Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No ei laajene, vaan kutistuu. Liika väri ei pysy pinnassa, vaan valuu. Liian vähän ohennetta, tai liikaa odotusta karkean harson päälle? Aplarissa on yleensä syynä kombinaatio liian vähän tavaraa, tai liian jäykkää. Lämpötila vaikuttaa kovasti.
     
  2. maline

    maline 1st gear

    Ohennetta oli sopivasti ja lämmöt tosiaan oli 18. Yhdestä kohtaa valu lakka ja seki osa oli samanlainen ku muutki, joten en usko tavaran vähyyteenkään. Aika pian vedin märän harson jälkeen, about 5-10min. Huomenna jatkuu maalaukset, nii pitää kokeilla eri tapoja ja jos joku auttaa nii päivitän tänne muillekkin harrastelijoille infoa.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kovin varmasti heitetty, kun se on niin kovin monesta kiinni. Ohjearvot tuskin ovat 18C asteen maalaukseen... Ja ne on silti vaan lähtöarvoja.
    Kyllä nyt on vikaa jossain. Jos valumakin vetää aplariksi, niin tavara on paskaa, tai alla on tosiaan jotain reagoivaa.
     
    passerby tykkää tästä.
  4. DX

    DX Gearhead

    jos paine on säädetty 2,2 bariin kompuran säätimestä, niin pääsääntöisesti se on aivan liian vähän jos nyt jotain suurempia kappaleita kuin irto-ovenkahvoja maalaillaan.

    tää on nyt lähinnä muistutus siitä, ettei maalin valmistaja voi tietää maalausletkun halkaisijaa,
    pituutta, eikä ruutan ilmasuutinten kokoa, joten ruiskutuspaine ilmoitetaan ruiskun päästä mitattuna ja liipasin pohjassa.
     
  5. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Avolavan lavassa on vaakasuuntainen sauma, jossa oli jotain joustavan oloista kittiä maalin alla.
    Kitin alla tietysti vähän ruostetta.
    Kitit ja ruosteet pois, mutta mikä massa kestäisi maalin alla?

    En kyllä tiedä pitääkö sen edes olla joustavaa, ei tuo lavan ylä- ja alaosa kai mitenkään elä toisiinsa nähden.
    Sauma siis koristelistan alla ja jätän listan vielä toistaiseksi pois kokonaan ja sauma pitäisi saada näkymättömäksi. Sauma noin 5mm syvä ja muutaman millin leveä ja auto 70 luvun alun ford.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Sauman putsaus ja pohjamaalaus. Uretaanimassa siististi siihen sormella. Ei kannata yrittää hävittää sitä näkyvistä, tee siitä tarkotuksella siisti näkyvä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Jos se sauma ei yhtään eläisi niin siihenhän kävisi joustamaton kitti ja maali päälle. Jos se sauma elää niin ei sen joustavan massan päällä maali pysy. Näinhän se tosiaan menee ja olet aivan oikeassa.
    Olisko ehdottaa jotain tökötin merkkiä?
    Saisi olla vaikka musta ja silloin kävisi varmaankin butyylimassakin?
     
  8. viijari

    viijari Gearhead

    Vanhan maalin kohtalo. Kannattaako ottaa peltipuhtaaksi koko auto vai vaan korjata pikku ruostevauriot ja vain sen alueen puhaltaa hiekalla puhtaaksi? Muualta vain hienta ja tarpeen vaatiessa pikku paklaus pikkukolhuihin. koko auto tarkoitus maalata jossain vaiheessa ja ite. Enkä ole ruiskua ennen käyttänyt. Kaikkea muuta tullut tehtyä. Opetellaan.
     
  9. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Riippuu myös siitä kuinka hyvin on vanha maali ja kitti kiinni vanhassa pinnassa ja onko pelti kirkasta edellämainittujen alla. Terveet kittipinnat jättäisin hiomatta auki, koska uudelleen virheettömän pinnan saamiseksi joutuu tekemään paljon työtä (turhaan?) Aina tietysti on riski, että pohjamaali kiehauttaa jotain aikaisempaa maalia tai jossain ei pohja ollutkaan terve ja pintaan tulee virheitä myöhemmin. Itte kun touhuaa, niin hinta/laatusuhde voi olla erinomainen ja ainahan voi yrittää uudemman kerran.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Sika 221 vois olla tuohonkin kohteeseen hyvä.

    Jussin kans samaa mieltä siitä että sauma saa näkyä, siististi ja säännöllisesti toki. Voit kokeilla sen massan muotoiluun sormen lisäksi vaikka sopivaksi muotoon hiottua puutikkua, tyyliin jätskitikku. Joskus tuollaisella tuli tasoteltua ja tuli mielestäni siisti....
    Saattaa kuulostaa kyllä hullulta ja joihinkin kohteisiin ei sovi ollenkaan mutta kokeile johonkin vastaavaan paikkaan ja menetelmä sen mukaan mikä omaa silmääs miellyttää.
     
    Muokattu: 20.7.2018
  11. CevyAntti

    CevyAntti 1st gear

    Ureteni massa joustaa sen minkä tarviikin noissa peltisaumoissa jotka pistehitsailtu kasaan. Muista laittaa jotakin pohjamaalia ensin. Mieluiten ei kilikalipullosta koska niihin en oikein menis luottaan. Ja kyllä varmaan en laittaisi butyylimassaa, se on johonkin muuhun kyllä pätevää kamaa.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Kiillottelin umpiot ja vetäsin lakan päälle ja lakasta tuli samea sekä halkeili? Kuivui liian nopeesti vai mikä mätti? Kilikalipurkista.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tossa hommassa ainakin olis varmaan hylättävä kilikalit. Kun ei niistä oo oikeisiin hommiin.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Osa noista uv-lakoista mitä tulee umpionkiillotussarjojen mukana on ihan päteviä ja osa taas jää maitolasiks.... vähän kokeiltava ennenkun suhuttaa koko umpion o_O
     
    xarper tykkää tästä.
  15. toyopet

    toyopet Gearhead

    Mitenkäs muuten, ihan varmistuksena, joskus löysin aiheen mutta enää en.
    GPL-S Primer siis "teollisuusepoksi", tämähän ohjeen mukaan vedetään korkeapaineruiskulla mutta kun sitä ei ole, niin hvlp ruiskulla. Ohennus 30-40%? Vai jotain muuta?
    Mikähän voisi olla sopiva suutinkoko?

    Ja on vielä valinnanvaraa siitäkin, että yläkannulla vai alakannulla.
     
  16. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Tota kyseistä maalia oon joskus vetäny halvalla yläkannupyssyllä liian pienellä suuttimella, ohennus sain olla todella reilu, luokkaa 30-40.
    Kandee testata trotonin epoksi, automaalit.net myy. Saa kitata päälle jos tarvii (ohjeissakin maininta) ja kestää uittaa tinnerissä reilusti ilman mitään pehmeämistä. Yhteen projektiin testasin ko tuotteen nii tyytyväinen olin. Hintakin mielestäni fiksu. https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/02627
     
  17. DX

    DX Gearhead

    Teollisuusepoksi kannattaa aina sihdata ruutan kannuun kaataessa, saattaa sisältää melkosia sattumia

    Ja joo ohennusta reilusti
     
  18. aric-z

    aric-z 3rd gear

    potilas -80 camaro.
    ohjeita puskureiden maalaukseen tarvitaan, ovat erittäin taipuisat ja kumimaiset.
    thermoplastinen alkuperäinen maali korissa, joka hiottu pellille ja puskureissa lienee samaa tavaraa. onko soodapuhallus noihin ainoa oikea puhdistustapa vai riittäkö karhennus ja väliväri.
    ohjeet pohjasta pintaan, joustoaineiden käytöstä ei kokemusta.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Mulle maalarimestari sano että ei tarvii muovipohjusteita kun vetää hyvän epoksin alle ja siihen sit akryyli tms. Pintaväri päälle. Tällä ohjeella vetelin velipojan pärrän ni saas nähä kuin käy :)
    Kyseinen herra kuitenkin kohta 40-50v maalaillu kamppeita ni lienee tietää jo jotain :p

    Termoplastisesta en tiiä suoraan että riittääkö väliväri mutta onkos joku ongelma MIKSI EI hioa sitä pois? o_O
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pintamaali kannattaa ohentaa sillä jousto oharilla ellei halua halkeiluja katsella myöhemmin.
     

Kerro tästä muillekin!