Engine Masters flekti testailua.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No, se nyt on lienee ihan varma asia, että esim. juurikin moniurahihnan sileällä selkäpuolella ei monia heposvoimia siirrellä. Ja siinä kun on vesipumppu ja vitun iso flekti vielä samassa. Useamman vuoden jälkeen tekstit voi lukea hihnasta ihan hienosti.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paljon ohjaustehostin syö hevosvoimia? Remmihän joutas aina varttimaililla irti...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Tee testilaitteisto ja osta dynoaikaa. 5-10L tai jotain sinneppäin pensaa tankkiin ja vaikka cruisella ajamaan penkkiä vastaan ja sitten kattoo paljonko tuli matkaan eroa flektillä tai ilman?

    Hitto jos olis vielä amiksessa vois testailla kaikkea tyhmää dynolla.


    Tai heivaa flekti ja aja matkaa ja testaa kuluttaako vähemmän.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Miks muuten tehdas lupaa samat tehot samalle dieselille jossa toisessa sähköflekti ja toisessa visko?
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Onko sama kulutus/co2 päästöt?
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eikös ne maha olla... Samaan koriinhan ei saa molempia koska pitkittäiskoneissa visko (passat, a4/a6) ja golf ja vanha passat esim omaavat poikittaisen sähköflektillä.

    Toki korin keveys kulutusta vähän tiputtaa mutta väittäisin että käsi kädessä mennään jos otetaan huomioon paino.


    Tämä olkoon esimerkkinä uudemmasta viskotuksesta.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Varmaan eroja tarvike vs. orggis ja onko se "visko" sähköllä toimiva vai ihan visko visko. Muistaakseni 124 mesessä on sähköllä ja uudemmissa jenkki pik apeissa. Varmaan monessa muussakin.

    124 mesessä jossain malleissa se on niin luistava että flekti pyörii tyhjäkäynnillä niin hiljaa että ihan selvästi näkee silmillä lavat vielä eikä sirkkelöi sormia jos tuulettimen pysäyttää kuten tarvike olds visko.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Luulis silti että jos sähkö niin ylivertanen, niin voittais kaikenmaailman viskot. Toki ymmärränhän sen että joku ruokalautasen kokonen muoviropelli eri juttu kun teräksinen potkuri.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Niin en itekkään tohon sähköflektin täyteen ylivoimasuuteen usko vs. sähkönen tai oikein muuten toimiva visko. Mulla siinä oldsissa ei uus tarvike visko toiminut mielestäni koskaan oikein. Se taas toimi mikä siinä oli paikallaan alunperin propelli pyöri suht hitaasti ja sai kädellä pysäytettyä. Täyty vaihtaa koska alko muovilastu lentämään kuumana päivänä kun se visko oli jo niin väljä.

    Varmaan siittä surkeesta viskosta johtui yllättäen tullut litran kulutuksen kasvu verrattuna vanhaan, se 7 lapanen massiivinen propelli varmaan vei ihan törkeesti voimaa sillä viskolla mikä ei yhtään tuntunut antavan missään vaiheessa periksi.

    Mutta Esim. Siinä w124 mersussa se flekti ei ottanut yhtään voimaa, varmaan ajoviimassa pyöri ajoviiman vaikutuksesta enemmän mitä koneen, mutta sitten kun tietsikka tai anturi käskee niin flekti pyörimään. Voima vaan tulee vesipumpulta, toisessa laturilta.
     
    Muokattu: 4.5.2017
  10. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Olisko sekin vielä testissä otettava huomioon että paljonko kiinteä potkuri jäähdyttää konehuoneen ilmaa ja muita moottorin osia kuten imaria etc. verrattuna sähköflektiin?
    Sähköflektillä tietysti paras teho hetkellisesti jos noi tuultetukset ym. hoidetaan dynon puolesta, mutta onko pelti kiinni(autosta) kesäkuumassa sama asia?

    Kiinteä potkuri syö joo tehoa, mutta syökö noin paljoa? Entä ahdetussa, jos se potkuri jäähdyttää myös kuulerin?
     
  11. Roc

    Roc Gearhead

    Jos tuota Engine Mastersin testiä kritisoit epäluotettavaks ja omat kokemuksesi perustuu siihen, että talvella oot ottanut propellin pois? Vois kuvitella että silloin on vehkeet ollu enempi tai vähempi jäässä ja kaikenlainen vertailu muuttuu hiukan hankalaksi kun olosuhteet ja lämmöt yms. on ihan mitä sattuu?

    Kuinka uusissa autoissa ootte vielä törmänny muihin ratkaisuihin kuin sähköflekteihin? Jos jätetään järeät maastoautot pois laskuista. Ite en oo kyllä ihan hirveän uusia löytänyt. Enkä varsinkaan sen ikäluokan pelejä joissa on jo oikeasti jouduttu panostamaan CO2-päästöihin. Jokainen sähköllä.

    Uudet BMW:n koneet on siitä jänniä, että kun kaasun painaa pohjaan, niin tiputtaa hetkellisesti pois käytöstä kaikki apulaitteet. Teidän pitäis mennä kertoo BMW:n tuotesuunnittelijoille että te ootte jätkät ihan yössä. Mä oon testannu mun slantissa, ettei oo mitään hyötyä vaikka viskon ottaa pois...

    Miten selitätte vanhat SAE Gross -hepat, ennen vuotta 71-71 ilmoitetut kovat tehot, mitkä oli ilmoitettu ilman apulaitteita, ja heti kun mittaustapa/ilmoitustapa muuttui nettotehoiksi missä oli mukana apulaitteet, niin kummasti tehot tippui useita kymmeniä hevosia muuten identtisissä moottoreissa.
     
    helvetinkat ja Kylmit tykkäävät tästä.
  12. 3964

    3964 2nd gear

    Itse kannatan sähkö hyrrää.

    1991 mustang gt viscon poistamisen huomasi selvänä piristyksenä osakaasulla ja samalla auto hiljeni huomattavasti varmaan auton kovaäänisin osa.

    Viscoja on kahdenlaisia ainakin osa pyörii mukana kokoajan mutta kierrokset on rajattu,sitten niitä jotka lähtevät mukaan vasta lämmettyään.

    Hiljakseen pyörivä visco on siinä mielessä hieno tuote että tuulettaa hieman konehuonetta muttei juurikaan syö tehoa turhaan

    Jäykkää siipeä ei minun autoihin tule.
     
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Kiva katella kun osa jätkistä on pihalla kuin lumiukot.
    Ei se sähköflekti mitään tehoa lisää vaan se pienentää moottorin kuormaa ja näin ollen jää käyttökelpoista tehoa siirrettäväksi takapyörille, jos taas jättääkä'yttämättä tuon säästyneen tehon niin, se näkyy säästyneinä pensalitroina jos käyttää termostaatti kytkintä niin flekti ei pyöri kuin tarvittaessa ja,pysähdyksissä ollessaan ei kuormita edes laturia.

    Voit kyllä kuvitella että, suuri remmiflekti ylivälitettynä pyörii enemmän kuin moottori ja tarvii aikaspaljon energiaa tehtävänsä täyttämiseen ja tuonkokoisella remmillä mitä esim. mun -91 capricen apulaitteet pyörii, pystytään siirtämään suurempiakin tehoja.

    Capricen visko tuntuu toimivan niin että, kun pakkasaamuna lähtee ajamaan niin flekti pyörii ensimmäiset sadat metrit jäykkänä ja alkaa luistamaan vasta hetken päästä jolloin, tuntee selvästi että kulku paranee.

    Tuohon toiseen tallissa tekeillä olevaan Capriceen tulee tosiaan vesipumpun välitykseksi 1:1 ja vielä tuo turhake eli sähköflekti :) tosin tuolla pienemmällä kampiakselin hihnapyörällä hidastuu myös muut apulaitteet.
     
    Muokattu: 4.5.2017
  14. DX

    DX Gearhead

    dynottivat joskus vakion astron 4,3 litrasen tbi veekuukan irtomosana, ilman viskoa plus toistakymmentä kaakkia 4500rpm, hihnan selkäpuolella.

    esimerkki on varmaan kärjistetty kun astrossa on aikas tiffi visko ja lapakulma vakiona, ainakin omassa oli kun se oli joku tehtaan hd versio tihulla perällä ja öljyjäähyllä,

    enivei hemmetinmoinen huuverointi ku läks kylmällä mosalla ennenku visko vähän notkistu ja irrotti,
    sen irrottaessa kiihtyvyys parani selvästi, niinku kaasua olis painanut lisää.
    nykyään siinä on sähköflekti, jaksanut kuunnella sitä huutoa.

    cutlasissa oli hetken non thermal visko, mahdollisimman löysä versio ja kuuslapanen röpelli, kiilahihnat alkoivat kiljua 4500rpm vaikka veti ne niin tiukkaan ku hiukankin julkes.
    nykyään siinäkin on 300watin sähköflekti, pyörii aina hissuksiin jollain ampeerin parin virralla ja antura käskee tarvittaessa lisää löylyä, kuumana kesäpäivänä saattaa sen tehdä.

    mittaus varmaan suoritetaan molemmissa samalla menetelmällä, eli ilman viskoa.
     
    Muokattu: 4.5.2017
    helvetinkat tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    No minä en tee testeistäni youtube filmiä tai mainosta niitä "scientific" testauksena kun mun testit, kuten ei noidenkaan testit sitä olleet. Siinä ero.

    Mikäli trhdään testausta mitä mainostetaan tieteellisenä ja julkastaan, testauksen epäkohtia saa kritisoida, kuten ihan oikeassakin tiedemaailmassa.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Sama kyllä kävi mielessä... Ihan ku suhteellisuusdentaju vähän heittäs.
    Kyllä joku 10hp voi pahassa paikassa pumppuun ja siipeen hukkua, mutta täällä puhutaan kymmenistä hevosvoimista, jotka sieltä vapautuu... Ja tuo kymppikään ei cruisailijalla toteudu kovin usein, kilvanajajat on sitten eri juttu, mutta niillä on ihan eri painotus tohon asiaan muutenkin.
     
  17. stealth

    stealth Gearhead

    Nii jos ajelee tyhjäkäynnillä niin ei varmaa muutu sähköflektillä muuta kun ääni mutta, nostaessa ajokierroksille eron jo tuntee herkempänä kierrosten nousuna, jokainen voi kuvitella että mitä enempi kierroksia sen suurempi kuorma remmiflektistä tulee, sehän on ihan fysiikan laki ja tuo kymmeniä heposia voi olla ihan faktaa riippuen siipimäärästä ja vispilänkoosta ja välityksestä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tuonne rami ketjuun joku pisti että iso cummins hävittää 2100rpm:llä 70hp tehoa ropeliin. Toki ei enää puhuta mistään henkilöauton moottorista.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ja kaikki se voima menee yhden 10 euron gates moniurahihnan kautta.....mikä kesstää 10 vuotta paikallaan. Teollisuudessa nähnyt niitä valtavia siivapyöriä ison sähkömoottorin perässä, siihen verraten on kummaa että joku 70 heppaa siirtyis tollasen pienen lattahihnan avulla.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  20. caprice305

    caprice305 Gearhead

    No mut helppohan toi olis testata? Sporsteriin moniura hihna kiinni ja eikun baanalle..... ja vielä sit selkäpuolelle.
     
    helvetinkat tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!