English Wheel sucks!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 46Juippi, 1.4.2004.

  1. '50 PinkMerc

    '50 PinkMerc 1st gear


    Eihän tässä salatieteestä ole kysymymys vaan hieman älliä vaativasta työsuorituksesta.
    Jos koko kappale vaatii hieman lisää muotoa, aloita homma alusta kuvailemallani tavalla hieman suuremmalla paineella ja etene kohti keskustaa. Mikäli muotoa halutaan lisää vain jollekin pienemmälle alueelle, keskitytään vain siihen alueeseen lisäpuristuksen avulla.
    Joku toinen kertoi aloittavansa jyrkän muotoiseeen kappaleeseen päästäkseen jyrkimmällä rullalla. Minä ainakin aloitan aina miedoimmalla rullalla ja siirryn siitä sitten vaiheittain jyrkimpään mahdolliseen versioon. Miksi näin? Eipähän tarvitse tuskailla raitojen kanssa ja sileää jälkeä tulee kertaheitolla. Tokihan se ottaa hieman aikaa ja vaivaa, mutta haetanneeko tuo, pääasia, että lopputulos on laadukasta työtä?

    Mistähän se johtuu, että viimeaikoina tuo EW on noussut ihan IN asemaan peltityössä ja joka ukolla semmoinen hökötys pittää olla? Kun meikäläinen hommasi tuon rullakoneen 10 vuotta sitten, ketään ei kiinostanut koko touhu ja jopa työkaveritkin pitivät minua hieman löylyn lyömänä. Sitähän tässä tietysti ollaankin, mutta so what.

    Nykyisin kun joka tallissa on vähintään ainakin yksi EW, luulisin, että suomalainen rakentelu ja muotoilu kohoaa kertaheitolla maailman maineeseen. Kustomia ja rodia pukkaa markkinoille ihan ...keleesti. Siis aivan uusia muotoja ja tyylillä tehtyjä? Lieneekö näin jää nähtäväksi ja seuraankin mielenkiinnolla minkälaisia luomuksia radalle ilmestyy.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mää alan kohta itekkin tekemään tommosta, jos ette lopeta tätä keskustelua tähän paikkaan, prkl. Kuulostaa meinaan kivalta puuhalta tuommoinen.
     
  3. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    American car Showssa oli hemmo Karjaalta, joka on käynyt Lazzen opissa, ja koskapa hänellä ja yhtiökumppanillaan sattuu olemaan koneistusfirma, niin ovat alkaneet valmistaa myös EW:ja. Todella laadukkaan oloisia. Siinä tarinoitiin puolisen tuntia, ja kokeilinkin tuota vehjettä. Jykevä ja tarkka vehje. Alarissoissa kuulemma pitää olla suora osuus, jyrkimmissäkin rullissa. Hänen mukaansa saksalaiset tekevät vieläkin kokonaan kaarevia rullia (kuten Pinkmerc todistaa), mutta tällöin pitää rullata todella tiheään = hidasta. Rullat on myös karkaistu, niin kuin pitääkin. Käykää katsomassa. http://www.knopman.fi
     
  4. B 49

    B 49 Gearhead

    Meikäläinen on nyt jotakuinkin kymmenen vuotta HARRASTANUT tuota EW:llä rullailua,edelleenkin olen kaukana ammattilaisesta.Kun aloitin homman niin silloin kukaan ei puhunut mistääm suorasta osasta alarullassa.Vieläkään en täysin ymmärrä tuon suoran osan tarkoitusta.Tai ehkä ymmärrän,mutta miten se tomii???
    Jos alarullassa on suora osa,niin silloin runko ei saa taipua YHTÄÄN.Jos se taipuu,niin kosketuskulma ei ole kohdallaan??
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minä olen HARRASTANUT nelisen vuotta, ja edelleen kaukana monesta harrastajasta. :wink: Omassa oli alkuun aivan liian löysä runko, ja se vaikeutti hommaa. Tarvittavan paineen määritys vaikeempaa. Ei ole alarullissa suoraa osuutta, kun tuo runko on vieläkin liian lurppa. Minkälaisilla säteillä teidän alarullat on ? Omista (3kpl) en muista, mut pitää tarkistaa. Josko se EWevo3 valmistuttuaan olis sit lopullinen...
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua ja taas on uutta tietoa tarttunut matkaan.
    Näytää siltä että ne joilla ei rullissa ole suoraa osuutta vannovat ettei sitä tarvita ja päinvastoin. Lazzen mukaan se tarvitaan mutta onko se näin? (Suomalainen ei usko ennen kuin näkee! :smile: )
    Onko kellään todellista käyttökokemusta molemmista (Vähän enemmän kuin: "Olen kerran kokeillut ja ei toiminut")?

    Mulla ei ole useiden vuosien kokemusta EW:llä rullaammisesta mutta kuten olen aiemminkin maininnut, yritän opetella ensin oikeat tavat ja tekniikat ettei tarvi jälkeenpäin huomata että rullasin 10v väärillä rullilla. Tosin en sitä silloin enää muille myöntäisikään :smile:

    Oletteko muuten muut jotka kirjoittelette tänne panneet merkille miten tietyt henkilöt kommentoivat että: "Siellä se taas kirjoittelee netissä ja neuvoo muita!" vaikka osallistut vain yleiseen keskusteluun omilla mielipiteilläsi.
    Niinkuin tänne kirjoittamiselle tarvittaisiin joku lupa tai todistus.
    Ehkä samasta syystä kokeneemmat ja sitä kautta tunnetummat suomalaiset harrastajat eivät uskalla edes kirjoittaa tänne peläten että maine menee. Sillä asenteella harrastuksesta kuin harrastuksesta tulee salatiedettä. HERÄTKÄÄ!

    - Jani -
     
  7. JouniK

    JouniK Gearhead

    Sen mitä sain noiden jenkien touhusta selvää, meinasivat, että rullalla jossa on tasainen kohta, saa homman tehtyä periaatteessa nopeammin. Tällöin voi ajaa harvemmilla ajoilla sileää jälkeä. Kaarevilla rullilla täytyy rullailla tiheämmin, jotta edellinen rullaus jäisi osittain uuden alle ja jälki olisi tasaista.
    Jos ajattelee näin maalaisjärjellä, niin eikös rulla, jossa on tasainen osuus tarvitse enemmän voimaa "litistääkseen" peltiä paksuudestaan saman verran kuin rulla ilman tasaista? Tällöin vaan venyvä kohta on leveämpi...

    Oliskohan tässä vaan tärkein pointti se, että mistä kukakin tykkää? Jos molemmilla tulee hyvää jälkeä, onko väliä?
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kui leveä tuon suoran osuuden tulis olla? Onko rullan säteellä merkitystä tarvittavaan leveyteen? Voisi tehdä toisen satsin rullia, kunhan saa tietoa kartutettua.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jäpälä 2004-04-12 14:40 ]</font>
     
  9. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tommonen löyty:
    [​IMG]
     
  10. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Mulla on nyt 300 säteisessä rullassa juuri vastaavan mittainen suora osuus, ja tulee hyvää jälkeä. Itse en huomannut että vaatisi yhtään enempää painetta kuin ilman suoraa osuutta. Knopmanin rullissa suora osuus oli huomattavasti leveämpi, mutta joku tolkku kai siinäkin on oltava. Lazzen EW:sta oli juttua jossain Wheelsissä taannoin, ja kuvissa näkyy että Lazzen rullissa on todella leveä suora osuus. Itse asiassa tuo suora osuus ei tarkkaan ottaen ole aivan suora, vaan erittäin loivalla säteellä tehty. Samaan tulokseen pääsee kun ottaa sorvissa lastun pois ja näyttää hiukan hiomapaperia. B49 on oikeassa siinä, että runko ei saisi enää joustaa, koska silloin syntyy kulmavirhettä.
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Mikä ton suoran rullan käyttötarkotus on?
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Mikä ton suoran rullan käyttötarkotus on?
     
  13. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    knopmanin mukaan jotkut haluavat suoria rullia, joilla voi tasoittaa kolhuja, mutta venyttämättä peltiä. Mun mielestäni turhaa.
     
  14. JouniK

    JouniK Gearhead

    Jos oikein muistan niin tota e-wheeliä kutsuttiin jossakin suomalaisittain siloituspyöräksi. Suoraalla rullalla olemattomalla paineella oon ainakin joitain peltejä oikonut.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vois tätäkin hauskaa aihetta taas herätellä kun tihrusilmäiset rullaajat kömpivät talven jälkeen hämärien talliensa uumenista ihmettelemään taivaalta häikäisevää valoilmiötä...


    Eli mitä tuli mieleen kun lueskelin topicin läpi:
    - tasaisella osalla ei tuu uria peltiin.
    - nahkapussin päällä taotun pellin saa kyllä kätevästi siloteltua EW:llä, siitä tuo vanha nimitys varmaan

    No eipä muuta tällä kertaa. Ite en oo vielä uskaltanut takaluukkua tehdä, eilen tein Kuuppaan takaloksujen sisäpuoliset pellit, jotka onnistui ihan OK isoiksi pelleiksi. Pahus vaan kun on lattakierretangon välykset alkaneet tekemään pientä joustoa ajan myötä. Olisko liian kireälle kiristelty?

    ps. Onko tuollaista kirjaa kenelläkään?
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 3857762946


    MK
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myykö noita muut kun lazze ja knopman?
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Tuli joku vuosi yksi ja kaksi, ähellettyä noita palkkirunkoisia EW tapasia-pyöriä, niissä ne rullat ja yläpyörät ol kans aivan avuttomia, samoin rungot, mutta kun piti päästä kokeilemaan ...

    Tyypit joille sellasen viraapelinä ja puoli ilman tunkesin, ovat sittemmin niihin tehneet reilusti muutoksia, samoin omaani eli se malli joka ol joskus primerin kuvassa, käytännö onpi ny sitten opettannu notta, se runko ei saa joustaa ei sitten piiruakaan, jos meinaa tehdä samanlailla kuin muilla hienommilla ja oikein jollain tehdas tekosella, eli siihen versioon on ensinnäkin tehty muutoksia ja on nyt sitten lisätty noin neljä kertaa enemmin rautaa, eipäs jousta ei, kun nyt noita teette niin melkein sanossin jotta tehkää se levy runkosena ja leikkauttakaa jossain se runko levyt niin pääsee vähemmällä, tai jos meinaatte sillä ihmeitä saada aikaiseksi ostakaa valmis kaupasta, Lazze myy ...

    Sitten kun tota harrastaa yksi sun toinen äijä, ei siinä mitään kyllä suomilandia varmaan on kohta mailaman EW tihein kylä, ja joka niemessä on kohta peltivirtuoosit tunkemassa markkinoille toinen toistaan upeampia autoja, kyllä ne kotomaahan mahtuu, hyvähän se on jotta hommat tehdään oikein ...

    Vaan eipäs ole EW ensimmäinen vaatimus jotta saa auton kasaan, se on vaan ja ainoastaan lisä laite jolla harjaantunut hemmo saa nättiä aikaan, eli minä siis en, käyttö menee pääasiassa siihen jotta sillä viimeistellään pellit jotka tulee jonnekkin jos on tarve, koti käyttäjille ja muille sekopäisille auton harrastus kyhääjille sen peltien hienostelu on turhaa, kunhan ny päästään millin tinalle niin hyvä, tässä pajassa piisaa noin, ei ole kukaan tullu peltitöitä haukkuun, notta niinkuis omaa tai lainattua järkeäkin saa käyttää ...

    Se on ihan sama EW ja rälläkkä, kotitarve hitsuu ja sillon tällön hemmolle riittää EinHell mutta jos sitten koko ajan ja joka päivä tai alat oleen muuten vaan hyvä kannattaa hakea vaikka FEIN ???

    Sitten kun pitää aina ja kaikkialla mennä perse edellä puuhun, niin väitän jotta se perinteinen EW on jäänyt sinne 1800 luvulle, eikö sitä vois kehittää etiä päin, jotta se olis nykyaikaisen himmeän pelti sielun ja kauhian kiireen omaavan asentajan käteen sopiva, eli sen rullaamisen pitäs olla yhtä helppoa kuin vessassa käynti, keksikää ny mitä sinne voi kehittää

    Se ylä rulla kun on kiintiä, laitettiin siihen syvyys suuntainen säätö, tai no se liike on noin 1cm, ja menetettiin samalla rungosta osa jäykkyyttä, mutta nyt rullien kosketus pisteen saa säädettyä joko etu tai taka reunaan, ja tästähän on ollu ennekin jutun tynkää, vaikka sitä täällä nyt sitten käytetään koko ajan väärin, niin se tuntus olevan tolla lailla paljon helpompaa, tai sitten huomataan kymmenen vuoden kokeilujen jälkeen jotta vit, män ja ostetaan kaupasta ihan oikea EW, joka tapauksessa komia on laite ja hyvä haalarien kuivaus tellinki ???


    :p :lol:
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Niin joo, tuli mieleen vielä tuosta ensimmäisestä aloitusviestistä että jos pyörät ei ole linjassa toisiinsa nähden niin propellille menee... Hauska vekotinhan se on kyllä, vielä kun oppis kunnolla käyttämään. Tulee vähän liikaa noita "harjoituskappaleita". :)
     
  19. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    En kyllä kyllä keksi mitä Karva nyt ajaa takaa ,meinaakko että ew pitäs olla joku cnc mikä tekee ittestään semmosen palan mitä aivokoppa ajattelee.
    Eihän tuo vaadi kuin harjottelua ,harjottelua ja harjottelua.
    Parhaat perusteet ew:n käyttöön varmasti saisi Lazzen kursseilta, mutta se kielimuuri... Joten jatkan pakertamista susikappaleiden kera.
    Kyllähän tuon käyttö on helppoa kuin vessassa käynti ,harva noin pätevä laite vaatii toimiakseen noin vähän osia :odroll:
    Tuosta ylärullan säädöstä, mihin sitä oikeasti tarvitaan? Jos jotain säätöä siihen kaipaisin ,laittaisin siihen pikavapautuksen ettei tarvitsi löysätä ruuvia. Tuota pikavapautustahan on rakennettu ylä sekä alarullaan. Seuraavassa EW:n evoversiossani toi tulee ylärullaan.
    Hyviä linkkejähän oli:
    http://www.allshops.org/
    http://metalmeet.com/index.htm

    laittakaa lisää
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

Kerro tästä muillekin!