eläköön autokatsastus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja fixmaker, 25.3.2006.

  1. fixmaker

    fixmaker 1st gear

    On muistissa vielä, kun katsastustoiminta vapautui ja saatiin alalle kilpailun myötä mm. parempaa palvelua. Mutta millä hinnalla? Valtion vanhan katsatustoiminnan taisi ostaa joku yksityinen sijoitusfirma ja sen kyllä huomaa! Mutta osaako joku kertoa mikä pakottaa myös ne ihan oikeasti yksityiset konttorit pitämään saman hintatason? onko se vain niin helppoa rahaa, kun asiakkaat käy kuitenkin ja vieläpä lain velvoittamina. Ainoa tapa kai olisi käyttää ainoastaan noita A-katsatuksen pisteitä ja odottaa, että toisten olisi pakko tehdä jotain saadakseen asiakkaat takaisin. Eli tietysti laskea hintoja. Ja se taas johtaisi siihen, että A-katsastuksen olisi tultava perässä. Vai onko katsastustoiminnalla joku omituinen erivapaus kilpailulainsäädännössä? Tietääkö joku.. Hintoja perustellaan tiloilla, henkilökunnalla, koulutuksella ja laitteilla, mutta samat kustannuspaineet on tavallisella korjaamollakin. Paitsi laitteita pitää olla huimasti enemmän ja vastu tehdystä työstä vielä päälle. Siitä huolimatta hurjimmat korjaamotunnit taitaa olla jossain 110 euron paikkeilla jossain erikoisalan pajalla, joka sekin jo asiakasta pyörryttää taatusti! Miksi kukaan ei laske, paljonko katsastuskonttorin tuntiveloitus on? Hitaampikin inssi tekee 5 peruskatsastusta tunnissa, eli lähes 300 euroa tunti. Jälkitarkastukset ovat vielä huimemmin hinnoiteltuja, kun aihetta oikein ajatellaan, muutamista muista toimenpiteistä puhumattakaan. En usko olevani pahasti väärässä, jos veikkaan lopullisen kassakertymän hipovan 400:a euroa tunnissa. Mutta kilpailuvirastollahan tunnetusti on tärkeämpääkin tutkittavaa.
     
  2. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei se kassavirta-arvio heitä kun ehkä 250€ .
    oon kyllä samaa mieltä, että sairaan kallista on.
    kilpailuvirasto on muuten tutkinut katsastuksen hinnoittelua, ja todennut ettei ole mitään huomautettavaa.
    alalta vaan puuttuu todellinen kilpailu, ja kun se auto kumminkin on katsastettava ei mitään sisäänheitto hinnoitteluja tarvita.
    viranomaiset kyllä huolehtii ettei katsastusasemia tule liikaa, luvanvaraista toimintaa.

    ps tunnen muutaman katsastajan
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onkohan ne sokeita? JOS ei muka ole huomautettavaa, niin ihmettelen aivan hemmetisti miten hinta on about sama joka paikassa...paitsi että kanta-auto tarkistus maksaa toisessa paikkaa 1000 euroa ja toisessa 250 euroa.

    Mun tietääkseni kaikkien katsastustoimenpiteiden täytyisi perustua KUSTANNUSVASTAAVUUTEEN, niin miten perhanassa joku voi kirkkain silmin väittää että heillä menee 4-kertainen määrä aikaa ka-tarkistukseen kun toisella asemalla? Samaten, tuntuu vähän ihmeelliseltä se, että miten katsastuksen hinta nousee jotenkin jyrkän oloisesti vuosien mittaan...joopa-joo, joutuu ostaan täristimet ja vipstaakit että voi Pokemon-autot katsastaa, mutta pakko myöntää, etten jaksa uskoa ihan tohon selitykseen täysin.

    -JJ-
     
  4. samu

    samu 1st gear

    Taitaa olla vain, että ko. asema ei halua tehdä ka-tarkistuksia(=hinnoittelee itsensä ulos).
     
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Niin niin, tämähän on taka-ajatus, että eivät tahdo tehdä.

    Ongelma tulee mun mielestä siinä, että noin annetaan tehdä...tarkoittaa siis sitä, että vaikka on yksityinen asema, niin noi palvelut mitä sen pitäs tuottaa on lain mukaan PAKOLLISIA. Siinä mielessä arveluttavaa toimintaa tällainen hinnoittelu...vähän sama olisi, jos tarttis uuden verokortin, mutta paikallinen verotoimisto ei halua niitä tehdä, joten se alkaa perimään uuden verokortin tekemisestä 1000 euroa. Ei palvele tarkotusta minusta enää se, että pitäisi ihmisten alkaa soittelemaan ympäri suomea ja kyselemään "hintaa" ko. palvelulle.

    -JJ-
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    se ettei kukaan halua tehdä kanta-auto tarkastuksia on kyllä niiden vi..un veronkiertomersujen ja bemarien syytä.
    on useempikin aseman päällikkö ollu käräjillä selvittämässä onko mersuun vaihdettuliikaa osia vai ei.
     
  7. 379 D

    379 D 1st gear

    Ootteko muuten koittanu koskaan tinkiä konttorilla? Ite koitin pari vuotta sitten kun sattu kahen oman auton katsastus samalle päivälle ja sainkin pari kymppiä "tukkualennusta". Vaikka kysyinkin enempi vitsi mielessä.
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Kanta-auton tarkastukset hinnoittellaan ylös, koska niiden tekeminen ei ole taloudellisesti kannattavaa. MAK:ja (määräaikaiskatsastuksia) tehdään samassa ajassa enemmän, joten kassavirta on niissä huomattavasti parempi.
    Mutta ei niitä vanhojen raatojen katsastuksia kyllä viittä tehdä tunnissa, ja niissä kate on kyllä huomattavasti huonompi kuin tuoreissa Corolloissa.
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Jaa tehdään tavallisia katsastuksia samassa ajassa enemmän kuin kanta-autokatsastuksia? Itsellä meni Kuopiossa 20 min 1998 kanta-autokatsastukseen. Silloin se maksoi edes jotenkin ymmärrettävän rahan, nykyään sanoisin, että kyseessä on kartellimainen kusetus. Valitettavasti kilpailuvirasto totesi tästäkin laitettuani kirjelmän 2002 asiasta, että vapaata on kilpailu juu. Sanoisin kyseessä olevan organisoidun talousrikollisuuden, kun 20 min tarkastus maksaa 1000 EUR.
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    enään ei kukaan tee kanta-ajoneuvo tarkastusta niin nopeesti, ne nopeesti (huonosti) tehdyt, ja kaikenmaailman kusetukset on syynä ettei korinvaihtoja (itsekantavat) saa tehdä, ja ettei konttorit halua tehdä niitä.
     
  11. Jimi

    Jimi Gearhead

    On se kumma, ensin välitetaan kun hinnoissa ei ole vaihtelua ja sitten valitetaan kun hinnoissa on niin paljon eroa ???

    Oliskohan siihen kanta-ajoneuvo-tarkastuksen hinta siksi kova kun näitä coupe-Mersun ja BMW 318 -> 325 rakentajina on kaiken maailman bisnesmiehiä (lue: huijareita) ja on olemassa riski saada AKE:lta selvityspyyntö (ja sitä kautta varoitus) tai kutsu todistamaan käräjille.

    -Jimi-
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead


    Hmmm... siis voitko siis yleistää yhden monta vuotta vanhan kokemuksen perusteella että tarkastus kestää ainoastaan 20 min.? Tuo tarkastus on kyllä tehty välittämättä tarkastusohjeista.
    Juuri tuollaisista väitteistä ne "essonbaari" jutut lähtevät liikkeelle, ja monet harrastajat saavat vääriä mielikuvia ja asenteita.

    Siinä olen kyllä samaa mieltä että törkeän kalliita ovat, vaikka sitä aikaa enemmän meneekin, eikä ihan tonnia maksakaan.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Köyhälle kaikki on kallista, katasatuskin. Mä en oikein ymmärrä valitusta hinnoista, ei toi mun käsittääkseni mikään kultakaivos oo tuo katsastuskonttorin pitäminen, hemmoja ei löydy verokalenterin kärkisijoilta. Jos se olis niin tuottoisaa, niin kuvittelis, että jokainen kynnellekykenvä laittais katsastuskonttuuria pystyyn. Hinnat on tietty noussut valtion ajoista, koska silloin ei mitään kustannusvastaavuutta niissä ollut.
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuli taas viikonloppuna luettua Aku Ankkaa, ja siitähän hyvin selkiää, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot ratkaisee rikastumisen. En vaan ole vielä saanut painettua menoja nollan alapuolelle, niin ei ole tuo rikastuminen alkanut mun kohdalla 8)

    Mutta niinhän se tuntuu olevan nykyään jokapaikassa. Valtion toimesta luovutaan säännöstelystä ja markkinat ottaa tilanteen haltuunsa. Tässä yhteysessä markkinoilla odotetaan merkittäviä hinnanalennuksia, kun kaikki vapautuu ja toiminta tehostuu. Pääsääntöisesti sitten tuppaa vaan asiakkaan alahuulen vetään pitkäksi kun huomaa, miten hinnat lähteekin nouseen ja säästöä ei tule. Innolla muuten odotankin, koska päästään kilpailuttamaan vesi- ja viemärifirmoja.

    Tämä hintojen tasaisuus on tosiaan vähän kaksipiippuinen juttu: Ei ole kilpailua, jos hinnat on samat ja se on periaatteessa paha juttu, sillä silloin markkinat nukkuu. Toisaalta, jos hinnat ei ole samat, asiakas voi tietämättömyyttään maksaa itsensä kipeeksi palvelusta, jonka olisi saanut naapurista halvemmalla. Tavallaan asiakkaana onkin mukava tietää, että ostit mistä ostit, ei siinä kovin paljon liikaa maksanut. Tosin ongelma tulee sitten silloin, jos kaikki rokottaa ylimääräistä samalla lailla, eikä markkinat sitten toimi asiakkaan eduksi enää lainkaan.

    Köyhälle tosiaan on kaikki kallista, sama se maksaako joku vitosen tai satasen, jos ei ole kuin markka taskun pohjalla. Monasti se on kuitenkin tämä hyvin toimeentuleva kansanosa, joka on hintatietoinen ja voisi maksaa sen satasenkin vitosen tavarasta, mutta nk "köyhät" taas ostaa aina vaan sieltä, mistä isäkin osti ja isoisä, eikä yleensä edes kysy, mitä muualla maksaisi. Ja senhän takia markkinat ei varsinaisesti toimikaan, kun suurin osa asiakkaista ei juokse hinnan perässä eikä kysele.

    Mutta tuosta katsastusasiasta, niin yhä vieläkin on vähän vaikea mieltää itsensä asiakkaaksi, kun ei oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin käyttää tätä maksullista palvelua. Tai ainahan joku vaihtoehto on, sitähän voi vaikka lopettaa autolla ajamisen.

    Mutta kyllä se katsastuskonttorilla käynti nykyään on kivempaa kuin ennen maailmassa, touhut on asiallisia ja jopa inssejä voi pitää asiakasystävällisinä. Sillähän ne oikeastaan kilpailee, eikä niinkään hinnalla. Ja toisaalta, onhan se kiva vuoden välein käydä tarkistuttamassa, että auto on pääosiltaan käypäsessä kunnossa ja sillä on turvallista körötellä edelleen.
     

Kerro tästä muillekin!