Erilaisempi Sevrolee.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kiitos kohteliaisuuksista.

    Corvair on takapainoinen, joten se pitää lastata trailerille perä eteen päin. Autoa noutaessani kun laskin trailerin kippiä, niin takahelma osui trailerin etupyörän veiviin ja jostakin kuului omituinen rusahdus. Aiheuttaja selvisi sitten myöhemmin:

    [​IMG]

    Corvairiin saa aika hyvin osia, paitsi peltiosia. Takahelmaan oli leivottu lasikuituinen korjauspala. Sisempi pelti oli paikattu otökkäverkolla ja kitillä:

    [​IMG]

    Vaihdoin kitin takaisin peltiin:

    [​IMG]

    Tuossa etualalla näkyy korigrillini pyörityksen lukitusmekanismia.:)

    Pintapellin korjauspala:

    [​IMG]

    Tehtaan liitoskohta tuolle helmapellille olisi ollut ihan lähellä ja yleensä tykkään liittää uudet pellit mahdollisuuksien mukaan tehtaan saumoja mukaillen, mutta tuossa liitoksessa on samassa nipussa sisempi ja ulompi helmapelti sekä takalokasuoja, ja niin hankalassa paikassa, ettei oikein mistään kautta kohtuudella päässyt käsiksi. En myöskään ole ihastunut noihin limisaumoihin, enkä niitä käytä jos vaan saumaan pääsee käsiksi molemmilta puolilta peltiä ja voi oikoa pitkän sauman hitsauksessa syntyneet vetelyt.

    Valmiista korjauksesta en muistanut kuvaa ottaa. Aiemmin mainitsin, ettei mulla kummoisia peltityökaluja ole, mutta onpa kuitenkin "englannin pyörä".

    [​IMG]

    Helmapellin pyöreitä kulmia tuolla rullailin. Ruotsalaisessa alan lehdessä oli kuva samantapaisesta joskus -80 luvulla. Ei ole kovin tehokas pehmeine rullineen, mutta kyllä tuollakin pienempi pala venyy. Siihen aikaan ei oikeista englanninpyöristä ollut tietoa, kun ei ollu nettiä eikä halpoja kiinalaisia työkalujakaan saatavana. On tuolla yksi roadster-Kuplan peräpelti muotoiltu pyöreäksi, usemmassa pienessä osassa tietenkin.
     
    Roberto, Pertti K, NorthElite ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Rusty

    Rusty Gearhead

    Aikamoista sepitystä.
     
    Pertti K, Gary Grand, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. PetriN

    PetriN 2nd gear

    Näin on . Hienoa peltisepän työtä.
     
    Pertti K, isalmela ja palontie tykkäävät tästä.
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tähän väliin tällaista:

    [​IMG]

    Etuakseliston osat hiekkapuhallettuna ja maalattuna sekä uudet osat hommattuna huonojen tilalle. Tukivarsien puslat prässäsin paikoilleen pohja-ja pintamaalausten välissä, niin tuli jotakin maalia kaikkiin väleihin.

    Apusimpukoita on kuvassa kaksin kappalein. Autossa kiinni ollut oli tois kankea kääntymään, joten tilasin uuden. No se oli vieläkin jäykempi. Aloin sitten rikkoa vanhaa siinä tarkoituksessa, että jospa siitä saisi vaikka tehtyä kuulalaakeroidun version. Löin pajavasaralla kunnon laakin tapin päähän (mutteri kierteen suojana) josko vaikka purkaantuisi sillä. No eipä purkaantunut, mutta löystyi sopivasti ja alkoi pyöriä herkästi kun vielä yön yli imeytin öljyä tapin juureen. Sama käsittely toiseen päähän ja siitähän tuli ihan hyvä. Ilmeisesti nuo uustuotanto-osat, jollainen oli myös autossa kiinni, on vaan prässätty liian tiukasti kasaan.

    Alatukivarret on maalaamatta siitä syystä, että tarkoitus on laittaa autoon kallistuksenvakaaja. Ensin ajattelin hakea romiksesta jonkun sinne päin sopivan ja sovitaa sen paikalleen, mutta takemman pähkäilyn jälkeen tulin siihen lopputulemaan, ettei sinne sovi kuin alkuperäisen mallinen jolle on hitsattava kiinnityskorvat tukivarsiin. Pitää ensin tilata kumipuslat Amerikasta, niin osaa tehdä sopivat korvakkeet.

    Yksi monista Corvairin ominaisuuksiin liittyvistä tarinoista on sellainen, että Corvairista suunniteltiin edullista pikkuautoa. Siitä ei tullut edullista valmistaa, joten jostain piti tinkiä ja kallistuksen vakaajan pois jättämisellä säästettiin neljä taalaa valmistuskustannuksista. Lisävarusteena vakaajan sai ostaa ja tämän vahakoppaisen viimeisessä vuosimallissa -64 vakaaja oli vakiovarusteena muutamien muiden ajo-ominaisuuksia parantavien muutosten lisäksi.

    Taka-akseliston osat surullisen kuuluisine heiluriakseleineen:

    [​IMG]

    Käytin noita pikkuosia sinkittävänä, kun ovat niin ikäviä maalata ja kolhiintuvat kuitenkin asennuksessa. Pultteja en arvannut laittaa sinkittäväksi, kun ovat järjestään grade 8 ja saattavat kuulemma haurastua sinkityksessä. Iskarit on samanlaiset edessä ja takana, ehkä olisi pitänyt valitaa eteen jotkin lutkummat noiden pervormanssimallien sijaan, ettei tule liian pintakova. Samoja iskareita myydään 100-sarjan Volvoihin.

    Tein talliin tuollaisen imuseinän, minkä edessä on kiva maalailla kun huurut häipyvät saman tien.

    [​IMG]

    Maalinhiontahommatkin on huomattavasti mukavampaa tehdä tuon kaapin edessä. Talli kyllä jäähtyy nopeasti kun 5.5 kW:n radiaalipuhallin imee, eikä korvausilmaa saa muualta kuin suoraan ulkoa.

    Luukut kiinni käytön jälkeen niin ei vie paljoa tilaa tallista:

    [​IMG]
     
    Rotten, Roberto, PetriN ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ite en kybin iskareita enää laita yhteenkäön autoon... tähän asti mallista riippumatta ollu löysiä lerppoja... capriceenkin pitäs nyt eteen kun vaan rahotuksen saan ni vaihtaa konit tms. OIKEASTI hyvät iskarit. Nythän konienkin hinta on vissiin järkeistyny että on jo alle parisataa kpl. Ihan suomestakin otettuna ni tarvii varmaan semmoset tilata kunhan tästä niskavaivasta pääsee että näkee vieläkö sitä on työkykyinen o_O
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jaa, no sittenhän nuo ovat varmaankin eteen ihan passelit.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Kato ebaystä näkyykö Caminoon bilsteinin b4 iskareita, jos haluat semmoiset mukavat ja b6 jos haluat vähän sporttisemmat.

    https://www.ebay.com/itm/BILSTEIN-B...h=item363e269fcc:g:OBYAAOSwqCJbyJby:rk:1:pf:0

    Tuossa on koko setti, mutta halvemmalla saat kun ostat erikseen, kun tossa on kuljetuskustannukset niin isot. Mutta ei tarvii kyllä noiden b6 bilsteinien jälkeen kikkailla.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Caminossa mulla on konin jäykkyyssäädettävät punaset. Capriceen olisin etupäähän vaihtamassa kybit pois sikäli kun tässä on kohta enää työkykyinen mutta se nyt selviää vuodenvaihteessa.
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Noi Bilsteinin B4 iskarit on vakioiskareita vastaavat ja B6 on niistä vaan inasen jämäkämmät. Eli käyttöautoon ihan OK kamppeita, mutta sporttisuutta ja jämäkkyyttä hakevalle noi on turhan mukavuuspainotteisia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Nimeomaan käyttöautoon hyviä iskareita hakevalle nuo on aika varma valinta.
    Ite laittasin nuo b6:set, ne ei ole mitkään race iskarit, kuten sanottu vähän vakiota kovemmat. Mutta noiden pitäisi olla aika laadukkaita.
     
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jaa Volvomiehet täälläkin hääräilevät....

    Takaisin Amerikkaan. Body by Fisher, proudly made in the USA:

    [​IMG]

    [​IMG]

    No on se kasassa pysynyt, joten laatu lienee riittävä. Samanlaisia "vahvistushitsauksia" on ympäri autoa. Muutenkin on kaikki pellit vähän sinne päin ja kolmella erivärisellä kitillä rakoja tilkitty. Kai tämä Corvair on harjoituskappale kun on Amerikan GM:n ensimmäinen itsekantava kori.

    Kohtapuoliin, eli vielä tulevan talven aikana päässee sovittelemaan alakulmistaan paikattuja ovia alakulmistaan paikattuihin oviaukkoihin. Silloin on saranoiden hyvä olla kunnossa. Nippeli-Tepolta löytyi oiken pronssiset uudet puslat saranoihin:

    [​IMG]
     
    PetriN, onoff road, Jussi289 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Rusty

    Rusty Gearhead

    On kyllä upeita räkäisyjä.. :eek:
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ja taas mätähommia. Niistä oikeastaan tykkäänkin, siitäkin syystä että sopivaa varaosaa saa lähikaupasta eikä maksa juuri mitään.

    Takalasin tiivisteen alta löytyi pitsiä:

    [​IMG]

    Rälläkkä osui käteen ennen kameraa. Pehmeät pois ja ympäristön puhdistus:

    [​IMG]

    Paikan tekoa varten investoin kutistin/venyttimen, vaikka muuten tykkään pellin taivuttelun ihan haasteena ottaa ja selvitä vähäisin työkaluin.

    [​IMG]

    Näkymä edellä näkyneen näkymän alapuolelle konehuoneen suunnasta nähtynä:

    [​IMG]

    Reikien lisäksi huomio kiinnittyy tehtaan työnjälkeen. Corvairissa on tuossa kohdassa konehuoneen ja matkustamon välissä kummallinen tyhjä kotelo, liekö ollut melunvaimennus mielessä kun kaksinkertainen seinä on tehty. Sinne koteloon oli tietenkin mennyt vettä lasin tiivisteen alla olleista reijistä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tein takapenkin taakse reikäsahalla muutaman reijän, joiden kautta pääsee kotelon sisäpuolta käsittelemään. Ja tietysti noista korjauksen takia leikatuista reijistä myös pääsee mukavasti tällaisella hiekkapuhallussuuttimen taivuteltavalla jatkovarrella putsaamaan koloja:

    [​IMG]

    Koko tiivisteura ehjättynä:

    [​IMG]
     
    Rotten, Roberto, FuryIII '71 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kutistin/venytin on kyllä aivan ehdoton ja paras työkalu tuohon hommaan ;)
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu, kyllä melko kinkkinen olisi ollut suoritus ilman kyseistä aparaattia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. splitti

    splitti 2nd gear

    Upeaa veistämistä.
     
    palontie, LPV ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Perinteinen bensatankin käsittely:

    [​IMG]

    Tulipa betonimyllylle käyttöä, kun jäi kiireiden takia kesällä ne hommat tekemättä mitä varten myllyn hommasin. Tankki ilmeisesti on jossain vaiheessa vaihdettu uuteen kun massan alla repsotti tarralappu missä luki "Genuine General...". Pidemälle ei pystynyt lukemaan. Pönttö on tehty ihan kirkkaasta pellistä ilman pintakäsittelyä. Massaa oli suihkittu ulkopintaan sen verran ettei pahemmin ollut ruostunut. Lähti kuumavesipesurilla pois. Sisäpuoli oli huonommassa kunnossa. Kuumavesipesun jälkeen liotin sisäpuolta viikon verran Evapo-Rustilla huonolla menestyksellä. Olisi kai pitänyt kallista ainetta ostaa tankin täydeltä. Ohje kuuluu, että kerran tunnissa ravistellaan, mutta kun olen päivät töissä ja yöt nukkumassa, niin ei vaikutusaika kovin pitkäksi muodostunut. Laitoin sitten pari litraa n. 50 prosenttista fosforihappoa ja muutaman kourallisen hiekoitussepeliä ja pyörittelin betonimyllyllä eri asennoissa pari tuntia, niin jopa lähti ruosteet. Tai oli hapot sisällä koko päivän, mutta en koko aikaa pyörittänyt. POR15 Fuel Tank Sealerilla käsittelin sisuksen ruosteenpoiston jälkeen.

    Amerikasta tuli vähän lukemista:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kirjat tulivat muutamien osien kanssa samassa paketissa Clark's Corvair Partsilta. Firmalla on omat kirjapaino. Olivat kuulemma GM:ltä muinoin kyselleet miten siellä suhtaudutaan kirjojen kopiointiin, ja vastaus oli ollut että tehkää mitä tykkäätte, ei kiinnosta. Halusivat kai unohtaa koko Corvairin. Ilmeisesti en ihan ainoa Corvair-harrastaja ole, koska harrastuspohjalta aloittanut ko. firma on toiminut 45 vuotta jatkuvasti laajentuen. Nyt on 6000 m2 hallia, 24 työntekijää, satoja alihankkijoita ja 15 000 osanimikettä hyllyssä.
     
    Muokattu: 4.12.2018
    1purehell, onoff road, palontie ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Hyvä idea tuo bensatankin putsaushomma. Ja hieno kirjallisuuspaketti! Kyllä siinä joulun pyhät kivasti menee kiikkustuolissa pläräillen, tai sitten tallissa asentaen.
     
    Jussi289, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Ei osaa kun ihastella hienoa työnjälkeä peltikorjauksissa, ei taivu itseltä noin nätisti sitten millään...! Upeeta kun tehdään kunnolla.
     
    tooke ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jäsen 6PPC lähetti pyyteettömästi omalla kustannuksellaan lisää lukemista. Kiitoksia niin että riittää!

    [​IMG]

    En vielä tiedä, että mikä tämän projektin lopputulos on. Pientä parantelua varmaankin johonkin kohtaan, mutta ehkä seuraavaksi pitää hommata uudemman sukupolven Corvair joka on soveltuvampi pervormanssikäyttöön. Otin kuitenkin kesällä rompetorilta talteen tähän nykyiseen sopivat hottentottivanteet:

    [​IMG]

    Pulttijako tässä vanhanmallisessa Corvairissa on 4 x 4.5", sama kuin monissa japseissa ja esim. kutos-Mustangeissa ym. pikku-Fordeissa.

    On esitetty sellaista näkemystä, että vanhat jenkkiautot on tehty kestämään. Olen omien empiiristen havaintojeni perusteella kuitenkin sitä mieltä, että kyseessä on muutamien harvojen säilyneiden yksilöiden aiheuttama illuusio. Ainakaan Corvairin konepeltiä ei yritettykään tehdä kestämään:

    Edit: Kyseessä ei siis ole konepelti vaan tavaratilan kansi.:p

    [​IMG]

    Sisäpellin etureuna oli aika pitkälti palautunut luonnon kiertokulkuun:

    [​IMG]

    Alla näkyy pintapelti, joka ei vielä ollut puhki. Harmaammat reunat olivat pari vuorokauttaa sitruunahappopaljussa. Koko pelti, eikä edes puolikas, mahtunut astiaan, joten keskiosan puhdistin ruosteesta Evapo-Rustilla. Tässä kohdassa se toimi, päinvastoin kuin bensatankissa. Ehkä tankissa oli joku bensjäämäkerrostuma, joka vei tehon aineesta.

    [​IMG]

    Valmiista tuotteesta ei tullut otettua kuvaa. Pintapelti oli aika rapsakan tuntuista, muutamasta kohdasta murtui kun taittelin reunat uudestaan kiinni.
     
    Muokattu: 8.12.2018
    Make500, NorthElite, Vuokralainen ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!