1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Elävä muisti - audiovisuaalinen matka eiliseen.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja miguelo, 9.11.2017.

  1. miguelo

    miguelo Gearhead

    Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on kansallinen audiovisuaalinen instituutti äskettäin avannut mainion nettiportaalin, jossa on mahdollista katsella historiallisia filminpätkiä lukuisista eri aihepiireistä.

    https://www.elavamuisti.fi/

    Kannattaa tutustua, ellei ole jo entuudestaan tuttu sivusto. Oikeassa yläreunassa olevaan hakukenttään voi naputella hakusanan omista kiinnostuksen kohteistaan.

    Tässä hieman maistiaisia palvelun monipuolisesta tarjonnasta:

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/autokilpailut-helsingissa

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/autohurjastelua-elaintarhan-kentalla

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/elaintarhanajot

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/kalastajatorpan-ajot

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/autolla-suomen-halki

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/autonayttely

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/auto-yhteiskunnan-palvelijana

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/fordin-uutuudet-esilla

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/mita-mielta-liikenteesta

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/sisulla-eteenpain

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/helsingin-moottorikerhon-kevatretki

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/vastamakeen

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/moskvitsh-suomalaiseen-kayttoon

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/kaynti-teboilin-huoltoasemalla

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/liikkuva-poliisi-lapissa

    https://www.elavamuisti.fi/aikajana/lavatanssit-laihialla

    Erinomaista oman aikakautensa kuvausta, mukava katsella myös kuinka monet kaupungit ovat vuosien varrella muuttuneet ja kehittyneet.
     
    Muokattu: 9.11.2017
    Pande_K, minski, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jotenkin nää tuntus sopivan tähän muistijuttuun. Mäkin oon kuvassa, kun en kuvannu kaikkee. Noistakin on jo 33 vuotta...

     
    MJF, minski ja hantta tykkäävät tästä.
  3. tinareki

    tinareki Gearhead

    Isot kiitokset Miguelolle tästä vinkistä!
    Katsoin tuon "Autolla Suomen halki": Johtaja Korpivaaran Petsamon reissu 1937 tuliterällä Studebakerilla. Aivan mahtava raina. Antaisimpa aika paljon päästäkseni aikakoneella tuohon sotia ennen aikaan ja tekemään vastaavanlaisen reissun sen ajan Suomessa. Täytyy vielä huomata, ettei kovin monella siihen aikaan ollut rahaa eikä varsinkaan vapaa-aikaa tuollaiseen lomamatkailuun.
    Rainassa harrastettiin aika selkeää "tuotesijoittelua", mutta tuohon aikaan se taisi olla ihan ok, ja näin jälkikäteen se mielestäni vain lisää kiinnostavuutta, aikakin motoriharrastajan vinkkelistä.
    [​IMG]
     
    miguelo tykkää tästä.
  4. tinareki

    tinareki Gearhead

    ^ Vielä aiheesta 1937 Petsamon reissu: Petsamon leirille Herra Korpivaara sai vieraita "Tsekko-Slovakiasta". Tulivat kuvaan kahdella autolla. 1937 Citroen B11 ja toinen oli tämä avo;
    [​IMG]
    Myönnän, etten tunnistanut ilman lähdekirjallisuuden selailua, mutta vieraiden kotimaa auttoi jäljille. Se on 1937 Skoda 420. Näpsäkän näköinen peli. Mutta sepä olikin ennen kommunistihallintoa ja veli-venäläisen konsultointia...
    [​IMG]
     
  5. tinareki

    tinareki Gearhead

    Nyt tuli katsottua "Auto yhteiskunnan palvelijana" v:lta 1952. Moninpuolinen raina. Kyllä on ollut autokanta sekalaista noihin aikoihin. Vaikka vanhimmat on varmasti tarkoituksella jätetty kuvaamatta, niin esim. kuorma autoja vilahtelee 30-luvulta, on joukossa liittoutuneiden ylijäämästä ostettuja sota-gemsujakin soranajossa. Samoin surplus sotajeepeistä oli tehty traktorin korvikkeita...
    [​IMG]
    Alussa, n 30-40 sek kohdalla näkyy 1948 Dodge, samanlainen kuin omani.

    Harmillista, ettei vanhoja hyötyajoneuvoja juurikaan ole säilynyt. Loppuunajettuina ja isokokoisena ne romutettiin tai muuten vain pilkottiin tehokkaasti. Tällainen postiauto vilahti tässä pätkässä.
    [​IMG]
     
    miguelo ja hantta tykkäävät tästä.
  6. hantta

    hantta Gearhead

    50 luvulla autokanta oli tosiaan aika sekavaa, esim. -38- 45 välillä uutta kalustoa ei juurikaan tullut, ja senkin jälkeen kalusto oli malleiltaan ennen sodan-aikaista.
     
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    Kerrassaan mainio on myös filminpätkä, "käynti teboilin huoltoasemalla", kylläpä on tuolloin ollut palvelu kohdallaan, hauskana yksityiskohtana etenkin tuo "huoltomiehellä on kaksi trasselia"...
     
    tinareki tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Uimari = sinä?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jep, ikävä kyllä. Toi mikä näkyy het kaikille. Mut voi sitä silti kattoo, on siellä muutakin.
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Otin screenshotin omaan käyttöön siitä kohdast kun housut tippu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Varo, ettet nää painajaisia. Yritä vaan kuvitella aikaa, ettei ollu yhtään TBI:tä missään.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mietin vaan, että oisimpa mäkin noin simpsakassa kunnossa 50 vuotiaana.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nyt en tiedä, mistä puhut... Mä oon jo lähempänä 60 ku 50.
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Aattelin että videon kuvaushetkellä 33v sitten olit 50 :odroll: pappa....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. spinout

    spinout 3rd gear

    Katsoin tuon myös.. Auto oli silloin aikalailla laveampi käsite kuin nykyään, koska myös kaikki maansiirtotraktorit, trukit, caterpillarit ym. olivat ohjelmassa autoja.

    Mikähän avoauto on kohdassa 01:10? Joku saksalainen?
     
  16. tinareki

    tinareki Gearhead

    Totta, että sotavuosina hankittiin ainoastaan kuorma-autoja puolustusvoimille, mutta vielä -38-39 autoja tuotiin varsin reippaasti. Esim. '39 USA Ford ja "piikkinokka letukka" olivat sangen tavallisia malleja tuolloin. Valitettavasti suurin osa tarvittiin sotakäyttöön (pakko-otot) ja paljon tuhoutui rintamalla. Silti noita kahta mallia näkyi arkiajossa vielä 50-luvun lopulle asti.

    Huonoa oli tuonti myös sodan jälkeen. Valtio säännösteli valuuttaa henkilöautojen tuontiin sodan jälkeen voimakkaasti. Enemmässä määrin länsiautoja tuli vasta Olympiavuonna 1952, sitten oli taas heikkoa ja tuonti lisääntyi kivuliaasti, kunnes tuonti vapautettiin vasta 1962!
    Tuo 1952 näkyy kuitenkin piikkinä tilastoissa ja samoin tähän päivään asti säilyneissä harrasteautoissa. Jos tapahtumissa pyörii 50-luvun alun alkup. "Suomiautoja", niistä yli 50% on juuri mallia '52, molemmin puolin tuota vuotta hyvin kuivaa.
     
  17. tinareki

    tinareki Gearhead

    Minusta tuo on 1939 Renault, malli primaquatre tai primastella.
     

Kerro tästä muillekin!