Erilaisempi Sevrolee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Rautamäki, 10.11.2018.

  1. Pihasauna

    Pihasauna 1st gear

    Hattua pitää nostaa tälle projektille. Hienoa jälkeä ja nastaa lukea ja seurata myös hyvien kuvien kautta miten hommat etenee :)
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Powergliden laitoin osiksi:

    [​IMG]

    Pari pikkuvikaa löytyikin. Kaasuventtiilin (throttle valve amerikaksi) karan liikettä rajoittava lukkkorengas oli poikki, puolikas löytyi vaihtoventtiilistä:

    [​IMG]

    Kamera ei näköjään tarkentanut noin lähelle. Lukko kuuluu siis tuon karan keskellä olevaan uraan. Tämä on ilmeisesti melko yleinen vika ja luotettavien lähteiden (nettifoorumit) mukaan aiheuttaa kakkosvaihteen puuttumisen, kuten tässäkin tapauksessa oli asian laita.

    Takapumpun takaiskuventtiilin keskellä olevan pienemmän venttiilin jousi oli myös irronnut:

    [​IMG]

    Tuo peltikuppi on ollut niitattuna karan varren päähän. Osat on niin pieniä, ettei tälläinen aikuisnäöstä kärsivä tahdo edes nähdä mokomia. Kellosepänhommaa alkaa olla, jousi on kuulakärkikynän jousen kokoluokkaa. Lieneekö tuon pikkuventtiilin tarkoitus pehmentää isomman toimintaa. Vanhimmissa malleissa ei pikkuventtiiliä ollut ja manuaali käskee vaihtamaan tähän uudempaan versioon.

    Takapumpussa on välykset jo vähän yli toleranssien, mutta tällä on yritettävä kun uusia ei ole saatavana:

    [​IMG]

    Tässä on hieno energiansäätösysteemi. Takapumppu on puolet pienempi kuin etupumppu ja sitä pyörittää lootan ulostuloakseli. Kun ajonopeus nousee niin suureksi, että takapumpun tuotto riittää pitämään suoran vaihteen kytkettynä, niin etupumppu menee vapaakierrolle aiheuttamasta turhaa vastusta. Hinauskäynnistyskin pitäisi onnistua.

    Tietääkö kukaan mikä on noiden ventiilikoneistossa olevien seitsemän tulpatun reijän tarkoitus?

    [​IMG]

    Tulppien alla on samannäköinen kartio kuin jarruputkien liitoksissa ja yhteys toisella puolella oleviin kanaviin. Mitään jousia eikä kuulia ole tulppien alla eivätkä poraukset yhdistä eri kanavia. Oisko jotakin mittausliittimiä tehtaan koeajoon?

    Osia tilailemaan.
     
    Muokattu: 12.1.2021
    rekkamies, Gary Grand, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Nyt se on kasassa:

    [​IMG]

    Uusia osia tuli tuon verran mitä kuvassa näkyy, eikä juuri muuta ole saatavanakaan.

    Perän myös kasasin kertaalleen, mutta ei mennyt putkeen. Hammaskosketus ei ollut ihan hyvä ennen purkua, ja ajattelin että asettuu uusilla laakereilla. Taisi mennä huonommaksi. Tyhmänä en tilannut uusia shimmejä muiden osien mukana Amerikasta, muutamalla taalalla olisi sarjan saanut. Lähempää ei tunnu sopivia löytyvän.

    Pellit kuorin moottorin ympäriltä ja pesin rasvat pois:

    [​IMG]

    Taustalla rakkine johon välissä tein konerempan. Corvairissa näkyy turbiininkoppa toimivan myös jakopäänkoppana.

    Oon pähkäillyt että millä saan voimapaketin takaisin Corvairin konehuoneeseen, kun se on alakautta sinne nostettava kokonaisena. Poistaminen onnistui kun purin auton ympäriltä ja paketti jäi lattialle. Asennus ei onnistu päinvastaisessa järjestyksessä enää tässä vaiheessa, kun auto on jo muuten valmis. Pitkällisen itseni kanssa painimisen jälkeen päätin investoida nostimeen. Talliini ei sovi pystytellä pilareita, joten päädyin lattiaan upotettavaan tuplasaksinostimeen. Tyyriin puoleisia ovat kiinalaisinakin, kun ihan halvimpaan en arvannut ryhtyä. Harrastebudjetti toisin sanoen meni kuralle, joten Corvairin koneremppa siirtyy määrittelemättömän pituisen ajan päähän. Ja taitaa lopputalvi mennä nosturin upotukseen. Lattiakaivon kohdalle tulee nosturi, täytyy samalla laittaa poteron pohjalle öljynerotuskaivo.
     
    Muokattu: 7.2.2021
    rekkamies, 6PPC, teippi-mikko ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Impalan perään löysin shimmejä muistaakseni Etrasta.

    -J-
     
  5. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Olisko halvempaa viedä vempele paikkaan, jossa sopiva nostin?
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Alkuperäiset shimmit on 33x50 mm, laakerikaupoista löytyy 35x45. Varmasti niilläkin onnistuisi, mutta kun ei tässä ole hoppua niin otan seuraavaan Amarikan tilaukseen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu. Mutta mulla ja lähipiirillä on muitakin huoltoa ja remonttia vaativia vempeleitä, esim. noin viiden auton renkaanvaihtorumba kaksi kertaa vuodessa. Saksinostimella voi nostella prätkääkin, ja kun tekee sopivan tason päälle niin toimii pajahommissa korkeussäädettävänä työpöytänä. Ja aina on nosturia tehnyt mieli.
     
    fmila, isalmela ja kad_boost tykkäävät tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Kyllä nosturi on hyvä värkki. Varsinkin näin vanhemmiten, säästää selkää ja hartijoita. Meilläkin on neljän äijän kimppatallissa saksinosturi. Toimii myöskin apupöytänä. Vaikka tallin korkeus rajoittaa hieman nostokorkeutta, on vaihteiston irr-kii hommat sen avulla paljon helpompia ja nopeampiakin. Meillä sitä ei ole lattiaan upotettu, eikä sitä ole lattiaan edes pysyvästi kiinni propattu. Paikkaakin on tarpeen mukaan muutama kerta muutettu. Sehän on vähemmän "tiellä" kuin tolppanosturit, eli varsin helposti yliajettavissa. Hyvä kampe.

    Mutta sorry offtopic. Jatka ihmeessä tarinaa Vairin valmistumisesta:):)

    t. AM
     
    Seevu, Gary Grand ja Rautamäki tykkäävät tästä.
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Perän sain kasaan viimein. Ei siitä ihan mallikelpoista tullut, vaikka kuusi kertaa taisin purkaa ja kokeilla eripaksuisilla shimmeillä ja hammasvälyksillä.

    [​IMG]

    Vetopuolella kosketus on suht koht hyvä, paitsi näyttää siltä että keskellä hammasta koskettaa kevyemmin ja kahta puolta keskikohdan kovemmin. Pakkipuolta en saanut hyväksi ollenkaan samaan aikaan vetopuolen kanssa.

    [​IMG]

    Nosturikin tuli asennettua, puuttuu vielä ritilä tunkkien väliltä. Ritilä siksi kun talvella välillä tulee autoja sulateltua ja pestyä tallissa ja lattiakaivo on keskellä monttua, niin kuivuukin joskus.

    [​IMG]

    Moottoriremppa olisi vielä, vaan ei nyt taida ennen syksyä paljon olla aikaa ja motivaatiota tallihommille. Voisihan sen josssain välissä purkaa ja alkaa haalia osia. Mukava yllätys tuli tässä yhtenä iltana kun vilkaisin kansien numeroita, niin tämäpä onkin tehomalli, kokonaista 102 hp. Takaluukussa oli pari ylimääräistä reikää siinä kohdassa missä tehokkaamman moottorin tapauksessa on liput ristissä-merkki. Merkkiä ei ollut, ja lohkoon meistetty numero viittasi perusmalliin (84 hp). Kannet on kuitenkin tehomallin numeroilla ja niissä se ero on.
     
    Gary Grand, rekkamies, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Oli tässä pari joutilasta päivää, niin laitoin System Porschen osiksi. (näkyy vanhan Possun moottorin aihiot maksavan parin-kolmen kokonaisen hyväkuntoisen Corvairin verran)

    [​IMG]

    Työn jälki normaalia Amerikkaa:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Muuten ei mitään ihmeempää löytynyt. Sylintereissä on syöpymää, porattava. Venttiilit ja ohjurit uusittava, työntötankoja mutkalla, nokan ja nostajat taidan kelpuuttaa entiset. Ensi viikolla koneistamolle, niin selviää minkä kokoisia mäntiä ja laakereita laitetaan tilaukseen.
     
    Muokattu: 8.5.2021
    Seevu, Gary Grand, rekkamies ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Moottorissa on esittely myynnissä olevasta Corvairista:

    [​IMG]
     
    Roberto ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tämä on ollut lähivuosina myynnissä useampaan kertaan, myyjä ja pyynti on vaihdellut.

    Mulla oli kymmenisen vuotta Opel Rekord D-mallin Coupe. Yksi sen aiemmista omistajista omisti tuon esitellyn Corvairin ennen tätä nyt myyjänä olevaa jobbaria. Myin Rekordin keväällä, ja ostajalla on projektina samanlainen Corvair mikä mulla on.:odeek: Hauskoja yhteensattumia. Nämä automaailman hylkiöt, Corvairit, Opelit ym. näköjään vetoavat tiettyyn ihmisryhmään.
     
    JYR tykkää tästä.
  13. Ehkä niissä pyöreissä takavaloissa on jotain magiikkaa..:cool:
     
  14. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Ei D-mallin Rekordissa ole pyöreitä takavaloja mutta B-mallissa on...ja tietysti A-Mantassa ja GT:ssä.:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tämä tarina saatta loppua tähän, ei siksi etteikö projekti (hitaasti) etenisi vaan kun aijaa ei ei oo näyttänyt mulle kuin tyhjää sivua ainakaan kuukauteen. Joillakin kuulemma toimii, mulla ei puhelimella eikä tietokoneella millään selaimella. En ala latailla kuvia muualle.

    Sain jo viime viikolla moottorin osat koneistamolta. Toukokuussa vein, enkä edes sanonut ettei ole kiirettä. No ei kyllä olekaan, mutta kokoonpano on pikkuhiljaa alkanut. Moottoriremppa tällaisessa täysprojektiautossa on kyllä halpa ja nopea pikkujuttu kaiken muun jälkeen. Palataan asiaan jos saan kuvia näkyviin.
     
    LPV, 6PPC, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Jahas, Aijaa alkanut taas sopia yhteen mun koneiden kanssa. Corvairista ei paljoa ole kerrottavaa, eikä varsinkaan kuvia ole tullut räpsittyä.

    Moottorin alakerta kasassa:

    [​IMG]

    Ei tuosta kummempaa muistu mieleen, paitsi että ahdasta oli ja piti investoida pienempään momenttiavaimeen jotta sai kiertokankien mutterit kiinni.

    Kansi:

    [​IMG]

    Uudet pronssiohjurit, venttiilit ja jouset. Ohjurin "kumit" on tefloniset, kestävät kuulemma tuplasti pidempään kuin kumiset kuumassa ilmajäähdytteisessä. Tiukat olivat menemään paikalleen, meinasi usko loppua ennen kuin ensimmäinen upposi. Tekniikkalaji kuitenkin enemmän kuin voima-.

    Voimalinja kokonaisena:

    [​IMG]

    Tasavirtalaturin ja säätimen kanssa en viitsinyt ryhtyä vehtaamaan, laitoin kiinalaisen yleismallin Lucas-kopio vaihtovirtalaturin.

    [​IMG]

    Ylimääräiset kiinnityskorvakkeet pois ja pari työntöä viilalla leveän korvakkeen reunimmaisiin reikiin, niin meni paikalleen. Takapäässä oli kopan sisällä kisko jossa oli erilaisia vaihtoehtoisia piuhanliittimiä, ylimääräiset kun suolistin pois niin tuli tilaa takapään tukiraudan kiinnityspultin kannalle.

    Startti on osina ja kaasarit vielä paloittelematta. Täytyy taas laittaa Clark'sille osatilaus, niin saa loput käikäleet kuntoon ja sen jälkeen voikin laskea auton voimapaketin päälle.
     
    kerkko, MJF, Inlinee ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Kuuluukos tämmöiseen myllyyn erillinen öljynjäähdytin alunperin, niin kuin kuplassa.
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aika ovelasti menee kiilahihna koneen päällä o_O
    Kuinkakohan lie vaikee saaha äänettömäks?
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juu.

    [​IMG]

    Tämä kuva on turbo- / neljän kaasuttimen tehomallista, perusmallissa on pienempi, ei taida olla kuin 1/3 paksuudeltaan. Eron voi havaita vertaamalla tuohon mun mottorin kuvaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kai tuon flektin ujellus peittää hihnan vinkumisen? En muista, viisi vuotta taitaa olla jo siitä kun kuulin moottorin käyvän tyhjäkäyntiä. Sen enempää ei olekaan Corvairin käynnistä kokemusta.
     

Kerro tästä muillekin!