Erilaisempi Sevrolee.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Upeeta jälkeä taas kerran! Teitkö tosiaan nuo ovien alareunat niin että käänsit sisäkantin kokonaan ennen hitsausta? Omilla vähäisillä taidoilla olisin lähtenyt lähestymään asiaa 90 asteen kantilla jonka sitten koputtelee sisäpellin taakse kun pelti on paikallaan... Noissa nurkissa on ollut aikamoinen kutistaminen!
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Noin tein kuten kuvassa näkyy. Mulla oli siellä reunan välissä vähän ovipeltiä paksumpi peltisoiro siinä vaiheessa kun taitoin sen kaksinkerroin. Vähän kiristin taitosta sitten vielä kun korjauspala oli paikallaan. Kulmia taite(i)llessani tein 10 mm:n levystä oven kulman muotoisen vastineen mitä vasten ensin naputtelin 90 asteen taitoksen ja sitten kun naputtelin kulman kasinkerroin, niin välissä oli jälleen oikean muotoinen 1.5 mm:n pellistä tehty vastine. Nämä vastineet oli hepattu kiinni peltiin jotta pysyivät paikallaan vasroidessa. Kyllä pelti kutistuu kun ei se muualle pääse.
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Gearhead

    70-luvun vanirakennelmissa välillä pahemman näköisiäkin levikkeitä.
    Mutta ei ne kyllä japseihinkaan käy, minun mielestä.
     
  4. toyopet

    toyopet Gearhead

    Paljonkohan tuon corvairin vakiovakaajan halkaisija on? Nuo kumit näyttää siltä, että voisivat sopia toyotaankin vakaajan päähän. Samantyyppinen tuo kuminkiinnitysrauta tukivarteen, tai puolikas, se vaan pultataan molemmista päistä tukivarteen. Siis MS41 crownissa.
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vanhemmissa (62-63) 5/8" ( n. 16 mm), uudemmissa 3/4" (19 mm). Mulla on nuo isommat.
    http://www.corvair.com/user-cgi/catalog.cgi?function=goto&catalog=MAIN&section=MAIN&page=154
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Löytyi vielä pari pellinpaikkauskuvaa, lupaan että ovat viimeiset.

    [​IMG]

    Jos joku ihmettelee miksen irroita etulokasuojia, niin selitys on se että tässä mallissa ne on hitsaamalla kiinnitetyt. Toinen on jossakin vaiheessa vaihdettu muuten asiallisesti, paitsi ettei ole viitsitty porata yläreunasta pistehitseja auki vaan vanha lokari on leikattu kiinnityskohdan vierestä halki ja jätetty suikale vanhaa väliin. En viitsinyt ryhtyä irrottelemaan kun se ihan hyvin (lue: ei sen huonommin kuin muutkaan pellit) istuu. Alakulmissa oli mätää kun ilmanottokaukalon veden poisto tapahtuu kanavaa pitkin ja läpi lokarin alakulman. Sinne väliin oli kerääntynyt ryönää ja ruostuttanut pellit.

    Korjauspala löytyi yllättäen tuosta ihan läheltä naapuripitäjästä. Siellä on yhdellä kaverilla tekeillä -63 rättikatto-Corvair turbolla, ruiskulla ja E85:llä.

    [​IMG]

    Nuo vedenpoistoreijät täytyy kairata reilusti suuremmiksi etteivät tukkeudu roskista.

    Nyt on sitten tilanne tämä:

    [​IMG]

    Koko projektin tylsin ja v-mäisin vaihe tämä plastinen muotoilu. Näissä vanhoissa ritsoissa on peltien istuvuus kehnoa jo alunperinkin saatikka nyt kun lähes joka kohtaa on tarvinnut paikata tai oikoa. Pintapellit alkavat kaartaa jo 5-10 cm ennen reunataitosta, tästä syytä olen tavannut kitata pellit ns. saumojen yli. Kokeilin tähän metallikittiä, josko se kestäisi paremmin kolhuja kulmissa. Kovaa on ainakin hiottavaksi. Siloitteluun sitten pehemeämpää ja helpommin työstettävää.

    [​IMG]

    En ole varma kyljen suoruudesta vaikka kolmeen kertaan kittasin läpi ja joka välissä pitkällä höylällä ristiin rastiin hioin kunnes pelti alkoi kuultaa läpi jostakin kohdin. Seuraavaksi varmaan tähän kylkeen ruiskutettavaa tavaraa. Epoksia ajattelin ensin kerroksen ja sen perään hiontaväriä. Sitten tasavärisestä- ja laatuisesta pinnasta pääsee helpommin tutkailemaa suoruutta ja jatkamaan kittipallon muotoilua.:p
     
    falcon1, Jussi289, NorthElite ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vähän tätäkin tullut rapsuteltua ja tupsuteltua.

    Pohjaväri pinnassa:


    [​IMG]

    Ja pintaväri pohjassa:

    [​IMG]

    Sekä sisätiloissa:

    [​IMG]

    Pintapelleissä Temacoat gpl-s epoksi ja kaksi kerrosta hiontaväriä. Kuvassa ensimmäinen kerros hiottuna, nyt on toinen kerros ruiskutettu mutta hiomatta toistaiseksi. Pohjassa on happopohjamaali ja sen päällä kolme litraa Temadur 50:ä. En tiedä vielä jätänkö tuolleen vai massaanko. Kai se maalipinnallakin kestää meikäläisen ajot, kun jos tulevaisuudessa ei tarvi käydä katsastuksessa, niin harrasteautolleni tyypillinen kesän ajosuorite tulee vähenemään huomattavasti.;) Vai pitäisikö laittaa tämä käymään vaikka kaasulla ja ottaa käyttöautoksi? Valkoinen tästä tulee, punaisella sisustalla. Tehtaan miehet olivat maalanneet sisustankin valkoiseksi ja sitten kummemmin rajailematta näkyviin jäävät kohdat suihkineet sisustan värillä. Helpommalla selviää tällaisessa tallimaalaustapahtumassa kun maalaa koko sisustan samalla värillä. Sisämaali on Temadur 90.
     
    Jukkaw, sleepercooler, palontie ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Hyvännäköistä tekemistä, koskien kaikkia työviheita.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. splitti

    splitti 2nd gear

    Kaunista, alkaa aina soimaan kahvimainostunnari päässä kun tänne astuu.
     
    Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Vihdoinkin. Puolentoista vuoden ähräämisen tuloksena yksi osa korjattuna. :D
    [​IMG]

    Enää ei olisi kuin kaikki loput. No luukut on myös valmiiksi maalattuina, ja olihan pyöräntuennan osatkin kokoonpanoa vaille kunnossa. Maalauksen lopputulos on sellainen keskitason tallimaalaus. Ehkä tuon kehtaa julkisesti esittää sitten aikanaan. Parempaan en pysty. Moitteetonta pintaa on joissakin kohdissa valumien ja appelsiinin välillä. No ei tullut kuin pari pientä valumaa, toinen lokarin kaareen ja toinen taitaa jäädä puskurin taakse piiloon. Roskia tietysti on enemmän kuin pari, täytynee hioa ja myllyttää joskus myöhemmin. Luultavasti tulee korjausta vaativia naarmujakin ennen kuin kottero on kasassa, niin siinähän ne hoituu kaikki samalla.
    [​IMG]
    Seuraavaksi varmaan sitten koteloiden ruostesuojausta.
     
    falcon1, onoff road, Rotten ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Työt häirinneet harrastamista ja vähäisestä vapaa-ajasta osa mennyt prätkän kimpussa, kun ei ollut hyvä olla ilman vaikka pari vuotta yritin.

    Corvairin koppaa olen välillä käynyt kurkkimassa, ja kun se nyt on niin puhtoinen niin ei tunnu oikein hyvältä ajatus rapata kuralla pohjaa, täällä soratien päässä kun asustan.

    [​IMG]

    Kuva takapyörän kohdalta kuvattuna. Kotelosuoja-ainetta ruiskin 5 litraa silloin talvella maalaushommien päätteeksi. Tässä on ihan tyhjää täynnä tuo väli takapyörästä takalamppuun, paitsi akkulaatikko toisella puolella ja konehuoneessa vaakatasossa olevalle varapyörälle kotelo toisella puolella. Tein alumiinista tuollaiset roiskesuojat:

    [​IMG]

    Toista täytyy vielä leikellä sitten kun on pakoputkien asennuksen aika. Tai molempia jos tuplaputket. Eikä noita muutenkaan voi kiinnittää ennen kuin ihan viimeiseksi kun kaikki muu on paikallaan.

    Sama homma tietenkin edessä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuo alumiinikaistale kiertää koko pyöräkotelon kuten Lokareilla on tapana. Seuraavaksi voisi aloitella akselistojen kasaamista. Lämmityslaite tässä mallissa sijaitsee lattian alla taka-akselin ja voimansiirron yläpuolella ja sitä ei taida saada paikalleen sen jälkeen kun em. osat on kiinni. Vaan taidanpa hyllyttää koko romuläjän:

    [​IMG]

    Kuvasta puuttuu vielä melkoinen määrä haitariletkuja. Tuo ottaa hyttiin ilman moottorin jäähdytysilmasta, kylmän moottorin yläpuolelta, lämpimän alapuolelta. Ei oikein kiinnosta puhaltaa ohjaamoon moottorin hajuja ja mahdollisia pakokaasuvuotoja. Taidan laittaa nokkapellin alle ilmawebaston. Sellainen oli ensimmäisen vuosimallin (1960) Corvairissa, mutta se ei osoittautunut kovin toimivaksi laitteeksi. Seuraavana vuonna tarjolle tuli tämä VW-tyylinen moottorin lämpöä hyödyntävä malli, tosin sen bensapolttimenkin sai ostaa lisävarusteena ja sille on valmiit luukuilla peitetyt reijät.
     
    Rotten, Pertti K, Vuokralainen ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava kuulla että homma kuitenkin edistyy! Ja sen pyörähomman ymmärrän hyvin :)
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei ollu tarkoituskaan kesällä kovin paljoa tallissa nykertää, mutta jotain pientä kuitenkin. Corvairin kumiosien kunnossa oli joiltakin osin toivomisen varaa:

    [​IMG]

    Tai itse asiassa ei yhtään käyttökelpoista tainnut olla, joten ostin uusia:

    [​IMG]

    Alkuperäiset ovien tiivisteet olivat 60-luvun vaihteen modernia materiaalia, vinyyliä eli PVC-muovia, joka oli kivettynyt niin kovaksi ettei edes puukolla pystynyt leikkaamaan. Ovi paukahti kiinni niin kuin olisi rauta rautaa vasten. Uustuotantotiivisteet on kumiset. Vähän muitakin osia tuli samassa kuormassa.

    Tupakki-ikkunat askartelin kuntoon:

    [​IMG]

    Tarkkkaan on centit laskettu talousosastolla, kun veivi-ikkunan karvaurakisko on tehty kahdesta pätkästä. Näkyviin jäävän yläosan peltikouru on rosteria mutta oven sisään jäävä alapää sinkittyä. Runko-osat lasikuulapuhalsin ja maalasin epoksi + polyuretaanimaaleilla, rosterilistoille vesihionta tonnikakssatasella ja kiillotus.

    [​IMG]

    Kromatut lasinkehykset käytin uudelleen kromattavina. Rupisten lukitusvipujen tilalle tuli uudet kun eivät paljoa maksaneet. Viimeistelyn laadultaan on taiwanilaiset paremmat kuin alkuperäiset jotka olivat suoraan valumuotin jäljiltä.

    Kromaamo on meiltä katsottuna samalla suunnalla kuin Kuttilan autolasi, joten samalla reissulla vein tuulilasin malliksi uutta varten. Kuttilasta kyllä listan mukaan pitäisi löytyä kaavat ja muotit valmiina. Kesälomien jälkeen tekevät lasi. Tiivisteen asennusohjeen saatteena on evästys, että Corvairin tuulilasin asennus on vaikein työsuoritus mitä auton kunnostuksessa tulee eteen.
     
    Muokattu: 21.6.2019
    FuryIII '71, Gary Grand, Visa ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jotain pientä tässä kesän aikana yritellyt tällekin tehdä. Ajo-omituisuuksien kohentamiseksi väännätin Vallilan takomossa kallistuksenvakaajan:

    [​IMG]

    "Koiranluut" väänteli itse. Alkuperäinen vakaaja on halkasijaltaan 3/4", mutta täällä metrimantereella on valittavana vaihtoehdot 18 ja 20 mm, päädyin ensinmainittuun. Ohuemmasta tangosta ja omatekemistäni kiinnityskorvakkeista tukivarsissa johtuen vakaaja tuntui vähän väljältä kumipuslan reikään, joten prässäsin veivipäihin 1.25 seinämällä olevat holkit.

    Akselipalkit, tankin, jarru- sekä bensalinjat ym. jotakin pientä asentelin koppaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Korigrillini alkaa notkua sen verran, etten sitä enempää uskalla kuormittaa. Pitää väsätä joku rullakko minkä päälle lasken korin.

    Akseli von Gardan järjesti Amerikasta uudelleen kromatut puskurit:

    [​IMG]

    Vaikea artikkeli valokuvattavaksi, sisätiloissa en saanut onnistumaan minkäänlaista ymmärrettävää kuvaa.
     
    Muokattu: 22.7.2019
    Rotten, NorthElite, Tseitsei2 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. matti R

    matti R 2nd gear

    Hyvältä näyttää!
    Enolla oli Somerolla hyväkuntoinen Corvair, muistaakseni vaaleahko sininen metalliväri. 80-90- luvulla sen tallissa näin ja ihastelin.
     
  16. splitti

    splitti 2nd gear

    Paranee kuin viini vanhetessaan...
     
    NorthElite tykkää tästä.
  17. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Hyvä tulee! Justiin viikonloppuna istuskelin cruisingit 4 ovisen ht-corvairin kyydissä. On se aika metka päpätin :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eipä paljon mittään, mutta silloin tällöin olen tallilla pyörähtänyt.

    Ovet kasasin uusin tiivistein ja huolletuin sisäkaluin:

    [​IMG]

    Lukkopesät täytyy vielä hommata uudet, kun nykyisiin ei käy virta-avain eikä muutakaan sopivaa avainta ole.

    Bitumia lattiaan ja helpommin muotoutuvaa butyylimassalevyä tulipeltiin:

    [​IMG]
    Ikävän näköinen tuo lattia kun ulkopuolta maalatessa pääsi maalisumua jostain raosta sisään vaikka olin kaikki reijät teippaavinani. Tuossa takaseinässä on hassu kolo. Ensimmäisen vuosikerran Corvairissa syvennyksen pohja oli alempana, samassa tasossa kuin kipatun selkänojan pinta, eli niissä tuota pystyi hyödyntämään tavaratilana. Näissä uudemmissa on pohjaa nostettu, jotta on saatu moottorin lämpöä hyödyntävä lämppäri sijoittua vaihteiston yläpuolelle. Saa tuosta pienemmästä kolosta vaikka bassorefleksikotelon värkättyä.

    Jarrut tässä oli kunnostuksen jälkeen lähestulkoon ajamattoman oloiset, paitsi takarummut on hylkyrajoilla. Ajot varmaan loppuneet yllättäen kakkosvaihteen katoamiseen. Pääsylinteri oli vaihdettu kaksipiiriseen, joka oli kylläkin liian iso halkaisijaltaan ja putken lähdöt huonommalla puolella. Jarrukengät tietenkin myös olivat sattuneet menemään väärään järjestykseen. Eturummut olivat jotakuinkin uudenveroiset, eikä edes sorvatut vaan tehtaan mitoissa. Kengät eivät oikein hyvin istuneet rumpuihin, kaarevuus oli väärä ja lisäksi ne olivat kieroja. Tekaisin puuseppänä puuntyöstöalajyrsimeen apuvälineen millä hioin ne (ainakin vähän paremmin) sopiviksi:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takajarruja ei voi kasata ennen kuin vetoakselit on paikallaan, eikä vetoakseleita kannata laittaa paikalleen tiellisiksi ennen kuin vaihteisto-perä on paikallaan eikä sitä kannata laittaa paikalleen ennen kuin vasta moottorin kanssa yhtenä pakettina... Ehkä siihen mennessä löytyy uudet takarummutkin. Niiden saatavuus on ollut huonoa, mutta Clark' Corvair Partsin ihan paperisena lähettämän uutiskirjeen mukaan niitä suunnitellaan teetettäväksi lähitulevaisuudessa.

    Seuraavaksi sisutuksen kimppuun:

    [​IMG]

    Takapenkin alla on vesi lainehtinut, runkokin vaatii peltitöitä. Verhoiluhommia en aio opetella, hommaan Clark'silta uudet verhoilut, ja jos löytyy joku joka suostuu toppaukset rakentamaan uudelleen ja kiinnittämään verhoilut, niin en niihinkään ryhdy.
     
    Muokattu: 16.9.2019
    mukko, palontie, isalmela ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jarruista vielä sen verran, että mulla ei ole ikinä aikaisemmin ollut autoa missä on rummut edessä. Nytpä tulee sekin koetuksi. Jos nuo olisivat olleet ihan loppu, niin olisin luultavasti vaihtanut levyjarruihin. Corvairissa tosin jarrujen tehon puolesta ei pelkkien etujarrujen levyttämisestä saa kovin suurta hyötyä, kun painojakaumasta johtuen takapyörätkin osallistuvat jarrutustapahtumaan. Rummut on samat edessä ja takana ja takana on vähän isommat työsylinterit, eli takajarrut ovat tehokkaammat kuin etujarrut, manuaalin mukaan tarkkaan ottaen suhteessa 54/46 %.
     
    Muokattu: 15.9.2019
  20. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Tuli luettua jutut läpi. Hienoa työnjälkeä! :cool:
     

Kerro tästä muillekin!