Erääntyneen autoveron siirtyminen henkilöltä toiselle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja freetime-cruiser, 29.7.2012.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuli tuossa vaihdettua käyttöautoa, ja kylläpä yllätti TAAS kun verolappu tuli, niin edellisellä omistajalla veroja rästissä se huima 10€ minimimaksu.

    Myyjä oli lähistöllä asuva eläkeläis-mies, autoharrastaja ja kaupantekohetkellä vaikutti ihan fiksulta mieheltä, joten eipä tullut mieleenkään että veroja olisi perässä, varsinkin kun auto oli katsastettu n. viikko ennen kaupantekoa. (!)

    Mikä jumalauta siinä on, että Trafi ei tätä ongelmaa saa ojennukseen? Jopparit ja tarkan markan autonvaihtajat voi jättää verot maksamatta, koska tietävät että auton myytyään uusi omistaja kyllä maksaa verot jotta pääsee autolla ajamaan.
    Mitenhän kauan lie menee, ennenkuin verolapun saapumisen jälkeen Trafi alkaa edes karhuta noita verojaan?

    Tällainen pykälä on kyllä uskomaton porsaan persereikä tässä verotuksen luvatussa maassa....
     
  2. Siige

    Siige 3rd gear

    Kaverille tapahtu silleen et osti auton joka oli katsastettu toissapäivänä (joten verot oltava maksettuna) noh ehti päivän ajaa ni polliisit pysäytti ja repi kilvet pois ja päiväsakot päälle ku verot kuulemma maksamatta vaikka koitettiin selittää että just katsastettu ja ostettu ettei oo edes tullu sitä verolappusta.. noh en tajuu viäläkään miten oli edellinen myyjä tehny.. Vai oliko laskenu ja maksanu vissii päivälleen oikeen summan vai mitä helvettiä tapahtu mut kaveri valitti siitä ni sentään tuomari oli viisaampi ku tyhmä tamperelais poliisi ja sakot peruttiin.
     
  3. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Tuo vero sais kyllä muuttua pian henkilökohtaiseksi eikä autokohtaiseksi, itselle pari kertaa käyny samanlailla kun mennyt ottamaan autoa omiin nimiinsä. Kyllä pikkasen korpeaa vaikka kyse ei ole isosta summasta. Eihän siinä muuten mitään jos tuossa vaiheessa kerrotaan, mutta jos oot muutaman kuukauden ajellu ja polliisit vie kilvet sen takia kun edellinen ei ole viitsinyt tuota 13 euroa maksaa...

    Viimeksi tämä kävi Dodgen kanssa kun rekkasin omiin nimiin niin oli sitä edelliseltä jolta auton ostin niin jääny maksamatta verot. Ei tiennyt edes se mitään keneltä auto minulle tuli...
     
  4. mesev8

    mesev8 3rd gear

    Joo toi vero kyllä kyrsii ite ostannut pari autoo missä verot perässä,eikä trafi tota muuta kun ne tietää et uusi omistaja maksaa ne verot et pääsee ajamaan,nykyään soitan 020696321 niin sieltä saa tietää onko veroja perässä
     
  5. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Mutta jos tulis muutos et verot on henk.kohtasia eikä auto nii äkkiähän kaikki nää luottotiedottomat jättää kaikki verot maksamatta ja alkaavat vaihtelee omistaji lähi piirissä useemmin ku sukkiaan. Ja sit ku niitä ei maksella nii keksitään nostaa veroja eli sitten me niitä taas maksellaan.
     
  6. guru

    guru Gearhead

    kaikkihan tietää ton 10e kusetuksen? eli ostat auton vero ok - tiedot akeen -verot palautukseen myyjälle=auto vero maksamatta
     
  7. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Kyllä joka rehti myyjä suostuu makseleen noi kympin ja kahden jälkiverot, näin parikymmentä vuotta autokauppaa tehneenä en ole kertaakaan kieltäytyny maksamasta edellisen omistajan jäljiltä olleita veroja, aina ei edes tieto ole kerinny tuleen mulle trafista rästiveroista kun olen jo myyny auton, siitä pitää ostajan vaan soittaa myyjälle ja pyytää maksamaan ku ne verojen eräpäivätki saattaa joskus mennä kuukauden tai kaksi eteenpäin, toi on perse systeemi mut minkäs teet ja varmasti tulee näitä et verot erääntyy, mun mielestä kans henkilökohtaseksi ja nopeesti perittäväksi ni kyllä ne varmasti paremmin immeiset hoitais.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Laitoin Trafille kitkerää sähköpostia asian tiimoilta, mutta eipä tuokaan paljon auta tässä tapauksessa.


    Hei!
    Kiitos viestistänne.
    Ikävä kyllä, sähköpostimme on ruuhkautunut.
    Emme pysty vastaamaan sähköposteihin.
    Sähköpostitse lähetetyt hakemukset/ilmoitukset välitämme käsittelyjonoon ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä.
    Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 2 kuukautta.
    Kaikissa ajoneuvoverotukseen liittyvissä asioissa teitä palvelee ajoneuvoveroneuvonta puhelinnumerossa 020 618 5125 (pvm/mpm, joka päivä klo 8-20).
    Lisätietoa ajoneuvoverotukseen liittyvistä asioista saatte myös internet-sivuiltamme
    osoitteessa: www.trafi.fi/ajoneuvovero
    Ystävällisin terveisin
    Ajoneuvoverotus
    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

    Saa nähdä vastaavatko ikinä, koitin kysellä että onko uudistuksia/parannuksia suunnitteilla...

    Taitaa vaan totuus olla tuo mesev8:n mainitsema, mitäpä sitä toimivaa systeemiä muuttamaan, vaikka tuo systeemi ihan perseestä onkin.
    Eikö edes maailman pelastusliitto eli EU voisi ottaa tuohon kantaa?
     
  9. Nikke_Nakki

    Nikke_Nakki 1st gear

    Mä olen ymmärtänyt, että toi 10€ tulee uudelle omistajalle maksettavaksi aina, kun edellinen omistaja on maksanut auton verot useammassa erässä.
    Silloin, kun verot maksetaan kerran vuodessa, ei tuota haistapaska kymppiä tule uudelle omistajalle maksettavaksi, paitsi jos verokausi ehtii päättyä juuri myynnin ajankohtana.
    Tämä 10€ maksamaton vero uudistus tuli samaan aikaan, kuin auton liikennekäytöstäpoisto systeemi. Jollain tavalla nämä kaksi liityivät toisiinsa Trafin mukaan, mutta en muista miten. Aiheesta on ollut juttua joskus aiemminkin täällä.
    Kun auto on liikennekäytöstä poistettuna myyty, ei tuota kymppiä tule maksettavaksi.

    13€ maksamaton vero koostuu sitten tuosta tutusta kympistä, sekä siihen tulleesta korosta.
     
  10. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Mulla on täs parin vuoden aikana aika tiuhaa tahtii vaihtunu autot ja jopa tässä parin kk:n sisään tullu 3 uutta koslaa pihalle ja yhestäkään ei oo mulle tullu tota 10e "lahjoitusta" valtiolle. Tosin toissa vuonna yhestä tuli jonka ostin ihan autojobbarilta, soitin sille ja se makso sen heti pois. Oli kuulemma ollu samassa laskussa useempi auto. Eli vissiin ei aina tuu tai siis kaikista autoista jotka oon ostanu/omistanu(autoja ollu lähemmäs 20) yhestä tosissaa tullu tuo vippaa valtiolle kymppi.


    Edit/lisäys. Jos en väärin muista nii taisin ihan täältä od:lta lukea et verot erääntys 5 vuodessa eli sit ois taas "puhdas auto" osaako joku tästä kertoo enemmän?
     
  11. HV

    HV Gearhead

    Tuossa yhdessä kuorma-autossa oli verovelkaa. Eivät antaneet siirto lappujakaan, kun oli maksamattomia veroja. Niin nyt toukokuussa piti saada omalle pihalle se, piti maksaa verot pois. Yksi vero vuosi oli hävinnyt eli oli alkupäästä hävinnyt vuosi ei ollut kuin pikkasen päälle 2000 € maksettavaa. Konkurssi sotku auto oli se, ei ollut muistaneet ajoissa poistaa liikenteestä niin veroja rupes kertymään siihen aikanaan. Hankintahinta ja kunto on kohdallaan, niin kannatti vielä maksaa eikä tehdä traktorin kärriä siitä.
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Jos sen verolapun eräpäivä on katsastusajankohdan jälkeen, niin se ei vielä katsastuksessa näy, että on maksamatta.
    Ja vielä, jos se eräpäivä on sen jälkeen kun auton myy, niin saattaa joiltakin myyjiltä helposti "unohtua". :poff:
    Tällainen on sattunut kohdalle, ja itse sen on huomannut vasta sitten, kun joskus tulee Trafista itselle veronmaksulasku, jossa lukee laskun alla lisätietona, että auto on käyttökiellossa maksamattoman veron takia.

    Olisipa tullut auton ostolle kiva yllärilasku perässä, jos polliisit olisi tuon liikenteessä pysäyttäneet ja huomanneet. :mad:
     
  13. ajomies

    ajomies Gearhead

    En kyllä yhden 10 - 20 € veron perään jaksa kovin kauaa temppuilla, eri asia jos on satasista tai enempi kyse. Parit puhelut ja muutama kilometriä ajelua ni se kymppi on menny, mutta onhan se ajankulua tietty tuokin.
     
  14. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Niimpä, voishan sen ajatella vaikka niin että jokatapauksessa on saanu tingittyä kauppahinnasta enempi kun sen kympin tai kaks ja siten vaan makselis sen itse veks, näin tekisin itse jos moinen omaan autoon osuis.
     
  15. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kysehän on nyt periaatteesta ja tästä oudosta lakipykälästä, ei siitä mitättömästä kymmenen euron laskusta. Yhtä hyvinhän tässäkin tapauksessa se summa olisi voinut olla vuoden maksut eli jonkin matkaa toista sataa euroa.

    Mutta tällaisiahan me suomalaiset tunnetusti ollaan, paskaa valuu niskaan joka tuutista, kohautetaan vaan olkapäitä ja leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
     
  16. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Se on vaan paskempi, jos sattuu käymään niin että virkavalta bongaa tuollaisen auton liikenteestä joka on verojen takia ajokiellossa.
    Siinä saa maksaa moninkertaisesti sen pari kymppiä.
    Epäilen että siinä vaiheessa ei selitykset auta.
     
  17. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    ostin halvalla katsastamattoman(vikalistalla) käyttishärvelin ja koska oli halpa niin tietysti tarkistin onko veroja perässä no ei ollu. pikainen kunnostus ja ei kun leimalle muuten hyvä mutta pomppas alapallosta(ei ollut vikalistalla :eek: ). auto kotiin, alapallo vaihtoon ja uusintaleimalle kaksi päivää edellisen katsastuksen jälkeen no kappasvaan eipä ne suostunut autoa katsastamaan kun oli tällä välillä edellisen omistajan verot erääntynyt :mad: olen sitä mieltä että auton verot ei saisi seurata autoa vaan jäädä ed. omistajalle.
    myös autovakuutus olisi mielestäni parempi jos olisi perskohtainen eli otan ns itselleni vakuutuksen ja ajelen samalla vakuutuksella joka autolla myös kaverin. eli jos jotain sattuu ja olen vaikka kaverin autolla niin ei sen kaverin bonarit yms kärsi ja maksaja on heti selvä. näin ymmärtääkseni esim. briteissä? muutenkin kivempi jos on useampi auto ethän kuitenkaan pysty kaikkia kerralla ajamaan. varkaus ilkivalta yms. sitten erikseen autokohtaisesti.
     
  18. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Kyllähän tuo pisti vähän naurattamaan kun tuon uusimman kulkineen ostin. Isot talot ja autot, mutta niin vain tuli verorästi minulle maksettavaksi.
     
  19. ajomies

    ajomies Gearhead

    Tuota systeemiä on joskus jo 60 -70 - luvulla koitettu ajaa, mutta ei ole iskenyt tulta. Yksi vastustustanut taho on ammattiautoilijat ja auton kuljettajat. Kun täällä ei sitten päästäisi, toisin kuin esim. Sveitsissä, ottamaan asia ansioissa huomioon. Tavallisen autoilijan tms. kuljettajalle aivan hyvä systeemi. Mutta sitten kolaritapaukset joissa loukkaantuu matkustajia, onko sitten oikein että menee nekin kulut kuljettajan vakuutuksesta? Kehitettävää näissä asioissa oliis vaan kuka oikeesti tekisi jotain?
     
  20. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Juu briteissä ja irkuissa on tuo vakuutus sydeemi et saa ajaa millä tahansa jos otat sen henk-kohtaisen vakuutuksen. On sitten elämääkin kalliimpi ja typerääkin typerämpi. Vaikka otat sen henk.kohtaisen vakuutuksen joudut silti ottaa omiin autoihin se liikennevakuutuksen kuitenkin. Et saa muuten niitä rekisteriin. Itse tuolla asuneena voin kertoo et coupen -96vm 1,6l koneella olevaan hondaan pelkkä liikenne oli 2263,42e/vuosi. Mutta mulla oli pari v-mäistä nostattajaa vakuutuksissa: alle 27v,nainen, ulkomaalainen, koneen tilavavuus yli 1,3 ja ei ollu täyttä korttia. Tosissaa suurin nostattaja vakuutksissa on jo kone on isompi kuin 1,3. Sikshän tuolla kaikilla on jotain 1,1 tai 1,3 ahdettua glanzaa,pikku corsaa yms...
     

Kerro tästä muillekin!