erot dekkikorkeudessa (sbc)

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lintta cruiser, 7.2.2009.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Oon kasaamassa tota pikkulohko chevyä. Mittasin joka pytystä dekkikorkeudet. Eroa oli pienimmän ja suurimman välillä 0.34mm. Kun dekit plaanataan siten että toisesta pois 0.7 mm ja toisesta vinoon 0.5- 0.6mm niin ero pienenee noin 0.15 milliin.

    Koneessa on vakio kampura, eagle sir veivit ja speed pro hyper männät.

    Uteliaisuuttani kysyisin että paljonko muilla on ollut eroja. Noi heitot tuntuu aika suurilta, vai meneeko toi kiinalais-amerikkalaiseen toleranssiin?
    :rotfl:
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Menee vakiotoleransseihin. Iso maa, isot toleranssit :)
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Aika isoilta heitot kuulostaa, onko kiertokangista hoonattu jälkikäteen alapesät?
    Pystyiskö osia vielä sotkeen keskenään että erot sais pienemmäks ta vastaavasti josko sorvais joistain männistä hitusen pois?

    kuitenkin kohtuu tarkkoja juttuja ahdetussa?
     
  4. OL

    OL 3rd gear

    Dekit SB Chevyissä heitot pankkien kesken ovat olleet em
    luokkaa, vaikka uusillakin osilla koottuna.
    Aina on joutunut sylinteritasoon nähden hoylää "vinoon". kun haetaa
    minimi dekkikorkeuksia.
    Tai sitten tehdas on jättänyt reilusti tasojen kunnostus varaa jos sattuu
    syöpymään..
    Ennen kuin höyläät/höyläytät, linjahoonauta runkolaakerilinja varoiksi
    ensin. se yleensä muuttaa +- dekkikorkeutta koska siitä
    lohko keskitetään tasohiomakoneeseen.
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eli lohko on 83 vuoden 305, porattu .03 ylikokoon ja linjahoonattu. Vakio kampura hiottu 0.01 alikokoon.

    Veivit uudet eagle sir joille ei tehty muuta kuin tsekattiin suoruudet ja mitattiin silmät.

    Kun katselee tota mittauspöytäkirjaa niin näyttäisi että yksi mäntä/veivi on noin 0.05 pidempi kuin muut, kampurassa lienee kolmannessa kaulassa hieman pidempi isku (Eli 5 ja 6 männät tulee ylemmäs) sekä vasen dekkitaso on noin 0.1mm vinossa sekä hieman alempana kuin toinen.

    Ei viitti enään ruvetä mantiä sorvaileen kon toi paketti on tasapainotettu. Ei muuta kuin dekit plaanaukseen ja kone nippuun.
     
  6. OL

    OL 3rd gear

    Sitten vaan nippuun kun on loputkin koneistukset/mittaukset tehty.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Mulla on ollut kaikki sbc:t dekeiltään ns. suorassa, toki jouduttu höylään sopivan quenchivälin aikaansamiseksi mutta siis vinoutta ei ole ilmennyt. Johtunee siitä todennäköisesti että blokit on ollut jo aikasemminkin plaanattuja?
    Katotaan nyt sitten miten on tossa Dart SHP-lohkossa?
    Joo, sulle se fiksuin vaihtoehto on vissiin toi plaanaus, tulee riittävään tarkkuuteen sillä.
    Ooteenä, sellanen muutaman kympin sorvaus ei kyllä vaikuta painoon kuin 2-3 grammaa eli ei mitään...
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä tuo menee ihan noiden toleransseihin!

    Itellä tuossa viimeisimmässä heittoa oli 0,2mm:ä ja jonkin verran oli oikealta puolen takaa alempana,mut niin oli plaanauksen jälkeenkin :mad:

    Kaikki koneistamot kun EI keskitä noita runkolaakerilinjasta,ainakaan sillai kuten se pitäis tehdä :soosoo:
    Piti hiukan ottaa sitten männän laesta pois,mut pientä heittoa oli männissäkin vaikka piti olla ns.huippumännät :(

    Laitapa 4d sedan tietoa tuosta shp-lohkosta ja sen linjauksisista&mitotuksista,sellainen kun ois varmaan mullekin se seuraava lohko...
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tossa on tosiaan toinen dekkitaso noin kympin vinossa kun mittasin ensin samalla veivi/mäntäparilla nurkkapytyt.

    nyt kun pyörittelin noita numeroita niin parin männän paikkaa vaihtamalla ja plaanauksella pääsee ehkä noin 0.1 mm sisään. eli teoriassa pienin dekkikorkeus 0.03mm ja suurin 0.13

    Kannentiivisteelle annetaan paksuudeksi puristettuna 0.041 tuumaa eli 1.04mm

    Paljealueeksi siis tulisi 1.07 - 1.17mm ja puristussuhde 9.15 - 9.08

    Näillä mennään. Tehdään sitten tarkemmin kun tehdään SE kunnollinen moottori tämän harjoituskappaleen posahdettua. :rotfl:
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuostahan tulee sit ihan ok noilla mitoilla ja vähän kärsii ahtaakin :wink:
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Ei mulla siitä mitään sen kummenpaa kokemusta ole vielä, kun siis ei ole pyöriviä millä mittailis esmes tota dekkikorkeutta. Tönärillä mitattuna näyttää siltä että hitusen täytys plaanata, toki jo sen takia että tulevat mls-pahvit vaatii paremman pinnan.
    Mutta kaiketi muuten vaikuttaa asialliselta tapaukselta, katotaan mitä mieltä olen sitten kun joskus sen saan koneistukseen, että oliks siinä mikään paikallaan :rotfl:
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nyt on lohko plaanattu. Koneistaja veti vähän reilulla mitalla, nyt männät tulee 0.03 - -0.1 mm yli dekin. Erot pieneni yli odotusten, mutta täytynee katsoa vähän paksumpi kannentiiviste.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä tuohon normi Fel-Pro hyvin vielä käy!
     
  14. Maxis-80

    Maxis-80 3rd gear

    Tämmönen suunnitelma. Kansitason lasku 0.6mm uudesta 350 hecho en mexico lohkosta. Mistäs löytää tiedon paljonko pitää poistaa imusarjan kohdalta lohkosta?
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei noin pienen laskun takia tarvi poistaa muualta,paitsi rahaa lompakosta koneistamolle :lol:

    Voithan sitten kohdistaa imusarjan tarvittaessa kohdalleen,jos se laskun jälkeen osuu huonommin kohdalleen kuin ennen laskua!

    Mulla oli/on vieläkin yhdet rautakannet(onkohan suomen kalleimmaksi tuleet sbc-rautakannet :rotfl: ) joita on laskettu 1,5mm:ä ja nekin näytti et ois istuneet lohkon päälle vielä nipin napin kohdalleen,mut "nolla dekkiin" pääsemiseksi ois pitänyt lohkotasoista ottaa vielä suunnilleen myös tuon 0,6mm:n verran,mut konetta ei sit kasattukaan muista syistä johtuen :wink:
     

Kerro tästä muillekin!