englantilaisen pyörän piirrustukset

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. heikkik

    heikkik 1st gear

    varmasti kaluttu aihe.
    eli olisiko kellään luovuttaa myydä julkistaa kuvia hyvästä rungosta ja rullista, mittoineen.
    ei viitsis turhia ylimitoittaa.
     
  2. B 50

    B 50 3rd gear

    Kuvia ei oo, mutta valmiita rullia on. Vilkase tuolta myydään osat ja tarvikkeet osiosta.
     
  3. heikkik

    heikkik 1st gear

    B50 tehääs kauppoja, laitoin yyyveetä tai ainakin yritin..

    kertokaas notkuuko esim 100x100 rhs (muistakseni vitosen seinämällä)
    tehty isohko runko, vai tarviiko tukikolmiot esim 50x50 rhs putkesta?
    kiristyspyörän ajattelin laittaa ylös,mutta onko tuo kiristävä kierretanko
    tavallista isoa pulttikaupan kierretankoa vai jotain oikeeta työkalujenkajutskaa?
     
  4. rapu

    rapu 3rd gear

    olisin kanssa kiinnostunut kuvista jos joltai löytyy
     
  5. timuli

    timuli Gearhead

  6. JouniK

    JouniK Gearhead

    Katso www.metalmeet.com ja sieltä keskustelut






    [​IMG]

    Mun versio 1.0. Runko 150x100x5. Ei taivu, lisäsin silti näön vuoksi pari jäykkäriä (ei kuvassa). Vähän paranneltavaa vielä...
    :oops:
    Itse mainostaisin tota planishing hammeria. Yleensä teen pieniä juttuja, niihin hammer on mun mielestä parampi. On kevyempi ja pienempi kuin wheel, nopea, saa helposti tiukkaakin sädettä paukuteltua.

    [​IMG]

    Runko 50x50x5, vasarana halpa paineilmataltta

    [​IMG]

    Vasara ja vastimet MoC:tä(?), itse sorvailtu Fay Butlerin ohjeita mukaillen.
     
  7. heikkik

    heikkik 1st gear

    no onhan tässä googletettu hyvänenaika.
    tuo timulin linkissä oleva versio on varmasti hyvä kaapissa.....
    http://www.metalcrafttools.com/engwhlft.html

    metalcrafttoolssilla asiallisen näköinen paketti.
    kauppiaat aina kehuvat omiaan. olen nähnyt pari runkoa
    jossa pystyputkena vähintään 100x200 rhs.
    kenties ylilyönti?
    olisi vain kiva kuulla tosisepiltä mielipide jämäkästä järkirungosta.
     
  8. B 50

    B 50 3rd gear

    Runkoputkeen pari nappia viagraa...Oma runko 140*80*4tai5 ja notkuu, kitakin on turhan iso, mut kävi mielessä, et jos valais betonia täyteen. Onko kellään kokemusta tai mitään varotuksen sanaa?
     
  9. HerkkuJerkku

    HerkkuJerkku Gearhead

    Löytyskö videota kun tollasta vehettä käytetään? Jäi näkemättä viime ACSssä.
     
  10. heikkik

    heikkik 1st gear

    toi jouni K:n hammerihan on idealtaan sama kuin aikanaan mobilistiosastolla käytetty nibler paukutin.
    olisko tosta niin paljon iloa\liäsarvoa että kannattaisi yhdistää tuo
    ew:n runkoon optioksi?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    http://www.lazze.us/videocourses.php
    Tuoltahan noita videoita saa ostaa. Onko kukaan kokeillut onko niistä videoista mihinkään?
     
  12. JouniK

    JouniK Gearhead

    Katos http://www.allshops.org/ ja sieltä Jim Bailien albuumit. Ja on niitä monella muullakin yhdistelty..

    Toi nibler (nakertaja)taitaa olla taas yleisnimitys isommille (sähkökäyttöisille?) vasarakoneille, kuten esim. Pulmax jne. Samaan käyttöön nekin..
     
  13. Pahis

    Pahis 1st gear

    Hetkonen, nyt mielenkiinto heräs.

    Mitä tuolla tehään ja miten? Joskus oon sanan englannin pyörä kuullu, ja että se liittyy pellin muotoiluun mutta...
     
  14. JouniK

    JouniK Gearhead

    Ladatkaa noita esittelyvideoita Lazzen sivuilta, sieltä selviää..
     
  15. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    mites ois tuollainen laakeri yläpäähän 140x33x36

    toimiskos tuossa ylärullana ???

    kysyy asiasta tietämätön ???
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olenko ymmärtäny oikein eli onko ylärulla aina sama suorarulla ja alas vaihdetaan tarpeenmukaan kuperaa rullaa?

    T:Masse
     
  17. B 50

    B 50 3rd gear

    Kyllä.
     
  18. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    Isoista putkiventtiileistä (n.300mm putkelle) saa tuohon korkeuden säätösysteemiin hyvän aihion. Kierre trapetsia ja mutterit ja ratti valmiina.

    onkohan EW:n rungon nurkkavahvistuksista juurikaan hyötyä. Koska käsittääkseni jousto tapahtuu pystysuorassa osassa.
    C-paloista tulee paras runko.
     
  19. Rytari

    Rytari Gearhead

    kaverilla on tämmönen runko "tehdaslaisessa" brittipyörässä...

    [​IMG]
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    Ei sen rungon tarvi olla välttämättä noin raskas tekoinen, mutta se ei saisi joustaa ... joka sekin on pikkasen kaksi-piippuinen asia, allekirjoittaneen pylpyrässä on jonkin verran joustoa.

    Eli ylärulla joka normaalisti on kiinteä on nyt säädettävä, eli rullien kohtaamis-pisteen saa säädettyä joko etu- tai taka-painoisen välillä, helpottaa pienten kappaleiden rullaamista etu-painoisena ja suurten taka-painoisena.

    Alarullien kiristys tapahtuu normaaliin tapaan matoruuvin avulla mutta ei kiinteästi vaan viimoisena on jousi joka ottaa rullien kiristyessä väljät pois tosin sen kyllä saa kiristettyä aivan umpiluuksi asti, käytännössä en koskaan vedä sitä kauhian kireelle, toimii paremmin.

    Pika vaihtoa alarullille ei ole mutta alarulallaa voi laskea n20 cm. Kun käyttää hivenen omia harmaita sen pyörän saa tehtyä mieleisekseen suht halvalla ja helpolla, jos moiselle yleensä on käyttöä.

    Täsä nyt on jokunen noita isompia ja penempiä englannin pyöriä tullu tehtyä, ja kaikki on olleet rhs-palkki runkoisia. Pikkasen mietintää ja sen rakenteen saa tehtyä sellaiseksi jotta notkumista ei esiinny ...

    Eli tarkoitus on sanoa jotta sen rungon tekeminen ei ole temppu eikä mikään jos siihen viitsii pikkasen paneutua, välttämättä niitä runko-levyjä ei tarvi teettää missään konepajassa ja 20mm paksusta tavarasta.

    Runko palkki tavarasta ja lisäämällä riittävä määrä diakonaaleja jotta rakenne vahvistuu, niin siitä saa aivan yhtä hyvän ellei paremman eikä taatusti tule painoa liikaa, siitä painosta ei ole kauhian paljoa apua, tai no onhan siitä jos haluaa pitää laitteen paikallaan, eli rullata paksuja levyjä, mutta kyllä normaaliin käyttöön tulevalla laitteella, saa ilman jotta se on betoni-alustalla oleva järkäle, aivan saman asian ajettua, allekirjoittaneen tekeleissä on kaikissa suuremmissa ollut lukittavat pyörät alla, pienemmissä pöytä versioissa kumijalakset ....

    :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!