Erikoisemmat automerkit/-mallit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja toyopet, 5.4.2018.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Luin jostain, että jollain Suomalaisella naisartistilla oli 262 Bertone, en vain jaksa muistaa kenellä. Remulla oli myös ;)
     
  2. miguelo

    miguelo Gearhead

    Automerkkinä Volkswagen on varmasti hyvin tuttu jokaiselle, kuten monet sen mallitkin.

    Mutta veikkaanpa jotta tämä VW'n tyyppi on valtaosalle autoharrastajista hieman vieraampi, kyseessä on siis VW type 147, eli VW Fridolin.

    Westfalia teki aikoinaan tälläisiä kohderyhmänään Saksan & Sveitsin postilaitokset.
    Eli yleisessä myynnissä näitä ei ole koskaan uutena ollut.

    Muistan jostain artikkelista lukeneeni, jotta näiden valmistusmäärä olisi ollut kokonaisuudessaan noin 6000 kappaletta, joista nykyisin arvioidaan olevan vain noin 200 kappaletta jäljellä. (kyseessä siis todellinen harvinaisuus)

    Laitetaanpas tähän linkki, jonka takaa löytyy kuvia sekä tarinaa yhdestä huippuyksilöstä, joka on jälkipolvien nähtäväksi säästynyt.

    http://www.oldbug.com/nosfrid.htm

    Mutta tokkopa niin erikoista automallia onkaan, etteikö sellainen olisi tänne kotisuomeenkin saatu.

    Aikoinaan yksi on tuotu kokeilumielessä tännekin, tarkoituksena selvittää kyseisen automallin mahdollinen soveltuvuus Suomen postilaitoksen käyttöön.

    Tuosta yksilöstä, rekisteritunnukseltaan ZCU-99, on takavuosina ollut kuvakin Mobilisti-lehdessä, itse en ole tuota lehteä ja kuvaa nähnyt, mutta sattumoisin äskettäin ilmestyneessä Mobilisti senior - lehden numerossa 1/18, sivulla 38 tuo kuva on julkaistu, jonka nähtyäni innostuin nyt hieman aiheesta kirjoittelemaan.

    Jostain syystä aikoinaan ei täällä kuitenkaan päädytty tuohon automalliin, mutta onhan hieman myöhemmin toki volkkariharrastajan toimesta jälkikäteen ainakin yksi yksilö vuosimalliltaan 1970 tänne saatu, sekä kyseinen auto (CSJ-26) myös myöhemmin vuonna 2016 museorekisteröitykin.

    Tässä aiempi kuva tuosta tänne jälkikäteen saadusta Fridolinista:

    [​IMG]

    Meinasin hieman aiemmin kirjoittaa juttua topicin "löytöjä maailmalta" alle, kun Saksassa oli yksi projektikuntoinen myynnissä, mutta se ennättikin jo mennä. Joten laitetaanpas tarinaa tähän keskusteluketjuun.

    Katsokaapas aivan huviksenne millaisia hintoja näistä Type 147 Fridolineistä maailmalla pyydetään, kun ylipäätään sattuu ilmestymään myyntiin...
     
    Muokattu: 10.4.2018
    hantta, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No täytyypä näin toyota crownin omistajana kanssa mainita semmoisesta harvinaisemmasta mallista:
    [​IMG]
    Niin poliisiväreissä oleva japanin poliisiauto.

    Näyttää tavalliselta M/RS40 crownilta mutta on mallimerkinnältään FS40 ja tämmöisestä pitäisi löytää viralliset dokumentit. Tai no tiedän japanista kontaktin, jonka kautta EHKÄ saisin niitä, ainakin pari sivua kirjasta sain kuvattuna.
    Mutta mikä siinä nyt on erikoista, niin se moottori, F-sarjan kuutonen 3.9 litraa ja 130hv. Vertailumoottorina siis.
    Näitä on tehty ihan tehtaan toimesta mutta alkujaan vain Japanin viranomaisille.
    Lisäksi oli F-koneella myös ambulanssiversio.

    Ilman noita dokumentteja vertailumoottorina on 2.3l kuutonen ja 125hv.

    Niin ja erikoisesta ambulanssiversiosta tietysti voisi mainita sen 90-luvun hiacen, jossa tehtaalta jo 4.0 V8.
     
    KajS, isalmela ja hantta tykkäävät tästä.
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Muutama harvinaisempi V8 versio.

    [​IMG]
    60-lukuista Crownia on valmistettu myös V8 koneella, joskin pienempi tilavuudeltaan kuin rivi 6.

    [​IMG]
    Volgan tuotekehittelyosaston vauhtimalli. 5,5 litran V8. Ei päässyt rivi Sergei tai Andrei nauttimaan näiden kyydistä, ellei sitten peräkontissa matkalla KGB:n kuulusteluihin.
    Kuka muutoskatsastaa ensimmäisenä Suomessa Volgan esim. Chevyn pikkulohkolla?

    [​IMG]
    Lancia Thema 8.32. Moottorina Ferrari pohjainen V8.

    [​IMG]
    Volvo S80 V8 4.4. Ei taida montaa Suomesta löytyä?
    Nettiautossa 1, joka tosin Viron puolella: https://www.nettiauto.com/volvo/s80/9491938

    [​IMG]
    Henkilökohtainen suosikki Vauxhall Firenza V8. Sarjatuotantoauto tämäkin oli. Onkohan kukaan onnistunut muutoskatsastamaan Suomessa Vauxhall 1,2 tälle enemmän elämänhaluisemmalle moottorille? Vai onko Trafin virkamies ahdasmielinen?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turkulaiset varmaan muistavat -70 mallisen 2 d ht Crownin, kutosella, automaatilla+ sähköikkunat, olettaisin alkuperäiseksi Suomi-autoksi, alumperin met vaalean vihreä, pitkään punainen, nyt alkuperäisvärissä ;)
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Näitä tuli Suomeen muutamia kappaleita, niiden kahvimyllyjen lisäksi:
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    S80 V8 ei ole minusta mikään harvinaisuus, ei niitä nyt ihan joka kadunkulmassa vastaan tule, mutta siltikin kerran päivässä näkee...melkeimpä sieltä Nettiautosta aina yhden löytää myynnistä.
    Onhan noita myös XC90 V8...sen Sport versiota näkee harvemmin, mutta yhtä kaikki, jokseenkin ruma kotiska kuten muutkin ns. "katumaasturit".

    Muutenkaan tuo mm. Ford Taurus SHO:n keulilla aiempina versioina nähty V8 ei kauheasti herätä omistushaluja...Yamaha:n koneena sitä on täällä paljon mainostettu, no onhan se Yamaha ollut aikanaan mukana sitä kehittämässä.
    Aika nopeasti siitä luovuttiin Volvo:ssa...osasyynä voi olla tämä Volvon jo naurettavavuuksiin mennyt "Ekoilu"...:wc:

    Harvinaisin on varmaankin Volvon 2004 SEMA Show:ssa esittelemä promo XC90 V8, jossa konetta oli pikkasen piristetty...mainostettiin olevan 650hv, mutta todellisuudessa oli lähempänä 400hp.
    [​IMG]

    Erikoisinta tuossa oli oikeastaan nuo "Moose" hirvimerkit etulokareissa, josta lähti suosittu "Volvo Prancing Moose" merkki buumi liikkeelle.
    Siinä alkuperäisessä merkissä se vain seisoskelee, tässä se on takajaloillaan...tätä merkkiä näkee Volvo harrastajien autoissa monina eri versioina ympäri maailman...vanavedessä sitä on kopioitu muihinkin automerkkeihin ja tuotteisiin.

    Tämä merkki Volvo 4.4 V8:sta tavallaan seurasi :odwink:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.4.2018
    passerby tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä se vasta olisi harvinaisuus mutta korjataan nyt vähän. Moottori oli 2.6l ns. babyhemi V8 ja alumiinia. Olen nähnyt kyllä tästä australialaisen myyntiesitteen mutta siltikään niitä ei tiettävästi myyty kuin Japaniin.
    Ja sitten tällä ei ole juuri tekemistä "tavallisen-crownin" kanssa muuta kuin yhtenevä ulkonäkö. Ehkä nuo lampun kehykset, vilkku-parkkivalot sekä takavalot voisi istua ristiin.
    Tämä tyyppinimeltään VG10 eli Crown Eight on viitisentoista senttiä leveämpi kuin S-sarjan crown (RS4x tai MS4x), mitä nämä tavalliset on. Lootana tuossa oli vissiin 2-speed toyoglide ja sillä on kai suuria yhteneväisyyksiä GM:n powerglideen.
    Toyotan ns. lippulaivamalli joka sitten juuri sen yhdennäköisyyden takia tavalliseen taksiin korvattiin sitten vuonna 1967 VG20:llä eli Toyota Centuryllä, minkä perusmuoto taisi säilyä tälle vuosituhannelle koneen vain pikkuhiljaa kasvaessa.

    Niin ja tosiaan kansanmalli-crowneissa moottorivaihtoehdot olivat 3R eli 1.9l neloskone, M 2-litrainen kuutonen ja 2M 2.3-litrainen kuutonen. Sekä sitten se poliisimallin F-kone.
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tämä on aika erikoinen:

    1963-1981 Hongqi CA770. Kiinalainen limo joka perustuu Imperialin pohjalevyyn. 5.6 litrunen kasi.

    [​IMG]
     
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hienoja kamppeita, mikä tahansa näistä mahtuisi meidän pihaan:)
     
  11. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    tossa kun noita volleja oli, niin tässä se mikä olis oikeesti pitänyt saada tuotantoon:


    vähän kaiseria ja b36...
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Papalla oli aikoinaan, kauan sitten moinen kapistus, tosin jollain kansanmallin moottorilla.
    Mitä pikkupojan muistiin jäi, oli että ikuna ei oo ollu toista noin paskaa autoa meiän suvussa, ei ollu yks eikä kaks kertaa ku tämä pikkumies lähti taksilla toiseen suuntaan, ja Lancia hinurilla toiseen suuntaan, kun matka keskeytyi.. Muistin mukaan oli yleensä sähkövikoja.
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^Mulla on neljättätoistavuotta moinen kapistus kansanmallin moottorilla, ja onhan sillä jäänyt kertaalleen tielle, kun huohotin jäätyi ja öljyä alkoi tulemaan pihalle. Sähkövikaakin ollut, kun on saanut uusia ikkunoiden katkaisijoita (edellisen omistajan jäljiltä, ei sen jälkeen, mitähän lie tapahtunut.) Virtalukonpohjakin piti vuosi sitten uusia. Ehkä menoa on auttanut, että tämä on ollut pois Konelan asentajien kynsistä jo kolmattakymmentä vuotta...
     
    DD6 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  14. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Kaksi Themaa ollut, -88 2.0 8V ja -93 2.0 16V VIS.
    Kyllähän 8.32 tahi edes 3.0 V6 paremmalla LX-varustuksella kelpaisi edelleen laivueen jatkoksi.

    Nyt käyttiksenä ei-niin-hirvittävän-yleinen kampe.

    Lancia Thesis 3.0 V6 Emblema.

    [​IMG]
     
    jknR ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olikos tolla Porilaisella naisministerillä thesis jokunen vuosi sitten? En saa nyt nimeä ulos...
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Muotoilijat ollu lakossa niin otettu toimarin veljenpoika piirtämään keulan ilmeen ku sillä oli ala-asteen kuvaamataidossa ysi:D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  18. ramman

    ramman Double Gearhead

    varmaan suhteilla saatu ysi
     
    Nikuzai ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  19. jarona

    jarona Gearhead

    Muttakun se on oma ja sitä katselee joka päivä
    niin johan näyttää nätiltä!
    Näin on käynyt itselläkin tuon subarun kanssa.
    Erään kerran eräs mies minusta tietämättä tokas toiselle
    että osaapa olla ruma auto omaani osoittaen,
    tokasin takas että kauneus on katsojan silmässä.
    Lähti meneen naama punaisena..
     
    jknR, Nikuzai, DD6 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tämä asia on muuten juuri näin!
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!