Engine Masters flekti testailua.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ole tyytyväinen uskossas.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    No jos kelkan 40mm kevlar hihna räjähtää kuumuudesta ja keskipakovoimasta 120hv teholla alta 1000km niin voi miettiä riittääkö auton kiilahihna 30-60hv siirtoon.isoilla pyörillä aikansa toki mutta ei pitkään.
     
  3. moor

    moor 1st gear

    V hihnan mitoitus on teollisuussovelluksiin perustavaraa, niitä kun käytetään melkein joka paikassa missä tehoa siirretään vaikkapa sähkömoottorilta. Hihnojen valmitajat (Gates, Dayco Contitech) antaa laskentakaavat millainen remmi ja millä reunaehdoilla (käyttöympäristö, huoltoväli jne.)

    Tuossa helposti löytyvän Bandon manuaali

    https://www.bandousa.com/html/pdfs/bu-143manual.pdf

    sivulla 4 havainnollinen kuva miten esimerkiksi v remmin tehonkesto menee kierrosten funktiona. 3V remminkin tehonsiirtokyky piikittää 60hp at 3000rpm kohdalla.
     
    Valapatto ja Joe Hunt tykkäävät tästä.
  4. stealth

    stealth Gearhead

    Niin kun apulaitteita hidastetaan täytyy tuo huuveri heittää nurkkaan ja laittaa tuo paremmaksi todettu sähköflekti ihan senkin takia että, esim. liikennevaloissa odotellessa tyhjäkäynnillä ei enää remmiflektin teho välttämättä riitä.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä tuon verran voimaa siirtyy kiilahihnalla helposti, ei tarvi kun mennä tehtaisiin katsomaan minkä kokoisilla hihnavetoisilla sähkömoottoreilla sitä voimaa siirretään. Niissä on vielä alhaiset kierrokset 1000-1500rpm, kun kierrokset tuplataan niin siirrettävä voimakin tuplaantuu.
     
  6. DX

    DX Gearhead

    Onhan siinä vissi ero, jos esmes jossain neljän kilowatin kompurassa nyhdetään kiilahihnaa beebaut kymmenen metriä sekunnissa ja vastaavasti jossain viistonnia kiertävässä vinkkelissä hyvinkin 50m/s sekunti ja povailen, että vinkkelissä kiilahihnojen ikä jää lyhyeksi jos sillä ajetaan jatkuvasti jenkat tapissa.

    ainakin itellä oli tuli hihnajumppa melko tutuksi viskon kera, ku tuli annettua venttiilinnousua jää- ja jokkisradoilla johonkin kiihdyttelyyn verraten ihan eri luokissa olevia aikoja, sähköflektiin vaihtamisen jälkeen remmit on saanut lähes unohtaa.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite tota esillä ollutta dynotusta tekemässä moparin isolohkolla. Ne oli numeroita joita dyno kerto. Tekijöitä oli kyllä muitakin, eli eka veto kylmällä motilla, pumpun kanssa kuumalla. Ylipäätäätn jos halutaan, niin noit dynolukemia pystytään "rehellisestikin" manipuloimaan siten et niil ei välttämättä oo tekemistä reaalimaailman kanssa, jos halutaan saada asiat suosimaan jotain tiettyä juttua. Saati sit et luku jonka lyöt tauluun on se mitä auto käytännössä vaikka kisoissa tuottaa. Mut sellasta 10-20 heppaa saadaan kevyesti pelaamalla motin lämmöillä. Ja yleensä lehtien testit maksaa joku taho joka ei välttämäti halua nähdä tuotettaan huonossa valossa....
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kannattasko lukee toi
    En nyt halua pilata sun päivääs, mutta opiskeles toi linkittämäs manuaali uudestaan. Katso, mitä YKSI hihna siirtää mitoitustehona ja sitten kerro se vielä vesipumpun pyörän vajaan kontaktipinnan takia 0,7:llä.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Näissä vanhoissa amerikanihmeissä ei ole moni muukaan mitoitus jatkuvaa autobahn ajoa varten mitoitettu. Se oppi aikanaan Opel kun rupesi sovittelemaan hiirimoottoria Admiraliin. Peruskone kesti kovaa ajoa 1/2 h ja "Corvette" moottori kokonaisen tunnin. Mistä aasinsiltaan, että truckkimosissa hihnat on aikas usein tuplattu. Voihan se olla varahihna se toinen, mutta vissiin kuitenkin sen takia että kun vedetään tiuhilla välityksillä ja korkeilla kierroksilla, niin yksi 3/8" V-belt olisi alimitoitettu ja ylikuormitettu ja sulaisi hihnapyörille.
     
    moor ja KajS tykkäävät tästä.
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kelkan hihnat paukkuu jos siellä on jotain metsässä, linjaus, ylikierrokset tms.
    Hyvin kestää remmi yli neljäkinsataa hevosta kun kaikki on kunnossa.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No kestää toki aikansa mutta ei kulumalla lopu vaan räjähtää lopulta.
     
  12. stealth

    stealth Gearhead

    Tuossa esimerkkinä käyttämässäni volvossa oli myös tuplaremmi josta, poistin toisen eikä mitään ongelmia.

    Tallissa on vielä jäljellä toinen kaksnelikantti jossa on remmit tehtaan jäljiltä vuodelta 1989 ajokilometrejä jtain 200000
    siitä heitin tuon viskon mäkeen jo ajat sitten ja korvasin se termariohjatulla sähköflektillä.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Leikolaa lainaten, Nonni? Joko laskit montako 3V hihnaa tarvitaan rinnakkain, kun tehotavoite on 60hp ja toisen hihnapyörän tartuntapinta 90 astetta? Saat käyttää ihan suurinta tuon opuksen annettua kierroslukukerrointa (joka ei ole kerroin, vaan teholisä. Suurin teholisä 3V hihnalle on 1,17hp@5000rpm talukossa yli 3,4" tuuman pyörällä) ja vaikka 6" hihnapyöriä. Ei tartte huomioida samasta hihnasta laturille hukkuvaa 1,5hp max.
    Tohon saa muuten ihan suomenkielistäkin materiaalia. Mulla on tossa Tohmacin hihnakäytönsuunnittelumappi auki, eikä se anna yhtään sen isompia arvoja. Ei apuja siitäkään. Autoissa on vielä joustavat peltipyörät, eikä valuterästä, kuten teollisuudessa. Auton hihnoilla ajetaan 10 vuotta siihen uhraamatta ajatustakaan.
     
    Muokattu: 7.5.2017
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä tässä ketjussa näköjään pitäs reagoida jokaiseen hölmöön heittoon. Mistähän vitusta sä tonkin "totuuden" kaivoit?
    Tottahan teho tuplaantuu, kun kierrosluku tuplaantuu. Vääntömomentti vaan silloin on täsmälleen sama. Jos tarkoitat voimalla vääntömomentin kasvua, eli siis hihnan välittämän voiman kasvua, niin ei tuplaannu. Kasvaa, vähän.
     
    saresks tykkää tästä.
  15. stealth

    stealth Gearhead

    Noissa vanhoissa moottoreissa on jäähdytystehon kanssa kyllä ammuttu tykillä kärpästä, jäähdytin korjaamossa sanottiin jo 80-luvulla että normi syyläreissä kärsii kolmanneksen pilleistä laittaa tukkoon ja jäähdytysteho riittää vielä kunnossa olevaan suht vakioon moottoriin, näissä uudemman sukupolven moottoreissa saattaa tosin olla marginaalit pienempiä.

    Näin ollen jäykkä flekti ja jopa viskokin on turhaa ja korvattavissa sähköisellä termo-ohjatulla, puhumattakaan siitä että, sillä säästää syyläriä suolan ynnä muun syövyttävältä vaikutukselta ja konehuonekkin pysyy puhtaampana. Eihän tämä uskonto ole mutta, mielestäni kannattaa kumminkin, halpoja hepoja:)
     
  16. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Vai että nyt jo konehuonekkin pysyy puhtaampana ja suola ei mee ajossa syyläriin.

    Mitä seuraavaksi? Öljyn kulutus loppuu ja laatikkokin vaihtaa nätimmin sekä peräkin lakkas ulvomasta?
     
  17. stealth

    stealth Gearhead

    No joo jos sun kamppeilles on niin käynyt,se on sitte positiivista.:)
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Sitä vaaan meinasin että pane pää ulos kun ajat pikatienopeuksia ja mieti onko se
    A) flekti
    B)joku muu

    mikä sitä tomua ja suolaa heittää ympäri konehuonetta ja syyläriä?
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    [​IMG]
    Luistaakohan tollakin flektin hihnat?
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Tainnu joillakuilla mennä kakka tuulettimeen.
     

Kerro tästä muillekin!