Erikoinen "sähkövika"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cutlass cruiser, 19.2.2011.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo eli toi harrastekäyttis on alkanut temppuilemaan...ja alkaa pikku hiljaa konstit loppua....
    Juu ja kyseessä siis Fiesta pikkusen piristettynä...ja ihan kaasari tekniikkaa kärkisytkällä...eli niin perus tekniikkaa kun vaan voi.

    Eli oireina on se, että kylmästä kun laittaa käymään, niin eipä lähe kuin kaks pyttyä ja loput kaks sitten "vähän" ajan päästä...yleensä kolmas aika pian...ja neljäskin ennen kun ehtii ajella koko työmatkan...siis yleensä.

    Ja sitten se pahempi oire...eli ei kestä antaa kaasua eikä kierroksia, eli alkaa pätkimään ja paukuttaan kun kierrokset nousee sinne neljään tonniin...ja antaa samalla kaasua enemmän....pintakaasulla sietää kierrättää enemmän.
    Ja samalla kun pätkiminen alkaa, kierroslukumittari alkaa näyttää reilusti liikaa....eli kun painaa kaasua lisää, alkaa pätkiminen ja samalla kieppimittarin neula kohoaa....
    Eli siitä päätellen voisi kuvitella että kyseessä on sähkövika...ainakaan en osaa keksiä miten mikään mekaaninen vika voisi vaikuttaa kieppimittariin.....juu eikä mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä kuulu vaikka koneelle antaa kierroksia, joten en oikein usko että on venttiilinjousiakaan poikki.....

    Ja vika ei ole tullut kerralla, eikä yht`äkkiä vaan se on pahentunut pikkuhiljaa....ja välillä on pimentynyt tulppia ja uuden tulpan vaihto on oireita hetkeksi helpottanut....
    Ja tuntuu että kuumalla koneella se on pikkuisen pahempi.

    Ja tähän mennessä vikaa etsiessä olen vaihtanut: tulpat, tulpanjohdot, jakajan kannen, pyörijän, kärjet, kondensaattorin , virranjakajan, puolan ja etuvastuksen....eikä mitään vaikutusta..... nii ja ei johdu siitä kieppimittaristakaan, se on kokeiltu.

    Että alkaa järki loppua.....kaasareissa se vika vissiin on...mutta miks se kieppimittari näyttää höpöjä kun pätkiminen alkaa....sillä ei seoksen pitäis kyllä siihen vaikuttaa.....
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mittaa akkujännite...
    Ota laturi irti, paheneeko vai paraneeko? Ilmeisesti votit heittelee??
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Mites olisi kosketuskulman mittaus, kun vika on päällä?
    Kierroslukumittarin sekoaminen viittaa mielestäni vahvasti sytytyksen ensiöpuolen vikaan.

    Oletko kokeillut hyppyjohdoilla ja mitannut latausjännitteen, sekä puolan jännitteen vian ollessa päällä?
     
  4. ilu

    ilu 1st gear

    Katkojan kärkien kärkiväli kannataa tosiaan säätää dwell kosketuskulma mittarilla eikä rakotulkilla jos niin olet säätänyt.
    Onkohan jakajassa jossain kohtaa väljää, kierroslukumittarin sekoominen viittais siihen että kärjet alkaa vähäsen liikaa räpsimään.
    Jos radiohäiriöt ei haittaa niin voit kokeilla myös vaikka accelin 7mm kuparijohdoista tehdä tulpanjohdon, monesti kun noissa valmiissa hiilijohdoissa on ihan liikaa vastusta että alkaa kipinä oleen jo aika heikko tulpalla.
     
  5. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    joissain 80 lukusissa eurofoordeissa oli kierroslukumittari kytketty laturin vaiheeseen, eikä sytytyspuolan miikkaan. pensakoneisissakin. eli kun hihna luistaa niin kierroslukumittari putoo..

    Imuvuodot ja venttiilivälykset kattottuna?
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jännitteitä pitäis vielä mittailla....no laturi ainakin toimii.
    Ja etuvastuksen jo koitin vaihtaakin.
    Ja tässä on ihan tarvike mittari joka ottaapi tiedon puolalta.
     
  7. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    Olisko niin helppo vika kuin e10 bensa ja kondenssivesi? Sopis vaan tähän ajankohtaan ja oireisiikin mainiosti.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo ei johdu e10 bensasta, kun on kumminkin sen verta puristuksia koneessa että tarvii vähintään 98 ja kesällä mielellään 99 eli ei oo tullut sitä tankattua.

    Ja vika löytyi ja oli kyllä hyvinkin yksinkertainen....nimittäin kärjet ja vaikka olivat lähes uudet...ja vaikka ne jo kerran putsasin paperilla pinnat puhtaaksi, niin eipä silti toimineet.
    Nyt on ikivanhat käytetyt joista putsasin pinnat puhtaaksi ja toimii....komeesti vetää taas sinne reiluun seittemään tonniin....tuntuu tässä toisessa jakajassa ennakkokäyräkin osuvan paremmin kohdalleen, edellisessä olis pitänyt vähän tehdä muutoksia....mutta laiska kun on , niin aina se vaan jäi tekemättä....
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kaivetaas tää vanha juttu esiin...ja jatketaan....
    Elikäs tuli tehtyä vähän muutoksia ja samalla aattelin että pitää saada kärjetön sytytys.....no nyt sellanen on....ja ongelmia ihan pikkusen.
    Eli jakaja on induktiivisella anturilla oleva Bosch....ja ihan tollasesta koneesta kotoisin mihin sen laitoin.
    Ainoo vaan että jakajan modulaattori tai pääteaste ei toiminut ja kipinää ei tullut.....ja otinpa sitten Lucas jakajasta modulaattorin jossa on pääte samassa.....ja puolaksi löytyi GM HEI....no nyt kipinöi kyllä hyvin....mutta väärään aikaan.....
    Eli pyörijälle piti tehdä uusi kolo että sai koneen edes käymään...muuten tuntui kipinä tulevan kahden sylinterin väliin ja kone yski vähän kuinka sattui....
    No nyt se kyllä käy, mutta huonosti....ja yllätys oli jonkinmoinen kun ajotuslampulla kattelin ennakoita.....kun lisää kierroksia sytytys siirtyy myöhäsemmälle.....siitäkin huolimatta että jakajassa on ihan normaali keskipakoennakon säätö.
    Ja ylipaine-ennakon letku on irti eikä vaikuta ennakkoon.....
    Nii ja toi modulaattori ihan vastaavasti toimivasta keskipakoennakolla olevasta jakajasta...
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Ei oo aina helppoa! Onneksi on vielä viikko aikaa. Moparissa väljä jakajanakseli aiheutti välillä liian suuren välyksen pick-up:lle sekottaen sytkää.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Vika selvis....ja se oli tietysti se ainoa uusi osa...eli modulaattori oli viallinen ja sääsi sytkää jostakin syystä ihan omia aikojaan....
     

Kerro tästä muillekin!