11. DX

    DX Gearhead

    koteloölpissäkin on jonninverran eroja, esmes dinitrolin ML ei oikeen tahdo jäpähtää ainakaan paksun massakerroksen paikallaan pitäväksi,
    kun taas esmes tectylin päällä alkaa pysymään jo muutaman tunnin päästä ja tota jälkimmäistä yleensä ruiskinkin maalattuihin ulkopintoihin, massaa laitan yleensä vain niihin kohtiin joihin kivet ovat selvästi piesseet.

    pari kieppiä tectyliäkin kestää jo aika kovaa rummutusta
     
  12. NorthElite

    NorthElite 3rd gear

    Miten mahtaa olla kun kiiltävässä pinnassa näkyy peilauksia pystysuunnassa. Tuleekohan ne pohjatöistä, ruiskun säädöistä, eli viuhka olis liian kapea vai tökkiikö ruiskuttajan liikeradat? Vai kaikista noita tai jostain muusta?

    Nuo vippaukset ei tunnu käsiin pohjissa, eikä tunnu pinnassakaan, mutta näkyy peilauksena pystyraitoina. Sopis askeleen vaihtoon, kun ruiskua kuljettelee pitkin auton kylkeä.

    Vähäisellä kokemuksella maalailen, ja en ole nähnyt pintamaalin ruiskuttamista muualla kuin juupuupvideoilla…
     
  13. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Gearhead

    Onko ne jäljet miten pitkiä? Voihan ne tulla tietty maalauksestakin, mut jotenkin hassulta tuntuis. Jos ruiskun liike olisi hidastunut/pysähtynyt niillä kohdin, olis mun taidoilla tullu kyllä valumiakin, ainakin osaan.

    Hyvin vähän olen kokonaisia autoja pintavärjännyt, mut ite yrittäisin minimoida askeleet. Eli paneeli kerrallaan. Ihan vaan siksi kun ei ole kovin hyvin hallussa tuon kokoluokan hommat, joten olis ehkä helpompi hallita pienemmän alueen maalaus kerrallaan.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    En jaksa uskoa ruiskutukseen. Liian lyhyet hiontavälineet tai vielä väärä tekniikka.
     
  15. jonski

    jonski 3rd gear

    Osaakos joku kertoa miten lakka vetää appelsiiniks hetken päästä ruiskuttamisesta? Eli alle raskaankaluston massaa, pinnasta tuli oikeesti hyvä ja tasanen, sumutus vartin päästä, ettei pilveile, vartti ja harso lakkaa nopealla ohentimella, hetken päästä märkä keikka ja heti ruiskutuksen jälkeen tuli olo et joo mähän osaan, 5-10min nii jotenki hyvinkin tasanen pinta veti appelsiiniks. Lämmöt 18 ja siis ihan kammiossa päästin maalit.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kerran oiennut pinta ei taida osata mennä perinteiselle "appelsiinille" kuitenkaan. Reaktio jonkun epäsopivan alla olevan kanssa? Vai olisko kyse haihduntarakkuloinnista? Jos alla on paljon tavaraa hitaalla ohenteella, niin pinnassa nopeen käyttö tuntus vähän riskiltä.
     
    passerby tykkää tästä.
  17. f34

    f34 Gearhead

    Liian jäykkä lakka ja/tai liian pieni paine.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei minun mielestäni sovi kuvaukseen. JOs on jo kerran oiennut, niin ei mene noista syistä uudestaan aplarille.
     
    passerby tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Gearhead

    Jos ei siinä hitonmoisessa ruiskutuksen jälkeisessä sumussa tule katsottua niin tarkkaan. Märkä pintaa saattaa kiiltää ja heijastaa sillai, ettei pieni appelsiini näy kunnolla. Toki arvailua tietenkin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. maline

    maline 1st gear

    Sanottakoon vielä et kaks ekaa osaa onnistu hyvin, loput veti appelsiiniks, tuossa muistelin nii vedin harson liian pienillä paineilla, loppuihin sitte normaalilla 2.2bar, että voisko olla et meni liikaa maalia? Ammattimies puhu, et lakka laajenee kuivatessa, niin voisko tuo aiheuttaa moisen tapahtuman?
     

Kerro tästä muillekin!