Erään pitkäkaton tarinaa - Buick Le Sabre StW '86

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Buick-T, 25.8.2015.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Lisäillään tänne sitten oma osionsa minun farkustani.

    Kyseessä on siis Buick Le Sabre StW, konehuoneen puolella 307+TH200-4R. Koneen päällä edelleen alkuperäinen quadrajet, jonka aion parhaimman mukaan myös siellä pitää. Vuosien saatossa konehuoneessa kuitenkin tapahtunut kaikenlaista; sähköjohtovirityksiä, pätkittyjä ja tulpattuja alipaineletkuja, EGR toiminnasta poistettuna...

    Sisusta on vuosien saatossa kokenut kaikenlaista pientä mm. lisämittarien johdot kojetaulusta läpi, kaiuttimien asennuksia, roikkuvia nappeja hallintalaitteina yms. Näitä olisi tarkoitus (jos ei entistää) ainakin siistiä. Myös sisustan väriä olisi tarkoitus muuttaa, sillä alkuperäiset ovipahvitkin ovat jo alkaneet kosteuden vaikutuksesta tippua pois. Toki löytyy kaikenlaista muutakin. Kori onkin jo oma tarinansa, hitsattavaa löytyy (ei mikään mahdoton!), mutta sitten hitsataan.

    Lopullista visiotani en vielä autosta paljasta, sillä se muuttuu matkan varrella vielä varmasti paljon. En ole puritaani tyylin suhteen, ja moni asia varmaan muuttuu, mutta alkuperäinen tyyli tulisi mielestäni silti säilyttää. (Eli ei subbareita, diskovaloja... :D ) Hitaasti edetään mutta liikenteeseen tämän aion palauttaa, enkä pelkästään lyömällä nippusiteillä kasaan. Niitä tässä on liikaa jo nyt, ja eroon pitää päästä :soosoo:

    Lähtökohtaisesti pyrin tekemään itse sen kaiken mitä suinkin voin, mutta vaikka kokemusta tällaisesta projektoinnista ei toistaiseksi pahemmin ole, pyrin tekemään työtä siististi ja asianmukaisesti. Samalla sitä varmaan pitää oppia/opetella, mutta siinä oikeastaan suurin syy miksi tämän pihaan alunperin hain. Hieman rahasummaa nostamalla varmasti olisin saanut paremmankin, mitä joku on saattanut jo ihmetelläkin. 8)

    Mutta, tästä jatketaan. Täällä kerron etenemisestä ja kyselen tyhmiä, jos joku vaikka sattuu tätä sitten seuraamaan :)


    TÄSTÄ KUVIIN!
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Ja ekakshan näissä tällaisissa kuuluu vaatia KUVIA !!! :)
    Hyvä kun rupeat elvyttämään pitkäkattoista Buickia!
     
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kyllähän kuvia täytyy saada esille! Ainakin jotain mitä on tullut koneelle laitettua. Aika vähän tullut kameran kanssa heiluttua auton luona... :D


    Tässä albumi josta selviää hieman auton tilasta lähtötilanteessa.
    Jotain on saatu jo tehtyäkin, laittelen sitten kuvia niistä myöhemmin.

    Ehkä erityismaininnan tällä hetkellä vaativat seuraavat kuvat:

    Auto päällepäin
    Kuskin ovipahvi (Muut hieman parempia)
    Esimerkki Sähkötöistä (Näitä riittää enemmänkin)

    EDIT: Sivua siistitty!
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Melko Karu!!!
    Sähköt tietty yhdellä tai kahdella värillä kaikki... :)
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    X2 :rotfl:
     
  6. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Karu on, mutta tykkään ite tyylistä pirun paljon! 8)

    Kori tuossa on pelleiltään muutamaa ongelmakohtaa lukuunottamatta (niihin palaan myöhemmin) yllättävän hyvä. Lokasuojien ruosteet rajoittuvat pääsääntöisesti pokkauksiin eikä ruoste juuri ole kaariin asti noussut. Myös puskurit ovat reiättömät, lukuunottamatta takapuskurin kumipuskimien alusia! Toki olen varautunut suuriinkin yllätysmomentteihin.

    Sähköissä on ollut edes joku järki, alkuperäisiin johtoihin nuo releet on jatkoilla lisäilty , mutta ihan oikeasti; 10 minuuttia enemmän tehokasta työaikaa, pari metriä oikean väristä johtoa ja kunnon liitokset. Onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa? :mad:

    Teknisellä puolella sitten tekemistä riittää. Kaasari, ryyppy kränää, latauksessa hieman sanomista, saastelaitteiden korjailua (Huom! ei poistoa). Yms.

    Tosin 10km siirtoajo sujui ongelmitta (riippuen mihin vertaa, toki) ja muutama vuosi sitten kun tämän hain, tuli tällä ajettuakin. Oli jopa samana päivänä leimattu! Jäi vain odottamaan laittoa, joka vähän pitkittynyt. Ehkä nyt sit oli se hetki alkaa perehtyä enemmän asiaan. :)

    EDIT: Kuvat siirretty toiseen paikkaan, nyt näkyy selkeämmin!
    Tänne tulevat kuvat jatkossa
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Paljoa ei ole edistystä tapahtunut, mutta hieman kuitenkin. Teorian tasolla enemmän, käytännön tasolla vähemmän. Vielä..! 8)

    Eli konehuonetta on nyt siivottu hieman. Ilmastointi poistettu (järjestelmä täysin tyhjä), mutta kaikki osat löytyy. Kompuran kunnosta ei mitään tietoa, ei se toiminut ainakaan ole. Kaikki putket lähtivät hienosti irti ja ovat ehjinä tallessa. Lauhdutin on vielä keulalla, mutta lähtee lähiaikoina.

    Myös ilmaiskarien kompura sai lähteä. Takana ei ole enää ilmaiskareita joten (tällä hetkellä ainakin) tuo kompressori vei turhaa tilaa konehuoneesta. Myös valonpesimien johdot ja rele on poistettu, samoin kuin letkut ja säiliö umpion takaa.

    Kuvan ottamisen jälkeen myös cruisen säätöhärveli on lähtenyt koneen päältä pois. Tallessa sekin, tosin tuntui aika veltolta ja vihelteli tankoon kajottaessa (kalvo hajalla?).

    KUVA KONEHUONEESTA

    Auto on saanut taas hieman sadevettä sisään kattotelineen etukiinnikkeen rei'istä. Kumiset tulpat, joissa on vastakierre, ovat haljenneet eikä millään enää saanut sihdattua pultteja kohdilleen. Lisäksi näyttäisi tuo telineen jalka olevan hieman väärässä asennossa, jää takareunasta kantamaan. Tuolle täytyy keksiä jotain, mutta väliaikainen ratkaisu oli keksittävä: Ilmastointiteippiä... :oops:

    KATTOTELINE EI ISTU KATTOON
    IRVISTÄVÄT KIINNIKEKUMIT

    Sisusta on jäänyt vielä vähemmälle huomiolle, mitä nyt takatilassa varapyöräkotelo avattu, tyhjennetty sähköjohtokeristä ja muista roskista. Sisustaan en tuon enempää ole kajonnut toistaiseksi. Huomionarvoista on kuitenkin, kuinka vanhoja kaiuttimen reikiä D-pilarissa on peitelty kuin verhoilijamestari ikään! (Sopii hienosti beigeen sisustaan, jossa kaiken lisäksi suihkittu sattumanvaraisesti mattamustaa takatilan seinille... :-? )

    D-PILARIN "KORJAUS"

    Seuraavaksi ainakin konehuoneeseen täytyisi tehdä sulake/relerasia ja vaihtaa uusi paisuntasäiliö joka jo konehuoneessa odotteleekin paikalleen asettelua. Tai sitten jotain muuta... Palaillaan taas asiaan kun tulee jotain uutta kerrottavaa. :D
     
  8. hevimies

    hevimies Gearhead

  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Täytyypä katsella tuolta sit uudet! Tuolla on kyl aika paljon muutakin tarpeellista, mitä matkan varrella voi eteen sattua.

    Saatan olla tyhmä, mut miten ihmeessä tuo kattoteline pysyy noilla paikoillaan. Laajeneeko kiristettäessä tuo kumi oikeasti niin paljon, ettei tule reiästä läpi :eek: Ettei lennä tielle koko paska vauhdissa?
     
  10. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Juuri näin
     
  11. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    No niin, nyt taas jotain pientä vaikka ei ehkä paljoa. Homma etenee tällä hetkellä vähän hitaasti, auto kun ei ole omassa pihassa eikä joka päivä pysty/kykene/kerkiä/viitsi toisten pihoissa olla väsäämässä :D

    Sitähän sanotaan, että paistaa se päivä risukasaankin. Niin paistaa tässäkin tapauksessa, meinaan pohjan kautta.

    Takatilasta on paljastumassa varsinainen ruostesavotta. Tällä hetkellä on poistettu sivukatteet, saatu esiin varapyöräkotelo (yllättävää kyllä, pohja tuntuu kovalta, joskin lommoiselta...) sekä toisen puolen tavaralaatikko katteineen poistettu. Sieltä se päivä sitten paistaakin sisään. Aivan takakulmassa on muutaman sormen mentävä reikä, sekä hieman hapanta ympärillä. Siihen en meisselillä uskaltanut koskea sen enempää, ennen kuin alkaa hitsaaminen...

    VASEN TAKAKULMA

    Niin, ja sitten takapenkki. Istuinosa ei nouse (tai nousee 10cm kun vääntää+10cm rungon nousu lattiasta) vaikka alle on selvästi saatu tavaraa. Löytyis sieltä yksi lenkkiavain ja hylsykin, loput "aarteet" vain ryttyisiä spray-kannuja, roskaa ja romua... Istuinosaa lähti kokonaisuudessaan irti ruuvaamalla siipimutterit selkänojasta irti. Alta paljastui kaksi torx-uppokantaa, joilla penkin runko kiinni korissa. Molemmat jumissa ja pyöristyy lähes hipaisusta... Poraushommiin siis :D

    Luulin että tuo jakkara on jo itsessään paha, mutta se mitä penkin sivuilta löytyi (tai ei löydy) onkin sitten pahempi juttu. Peltiä puuttuu, paljon ja pitkältä matkalta. Keskikohdalta pelti on kovaa, mutta kumpikin puoli C-pilarin alapuolelta häipynyt lähes kokonaan. Toivottavasti tuon saa vielä nippuun. Pimeä silti yllätti enkä jaksanut lähteä valoja hakemaan, joten jätetään tutkiminen seuraavaan kertaan. Seuraavaksi saa alkaa lattiamatto väistyä jotta näkee mitä sieltä alta paljastuu... :eek:

    OIKEA TAKAPENKIN SIVU
    VASEN TAKAPENKIN SIVU

    Näillä eväillä jatketaan tällä kertaa. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että kyseessa on erillisrunkoinen kulkine, ja että toivottavasti edes runko on yhtenä osana :D Kyl mä tän nippuun parsia vielä koitan. Helpottaa koko ajan, kun sisusta purkuu ja tilanne selkenee.

    PS. C-pilareissa näkyy pientä ruosteista "murtumaa", ja oikea takakulma on vasenta jonkun sentin alempana. Eihän tuo liity tähän korin pehmenemiseen, eihän..? :-?
     
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Näillä eväillä jatketaan tällä kertaa. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että kyseessa on erillisrunkoinen kulkine, ja että toivottavasti edes runko on yhtenä osana :D Kyl mä tän nippuun parsia vielä koitan. Helpottaa koko ajan, kun sisusta purkuu ja tilanne selkenee.

    PS. C-pilareissa näkyy pientä ruosteista "murtumaa", ja oikea takakulma on vasenta jonkun sentin alempana. Eihän tuo liity tähän korin pehmenemiseen, eihän..? :-?

    Voi se liittyäkin... Noilla B-ruumiiden rungoilla on paha tapa ruostua poikki takapyörän ylityksen paikkeilta. Meillä molemmat Seevut (90STW & 91sedan) oli sieltä ruostuneet, vaikka niitä hiekkapuhallettiin ja suojattiin. Uudet omistajat ovat sitten joutuneet niitä sieltä korjaamaan.
    Nää ruostuu sisältä ulos, kun ei sinne rungon sisälle ole tehtaalta laitettu mitään litkuja. Sen rungon kun korjaat ja suojaat kunnolla, niin taas saat päästää 30 vuotta jos ei muu auto häviä ympäriltä. :)
     
  13. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Niin epäilin :-? Täytyy vaan tyhjentää ensin lattiat ja sisusta, että saa pohjan näkyviin. Sit näkee mitä sieltä osastolta löytyy, ja alakautta sit erikseen. Vielä en oo päässy kunnolla alle mut eiköhän tässä lähiaikoina.

    Toivotaan vaan et ens kevääseen jos joutuu siirtään nää hitsaushommat, ei enää hirveästi ehdi mätävika pahenemaan, tuntuu tarpeeks pahalta jo nyt. Kuitenkaan ei oikein budjettiin tai ajatusmalliin sovi auton hukkaaminenkaan enää tässä vaiheessa, kun se on kerran hankittu.

    Ajatuksen kanssa tää on kuitenkin tehtävä, en viitsi hutiloida noita ruostehommia. Suurempi vaiva olla jatkuvasti hitsailemassa, kuin tehdä kerralla kunnollista. Onneks ei oo kiire saada ajoon... :D
     
  14. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Jaahas... Nyt siis irroitettu kaikki penkit ja jo etupenkkien kiinnitysmutterien kunto antoi pientä osviitaa pohjan kunnosta. Pelkääjän penkki lähti yllättävän nätisti, mutta kuskin jakkaran mutterit olivat todella ruosteessa eivätkä hievahtaneet mihinkään. Oli pakko siis käyttää vasaraa ja talttaa. Lähtiväthän nuo, ja jäi vielä pulttien kierteet ehkäksi! Ihme, sillä mutterit joutui hakkaamaan aivan tohjoksi, jäljelle jäi ehkä puolet alkuperäisistä :eek:

    Kun sain lopulta kädet lattiamaton alle, alkoi pelottaa. Kosteutta, oikeastaan aivan vettä :cry: Täyskuminen matto ei ole päästänyt vettä haihtumaan, vaikka pohjan kautta sitä on maton ja pellin väliin päässyt tiivistymään.

    Penkit sivuun, lattiamatto pois ja paljastuu jokaisen jalkatilan kunto: ruostetta, aivan pelkkää pitsiä joka perkeleen paikassa. Onneksi kardaanitunneli, tulipelti sekä poikittaiset muotoon prässätyt pellit sentään ehjän näköisiä. Näkee sit kun pääsee työstämään... Tuota on joku korjaillut joskus, alapuolelle paikka ilman paskan pellin poistoa, tietäähän sen miten siinä ajan kanssa käy. :soosoo:

    No, taas tietää mistä jatkaa, hitsaushommia siis tiedossa ainakin.
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nuo ratsupaikat on **tun hienoja.. Kiva räpsiä ne vanhan päälle ja panna katiska eteenpäin "Ruostehommat tehtynä".. :mad: :argue: Lattiapelrti noissa on ihan käsittämättömän ohutta. Mulla oli Capricessa pieniä kuplia maalissa ja joka scrubun alta löytyi sitten parimillinen reikä. :eek: :odroll: Melkeen koko lattia meni sitten vaihtoon noiden takia.

    Jos tuo runko on kovin pitsiä, niin multa löytyis ehjä.. Siitä sais ainakin hyvät korjauspalat, jos ei enempää lähde vaihtamaan. Eikä maksa mitään! :rotfl:
     
  16. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu, hienoja on. Itse en viitsi vaan tehdä paskoja korjauksia edes periaatteesta. Monelle se helppo tie silti taitaa tuntua houkuttelevalta... Kuitenkin tiettyä mielihyvää saa kun saa hommat tehtyä kunnolla.

    Runkoa oon vähän katsellu, ei mikään mahdoton vaik tietty yllätysmomentti onkin olemassa. Lähinnä epäilyttää takapää, jota on myös joskus paikattu ja kun tolpissa pientä murtumaa. Onko sit kuinka vääntyny. Voisin meinaan olla kiinnostunu kyl! :)

    Oon vaan miettiny miten tuo olis helpoin tehdä, mut alan kallistumaan rungon ja korin eroitteluun, vaikka työtähän tuo teettää. Ja kun kaikki tehdään ulkotiloissa... :rotfl:
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos tuo runko alkaa tosissaan houkutella, niin ilmottele! Se saattaa muuten lähteä romurin kyytiin ennen lumia.. :eek: :wc: Koitan saaha pihan perää tyhjennettyä ennen lumitöiden alkua ja :pinup: iloksi. 8)

    ..Ja respectiä toiselle pohjolan tallissa projekteja vetävälle! 8) Eihän tää harrastelu aina niin ruusuista ole.
     
  18. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu, ymmärrän kyllä ettei turhia romuja tule suotta säilöttyä nurkkiin. Itsellä tällä hetkellä tuo logistinen puoli suurin ongelma tuon rungon kanssa. Että en pahastu jos ehdit paalata, mutta kyselen jos tulee jotain mieleen :)

    Oon kyllä katsellu tuota runkoa ja mitä auton alla ehdin ryömiä, niin edessä näyttäisi suht hyvältä. Takana pientä ruostevauriota, ja näyttäisi muutama paikkakin olevan. Epäilen vaan kaiken muun perusteella, että nuo vaativat huomiota... :-? Jostain syystä on jäänyt pistämättä mieleen miltä tuo pahiten koriltaan ruostunut taka-akselin seutu näyttää. Post-traumaattinen muistin menetys vai onko vain jäänyt katsomatta..? :odroll:

    Ja onhan tuossa "tallissa" paljon hyviä puolia; Toimiva ilmastointi, paljon tilaa, opettaa luovuutta... Lisäksi paikasta riippuen löytyy myös "rakentavaa" kritiikkiä antavia, sekä niitä jotka tykkäävät neuvoa... Itsellä onneks apu ollu vain positiivista :D
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    Asiallinen ruoska. Ajelin tuollasella vuosia sitten jonkinaikaa, aluksi luulin tuon olevan sama lintta, mutta tuossa sinun kotterossa taitaa olla sisusta paikoillaan? Nuo on hyviä ajaa, eikä bensaakaan mene ylettömästi.
     
  20. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu on sisusta. Tai oli. Nyt periaatteessa kaikki kattoverhoilua ja kojelautaa lukuunottamatta pois. Näyttää siltä että hitsattavaa on edessä enemmänkin. Olin kyllä varautunut, mutta ainakin jalkatilat taitavat mennä kaikki uusiin puihin.

    Kuskinpenkin pultit
    Jalkatila
    Jalkatila (kumimatto+vesi tehnyt tehtävänsä...)
    Lisää jalkatilaa

    Tuo kumimatolla peitetty pelti ja vesi ei liene kovin hyvä ydistelmä. Tuollaista mukavaa se jättää jälkeensä.

    Takatila yllättävän hyvä
    Jotakuinkin samassa kunnossa kumpikin puoli takapenkkiä
    Keskeltä silti suht siisti

    Keskeltä autoa pelti tuntuu kovalta ja maalikin jäljellä. Nyt kun lattiamatto on pois, täytyy vaan toivoa ettei ennen kevättä enää etene paljoa pahemmaksi. Epäilen kyllä ettei nyt hirveästi pahemmaksi voi mennä enää :)
     

Kerro tästä muillekin!