Engine Masters flekti testailua.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Tottahan siinä on enempi vastusta, mut onhan siinä ramissakin 70hp edestä vastusta.
     
  2. stealth

    stealth Gearhead

    Oliskose sitten niin että jenkkien dynotestit ovatten perseestä ja overdrivellä kyllä tiedetään :)
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Siis tuo 70hv häviö on cumminssin rekan koneesta ei mistään henkilöautosta niinkuin sanoinkin, ja ihan cumminssin oma ilmoittama luku.

    Ja kyllä nuo kusiset kiilaurahihnat kykenee aika kovia voimia siirtämään.
    Eipä ole kummonen turbokelkan remmikään mikä kestää semmoset 400hv, jos pääsee vedossa luistamaan niin sulaa heti variaattorinlautaset puhki.
     
    Muokattu: 4.5.2017
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Eiköhän se ole 10kW luokkaa maksimitehot 3/8 kiilahihnalla tuossa pyöräkoossa jossain 4000rpm paikkeilla ja maksimi puolikierrosta hihna pyörällä. Vesipumpuilla on aika usein 1/4 kierrosta hihna pyörällä... Moniuran selkäpuolen pitävyyttä en lähde arvailemaan, mutta ihan käsivoimin se jo luistaa käyttökireenä.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Toi moniuran selkäpuolen pito ei kanssa ole niin yksioikoinen juttu. Tottakai lepokitka paikallaan olevassa remmissä on pieni mutta asia muuttuu radikaalisti kun hihnaa pyöritetään kovalla vauhdilla. Kokeile vaikka pysäyttää tyhjäkäynnillä olevan auton vesipumppu, laittaa hanttiin jo vähän eritavalla, saati kun on vaikka 7000rpm.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllähän sen moniurahihnan kautta siirtyy vaikka 200 heppaa, tarvitaan vaan kierroksia tarpeeksi. Samahan se on tosa videollakin, suurin ero tulee suurimmilla kierroksilla. Harvemmin sitä kruisailija ajelee kierrokset tapissa, pienillä kierroksilla ero on taas aika pieni.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Juu, hieno vertaus. Koeta ite pysäyttää vesipumppu joka on laitettu pyörimään 7000rpm ilman sitä hihnaa. Sitäpaitsi se kierrosluvun lisääminen ei ainakaan paranna sen sileän selkäpuolen pitoa.
     
  8. stealth

    stealth Gearhead

    Tuuppas vääntään capricesta, jos saat remmin luistaan niin tarjoon kaljat. Näkyy noita remmiturbojakin eikä niissänyt niin kummosia remmejä näyttäs olevan.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  9. max

    max Gearhead


    Joo,kyllä se on jämpti näin,että jenkit ei tiedä yhtään mitään ja OD lla se tieto asuu.
    Ja jos ei asu,niin ainakin se toisen mielipide kyllä torpataan.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Joskus muinoin yks artisti kysy että pystynkö pistämään sen 5.7rieseloldsista flektin jumiin kun keittelee kaupunkiajossa. Hitsasin sen parin latikanpätkän kanssa junttiin ja se tuli vajaan viikon päästä kysymään että saako siihen uuden flektin. Tolla hitsatulla humina oli helvetinmoinen ja hylsy ei kulkenu yli 80kymppiä kun kone ei jaksanu kiertää:rotfl:.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pysähtyy aika helposti. Siihen hihnaan kohdistuva paine/kitka kasvaa eli pito paranee.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tästä muistin että itelläkin meni aikoinaan rivierasta visko jumiin ja oli kyllä pakko vaihtaa uuteen samointein. Onneksi kaverin tontilla oli -80 luvun pitkäkatto jonka visko sopi suoraan sinne buickin isolohkonkin jatkeeksi.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    50-litranen Cummins V-16 kuluttaa bauttiarallaa 30 litraa vähemmän tunnissa tamuohjatulla sähköflektillä vs. hihnavetoinen puhallin, kierrokset 1500rpm... Että en ihmettele ollenkaan jos kaksneliskantti-Volvossa litrankin säästää.
     
  14. Roc

    Roc Gearhead

    Muistakko minkä sähköflektin laitoit Astroon?

    Omassa halko- ja kaatiskeikka Astrossa kans eniten pannuun ottaa viskon humina, ei mitään järkeä. Tosin autoon tulee niin vähän kilometrejä ettei siihen kannattais tehdä yhtään mitään ylimääräistä, mutta silti taidan heittää viskon pellolle ja asentaa sähköflektin.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ekan kiihdytyksen mullakin aina humis kun oli hyvä visko ja sitten tarpeen mukaan +25 asteen helteellä liikennevaloissa, tarvike humis ihan miten sattuu. Kovalla pakkasellakin sai varmaan 5km ajaa ennen kun nappas kiinni, kun +15 astetta ja aurinko paistoi, humisi koko ajan. Konehuoneessa sai afrotukan jos jotain teki koneen käydessä kun puhalsi.

    Noissakin kytkimissäkin melkosia eroja.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ihan kiinnostuksesta, paljonoo tollanen kone kuluttaa tunnissa?
     
  17. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Muistaakseni hihnavetoisella puhaltimella kun otetaan 1000kW irti menee n. 250 litraa tunnissa...
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Tämä nyt varsinaisesti tuohon liity, mutta kun harrastin offroadia vielä niin visko vs. sähkö vaikutti siten, että konehuone noin yleensä pysyi viileämpänä.

    Omaan Range Roveriin vaihdoin yhden rempan yhteydessä viskon tilalle sähköflektin. Piti kyllä koneen lämmöt edelleen kurissa, mutta konehuone lämpeni huomattavasti. Konepelti pahimmilaan poltteli kosketella. Offissa kun ajetaan hitaasti, mutta paikoin koneesta otetaan tehoja reilummalti joten pelkkä ilmavirta ei riitä jäähdyttämään.

    Kulkupuoleen en huomannut mitään muutosta tuossa flektin vaihdossa.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mihinköhän fysiikan faktaan tää perustuu? Jos ainoa voima, jonka keksin muuttuvan kierrosnopeuden funktiona, on keskipakovoima. Ja se on juuri vaikutukseltaan päinvastainen väittämääsi.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No, esim. latureiden antotehot on luokkaa 1,5kW, 2 ehkä nykyään. Monestiko olet nähnyt niitä sileellä pyörällä vedettävän? Kun ei yhtään kulunut pyörä tai löysä kiilahihna jaksa vanhaa alle kilowatinkaan laturia pyörittää kunnolla. Kyllä mulla noita omia väänneltäviä on, ja ihan jokaisessa saa vesipumpun, joka siis on moniurahihnan selkäpuolella, pyörimään (siis luistamaan) ihan helposti käsin.
     

Kerro tästä muillekin!