englantilaisen pyörän piirrustukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. valiant 225

    valiant 225 1st gear

  2. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Uusimmassa street rodderissa (november 2007) oli esittelyssä the metal machine, missä oli muutama ihan kopsattavaksi asti hyvä idea. www.lowbucktools.com
     
  3. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    Kiitoksia linkistä!

    n 3 tunnin nikkaroinnilla tuollainen syntyi, kustanuksiakin kertyi 10€!

    [​IMG]
     
  4. Piru

    Piru 1st gear

    Minkäs vahvuisia akseleita ootte laittaneet EW:n rulliin?
    Suunnittelin 10mm akseleita, fe52:sta sorvailla... :odroll:
     
  5. 348

    348 1st gear

    Itelle nyt jossain vaiheessa tulossa omatekoiset rullat joissa, ylärullaan tulossa 17mm akseli ja alarulliin 12mm akseli. Puolen tuuman akseleita joku suositteli mutta olipa jollakin käytössä 8mm akselitkin.. tiedä sitte mikä
    riittää.
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tulipa viimesellä tehtyä tuo EW:kin ! Eilen Paukuttelin n. tunnin Harleyn lokasuojan levikepalaa alasimenpäällä, lopputulos: Korvat soi ja käsi makaroonia, tosin tulipa tuo palakin tehtyä. :-?
    Tänään sit kattelin että pitäs kaksosasesta tankista tehdä yksiosainen venymallli samaan mopoon- ei perk. kyllä nyt on keksittävä jotain!
    Tulipa sit tehtyä risteytys noista parin sivun takaisesta JouniK:n linkin Jim Baileyn Englanninpyöristä- Runko kutakuinkin samanlainen kuin pienemmässä, mutta siirrettävä malli ja taidampa yhyttää tuon nahkapussukan ja PH:n samaan niinkuin siinä isossa.
    Kitasyvyyttä tein n. 65cm ja korkeutta on yhteensä puoltoista metriä ilmanpyöriä. Rakenne on tehty 60*120 pystypalkista ja muutoin 60*60 teräksestä ja vahvuus tais olla 4-5 mm.
    Ensi kokemukset ovat ihan myönteiset- ei jousta ja pellistä tulee käppyrää ilman pahoja työstöuria. :D
    Ainiin ja nuo rullathan hommasin jo puoltoista vuotta sitten Nimim. HV:n kautta: on MOC:ia ja karkaistut.
    Vielä pitäs löytää alasäätöpyörä jostain, viimeistellä Planishinhammer, tehdä jalkapolkusin kuti/venyttäjään, teurastaa yks baarijakkaranpohja nahkasäkille ja sen jälkeen maalata koko kompleksi- voipi tulla tilataideteos :wink:
     
  7. Heikki H.

    Heikki H. 1st gear

    i-palkistakin saa tehtyä, jos pistää lyvyt kylkiin niin että rakenteesta muodostuu kotelomainen. Sattui olemaan 120 ipeä jotka oli vanhoista rukkihyllyistä. pitääs vaan hommata tai sitten sorvata alapyöriä ja muuttaa pois helsingistä että tuli elämään sisältöä ja mahdollisuuksia harrastuksiin.

    http://s18.photobucket.com/albums/b144/ ... uma001.jpg
     
  8. KALE

    KALE Gearhead

    Onkos kukaan tehnyt käsissä pideltävää Englanninpyörää?
    Mulla löyty nyt sille tarvetta, tuulilasin yläpuolelta kattopeltiä pitäis saada
    10mm venytettyä osalta matkaa. Vasaralla pieksämällä on tulossa
    niin käsintehdyn näköistä että vois saada siistimmän tuolla rullaamalla.
    Levoton yöllä valvoessa tehdyn suunnitelman mukaan jos laittais
    moottoripyörän takahaarukkaan ylärullaksi leveän kuulalaakerin ja
    alas sorvatun rullan säädöllä. Josko kestäis ainakin tuon tehä mitä nyt
    tarviaa. Vois joskus sitten suunnitella jonkin siromman.
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Kukas tekis kunnon rullat edullisesti, ei tahdo aika riittään...
     
  10. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Nimimerkki B50 teki aikoinaan usean setin rullia, en tiedä onko niitä enää jäljellä.
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Ee oo.
     
  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Miten tällanen EW joka vilahti American hot rodissa... Kuvanlaatu on aika huono mut ihan levystähän tuollasen tekis. Ja olis rahkeita pyöritellä isompaakin peltiä. 8)

    [​IMG]
     
  13. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Niin minkälainen levyrunko? Jos tollanen reilu miehenkorkuinen runko poltettaisiin plasmalla st355 (ex. Fe52) aihiosta, niin epäilen, että 5000 euroa ei riitä. Mitä toi on paksu? Ainakin 15 cm? Oikeesti, ihan musta rauta on nykyään saatanan kallista. Jos toi runko nyt olis vaikka 15 cm paksu ja metri kertaa 1,5 metriä. Pelkkä aihio painaa premium-luokan henkilöauton verran. Asiakkaalta laskutetaan koko aihion paino + 30%, ennenkuin mitään on tehty, vaikka C-mallisen aihion keskeltä saadaan poltettua muutama muukin kappale. Sitten vielä poltto- ja pakkauskulut päälle. Ja tietysti jos asiakas haluaa sen puhallettuna puhtaaksi, ehkä hitsataan muutama osa siihen, koneistetaan jotain, niin äkkiseltään tulee mieleen, että maailman kallein EW on valmis.
    Ei millään pahalla, jos joku keksii halvan keinon tehdä tollasen, niin siittävaan, mut kun ajattelee omaa työmaata, missä kaikki tekee sotevaa johtajia myöten, niin kuvan kokoista runkoa ei välttämättä saa edes henkilökuntahintaan ja jos sen päivän päätteeksi vaan heittää peräkärrylle, niin voi tulla kyselyjä jälkeenpäin.
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No huh huh.

    Mä en tiedä mitä rauta taikka työt maksaa anjalankoskella, mutta pohjanmaalla 5000 eskolla saa titaanista veistetyn englanninpyörän timanttiupotuksin. :eek: Eihän sen levyn tarvi olla mitään tolkuttoman paksuista, ihan normaalia peltiähän silläkin pyöriteltäisiin. Ja tuossakin nuo sivut on aika leveät, että mitä leveämmät tekee sitä vähemmän se joustaa. Teetettiin tuossa aiemmin eteläpohjanmaalla jyrsinkoneen alle öljyallas, se leikattiin kahdesta melko paksusta levystä L-muotoiseksi, ja siihen taivutettiin vielä reunat 10 cm pystyyn. Eli itselle työ jäi kahden palan yhteenhitsaamiseen sekä reunojen hitsaamiseen nurkista. Kokoa altaalla oli noin 4m x 2m, ja hinnaksi tuli vähän päälle 200e. Jos nyt haluaisi rungon vähän vahvemmasta levystä tehdä, niin ei se hinta silti nousisi kuin sen mitä materiaaleilla on hintaeroa.

    Sitten kun haluaa esim tuollaisen kappaleen leikkauttaa missä on suuri reikä keskellä, niin onhan se selvä että reiänkin materiaalista laskutetaan, mutta ilman muuta sen reiän saa itselleen kaupan mukana. :eek: Jos firma ei aio reikää antaa mukaan niin suosittelen vaihtamaan ostopaikkaa.

    Jos haluaa säästämällä säästää niin miksei sitä levyä voisi ostaa kokonaisena ja kaasupillillä itse leikata. Ei tule ainakaan kalliiksi.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ahaa vai meinasitko että tuo pitäis tehdä täydestä aineesta? :D
     
  16. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    ihmettelin ihan samaa että ei kai kukaan nyt täyttä rautaa olevaa halua :lol: painaa julmetusti. eiköhän siinä ole levyt vastakkaik ja välit umpeen levyllä eli ontto kehikko vaan mikä on kyllä varmasti ihan riittävän jäykkä jos tekee edes 8-10mm levystä. ja eiköhän sitä voi sitten vaivistella vaikka u palkilla jollei ole riittävän jäykkä 8) toivottavasti edes joku ymmärtää mitä hain 8)
     
  17. mahtisonni

    mahtisonni 1st gear

    Ite olen tätä masiinaa just tekemässä.. runko alkaa olla nipussa että rullien ja akselien sorvaus vielä.. kannattaakohan tuo ylempi rulla tehdä aivan tasapintaiseksi??
    Ja varmaan kannattaa karkaista rullat??
     
  18. Piru

    Piru 1st gear

    Rulla asiaa: http://www.foorumi.info/konepyora/viewtopic.php?t=986
    Ja samaisesta topicista poimittua:
    Omat rullat on teon alla ja tuosta 52:sta tulee. Piirustukset on täällä jossain aijemmassa postauksessani
     
  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

  20. mahtisonni

    mahtisonni 1st gear

    [​IMG]


    Siinä se vehje nyt on.

    Alemman rullan kaareva muoto oli helppo "sorvata" rälläkällä. Laikka kun pyörittää laakereillaan lepäävää rullaa kohtuu hyvin samalla kun hioo siitä tavaraa. hieman hidasta hommaa se vaan on joten Kannattaa olla iso rälläkkä.

    Ja siis made in ammattikoulu :lol:
     

Kerro tästä muillekin!