englantilaisen pyörän piirrustukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. Phaeton

    Phaeton 3rd gear

  2. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ostin engwheelin joku aika sitten ja olen integroimassa siihen planhammerii yhteen. Samalla veivillä, jolla kiristän eng.pyörää kiinni kiristän planhammerin sopivaan välykseen. Olenko typerys?
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Juu :D

    Mun kokemuksella PH hakkaa säädöt auki ilman kunnon lukituksia. Muutenhan homma on ihan jees. Toisekseen, jos usein PH:ta käyttää EW:n rungossa, saattaa tuo EW:n säätö hakkautua väljemmäksi=ei hyvä.

    J
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kyllä mä ainakin kokeilen sitä. Pistäisin kuvii, jos osaisin. :eek:
     
  5. ves_ku

    ves_ku 1st gear

    Otetaas tähän muutama jatko kysymys.

    Mitenkäs toi englannipyörän ylä- ja alarissan laakeroinnit, eli kuinka vahva akseli ja minkälainen laakeri? Käykö ihan perus kuulalaakerit, kiinanpojan tekeleet olis ainakin halpoja vai unohdanko heti? Pyörintänopeushan niitä ei ainakaan rasita, mutta entä paine.

    Rullat aattelin teettää tota kuvaa mukaillen http://img108.imageshack.us/img108/7839/rullat7kx.jpg mitenkähän mahtaa olla onko tasanen osuus rullan keskellä liian leveä varsinkin noissa loivissa säteissä? Jotenkin ainakin oman järjen puitteissa tuntus että lakkaa toimimasta kun kosketus pinnat on suorat, tiedä sitten.
    Noh cad-kuvat ny on kumminkin tekeillä tekeillä samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat. Saa nähdä mitä tulee, amattikoulun pojat lupas NC-koneella pyöräyttää osat. Mikä muuten rullien materiaaliksi tarjottu on uhb arne tjsp., yläpyörän vois varmaan tehdä vähän kehnommastakin materiaalista?

    Rungon aattelin tehdä tohon lazzen pyörän tyyliin. Onko kellää tietoo mikä olis hyvä aine vahvuus rungolle (5 mm) ettei tuu suotta vedettyä överiks eikä toisaalta tehtyä liian hepposta. Rungostakin olis tarkoitus piirtää cad-kuvat poltto- tai laserleikkausta varten.

    Heti pieni editti: Eli mitäs mieltä olette rullien halkaisija suhteesta ala 60 mm ja ylä 175 mm.

    Hyvät neuvot olis ny tarpeen. Jo ihan siitäkin syystä, että joku saa sit ostaa mieleisen pyörän ittelleen jos ei pelti ala muotoutuun.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Mittatieto kaivettu ulkomuistista, joten suodattakaa pahimmat mokat pois. Alapyörän akseliksi käy 12mm tanko, ylös paksumpi, tein muistaakseni 20mm. Laakerimäärät on aika pieniä, että isoihin säästöihin ei pääse. Kultainen keskitie ei varmaan vie mettään. Jos unohtaa kiinalaiset ja kaikkein kalleimmat merkit. Ei sitä painettakaan niin tolkuttomasti tule, muuten saattaa jäädä jo peltiin uraa.
    Tasasesta osuudesta on tasan kaksi koulukuntaa, itse päätät kumpaan kuulut.
    Ilman karkaisua "tavallisen raudan" ja arnen yms. kovuusero on aika pieni suhteessa hintaan. Karkastuna tietysti ihan toinen juttu. Tuskin muinoisesta st52:sta, nyk. S355J2G3:stakaan tehtyä ihan heti saa pilalle jyrättyä, ellei betonille pudottele.
    Isommalla alapyörän halkaisijalla(esim 80mm) jäis paremmin tilaa kiinnityshaarukalle pienisäteisissä pyörissä. Kannattais varmaan pari vielä jyrkempääkin teettää, vaikka R25 ja R15. R15 niin että muoto-osa on toisessa sivussa, ei keskellä. Niin ja noihin ei käy sitten enää halk.60mm. Ei jää laakerille tilaa. (r25x2+laakeri28=halk.78mm)
    Noista mun tekemistä vanhimmat on ollu käytössä kohta kai 3-4 vuotta, olis mukava kuulla miten on toiminu(tai ollu toimimatta).
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä olen ainakin ollut tyytyväinen B 50:sen rulliin. :p
    Karkaisu olisi tosin kiva juttu kun tuli rulliin jälkiä ajettuani pari kertaa hitsisauman yli.
    (Tosin ei ne kuopat mitään merkkejä peltiin jätä)

    Rungon levyvahvuudesta sen verran että: Kun Lazze teki 6 mm levystä ekat rungot niin ne oli ihan ok. Seuraavat se teki 8 mm:stä joka oli vielä parempi.
    Jatkossa Lazze kokeili 10mm ja lopuksi päätyi 8 mm "Hardened Steel" levyyn joka vastaa 12 vai oliko se 14 mm tavallista... mitä sitten tarkoittikaan niin aina vaan parani.

    Tee itse johtopäätelmät mikä on hyvää ja mikä toimii. jotkut vääntää kuulemma polven päällä kun se on ihan riittävä tekniikka :lol:

    - Jani -
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuosta matskusta, uhb:t ja arnet kannattaa unohtaa jos ei meinaa niitä karkasta, kuten B50 mainitsi uhb ja arne on sellasenaan "pehmeitä".

    Tuo 52 on varmasti käypänen, mutta jos haluaa hieman paremman käyttää esim Moc410:ä

    Onko tuolla ylä/alapyörän suhteella suurta merkitystä?
    Ittellä alapyörät on 50-60 mm (en nyt muista...) ja yläpyörä 195 mm
    Yläpyöränä toimii vanha iso laakeri, mutta se on 10 mm kapeampi kuin alarissa ja ei hyvä.... (toimii, mutta huomaa ettei oo paras mahdollinen)
    Johtuen tosta yläpyöränä olevasta laakerista, on sen akseli 'hieman' raju, tais olla 30 mm... alapyörässäkin 20 mm.

    B50: minkälaisilla R:llä sulla noita alapyöriä on?
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Suora, 300, 200, 120, 80, 60, 40, 25, 15 ja 10. Muistaakseni.
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mulla on tuo pienin 60 ja olen joskus kaipaillut pienempää.
    Muuten tais olla 300, 200, 150, 100

    Täytyypä muuten hommata tuo suora, ei oo koskaan tullut ajatelleeksikaan....
     
  11. ves_ku

    ves_ku 1st gear

    Onkos toi karkaisu tommoselle rullalle hankalakin homma? Miks niitä ei sitten saman tien karkasisi.
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Eihän se mikään hankala oo, vie Bodycotelle vaan.
    Täytyy tietää mikä on matsku ja mihin kovuuteen karkastaan.

    Jos on tuosta 52:sta ja karkasee, jää tuo perusaine kuitenkin "pehmeäksi" sieltä sisältä.
    Mocissa taas tuo perusaine on jo kovempaa ja esim 410 karkenee läpi, mutta sitä ei kannata karkasta kun johonkin ~55 kovuuteen, siinä ominaisuudet lienevät parhaimmillaan tämmöseen käyttöön.

    Uhb ja arne taas karkenee kokonaan, eli perusaine muuttuu pehmeästä kovaksi.

    Mutta se, että saako karkaisusta loppujenlopuksi mitään hyötyä?
     
  13. ves_ku

    ves_ku 1st gear

    No voi olla että jää karkaisematta. En näistä ihan hirveesti tiedä kun ei oo koulutusta tolta metalli puolelta.

    Mitenkäs muuten noi pienenmpien säteiden rullat eikös niistä vois tehdä suoraan kapeempia?

    Mites muuten alustavasti olisko noille rullille kiinnostusta jos niitä teettäis useampia sarjoja?
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mulla on ainakin karkasemattomat rullat, ja hyvin toimii. Nää karkasujutut on mun mielestä taas sellasta "ylireagointii", mitä näillä sivustoilla näkee joka päivä. Aina on huonosti tehty, ellei ole megasuperhyperylinormien olevaa materiaalia, tai työtä. Onko sillä merkitystä, kestääkö rullat 100, vai 1000 vuotta. Ei kukaan normaali harrastaja tartte E.W.tä niin paljon, et rullat kuluis loppuun. Vai aiotteko tehtailla peltejä oikeen urakalla? Tietenkin karkaistut rullat pysyy virheettöminä kauemmin ja työstöjälki voi olla parempi, mut täytyy siihen lullaan tehä pöhjatyöt kuitenkin. Kuluneitten rullien jäljet on huomattavasti pienempi ongelma, kuin esim. hitsisaumat. :lol:
     
  15. Karva

    Karva Gearhead

    No tulihan sieltä vihdoin joku järkevä kommenttikin välillä !!!

    Ollaan tossa tehty jokunen EW ja myyty etiäpäin, ilman rullia ja aina perus harrastajalle, no on siinä ollu pari peltipajalle mennyttäkin, mutta niiden käyttä on sen verran pientä, normaalissa auto-harrastuksessa, jotta onko tästäkin taas tullu tämmöinen must tai muoti juttu ...

    Tein omani aikanaan sitä varten jotta sillä on helppoa silottaa pellit jotka ovat sinne-päin ...

    Tuommoiseen Lazze tyyppiseen äärimmäiseen tarkkuuteen ja täydellisyyteen , no voishan sitä mutta en tee tätä joka päivä ja kaiken päivää, eikä teistä kukaan muukaan, ainakaan 90 % :sti, joten relax ...

    Jotenkin siis kuullostaa äijien maarittelu, jonkin rullan kovuuden ja sopivuudesta, marketin perus pelin rullaamiseen sopivaksi, pikkasen .... no, on se hyvä jotta pyritään oleen bedanttisia ??? :lol:
     
  16. ves_ku

    ves_ku 1st gear

    Tosiaan kuten sanottu en ole metallimies niin ei aina voi tietää. Mutta ok. tota arnee nyt vaan tuolta ammattiopistolta kaupattiin materiaaliksi. Eli onko toi S355J2G3 nyt sitten sopivaa tavaraa?
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Karva... Sulla on aikapaljon samanlaiset ajatusmaailmat, ku mullakin. Täällä on paljon sellasta paskanjauhantaa ja mututietoa, mitä wannabeeroddarit heittelee huvikseen ilman minkäänlaista kokeiluu yms. Mä en itse tiedä mistään mitään, joten kokeilen ja kattelen miten joku asia toimii ja hylkään sitten paskat ideat. :rotfl: Elikkä englanninpyörän rullien ei tartte olla karkaistut, eikä planishinghammerin päidenkään ole pakko olla karkaistut. :lol: Hyvin pelaa ja kun loppuu pelaaminen, niin sitten tehään uus... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    On se.

    Toinen juttu on tosiaan se, että tuosta E wheelistä on tullut tosiaankin jonkinasteinen "muotijuttu".
    Mulla tuo kapine on tullut aikoinaan rakennettua sen takia kun alkoi tuleen laiskuus.... ei viitti kaikkea polven päällä tehdä.

    Sanoisin, että ei se EW oo mikään hokkuspokkus härveli, eli jos on pelti ei taivu käsissä muulla konsteilla ei se taivu EW:lläkään, kyse on kuitenkn vaan apuvälineestä.

    Minä en halua tuomita ketään, vaan kannatan ehdottomasti, että kokeilee ko kapinetta, mutta jos mahdollista kokeilee jo valmista härveliä ennenkuin alkaa tekee omaa....

    Ai niin, mun omien rullien materiaalista ei oo edes tietoa 8)
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Katoitteko American chopperii? Siinä se tankintekijä hakkas muodot hiekkasäkissä ja P.L.hammerii se käytti ainoastaan vasarajälkien tasotukseen. Ja engl.wheelillä loppusilaus :rotfl:
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Silmämunalle... Niinhän se on, et harvoin tarttee tehä niin jyrkkiä pyöristyksiä,et kyseisille laitteille olis käyttöä. Nää on harrastelijoille melkeinpä vain sellasii elvistelyvehkeitä. :rotfl: Ja suoraansanoen kuulapäävasara on paljon parempi ja tarkempi vehe. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!