Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ruosteiset kohdat tulisi puhdistaa niin, ettei kraatereiden pohjalle jää ruostetta. Hiekkapuhalluksella onnistuu parhaiten.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    JA todella tarkasti tarkastella kraatereita ettei ole pellistä läpi asti. Jos on niin on melko sama mitä väriä päälle vetää, niin alkaa mätänemään muutamassa vuodessa koska saa kosteutta ja happea reijän läpi maalikerrosten väliin.

    Itse pitänyt testata rokkoseen peltiin, että naputtelee pinnan vähän alas ja kittaa epoksikitillä yli kunnolla, että pitäisikö tämä ruosteen hetken aikaa loitolla.

    Epoksikitti kun on täysin vesitiivistä kampetta. (käytetään mm veneiden veden alapuolella olevien kolhujen korjauksiin..)
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Meinasitko VooDoo että teet epoksikitistä auton sen ""kraateri verkon" päälle , eikö se kosteus tule sinne alle sieltä takakautta ? Nythän se pelti pitäis epoksoida sieltä takaakin ettei kosteus tulis väliin ja turvottais peltiä. Kyllä jos on pitsiä niin silloin on aika alkaa vaihtamaan peltiä, on ainut oikea ratkaisu.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tottahan se on, että tuossa kohtaa peltiä pitäisi vaihtaa.
    Ei vain ole aina kustannustehokasta johonkin 500e viimesen leiman pommikoneeseen.

    Todellisuutta on, että sielä kitin alla se pelti pikkuhiljaa häviää ja lakkaa olemasta, mutta lähinnä että kuinka pitkään pysyy, ennenkuin alkaa tulemaan kuplat pinnalle asti.

    Omakohtanen kokemus on että hiekalla puhallettu ja teollisuus epoksilla kyllästetty niin 2vuotta ja alkaa väri erkaneen pinnasta jos on yhtään neulanreikää pellissä.
     
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kotelosuojaa pellin takapuolelle
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos ei kraatereita, niin kyllä kikkaratukkalaikan jälki ja tinneri puhdistus kelpaa epoksipohjamaalille.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Otsikon mukaisesti ekaa kertaa koko autoa maalaamassa.
    Värimassa - vesiväri - kuivumisaika ja -lämpötila? Jos ei anna kuivua, tapahtuu vaikka mitä kamalaa, jos lakan vetää päälle. Jos antaa kuivua oikeasti vaikka kuinka kauan, enemmän kuin vuorokauden, silloinko lakka irtoaa myöhemmin isoina paloina? Joten kuivumisaika autotalliolosuhteissa (noin 7 m x 5 m x2,6 m lämmin tila) esim. 2-4 h ennen lakkausta? Värimassa on automaalaamosta valmiiksi sopivaksi sekoitettua, en ohenna sitä enkä mitään, vaan yritän saada nätisti pintaan. Värimassaa maalatessa ei ilmankiertoa ollenkaan eikä ihan heti sen jälkeenkään pölyn ja roskien takia, mutta hetken päästä kanavapuhallin ja 2 kW raksapuhallin sisääntuloventtiilin lähelle tuottamaan talliin ilmaa ja samoin lattialämmitys täysillä, jos haluaisi paljon lämpöä. Mitä haittaa, jos lämmittää tallia oikein kunnolla vaikka 25 asteeseenkin tai yli? Lakkaa sen jälkeen ja senkin kanssa sitten vähän samoin ajattelin, etten lakatessa kierrätä ilmaa juuri lainkaan enkä heti sen jälkeenkään, ettei tule pölyä eikä roskia, mutta sitten paljonkin. Minulla on aikaa kuivattaa jokaisen vaiheen jälkeen, ei ole kiire. Nyt olen vasta menossa hiomaväriä kohti, mutta lähipäivinä kaikki isot jutut pitäisi yrittää tehdä.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Todennäköisesti kerkeät sitä hiontaväriä huiskiessa jo huomata että tarvitset sitä ilmanvaihtoa, että näät mitä teet, varsinkin jos ruiskukädessä ei ole ankaraa vuosien rutiinia?

    Ei toi 25 astetta varmaan ole mikään ongelma kuivatellessa vesiväriä, mutta tuotetta tarkemmin tuntematta sanoisin että alle 10h päästä se vesiväri olisi hyvä lakata, ammattilaiset oikasee jos tarve?

    Lakkauksessa jos on lämpö tuolla 25 ja yli, tahtoo tulla aplaria herkästi, kun tuote kuivuu liian nopeasti. Tämä tapauskohtaista, onhan joillain maalivalmistajilla slow-normal-fast tuotteet, ja niille vähän omansa noi lämpötilat.
    Lakkauksen jälkeen en pitäis ongelmana tuota 25-asteen lämpötilaa.
     
    Holley tykkää tästä.
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Vesimassalle oleellisinta kuivamiselle on ilmanliike, edes jonkulainen pakko olla. Suosittelen jättämään ruiskuttamisen ajaksi jonkun ilmanvaihdon kyllä päälle, muuten ilmassa oleva laskeutuu juuri ruiskutetun päälle roskiksi. Itsellä ei paljoa kokemuksia noista vesimassoista, mutta onko kenen tekemä värimassa? Noissa niin erilaisia. Osa on semmosia "one step" tyylisiä ja osa ruiskutetaan useana kerroksena.

    Kuivumiselle antasin tunnin pari aikaa jos on edes 20c ja jonkulaista ilmanvaihtoa.
    Jos vettä jää lakan alle, niin X ajan päästä kuorii lakkaa palasina irti, voi mennä vuosi tai parikin.

    Liian kauaa ei saa myöskään antaa kuivua, ei käy välttämättä pintaan lakka enään kiinni. Mikä värimassa linija ja valmistaja kyseessä?

    Anna kuivua se tunti pari, sitten kevyt pyyhintä tahmaliinalla ja lakkaa niskaan. Vedä eka lakka kerros niin vähällä kuin mahdollista, että pinta menee ns "kiinni" viellä, eli on yhtenäinen eikä pelkkä sumu pinnassa. Anna tämän kuivua vaikka 15-20min ja sitten märkä laaki päälle. Mielummin antaa lakan vähän kuivahtaa liikaa, kuin liian vähän. Liian vähän niin roikkoja on luvassa.

    Jos tarvii viellä kolmannen kerroksen, niin anna tässä välissä kuivahtaa viellä enemmän, ennen viimeisen kerroksen vetoa. Näillä eväillä ite näitä tallimaalauksia tehnyt.

    Yksi hyvä vinkki on myös että lämmitä lakka noin 30 asteiseksi, jysähtää pintaan nopeammin ja viskositeetti ohenee luonnostaan niin ei tarvitse ohennetta laittaa niin paljoa. Eli purkit ennen käyttöä johonkin lämpöseen, tai sitten ampäriin kuumaa vettä ja kannut hyvissä ajoin sinne.
     
    Holley tykkää tästä.
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Aikoja kannattaa katsoa maalivalmistajan teknisistä tiedoista. Vesiväristä yleensä näkee kun on kuiva. Märkä kohta kiiltää. Lämpö nopeuttaa kuivumista ja esim halogeenivalolla voi varovasti kuivata vesiväriä ehkä noin metrin päästä (riippuu tehosta). Pinta ei sais lämmetä yli 40 asteen. Lakan kuivumista voi nopeuttaa samalla tavalla pitkän haihdutuksen jälkeen
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kunhan pitää mielessä että ne kuivumisajat on uuniolosuhteille tarkoitettuja, ilman liike jotain ihan muuta kun tollasessa talli olosuhteessa. Itellä ainakin kokemusperästä tietoa tästä uuni vs talli olosuhteet lakan kuivumiselle, on hiottu roikkoja pois :D

    Ekaa kertaa kun uunissa veti niin oikeen hämmästelin kuin nopeasti sai laskea seuraavaa kierrosta päälle.
     
    Holley tykkää tästä.
  12. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Olen joskus jotain ainakin yrittänyt maalata. Mutta näin vuosien varrella into lopahtanut huonojen tilojen ja ajan puutteen takia.
    Yks ropponen kuitenkin olisi joka kaipaisi maalia pintaan, tai siis on jo kymmenen vuotta kaivannut, eli ehkä ensi keväänä sitten.
    Mut asiaan. Onko jollain kokemusta auton maalaamisesta "kasvihuoneessa"?
    Eli tekis muovi kalvosta kehikon päälle tiiviin pussin. Ylös päätyihin saisi suodattimet. Auto vaikka kuormalavoille. Ja joku isohko pahnapuhallin vetämään ilmaa pois auton alta. Olis ainakin valoa, sopivalla säällä lämpöä ja pölyt/itikat hallittavissa. Vai onko ihan tuhoon tuomittu ajatus?
    Sorry en jaksanut lukea koko ketjua, jos jotain vastaavaa suunniteltu jo aiemmin.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Aikanaan Overdrive oli vallan se paikka, jossa oli aina paljon tietoa ja nähtävästi osin edelleenkin kunhan vaan kysyy, eli suurkiitos VooDoo, 4d sedan ja jänis2 hyvin perustelluista vastauksistanne! Kysäisen värimassasta automaalaamostani tarkemmin, kun haen värierän ja lakan. Saa nähdä, miten homma etenee, mutta nyt on kuitenkin enemmän tietoa ja mahdollisuuksia ehkä jopa onnistua.
     
    4d sedan ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hyvinkin mahdollisuuksia onnistua, nähnyt ihan hienosti onnistuneita autoja mitkä vedetty pihalla sopivalla ilmalla.
    Jos käyttää liukkarivärejä, niin ei ole pakko olla edes mitään ihan älytöntä ilmanliikettä, kuivuu aika nopeasti silti. Lakkaamisessa ehkä enemmän ongelma, kun pölisee niin perkeleesti.

    Itse ehkä vetäsin pressun tms alimmaiseksi, toisesta päädystä suodatinkankaan läpi ilma sisään ja toisestä päädystä pihalle. Semmosia ne vanhat uunitkin oli ettei ilmaa vedetty alaspäin vaan kopin läpi vaan. Toimii kyllä kuhan funtsii vähän mistä suunnasta alottaa ruiskuttamisen.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minä olen maalannut pihalla ja pressutallissa. Pihalla oltava hyvissä ajoin, ettei ötököitä lennä...

    Sitten pressutallissa ja juuri niin, että toisesta päästä ilma sisään ja toisesta ulos.
    Lämpöpuhallin oli vielä se sisääntyöntävä, sai vähän lisälämpöä ja se pois vetävä vähän isompi eli teoreettisesti alipaine. Käytännössä se ei niin tiivis ole, että oikeasti saa alipaineen.

    MUOKS. Tuohon ötökkähommaan vielä aiheeseen liittyvä muistelo.
    Tässä jokunen vuosi sitten isäukon autoa piti ruostehommien jälkeen maalata. Hänen pihassaan maalasin, siinä oli pressu vaan päällä. Oli ihan hyvässä vaiheessa menossa lämpimässä kesäillassa.
    Kuskinpuolen takaoven kohdalla sitten tuli itikkaparvi ja ruiskuhan aiheuttaa imun taakseen, niin se virtaus imaisi koko itikkaparven siihen oven pintaan. :)

    Rättiä ja tinneriä, pesten koko ovi puhtaaksi ja uudelleen alusta...
     
    Muokattu: 26.9.2024
  16. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Tuo kangas pääty voisi tosiaan olla hyvä ratkaisu. Verhoilukankaitakin löytyis nurkista yks varastollinen. Pitäs vaan testata mikä läpäisee ilmaa tarpeeksi.
    Talli tosiaan liian pieni ja liikaa tavaraa. Ja vaikka kuinka paljon laittaisi valoja, niin silti pimeä. Ja sumussakaan ei nää mitä tekee.
    Tuo kottero on perinteisellä maalilla, ei tarvis edes lakan kanssa pelata. Ei tarvis saada enää kun aikaiseksi...
     

Kerro tästä muillekin!