Elektroniikka expertit ! transistori probleema 88 GM:ssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jäpälä, 26.7.2006.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Eli firebirdin ilmastointilaitteen katkaisijan sisällä transistori missä numerot A8703 . Tuo on ilmeisemmin oikosessa kun antaa painekytkimelle vain noin 3.5 V haamujännitettä. Kun syötän tuolta lähtevään nastaan akusta ni kaikki pelaa. Ja lepotilassa 2 nastaa on suoraan yhteyessä ilman vastusta.
    Mutta mutta en pääse googlella kiinni tuohon numerosarjaan että sais korvaavan tilalle. Eikä kaupan komponentti luottelokaan tunnista.
    Mitä tilalle???
    Kun joku tietäs edes onko toi NPN vai PNP tyyppinen ,niin vois kokeilla jotain universaalia tilalle. Euron osan takia ei viittis ostaa koko käyttöpaneelia.
    Itellä loppu nyt äly kesken (taas)
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kattoos kuule uudestaan jos siinä olis jotain muitakin numeroita/kirjaimia, koska netistä en löytänyt muuta kuin opton...

    Edit: Toi sivu on pätevin, kun datasheetit on kateissa => http://www.datasheetarchive.com/
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Aika usein (=yleensä) komponenteissa käytetään tämmöisissä paikoissa muita kuin sen valmistajan omia numeroita. Kai siksi, ettei niitä osattaisi kotikonstein vaihtaa, vaan hankittaisiin kalliita varaosia. Jos saat vaikka kantajännitteen napaisuuden perusteella selvitettyä, onko se NPN- vai PNP-transistori, sille saattaisi löytyä korvaaja jostain tarpeeksi virtaa kestävästä yleistransistorista. Joskus myös kytkentäkaavioissa tai Electrical Troubleshooting Manualeissa on k.o. komponentin kaaviokuva, josta napaisuus ja virtaominaisuudetkin selviävät. Mikä vuosimalli se muuten on?
    Ai niin, taitaa olla 88 kun tarkemmin katsoin otsikkoa. Täytyy vilkaista, löytyisikö kirjoista.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei ollut ainakaan 88 Capricen eikä 89 Firebirdin kaavioissa piirretty transistoria katkaisijaan. Sen, onko se PNP vai NPN voisi saada selvitettyä, jos saa tutkituksi avaako sen johtavaksi plus- vai miinusjännite eli kumpaa tulee transistorin kantapiikille silloin kun sen on tarkoitus johtaa eli yhdistää kollektori ja emitteri toisiinsa.
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Jos saat transistorista valokuvan ja kaikki tekstit mitä siihen on ympätty niin ilmoittele. Voin käydä tuosta naapurista kysymässä onko sillä tai saako tilattua. On ylivoimaisesti paras elektroniikka paja missä on pikkusta vaille kätevät kaverit töissä. Jos pieni mainos sallitaan niin Instele Kuopion Männistössä. Kertaakaan ei ole tarvinnut tyhjin käsin lähteä, jos jotain on tarvinnut.
     
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Sepä se, minulla on jo universaalit, mut kun tuo risa on oikosessa ei sitä saa mitattua, ja tuon katkaisijan sisäistä kytkentäkaaviota en ole mistään löytänyt. Tuolta kun menee signaali myös ecu:lle niin en uskalla kokeilla sokkona. Kiitos vaan teille vaivaa nähneille.
    Toden näkösesti tuosta on jätetty joku numerosarja pois ,ja kirjaimia siinä oli ph. Voisko olla vaikka philips tms. ?
     
  7. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Ettei tuo numero voisi tarkoittaa että valmistettu vuonna 87 viikolla 3.

    Ja voihan tuommoisessa paikassa olla myös darlington transistori.

    Onko siitä jokainen kollektori-kanta-emitteri väli mennyt oikoseen? Jos siinä kivessä on jäähdytyslevy tai muu sähköä johtava kuori, niin se on melkeimpä aina kiinni kollektorissa ja tiedetään jo yhden jalan tarkoitus. Jos siitä saadaan mitattua kollektorin ja kannan väli, niin silloinhan sen viimeisen on pakko olla emitteri. Ja siitä kollektorilta oikosulku taas muodostuu helposti kantaan, jolloin mitattaessa näistä kannan ja emitterin langoista saadaan selville kumpi on kumpi, jolloin lopulta jokainen transistorin kohtio on selvillä. Mutta tietysti jos se on muovikuorinen tai turahtanut kokonaan oikosulkuun, niin silloin se onkin hankalampaa. Ainiin ja tuo pätee npn transistoriin. pnp:n kanssa sitä taitaa joutua hieman soveltamaan.

    Ja sitten minä voin kaiken lisäksi vielä erehtyäkkin...
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Piirilevyssä oli muistaaksein bce ja b ja c oli oikosessa. c napaan annettaessa 13v ilmastointi pelasi. Komponentti kaupassa oltiin kans sitä mieltä että numero olisi päivämäärä maaliskuu 87. Autokin on valmistunut lokakuu 87
    No kohtahan nuo helteet varmaan loppuu...
     

Kerro tästä muillekin!