Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Sitten pitäis osata annostella ja sekoitella jotain mömmöjä toisiinsa, jos on liikaa valuu ja jos ei ole jotain niin ei kovetu yms. Muutenkin kuullut että suuttimissa isoja eroja ja niistä tarvis osata jotain. Tähän mennessä pensselillä ja kilikalilla kaikki maalattu.

    Suht hyvin omasta mielestäni onnistunnu ilman ruiskuakin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Koitin haulla mutten oikein löytänyt...
    Kun esim maalaa konepellin ja takaluukun 4mx4m tilassa, niin sumua tulee niin paljon, että ei tahdo eteensä nähdä.
    Paineet ruiskun liittymässä olevassa mittarissa, viskositeetit ja lämpötilat ohjeen mukaiset.
    Ruiskuna DeVilbiss GTI620 HVLP millenium.
    Motonetin tai biltsun kopioruiskuilla ei tule ihan niin paljon sumua ilmaan, mutta vaikeampi saada tasaista pintaa.
    Onko vaan niin, että tuo devillbissi työntää hajotusilmaa paljon, onko normaalia?
    Mitä pitää säätää, että saa sumun vähemmäksi.
    Ei ole maalauskammiota, jossa olisi ilmankiertoa.
    Onko suositella jotain tuota hintaluokkaa olevaa ruiskua, joka ei tekisi usvaa noin paljon?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Koita pudottaa painetta. Tollanen hvlp toimii usein pienemmälläkin paineella, litramäärä vaan on isompi (ilmareijät on isommat ilmasuuttimessa)
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitää seuraavalla kerralla kokeilla. Olen yrittänyt noudattaa ohjepainetta ja pikkasen nostanut tai laskenut painetta lähinnä hakeakseni pinnan tasaisuutta.
    Tulikohan matalalla paineella helpommin appelsiinipintaa ja jos ohentaa maalia, niin helposti valuu...
    Tämä on tosiaan harjoittelua. Kun silloin tällöin maalailee, niin joutuu joka kerran opettelemaan uudestaan.
     
  5. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Ite maalaan kaiken niin että ruiskussa on 2 bar painetta. Ruiskussa on painemittari.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No purkissa on ohjeet, kuinka paljon laitetaan kovetetta ja sitten vielä on semmoisia sekoituspurkkeja, missä asteikot kyljessä. Aika helppoa, 4:1, laitetaan ensin perusmassaa omaan merkkiinsä, sitten kovetetta lisätään, että seuraava merkki täyttyy ja sitten on vielä pari kohtaa eri asteiseen ohentamiseen. Ja viskositeettimittareita, joilla voi tarkistaa juoksevuuden.
    Ei se nyt niin rakettitiedettä ole.
    Valuminen on enempi hätäisyydestä kiinni, jos spraypurkilla saa valumatta tehtyä, niin kyllä se onnistuu ihan varmasti ruiskullakin.

    Mutta pieniin kohteisiin ei välttämättä ruiskua kannata sotkea.
     
  7. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Se ohenteen määräkin on kerrottu yleensä purkin kyljessä.
     
  8. 0132

    0132 Gearhead

    Nythän muuttui tämä episodi vielä mielenkiintoisemmaksi. Camino oli eiliseen asti ulkoruokinnassa. Lunta oli jonkin verran kertynyt päälle. Siirtelin eilen sen talliin sulamaan ja kuivamaan. Ihmetys ja ärsytys olivat suuret kun illasta kävin autoa vilkaisemassa. Toinen kylki täynnä sellaista 2-3mm halkaisijaltaa olevaa finniä. Vesihän sieltä purskahteli kun niitä paineli.

    Mielenkiintoista tuosta tekee se, että nuo näppylät rajautuvat tasan tarkkaan sille osalle autoa, jonka päällimmäinen kerros tuli maalattua tuolla Silcon kovetteella. Vai oisko se "sama" maali ollut kuitenkin eri:odroll:
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Autotallimaalareilla on satunnaista maalien käyttö, on voinut haihtua.
    Silloin purkin kyljessä olevalla ohentimen määrällä ei ole mitään merkitystä.
    VOC-päästöjen rajoitus pakottaa valmistajat ilmoittamaan pienet ohennusmäärät muutenkin.
    Jos on epävarma ohentamisesta, niin viskositeettikuppi voi auttaa. No sekunnit löytyy purkin kyljestä.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    oliskohan ollut vettä paineilmassa
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Rakkulat voi ilmetä jos pintamaalin alta pyrkii haihtumaan kosteutta, joko liuotinta tai vettä.
     
  12. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Onko kovete tarkoitettu siihen maaliin? Missä lämpötilassa maalattu ja kuivattu? Onko vedenerotin?
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuollainen rakkoilmiö kävi parissa kohteessa, jotka aikoinaan maalasin semmoisella "imuriruiskulla" (pölynimurin mallinen puhallin ja letku). Olen pistänyt kosteuden piikkiin, kuin eihän siinä systeemissä mitään vedenerotinta ollut. Kummassakin tapauksessa meni toista vuotta, ennenkuin huomasin.
     
  14. 0132

    0132 Gearhead

    Ainakin maaliliikkessä väittivät toista satsia ostaessa että on sama maali ja siihen sopiva kovete, vaikka kovete olikin eri kuin aiemmin ostettu. Ja tosiaan ihmetystä aiheuttaa, että rakkulat ovat nimen omaan juuri niissä osissa jotka on maalattu toisella kertaa ostetulla Silcon kovetteella.

    Vedenerotin oli ja about 21-22 oli tallissa lämpöä silloin.
     
  15. laakkius

    laakkius Gearhead

    Onko kellään kokemusta voiko vesivärimassaa ohentaa, jos voi niin millä?
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    akkuvesikin käy
     
    Vermilion tykkää tästä.
  18. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Joka maalivalmistajalla on oma ohenne. Ainakaan glasuritin ohenne ei ole tislattua vettä vaan kuivuessaan tahmeaa.

    Ohennus voi onnistua vedelläkin, mutta en suosittele
     
  19. aircool

    aircool 2nd gear

    Silloin kun nämä vesivärit tuli, niin niitä todella ohennettiin ohenteella joka oli puhdistettua vettä. Ja kuivumisaika oli sen mukainen. Tänäpäivänä nenä kertoo jo että, ei siellä pullossa ole pelkkää vettä. Maalimerkki jota duunissa käytän tarjoaa kahta eri ohennetta vesiväreihin,toinen on nopeampi. Tätä joskus ihmettelin että miten toisen pullon vesi haihtuu nopeammin. Vastaus oli, että siihen on lisätty enemmän alkoholia. Kun ei muuten kuivu niin pannaan viinaa sekaan.
     
  20. laakkius

    laakkius Gearhead

    Tää on cromaxin väriä ja tuo kauppias ei vaan löytänyt mitään varsinaista ohennetta niin jäi arvoitukseksi. Ei oikeen tuu ohentamatta kynäruiskusta läpi...
     

Kerro tästä muillekin!