El Camino -80 ja muutoskatsastukseen tarvittava selvitys osi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Blower Camino, 1.6.2004.

  1. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Eli homma on tämmönen. Auto -80 El Camino ja ollu ilmeisesti joskus kutosella. Myöhemmin muutoskatsastettu 305 V8.

    Nyt pitäs leimataa se 6/71:lle eli mikähän on ollut caminon tehokkain malli tollon vai onko se kenties juuri tuo 305 ja siihen tehoa 20% päälle.

    Onko kutosessa ja V8:ssa samat alustan osat vai onko paljonkin eroavaisuuksia?
     
  2. Poncho69

    Poncho69 1st gear

    Moi,

    Käytät vertailuautona buick GNX tehoja 245hp.
    Kuutio- ja paino vertailumallina -79 malibu STW, 350 (170hp).
    En siis ole näin vielä tehnyt, mutta näin aion itse mennä asiaa esittämään. Eli onko muilla tietoa käykö se näin kahdesta vertailusta otettuna?

    Nii ja se alusta on aivan samanlainen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Poncho69 2004-06-01 05:23 ]</font>
     
  3. gearhead

    gearhead Gearhead

    Moro, GNX ei kelpaa vertailumoottoriksi, kuten ei mikään muukaan rajoitettu erikoispajan autosarja (lotus-omega tms.)
    Tehokkain -80 A-kopan moottori oli 231T V6 Regalista (4-bbl kaasarilla)170hp. (vs. tehokkain V8 155hp )Nämä kaasarikoneet ylettää 190hp asti, ennenkuin ruiskut tulevat. Mä koin itse ongelmaksi esittää katsastusmiehelle, että A- ja G- koppa olis sama asia ilman Metro-Auton todistusta asiasta (olisi maksanut 900 mummoo)Mutta jos saat oman katsastajan vakuuttuneeksi asiasta, niin pelivaraa on -87 mallien 245hp +20%max. -80 Caminossa on alunperin 7,5"perä, joka mulla kelpas sellasenaan, koska löysin kirjallisuudesta tietoa, että ekat A-koppa turbot oli alunperin 7,5"lukkoperällä. Mutta myöhemmin käytettiin vain 8,5" turbojen kanssa, joten sen joutuu vaihtamaan. Ekat turbot oli myös alip.jarrutehost, kelpaa sellasenaan, mutta ruiskut oli nestepainetehostajalla.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikö muka Lotus-Omegat menneet Lotukselta takaisin Opelille (ja Vauxhallille). Samoin olen luullut, että tuo GNX olisi ollut Buick hinnastossa.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä nyt menee ohi aiheen eikä kosketa edes minua mutta mitenkäs tuohon omegaan vertailumalliksi kelpaisi brasilian Chevrolet omega, joka on 1:1 sama kuin se ensimmäisen korimallin Opel Omega. Noissa brassimalleissa vaan lukee takaluukussa 4.1i ja kokopunaiset takavalot.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Joku joskus selvitti tätä:

    edelleen kyseessä on AKEn soveltamisohje eikä itseasiassa pykälä joka sanoo jotenkin että "..euroopan ja yhdysvaltain markkinoille tarkoitetut mallit luokitellaan mallisarjaan kuuluviksi."

    eli ei se laki vaan miten sitä tulkitaan...

    Kun joku selitti että volgaa sai isolla kuormuri dsl:llä siperian vientimalliin :smile: niin tuli mieleen että ei tuolla perusteella sovellu mallisarjaan kuuluvaksi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cb125twin 2004-06-01 10:31 ]</font>
     
  7. gearhead

    gearhead Gearhead

    Kyllä se GNX oli dealereilla hinnastoissa, olihan se kuitenkin optio-paketti. Mutta AKE ei silti hyväksy näin rajoitettuja erikoissarjoja vertailukohteiksi. Kuten ei E-Afrikan V8-sierroja, tai Aussien muikeita V8-autoja. Nykyisillä pykälillä A-/G-kopan tehokkain vertailumotti on -87 T-Typet/GN:t, 245 hp (GNX:n ilmoitetutkin tehot aivan jotain muuta!) Siinä on maksimissaan se 20% liikkumavaraa, joten tehomittauksessa ei saa olla himassa enempää kuin 294hp, olettaen ettei teho-painosuhde rajoita jo ennen.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kun viet kaminan katsastukseen, niin varo viemästä Herttoniemen asemalle.

    Syyn löydät kun selaat katsastusaiheisia keskusteluja täällä foorumissa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    No jos ei GNX , niin miksi ei tavanomainen sarjatuotanto GN.. V6 MPFI turbo..
     
  10. gearhead

    gearhead Gearhead

    Nimettömiltä tulee aina parhaat kommentit, T-Type/GN on juuri niitä autoja...
     
  11. valsu67

    valsu67 1st gear

    mitenkäs korin muutoksissa?onko valiant 66ja67 samaa mallisarjaa?entä 67dart?laikka-avo on tulossa,ja sen saa tehdä jos on mallisarjaa avona.ja 66valsua on tehty,ja 67 darttia.mut oma auto on 67 valiant ja sitä ei olekkaan enää ollut avona.ja se kyllä on tekniikaltaan,alustaltaan ja muutenkin sama paska,hieman eri paketissa...eli onnistuuko?
     
  12. valsu67

    valsu67 1st gear

    ja maahantuojalta on laput juuri näistä 66 valsusta ja 67 dartista,että on ollut avona ja avon ja katollisen erot sain myös maahantuojalta...eli kelpaako nuo laput nyt insinöörille kun menen 67 valsua tarjoamaan?
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    66 ja 67 vallu on koreiltaan aivan eri autoja vaikkakin alustasta löytyy ristiin sopivia osia. Eivät kelpaa vertailuautoiksi keskenään.
     
  14. valsu67

    valsu67 1st gear

    onko fakta että eivät kelpaa?tiedän että korimalli muuttu just 67,mut jostain luvin että jos on samaa teknistä ikäluokkaa niin saattas kelvata...eihän niissä ole kun kori erilainen,alusta ja kaikki samaa sontaa...no mites 67 dart?tai yleensäkkin 67 eteenpäin a-bodyt
     
  15. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Ja alkuperäiseen aiheeseen...
     
  16. Poncho69

    Poncho69 1st gear

    Joo,

    jatketaan vielä; eli 294hp:lle luvalla eikös se ole jo ahtimelle riittävä. 350/170hp versio.
    Toi aikaisemmin mainittu pointti 8.5" perästä oli ihan asiaa. Nimittäin tiesin sen olemassaolosta mutta ei käynyt mielessäkään että se konttoria kiinnostaa....
     
  17. gearhead

    gearhead Gearhead

    Ei sen perän varmaankaan tarvitse olla G-koppasen 8.5", ne on kuitenkin melko harvinaisia. Joku järeämpi kelvannee hyvin, kun tekee asialliset kiinnikkeet A/G-koria varten. Mulla tsekattiin myös laatikko muutoskatsastuksessa, että oli tunnisteet vastaavat, kuin (jonkun vuotisessa) turboon tarkoitetussa laatikossa. Mutta toi teho ei varmaan ole ongelma, kyllä siinä on tarpeeksi liikkumavaraa.
     
  18. gearhead

    gearhead Gearhead

    Niin ja siihen sun alkup. kysymykseen: V6 ja V8 alustat on samoja. Ainoat erot on jousissa ja vakaajissa, käytännössä jousetkin on kelvanneet. Etuvakaajan on V8:n vaihtajat joutuneet vaihtamaan, takanahan se on ollut vaan optio. Sulla se ei ilmeiseti tuu ongelmaksi, jos se on jo muutoskatsastettu V8:lle. Ei kun konttorille...
     
  19. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Vaihdepäälle iso kiitos!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Caminon suurin kone on 454 LS6 ..450hp....
     

Kerro tästä muillekin!