Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. stealth

    stealth Gearhead

    Kyllä saa,Kattokaapas haulla paljonko esim. moparin vesipumppu haukkaa tehoa.
     
    Muokattu: 3.5.2017
  2. jpe

    jpe 3rd gear

    Kyllä huomaa eron vähän laiskemmassa padassa selvästi. 1.6 Sierraan joskus romikselta löytämäni jonkun sähköisen laittaneena niin oli kyllä halpa viritys. Tosi laiskasta tuli vaan laiska.

    Taisi tuossa tapauksessa käytettävissä olevan tehon lisäys prosenteissa olla jo ihan huomattava.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitääkö sitten munkin passattiin laittaa sähköflekti....


    Vaatis suomalaisen dynon ja jonkun perus leppäjeepin ennen ja jälkeen testauksen niin olis ainakin selvä. Kuka uskaltaa?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vesipumpun lisäksi vielä se flektin 30 heppaa päälle, siinä,oliskin jo 60 heppaa pelkän kiilahihnan kanssa

    Siinä ei hirveemmim jää 80 heppaseen slanttiin voimaa jos vielä 10 heppaa on hävinnyt aikojen saatossa, mutta hyvin näyttää 10 hevosvoimaa takapyörille voimin dartti liikkuvan. Automaattikin vie palstojen mukaan 20 heppaa, joten kannattaa pysyä manuaalissa.
     
    helvetinkat, Karpov ja caprice305 tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ford V4 ei mitään eroa.
    Ford v6 ei mitään eroa
    Volvo b20 ei mitään eroa
    Mb vetelä diesel ei mitään eroa

    Varmaan on muitakin mistä flekti otettu talveks pois että lämpeisi nopeemmin kesätermarilla.
     
  6. stealth

    stealth Gearhead

    Tässä vanhaa juttua vesipumpuista, pyydän anteeksi lainausta.
    [​IMG]
    vipottaja1st gear
    Se hihnavetoinen vesipumppuhan pyörii kokoajan sellasella nopeudella, että se pystyy suoriutumaan siitä veden kierrättämisestä ja jäähdyttämisestä myös täydellä teholla äärilämpimissä olosuhteissa. Eli suurimman osan ajasta se pyorii aivan turhaan. Noi tehdastekoiset "underdrive" setit taitaa olla jotain parinkymmenen prossan luokkaa, ja silti ne on vielä ihan turvallisia. Kovilla kierroksilla riittäis huomattavasti vähempikin, eli optimaalisin vois olla tollanen muutuvavälityksinen pumppu. Sit jos mennään tollasiin morosomalleihin, jossa pieni sähkömoottori pyörittää hinnalla pumppua, niin nehän ei tosiaan kauheesti kierrä. Eikä myöskään riittävästi jäähdyttämiseen muuta kuin aivan pintakaasulla. Noi paremmat sähköset on siten tehokkaampia, mutta nekin yleensä pyörii vakiokierroksilla. Me ollaan jo vuosia käytetty muuttuvakierrosta vedenlämmön mukaan säätyvää ulkopuolista sähköpumppua, ja täytyy sanoa, että kyllä toimii, paremmin kuin muut kokeilemani joita niitäkin riittää. http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=47

    Mitä tollanen pumppu sitten vie tehoa? Me kerran dynottiin mottia sekä ylivälitetyllä hihnapumpulla, että sähkösellä, moottorina yllättäen moparin isolohko ja pumppuna mopar perfin pumppu. Erona ei ollut muut akuin pumpputyyppi ja mootorin lämpö, sähköpumppu oli eka veto jolloin kannet imusarjat sun mut oli vielä järkilämmöissä kun taas hihnapumpulla kuumia, et se selittää osan tosta erosta. Ja toi on siis akulla, normikäytössä luonnollisesti laturi syö tosta oman osansa. Ja mittaus tehty Santalan moottoridynossa.

    rpm, hv-ero
    3000, 9
    3500, 12
    4000, 14
    4500, 18
    5000, 23
    5500, 18
    6000, 24
    6500, 16

    ps.repikää siittä, onko kuu juustoa vai kuttaperkkaa :)
     
    Muokattu: 3.5.2017
    helvetinkat tykkää tästä.
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Uusissa kun on ilmastointi, niin silloin aina joku hyrrä pyörii, niin ehkä sen takia ei ole laittanu sähköflektiä pyörimään koko ajan....
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Metkaa miten jotkut näkee vaivaa tällaisten asioiden testaamiseen ihan oikeilla mittareilla, sama moottori ja sama dyno samana päivänä että saadaan vertailukelpoista dataa, niin et meidän muiden ei tartte testata. Silti löytyy vänkääjiä jotka tietää paremmin, kun "kakssataseen deehen" ei tullu perstuntumalla yhtään lisää voimaa, voi että.
     
    mukko, Inlinee, xarper ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja sit samat hemmot ihmettelee miten toi voi kulkea noin lujaa noin miedolla kokoonpanolla.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    Ajatusleikkinä funtsin tilannetta vaikkapa -70 454 LS-6 motin kanssa joka tehtaan mukaan tuotti sen 450 HP.
    No sillä ei sinänsä ole merkitystä,mut sen orgis halko tyyppiset pakosarjat tekevät siitä hyvän kanditaatin.

    Eli vaihdettaisiin hyvät peltisarjat,sähköflekti ja sähköinen vesipumppu orgisten sijaan,niin mikä olisikaan ero lähtökohdan ja viritetyn välillä?

    Tämä nyt meni vähän ohi,mutta ajatusleikkinä mielenkiintoinen.
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Monta heppaa säästää kun vaihtaa kaikki valot ledeihin :rolleyes: moni sanoo että sähköinen pumppu vie laturilta saman kuin mekaaninen, ja sähköset vie n. 6a. Montas amppeeria ledit säästää o_O
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eihän toi oo tollasesta isosta 1000 hepan moottorista kuin 2,5% parhaillaan,ei siis mitään merkitystä.
     
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Joo ei vissiin kannata sitten tehdä mitään, huvikseen vissiin vanha hyvä remmipumppu hävitetty?? ja kaikki dynotestit tehty valehtelemalla?? jos on sähkövispilä niin heitetään sillä kuikkaa ja korvataan se vanhalla rupelilla :) sehän pyörii ihan ilmatteeksi.
     
    Muokattu: 3.5.2017
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos remmikäyttönen veespumppu vie vaikka 4heppaa niin jostain sen sähkösen täytyy tehdä sama heppamäärä. Tässä tuleekin se sähkösen etu että pumppua pyöritetään vain sen verran että haluttu lämpötila pysyy, mekaanisella se on pikkasen vaikeempi toteuttaa.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  15. stealth

    stealth Gearhead

    Niin, varmasti noista jotain hyötyä olis,muistaakseni Pekka Leino testasi vissiin -90 luvulla apulaitteiden muutossarjalla(hidasti pyörintänopeutta) juurikin 454ss oli kyseessä tais olla kokemukset positiivisia. Olisko ollu juttu jossain suomalaisessa autolehdessä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin kyseessä on se onko kokeilu vertailukelponen yhtään mihinkään kun kyseiseen kokoonpanoon. Tonkin testin suurina puutteellisuuksina oli ne että vain yhtä moottoria testattiin. Miten ne toimisi eri moottoreissa, onko siivapyörien välityksilä väliä, toistuuko sama tulos jokasessa kokeessa jossa testattuna on mahdollisimman eri tyyppisiä moottoreita. Vasta sitten kun asiaa on tutkittu kunnolla kannattaa vetää johtopäätökset asiasta. Olishan ton kokeen varmaan voinut kunnollakin tehdä kys. jannut....mut sai ne nyt vievejä ja kivan videon mikä lienee tärkeintä.

    Tuleeko slanttiin/mersuun/foordiin/OM 606/200d tai mihin tahansa muuhun koneeseen 30 heppaa irrottamalla flekti?

    Kuitenkin jossain testauksissa on todettu ettei viskolla ja sähköflektillä ole niin suurta eroa, toisissa taas ero on hirmunen. Millä tämä selittyy? Väitän että testiasetelmian puutteellisuuksilla ja vertailukelvottomuuksilla toisiin testeihin.

    Mutta yhden totuuden ihmisille se on vaikeaa ymmärtää että yhden viritetyn moottorin testaus tuskin kertoo absoluuttista totuutta kaikista maailman moottoreista kaikilla apulaitteiden välityssuhteilla kaikissa olosuhteissa kaikila tuulettimien koilla. Niille se sähköflekti/viskoflekti/flex fan on paras kaikkialla aina ja ikuisesti kaikissa koneissa. Katsoo vaikka jenkkipalstojakin, samat tyypit hokee omaa parasta tuuletintaan ja linkkaa ne testit missä kys. tuuletin saa parhaat pojot.

    Sen vuoksi olen hieman skeptinen jos jostain tälläsestä tuloksesta vedetään jotain johtopäätöksiä sen pidemmälle kun että kyseiseen kokoonpanoon tuskin kannattaa noihin olosuhteisiin pistää flex fania vaan sähkötuuletin. Sen vuoksi tollasen lukemisen ja sen perusteella oman flekti päätöksen betonoimisen sijaan kannattaa kokeilla itse tekeekö eroa vai ei. Mulla ei oo tehnyt mutten väitä vastaan mikäli siinä 1.6 sierrassa teki mistä täällä joku mainitsi tai jossain muussa koneessa.
     
    Muokattu: 3.5.2017
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Seuraavaks vielä kehiin uus testi missä ilma otetaan suoraan koneen päältä vs keulasta kylmempi.
     
  18. Roc

    Roc Gearhead

    Oletko vaihtanut johonkin autoon sähköflektin missä sellaista ei ole alunperin ollut, Ymmärsin että et ollut?
    Miten siinä tapauksessa pystyt vertailemaan ja sanomaan että eroa et huomannut?
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaa niin että se sähköflekti lisää tehoa vrt. tilanteeseen ei mitään flektiä?

    No juu en ole kyllä pistänyt mihinkään sähköflektiä. Vertailuni on tolta osin puutteellinen ja oletuksen varassa ettei sähköflekti lisää kulkua vrt. ei flektiä ollenkaan tilanteeseem.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kulutusmittaukset enemmin kiinnostais esim tuo aiemmin mainittu volvon kulutusdroppi.


    Luulis jos volvossa flekti tiputti litran + niin v8sissa enemmän.


    En oo kyllä huomannut parissa sähköflektisessä eroa.


    Yks viripeli (ei nyt mikään mahdoton) vaati vielä aika tymäkän sähköflektin, mikä imi akkua aika hyvin. (oli lämpöanturilla ja toimi myös sammuttamisen jälkeen). Normi vipperällä ei tuota ongelmaa ollut, liekkö tasanen jäähdytystahti syynä?
     

Kerro tästä muillekin!