Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tätä tuossa vähän itsekin epäilin. Kovete oli Mipan MS ja ohenne V25. Mahdollisesti reilulla ohenteen käytöllä on myös vaikutusta haihdutusaikaan ja jäi siksi lyhyeksi, ehkä?

    Netistä luin tarinoita ja vaikutti että suurin osa on kuitenkin vetänyt kahteen kertaan. Muutenkin ehkä arastelin ensimmäisellä kerroksella valumien pelossa eikä olisi kerta riittänyt.
     
    Muokattu: 28.4.2025
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead



    Kyllähän tuo noin menee, että jos ohennetta on enemmän kuin valmistaja on ajatellut, niin haihtudusajat kasvaa.
    Itse koitan sormella jostain teipistä tms, että onko pinta semmonen että sormeen ei enää jää juuri mitään.
     
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuokin kävi mielessä seuraavia maalauksia varten että pystyykö sen jotenkin määrittämään milloin voi vetää toisen kierroksen tai toisaalta milloin on liian myöhäistä.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Sormella kokeilee, jos seuraa nauhat sormea niin on liian aikasta. Jos ei jää sormenjälki ees niin liian myöhästä :D

    Itse todennut, että mielummin liian pitkään antaa kerrosten välissä olla, kuin liian vähän. Jos ei kyse ole mistään pika kamppeesta (lakat ym) niin voi antaa olla vaikka 15-20min tallioloissa ja silti seuraava kerros käy kiinni kyllä. Liian vähän jos antaa olla niin vaarana nuo haihdutusrakkulat (solvent boil) ja valumat.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Jos reiät oli parimillisiä, ne oli silikoni-/rasvareikiä. Niitä tulee herkästi ilmasta jos tilat ei ole puhtaat. Voi tulla myös esim etuoven ja lokasuojan välistä rasvaista pölyä saranoista.

    Haihduntarakkulat on neulanpään kokosia. Niitä tulee jos on esim liikaa lakkaa tai liian nopeasti lämpöä tai värimassa on märkää lakan alla.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Viime kesänä lakkasin pöytälevyn pikaisesti ulkona, olin aikasemmin jo muutaman kerroksen laittanut eli puupinta oli suljettu jo lakan alle. Hioin mataksi ja ruiskulla lakkaa.
    Aika paljon tuli reikää, eikä ne olleet pieniä neulanpään kokoisia mutta ei pitäisi olla mitään rasvaakaan.
    Olosuhteet muuten väärät kun ulkona suorassa auringonvalossa, pinta varmaan kuivui kiinni melkolailla heti.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lokasuoja on maalattu irrallaan. Tilat ei varmasti ole leikkaussalipuhtaat ja on siinä pinnassa joku roskakin. Tuon perusteella on ilmeisesti sitten noita haihduntarakkuloita. Tuntuisi, että jos on haihduntaongelma niin se kattaisi suunnilleen koko pinnan ja olisi enemmän noita reikiä eikä vain muutama yksittäinen. Ehkäpä selviää kun maalaan seuraavaksi konepellin ja toistuuko sama.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos tuollaista ongelmaa on niin ehkä ennen nokkapellin aloitusta putsaisin silikonin poistolla, siis ennen kun sitä alkaa edes hioa. Sit vielä uudestaan ennen pohjavärin ruiskutusta.

    Joskus on tosi vaikea päästä silikonista eroon, kun se on imeytynyt niihin vanhoihin maaleihin, ja joutuu pellille asti sit ne hiomaan.
    Pariin kertaan olen tälläiseen törmännyt, kerran peltisessä osassa ja kerran lasikuituisessa, hirmuinen ylimääräinen työ tuli niiden hieromisesta kyllä....
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo em. lokasuoja oli uusi osa mikä oli tehtaan pohjamaalissa ja siihen vedin päälle epoksin ennen pintamaalausta. Siihen tuskin on silikonia eksynyt missään välissä epoksin jälkeen ja jos olisi ennen sitä niin kai se olisi näkynyt siinä epoksissakin. Seisoihan se jonkin aikaa hyllyssä puhtaassa varastossa ennen kuin karhensin pinnan ja maalasin pintavärillä.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juu sitten ei varmaankaan ole silikonista kyse, jos uusi osa kyseessä.

    Sinänsä se että silikoni näkyis jo epoksissa, siinä voi olla joko tai. Meinaan että eipä sitä olis tullut edettyä aina pintamaaliin asti jos jo epoksissa olis vaurioo nähtävissä, vaan kun ei ollut.
    Eli ilmeisesti aina ei epoksissa ei silikoni näy.
     
  11. jänis2

    jänis2 3rd gear

    https://www.automaalit.net/830300-O...pV9kxfYObT6XqsQbkrMYnUSZV1qIBDsww4FbN1KNtKF_N

    Tuola lukee näin

    • Maalauskerrokset: 2 kertaa
    • Välihaihdutus: 10 - 15 minuuttia


    Tuoteselosteessa samalta sivulta lukee taas:
    Ohenninlisäys: Ohennetaan tarpeen mukaan Mipa 2K-Verdünnung –ohenteella 0-5 %, jolloin
    ruiskutusviskositeetti on 20-22 s 4 mm DIN.

    Ruiskutuskerrat: 1 – 2

    Haihdunta-aika: Ei vaadi välihaihduntaa, paitsi ennen uunikuivatusta 10-15 min


    Ristiriitaista tietoa..
     

Kerro tästä muillekin!