Esim. ajoneuvon liikenteestä poistosta, voi näinkiin käydä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HV, 20.2.2011.

  1. HV

    HV Gearhead

    Kaveri näytti perjantaina Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen.

    Arvelin laittaa tänne, kun tuo kevät on tulossa ja tiet alkaa sulaa ja mieli rupeaa tekemään tielle. Kannattaa olla paperit kunnossa voi käydä kalliiksi ajoneuvovero 10 € + lisävero 1049,40 €. Ja kuski on vastuussa. Eli jos joku pyytää lauantai iltana kuskiksi ja auto on liikenteestä poistossa talven jäljiltä, niin ei kannata lähteä. Tai sitten lähtee autonosto tilanteessa koeajelulle autolla, kuten tässä esim. tapauksessa, niin silloinkin kuski vastaa ei autonomistaja/haltija. Onhan niitä koekilpiä autokaupoissa, mutta ei kaikissa.

    Tätä tapausta ei tarvitse täällä sen enempää jauhaa, olkoon esimerkkinä, viisaamat miehet on tästä päätökset tehneet ja seuraavana varmaan menee korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Monimutkaista on nämä jutut, ois varmaan hyvä saada joku selvyys tälläisiinkiin asioihin, kun meitä on niin moneksi...

    Pikkupoikana lauantai iltaisin kun piti saada joku seisontavakutuuksessa oleva jenkki liikenteseen, niin kaveri porukassa taidettiin tehdä joku kerta vakuutusyhtiön luovari että toinen osti toiselta ja illaksi kylille. Minäkin taisin joku lauantai ilta olla autokaupoilla....

    [​IMG]
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. kuutio

    kuutio Gearhead

    :wc: juttu tommonen.. mutta jos saa nähtäväks rek.otteen niin siinähän liik.käyt.poisto on mainittu...
     
  4. äksy

    äksy 1st gear

    Näitä liikennekäytöstä poistettuja tapaa yllättävän paljon. Itse olin vaihtamassa käyttistä ja kaksi sanoi että on käytöstäpoistossa, mutta on sillä ajeltu, kaveri tehnyt muuton yms. pientä ajoa, no valaisu kustannuksista että jos kiinni, ei ilmekään värähdä.. :eek: Yksi hurja ajoi 200km päähän vaihtamaan käytöstäpoistetulla, eikä taaskaan ilme muutu kun aloitin kiroilun asiasta, onneksi oli arki ja katsastusasema auki ja kotteron sai omiin nimiin. Yhteistä näille oli että, kun ennen seisontavakuutuksessa niin silloin se ei ollut niin vaarallista. Mutta tuo on aika kiva ylläri kun jonnekin viikonloppuna kaupoille menet, auto on käytöstäpoistossa ja ei saa liikenteeseen, siinä alkaa alahuuli väpättää ja hiljaista miestäkin uituttaa. :odroll: Kun en minä ainakaan näiden romujen takia viitsi montaa retkeä tehdä, ja tonni on paljon hinnanlisää moneen hylsyyn. :wc:
     
  5. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    kuis se tolle koeajajalle lankes maksettavaksi, luulis että omistajalle , (autoliikkeelle?)??
     
  6. ajoneuvonhan saa nykyään yksityinen henkilö liikennekäyttöön ja poistoon trafin verkkosivuilta Pankkitunnuksilla!!

    Mikäli tämä interwebbi sattuu olemaan käytössä... että sikäli yksityisten välisissä kaupoissa ei pitäisi olla mikään ongelma enää nämä seisonnat.

    eli tämä vaatii sen että:

    -olet haltija/omistaja
    -sinulla on ilmoitus osa! ilmoitus osasta katsot varmenne numeron.
    -internetti käytettävissä+tietokone
    -omaat pankkitunnukset
    :odroll:
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mielenkiintoista logiikkaa. jos ajat autoliikkeen autolla koeajon niin joudut vastuuseen jos käyttöpoistossa. samaan aikaan nopeustolpasta räpätystä sakosta on vastuussa auton omistaja/haltija :eek:
     
  8. mrpete

    mrpete 1st gear

    Liikkeiden autot ovat lähes aina liikennekäytöstä poistettuja. Eli kyllähän se vähän kuskinkin vika on, jos lähtee ajelemaan ilman koekilpiä.
    Toisaalta tulee mieleen, että vero olisi kannattanut jättää maksamatta. Autohan on käyttökiellossa kunnes vero on maksettu, eli liikkeen olisi pakko maksaa ennenkuin voi myydä auton.

    Ja vaikka vero onkin laittu kuskin maksettavaksi, kannattaa varmaan selvittää kuluttajaneuvojalta pitääkö liikkeen korvata kulut..
     
  9. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    joku tässä jutussa ontuu pahasti; jos toi sanktio on kuljettajalle ja auto kuitenkin menee käyttökieltoon veroseuraamuksen maksamiseen saakka, eli omistaja on kusessa, ei jymmärrä tota lokiikkaa?? eli toi sanktio olis auton kuljettajalle henk.kohtanen eli ei vaikuttas autoon mutta kuiteskin se vaikuttaa autoon.
    onko tää joku samanlainen juttu kun se Shengen-sopimus; et tarvi passia liikkuessasi eu-alueeella mutta sulla pitää olla passi mukana?
    aina muuten kannattaa ostaa auto liikkeestä se on turvallisempaa kun yksityiseltä, vai mitä?
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minäkään en ymmärrä päätöstä, koska verovelvollinen on - tai ainakin ennen on ollut - auton omistaja ja haltija.

    Sellainen ongelma on, että uuden omistajan pitää saada uusi rekisteröintitodistus haltuunsa ennen kuin saa auton omiin nimiinsä. Siis luotatko myyjän lähettävän postissa uuden todistuksen sinulle? Todistus allekirjoitettuna ja mieluimmin kirjattuna kirjeenä... Entä jos myyjä velttoilee todistuksen lähettämisessä ja auton siirto nimellesi menee yli 7 vrk:n sovitusta ja kirjatusta kaupantekopäivästä, niin tulee liikennevakuutussanktioitakin. Mitäs jos myyjä soittaa parin päivän päästä ja kertoo uuden rekisteröintitodistuksen tulleen, mutta hän ei ollut kauppahintaan tyytyväinen, jotta lähetä lisää rahaa niin saat todistuksen.... Eli tarkkana kuinka kaupat sopii ja millaisen kauppakirjan tekee......
     
  11. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    mulla on aavistus mistä tossa jutussa on kyse, mutta en halua kertoo sitä täällä ettei tuu mitään juttua..
     
  12. eilhik

    eilhik Gearhead

    No siis autonosto ja koeajo on alettava nyt tämän jälkeeen :wc: paperihommilla :wc: turha siis uskoa myyjän tuubaa no tämä on ollut yksityisiltä ostaessa saletisti järjestys mutta liike tötöilee niin ihmetyttää jokin rotanhäntä ko, tapauksessa pakko olla.

    Hyvä tinkauskeino kun joku onneton tulee tälläistä vastaavaa liikennekäytöstäpoistettua autoa näyttämään 1000 neuroa lähtee kivasti hinnasta pois tai ilmoitus viranomaiselle ja eipäs sillä autolla sen jälkeen paljoa ajella kunnes rahat löytyy niiden saajalle. :poff:
     
  13. T.hilter

    T.hilter 3rd gear

    Mistä tuo 1049,40 euroa tulee? Oliko mukana joku laskukaava?
    Muuten tuo on kyllä ihan vittuilua tuo 40c tuolla lopussa :mad:

    Vaan pitääpä tulliinkin laittaa tilinumero kirjallisena elvin palautusta varten. Sitten joskus varmaan eri lapulla sama numero sitä veron palautusta varten.
    Ehkäpä jopa kirjattuna kirjeenä? :poff:
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vuotuinen ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1000 euroa.

    Hyvä ettei isompaa autoa mieli tehnyt :D
     
  15. Jep tämä on vielä se ongelma, mutta ainakin pääsee sen koeajon suorittamaan kunnolla kun auto on liikennekäytössä.
    tiedä sitte miten se menis jos ottaa nimmarit siihen vanhaa otteeseen ja tekee luovarit / kauppakirjan, jne.. sekä ottais tulosteen siitä liikennekäyttöönotto vahvistuksesta netissä ilmoottaessa...
     
  16. Eipä olekaan ongelmaa ilmoitusosa ja tekninen osa voivat olla erinumeroisia!!


    Omistajan vaihdos

    Ajoneuvon omistusoikeuden siirtymisestä tehdään rekisteri-ilmoitus ajoneuvon viimeisellä voimassa olevalla rekisteröintitodistuksen ilmoitus- ja teknisellä osalla. Rekisteri-ilmoitus on tehtävä myös liikennekäytöstä poistetulle autolle.

    Ilmoitusosaan merkitään uuden omistajan tiedot sekä omistusoikeuden luovutuspäivämäärä. Sekä uuden että rekisteriin merkityn omistajan (omistajien) on allekirjoituksillaan varmennettava ilmoitusosalla annetut tiedot. Allekirjoitusten lisäksi ilmoitusosaan merkitään nimenselvennykset. Jos kaupan osapuolena on yritys, allekirjoituksessa on oltava yrityksen ja yrityksen edustajan nimi sekä nimenselvennys. Rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa ja tekninen osa voivat olla järjestysnumeroltaan erinumeroisia (molempien osien järjestysnumerot selviävät teknisestä osasta).

    Rekisteri-ilmoitus on tehtävä 7 päivän kuluessa omistusoikeuden luovutuspäivästä rekisteröintitoimipisteessä. Samassa määräajassa uuden omistajan on myös otettava ajoneuvolle liikennevakuutus. Ajoneuvon uudelle omistajalle aiheutuu Liikennevakuutuskeskuksen perimä korotettu vakuutusmaksu, jos ajoneuvon omistusoikeuden luovutuspäivän ja uuden vakuutuksen alkamispäivän välinen ero on yli 7 päivää.
    Rekisteröintitodistuksen kääntöpuolella on tarkempia ohjeita ilmoitusosan täyttämisestä.

    Ajoneuvo kannattaa hankkia vain rekisteriin merkityltä omistajalta, jotta välttyy ongelmilta omistusoikeuden, liikennevakuutuksen ja ajoneuvoveron suhteen. Jos ajoneuvon kuitenkin hankkii ns. väliomistajalta, joka ei ole rekisteröinyt ajoneuvoa nimiinsä, uuden omistajan kannattaa ottaa liikennevakuutus heti ostopäivänä samoin kuin tehdä rekisteri-ilmoitus. Tällöin välttyy ainakin korotetuilta vakuutusmaksuilta.

    ja lähde on: TRAFI
     
  17. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Joku sano aiemmin että pitäshän se tietää että autot liikkeissä aina liikennekäytöstä pois. Ja tuo ei kyllä pidä paikkansa, toiset liikkeet näin toimivat mutta heilläkin osa ajossa. Ja moni paikka kyllä pitää osan autoista liikennekäytössä.

    Ja omakohtaista kokemusta tuosta netti systeemistä. Auto oli myytävänä ja kun ei puoleen vuoteen kyselyjä tullut niin päätettiin heittää seisontaan netin välityksellä, oli keskiviikko tai torstai päivä, ja heti perjantaina soitti ostaja ehdokas. Puhelimmessa mainitsin että käytöstäpoistossa mutta kuvittelin täysin että saa sen auton netin kautta ajoonkin taas sunnuntaina, siittä vaan hoitaa homman ja tulostaa paperin.

    Kaveri tuli kauempaa kattomaan koslaa ja totesin siinä sitten pitäs olla uuden rekisteriotteen tunniste kädessä jotta sais käyttöön otettua mutta kun ei ollut uusia vielä ehtinyt saapumaan. Siinä pitkään pähkäiltiin ja eukko soitti paikalliselle poliisillekin ja kysy että saako autoa jotenkin ajoon, mutta kun ei niin ei.
    Auto jäi sillon myymättä, eli p*ska homma.

    Kannattaa siis tuokin muistaa, mun mielestä toi trafin systeemin pitäs lähettää asiakkaalle samalla myös se rek otteen uusi tunnus tai edes väliaikais numero jolla sais auton tarvittaessa ajoon jos esim posti hukkaa paperin tai muuta sattuu.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kannattaa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kyllä ainakin tähän saakka auton verovastuut ovat kuuluneet omistajalle. Järkyintä tuossa on, ttä omistaja on autoliike, joka antaa auton koeajoon asiakkaalle, ja asiakas joutuu maksumieheksi..


    Ei tuossa järki tai lain henki toteudu.
     
  19. SolIT

    SolIT 1st gear

    Ostin liikennekäytöstä poistetun auton viikonloppuna. Autosta tehtiin luovari molmpien allekirjoittamana, mutta uutta ilmoitusosaa ei tietenkään ollut, koska auto laitettiin netin kautta liikennekäyttöön. Konttorilla todettiin, että tehdään ilmoitusosasta katoamisilmoitus ja luovarin pohjalta tulostettiin mulle uus ilmoitusosa. Maksoi kai se jonkun euron, mutta onnistui ilman myyjän allekirjoittamaa ilmoitusosaa.
     
  20. hara64

    hara64 1st gear

    jos jatketaan tuota "ajatusleikkiä" siitä että koeajaja ko. tapauksessa joutuu lopulta maksumieheksi.

    kaveri on vittuuntunut koko järjestelmään ja jättää maksamatta niin eikös silloin se maksamaton autovero seuraa sitä autoa.

    autoliike myy sen "matti mähöselle" joka menee sen rekisteröimään omiin nimiinsä niin siinä vaiheessa ilmotetaan et on muuten autossa tonni verovelkaa.

    tai sitten "mähönen" meinaa ajella tyytyväisenä sen viikon ennenkuin menee rekisteröimään mutta onkin ratsia siinä välissä jossa todetaan että autossa on tonni verovelkaa päällä, lyödäänkin maksu taas viisinkertaseksi eli viiteen tonniin ja maksu "mähöselle".

    kukas sen sitten lopulta oikeen maksaa?
    se koeajaja, autoliike vai se "mähönen??
     

Kerro tästä muillekin!