Erillisen hukkaportin putkisto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 2.7.2004.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Eli olisin kysellyt sellaista, että miten olette laittaneet erillisen hukkaportin poistokaasut menemään? Oletteko yhdistäneet hukkaportin jossain vaiheessa pakoputkeen vai oletteko jättäneet hukkaportin jälkeen putken puhaltelemaan suoraan ulkoilmaan? Auto on vuosimallia 1971 eli pakokaasuja ei mitata. Kiitos tiedoista!! :smile:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suoraan ulkoilmaan. Siksihän sitä sanotaan "hukkaportiksi".
     
  3. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Riippuu ihan siitä millaista äänenpainetta korvasi sietävät. Itse kyllä laittaisin vielä paluun takaisin pakputkeen.
     
  4. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Eihän se portti rääy normaaliajossa kun se ei oo auki. Itse vetäisin ihan ehdottomasti ulos jo pelkästään äänien kannalta. =)

    Poliisi / katsastusviranomainen vaan voi pultata aika pahasti tuosta ratkaisusta.
    Joillain tutuilla on mennyt läpi ja joillain tullut hylsyjä. Eräskin katsastusmies pyysi että voisko hän oikein kuulla millaset äänet sieltä lähtee ja oli ihan fiiliksissä kun pääs polkemaan aseman taakse. =)
     
  5. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Ja eikös noiden hukkaporttien päihin ole olemassa jotain ihme hässäköitä, joiden pitäisi vissiin vaimentaa sitä räkimistä... jos tahtoo inssiä miellyttää? Turhia vitkuttimia sanon minä. :smile:
     
  6. Jake

    Jake Gearhead

    Elikä taidan laittaa sen sitten puhaltamaan ihan pihalle vaan, kiitos kaikille vastanneille :smile:
     
  7. Mosse

    Mosse Gearhead

    Muistuu mieleen Ahveniston Historic Grand Race päivä Ahvenistolla 2002 ... Vaaleansininen Taunus puhkui aika miehekkäästi... Eli ulos vaan!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän nyt vaan joku sotke dump-valvea ja hukkaporttia?

    Dump-valve on se, joka puhahtaa kun nostaa kaasun kun on ahto päällä. Se siis tasaa painepiikkiä päästämällä imupuolelta puhauksen ulkoilmaan.

    Hukkaportti taas säätää turbiinin läpi kulkeavaa pakokaasumäärää, kun portti on täysin auki eli kun ahdot on tapissa, tulee sieltä vähän saatanasti pakokaasua, jonka minä ainakin johtaisin pakoputkeen, kuten 100% tehdas-turboistakin tekee.

    Kunhan varmuuden vuoksi..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    molempia vaihtoehtoja kokeilleena sanoisin että katukäytössä mieluummin lähtö takaisin pakoputkeen. pitää nimittäin melkoista mekkalaa kun avoin putki tulee kuskin etupuolelle, varsinaisista koneen äänistä ei saa enää mitään tolkkua kun portti rätisee.
     
  10. Jake

    Jake Gearhead

    Voisi tietenkin kokeilla sellaistakin systeemiä, että tekisi hukkaportille oman putkiston vaimentimen kanssa. Se kelpaisi varmaan katsastussedällekkin?
     
  11. Mosse

    Mosse Gearhead

    Kiitoksia korjauksesta, taas vähän vähemmän tyhmänä.
     
  12. kerosene

    kerosene 1st gear

    jos enkku taittuu on linkissa tosi hyva turbokirja
    http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

    KO. opuksessa kehoitetaan vetamaan hukkaportin putki "mahd. myohaan" takaisin muuhun putkistoon, etta ei hairitse turbolta tulevaa pakovirtaa.

    Eika kaikissa tuotantoautoissa yhdisty hukkaportin putki muuhun putkistoon. ainakin 80-luvun 911 porschesta tuli toiselta sivulta pieni erillinen pakoputki hukkaportilta ja F40 ferrarin kolmesta pakoputkesta keskimmainen tulee hukkaporteilta.

    Heikki
     
  13. kole

    kole 3rd gear

    joo, kyllä hukkaportin poisto on pareen tulla pakoputkistoon takas. ei se inssi sitä hyväksy muuten. itellä oli viime kesänä buickin tuplaturbo v-6 ja siinä oli pari kossun to-3:sta ja niissä on onneksi hukkaportti pakopesän jatkeena valmiiksi.
    ei se välttämättä tumppiventtiili ole se paras äänen aiheuttaja, ajelin pariviikkoa omalla eikä ollut turbojen jälkeen kuin max. metrin pakoputkisto. voi vittu kun vihelti kierrosten jälkeen miehekkäästi. tosin sen kyllä virkavalta olisi kuullut varmaan kilometrin päähän joten oli pakko tehdä loppu putkisto. ÄÄNET hävis
     

Kerro tästä muillekin!