englantilaisen pyörän piirrustukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Planishing tarkoittaakin tasoittamista tjs. Ja englanninpyörän suomenkielinen nimi jossain vanhassa opuksessa oli silotuspyörä.
    Silleen mäkin laiskana teen, ensin nuijaa ja sitten silottelen. Mulla ei kärsivällisyys riitä pelkällä EW:llä tai PH:lla jyystämiseen, paitsi jos kaarevuudet on minimaalisia.

    J
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Osaltaan eriävä mielipide; multa olis ainakin jääny muutama pelti tekemättä ilman näitä muotityökaluja. Tunnista toiseen takominen vasaralla ei jaksa harrastuksena kovin pitkään kiinnostaa. Eli pitää olla leluja, että homma pysyy kiinnostavana. Kun nykyhinnoilla baariinkin saa varata 3-numeroisen tasarahan, niin siinä joutuu sitten miettimään tärkeysjärjestyksiä. Se on totta, ettei välttämättä kannata sortua hifistelyyn. Ja seuraava sanoo, paremmilla vehkeillä on helpompi saada hyvää jälkeä. Kyllä mulla on roikkunu enemmän taidoista, kuin työkalujen ominaisuusvajeista.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Niille kai pitäis tehdä kapeemmat pidikehaarukatkin. Muutenhan se kuulostaisi hyvältä.
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ei kai siinä mitään nauramista oo? Niin minäkin tekisin.
    Viisas pääsee vähemmällä.

    B50:sen kanssa olen samoilla linjoilla.
    Tuo takominen alkaa jossakin vaiheessa tympiä ja kun tietää että apuvälineitäkin on.
    Oli kulmat jyrkkiä tai ei, minä ainakin koitan mennä nykyään helpommalla tavalla, välillä onnistuu, välillä ei...
    Mun pointti oli se, että kun oppii tekemään polven päällä, niin sen jälkeen arvostaa noita kaikenmaailman härveleitä ihan eri tavalla....

    Tuo on viimeisin tekele
    http://koti.mbnet.fi/skote/BlueEye/Peitto/KP.html
    Tehty vasaralla hiekkasäkin päällä ja EW:llä tehtiin kaksoiskaarevuus.
    Eikä tehty mitään lopullista pintaa, kupruja tasoteltiin vielä hitsauksen jälkeen vasaroinnilla.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Sitä mä vaan nauroin että kuinka moni tietää, että pääsee helpommalla, kun käyttää ekaks kuulapäävasaraa ja hiekkasäkkiä. Mä en tienny et vasaraa enää paljon tarvittais, ku on P.L ja E.W. Nyt on hiekkasäkki suunnitteilla itellekki. Miten olette muuten tehneet hiekkasäkit? Meinattiin kaverin kanssa, et naulataan nahkasäkki tukevaan parrunpätkään kiinni, niin poistuu se viimeisen sauman neulomisongelma samalla. Aika peltivelhoja olette. Kyllä multa olis jääny tollanen konepellin etupään muotoilu tekemättä nykyisillä taidoilla ja ne takavalojen kehykset on pirun hienot myös. Odotan innolla koska nään Blue Eyen luonnossa.
     
  6. 348

    348 1st gear

    Vähän liippaa aiheen sivusta, Mutta mistä löytäisin sikkikoneen piirustukset?
    [​IMG]

    Tämmöstä olen aatellut alkaa jossakin vaiheessa tekemään. (nyt kun siihen on koulussa hyvät mahikset) mutta rullien mittoja ja yms en löytänyt vielä ainakaan netistä. Osaako joku suomentaa mitäs tässä tapahtuu ja miten
    ---> http://www.datinmanjay.com/howto.html
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    No hyvä on ..

    On se Eyetec ja B50 oikeassa, ja ollaan Buddyn kanssa samoilla linjoilla, eli hyvä on :poff:

    Leluja pitää olla, ja jos jotain tekee se on noilla niin ja paljon helpompaa, mutta ei mää silti jaksa, kun joku tulee ja rullaa viikon samaa rainaa ja tekee sen 32 lokasuojan kaaren just niinkuin se on lazzen pajalta, tai detroitista.

    Selvää sekin jotta tämä vie mennessään eli jos alat tehdä EW:llä se on sitten vähän välillä käsilläs, ja samoin nahka-pussit ja saravat, mutta silti ei kaikkien tarvii, eihän ...

    Kattelin tossa kun tiedän ainakin kaksi kimppa-tallia jonne ne nyt kovasti ja paljon on noita EW runkoja ja muita huudelleet, no min en niitä tee, niin en sitten enään tee, siitä ei saa edes omiaan pois ...

    Mutta pointti on siinä jotta kummallakaan talilla ei ole ainuttakaan sankaria joka hommasta olis jollain tasolla kiinnostunnu, niissä on yhteensä ehkä kolme autoa joita pitää tulevaisuudessa hitsata, ja sitäkään keskiverto, no harrastaja tässä tapauksessa ei tule tekeen itte...

    Tehkää ja hommatkaa niitä vehkeitä ja konehia yms, mutta tai no ihan sama, jos seisovat nurkassa .... :lol:

    :wc: :wc:

    Niin muuten, joku täällä kauppas niitä nahka-pussukoita, ja kolmea vasaraa paketissa, ja soitti minullekkin, ostin kun oli etullinen paketti, ne vasarat on noita sorvattuja, ertalooni tai teflon tyyppiset, pedinhousen varret, ja pussi noin 35 cm, halkaisialla, hyvin pelaa ja hyvin on tehty, ne oli sen verran etulliset jotta ei itte, mutta kuka se nyt oli ...
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Joo. Taisin nähäkki niitä peltivehkeitä myynnissä. Kaveri löysi viikonloppuna isävainaansa jäämistöstä paksua nahkaa, niin yritetään tehä se pussukka ite. Saatais siitä molemmat sellanen ilmatteeks. Käytin muuten P.H. ta eilen ekaa kertaa. Olen tekemässä -50 chevy hardtopin pienoismallista fleetlinea. Muotoilin siihen 0.7 pellistä takaluukun :rotfl: . Onnistuu aika pienten palojen teko ku jättää reunoille kiinnipitämisvaraa ja leikkaa muotoilun jälkeen vasta oikeen kokoseks. Tää P.H. on varmaan aika hyvä värkki sitten kun rupeen tekemään tohon täyskokoseen lippoja ajovalojen päälle yms. pikkujippoja. Mulla ei noi vehkeet varmaan joudu seisomaan tyhjänpanttina, ku ei kertakaikkiaan ole varaa viedä autoa peltisepälle, eikä luonto anna periksi mennä kysymään pellintaivuttelijakavereilta, et "säkun tykkäät ropata autoja ja olet niin hyvä taivuttamaan peltejäkin, niin mitenkä olis, jos hitsailisit muutaman kuukauden mun autoo ilmatteeks". :rotfl: :lol: :D :) :-? :(
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun täällä nyt kirjoitetaan kaikista pellinvääntölaitteista niin kirjoitetaan vähän tekniikastakin.

    Tilailin Covelilta EW-DVD:n ja pahimmasta hohottamisesta toivuttuani löysin sieltä paljon ihan käyttökelpoisiakin ideoita kuten esim tämä:

    [​IMG]

    Kannattaa hankkia erivärisiä tusseja ja piirtää niillä viivat peltiin joka reunasta samoille etäisyyksille kuvan mukaan.

    Sitten työntää EW:llä väristä väriin kuten kuvassa: Punainen-punainen-vihreä-vihreä-sininen-sininen-musta-musta-sininen-sininen-vihreä-vihreä- jne...

    Pellin kun käy kerran läpi vaakaan ja pystyyn niin pelti vääntyy kuperaksi todella nopeasti. Lopuksi vielä ajaa tiheästi koko matkan vaakaan ja pystyyn sekä kulmasta kulmaan molempiin suuntiin niin ei jää häiritseviä jälkiä peltiin.
    Painetta on myös hyvä olla vähän kuitenkin niin ettei peltiä saa vedettyä pois rullien välistä sivusuunnassa.

    Idea toimi hyvin ovien pintapeltejä tehdessä. Aiemmin en tehnyt näin vaan ihan silmämääräisesti ja aikaa meni paljon enemmän.

    Onko muilla vastaavia kikkoja tai huonoja kokemuksia kyseisestä tavasta?
    :p
    - Jani -
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jani: tuotahan pitää koittaa sit kun saan hiukan paranneltua omaa vekotinta, nyt ei tuu kuin propellia kun koittaa isoja pintoja. Pyörät ei oo ihan linjassa.

    Hei mikä firma myy Ameriikassa noita nahkapusseja?! Eastwoodiltä löytyy kaikki muut tarpeelliset käsityökalut muttei niitä.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Näyttää löytyvän kun vähän kaivaa....
    http://www.eastwoodco.com/shopping/prod ... ctID=11316

    Aika laihan oloisia.... hiekkaa pitäisi varmaan lisätä???? :-?

    - Jani -
     
  12. HarriS

    HarriS 1st gear

    Turha lähteä merta edemmäs fisuun sen nahkasäkin kanssa. www.Mobitive.com
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Heh :lol: etkö huomannut, että Chevy '53 on Seattlessa. Sen takia kyseli jenkkilän puljuja.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noita magneetteja on piilteemat ja matonetit pullollaan mutta noita jälkimmäisiä ei taida Suomesta saada. Laitas mulle pussillinen postiin jos viittit!

    t. Jani

    PS. Joo palataan takas aiheeseen! :oops:
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Niitä sai swapista halvemmalla kuin Eastwoodilta! Mut joo katotaan kun teen tilausta, muistuttele mua vaikka sähköpostiin!

    Jaa niin takaisin aiheeseen: Oli hienoja tehdastekoisia EW:iä, PH:ia, isoja S&S-laitteita myytävänä jollakin liikkeellä. Pitää niiltäkin ottaa joku esite ens kerralla. Ne on kyllä hienoja mut kun on niin hiton kalliita!
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  18. janiluo

    janiluo Gearhead

  19. 348

    348 1st gear

    Morjens, riittääkö tämän malliseen ew:hen 100x80 palkki 4mm seinämällä? Vai pitäskö katella jotain vahvempaa.
    [​IMG]
     
  20. Piru

    Piru 1st gear

    onko tuolla ylärullan leveydellä merkitystä?olis alarullaa noin 30mm kapeampi laakerin kooli hankittuna ylärulla-aihioksi. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!