Esim. ajoneuvon liikenteestä poistosta, voi näinkiin käydä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HV, 20.2.2011.

  1. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mie en oo näitä käyttömaksukuvioita oikein seurannu, ku jo ton tonnin maksajaksi joutuminen on pelottanu niin et pääpiirteissään ajelen laillisilla laitteilla. mut mistä toi "viisinkertaisena"-homma tuli?

    itse leikittelin ajatuksella, et jollei muuta ni ton tonnin lapun saanu vois jollei muuta ni kiusata autoliikettä jättämällä ton maksupuolen vähän niin ja näin. käsittääkseni toi ei mene ulosottoon, jos sitä alkaa maksamaan. makselis sit vaik euron kuussa, tai kaks euroa jos höveliks heittäytyis, ja siten käytännössä estäis auton myynnin hyvinkin pitkäks aikaa.. riippuen vähän autosta, sen arvo putoaa paljon nopeammin ku verovelka..

    tai sit mie oon hakoteillä ajatusteni kanssa.
     
  2. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    mulle on kerran käyny niin et ostin just tommosen auton minkä tuorein rek.ote oli ems. postissa. Painoin sen vanhan kans konttorille niin vakuutuksen pysty kyllä tekemään senkin kanssa, kun vakuutuksen tekijänhän ei tarvitse olla auton omistaja/haltija.

    Onneks oli "tuttu" myyjä, ainut ongelma oli et auto oli sen emännän nimissä joka taas oli kirjoilla opiskelu paikkakunnallaan johon se uus ote siis meni, niin pari viikkoa meni mukavasti ennen kuin sai auton omiin nimiin.

    Et on tää helppoo tää internet aika...
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Joo siis kyllä mutta ei: ilmoitusosan ja teknisen osan pitää olla toisiinsa kuuluvia. Ne numerot eivät tosiaan nykyään ole aina samat (ilmoitusosa voi olla vaikka 3 ja tekninen osa 6) mutta
    Lähde: Ajoneuvojen rekisteröintitodistus
     
  4. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Tuompahan oman kokemukseni soppaan mukaan. Myin eräänä Lauantaina yritykseni autoa joka oli liikennekäytöstä poistettu. Yrityksen nimissä olevia autoja ei voi vielä ainaskaan ottaa netissä liikennekäyttöön. Ostaja aikoi ajaa sen semmosenaan n.300km päähän ostopaikasta ja ottaa tietoisen riskin asiasta. Soitin kuiteskin avoimelle konttorille jossa inssi sanoi mahdollisen veroseuraamuksen tulevan myyjälle/yritykselle eikä ostajalle koska auto on vielä sillä hetkellä myyjän nimissä. Lähellä kävi että auto jäi myymättä mutta onneksi likellä oli avoin katsastuskonttori jolta sai "puuhakilvet" joilla auton uskalsi sitten luovuttaa/ajaa. Mutta mikäli puuhakilpiä ei olisi saanut en olisi uskaltanut myydä.
     
  5. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    Eikös tuon voisi hoitaa siten että kirjoittaa luovareihin kellon ajan koska auto on vaihtanut omistajaa, tämän jälkeen uusi omistaja olisi vastuussa tulevista maksuista.

    ehkä luovariin kannattaisi samalla kirjoittaa maininta että auto myydään liikennekäytöstä poistettuna, mikäli uusi omistaja haluaa kokeilla onneaan liikenteessä.


    toimisiko vastuun siirtyminen näin?
     
  6. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Näinhän sitä luulis ja juuri näin toimittiinkin mutta katsastus inssi epäili kuiteskin maksun lankeavan myyjälle. Noh. Auto saatiin myytyä ja puuhakilvillä auto siirrettyä. :)
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    tuli ostettua liikennekäytöstä poistettu auto autoliikkeestä muutama viikko sitten. myyjä kertoi kiltisti auton olevan liikennekäytöstä poistettu. ymmärsi kuitenkin, että koeajo olisi välttämätön, jotta voitaisiin saada tuntuma laatikon toimintaan. auto oli vielä kaiken lisäksi varattu toiselle ostajalle samalle päivälle tiettyyn kellonaikaan asti, joten omistajanvaihdosta ei kuitenkaan olisi voitu tehdä heti. henkilökohtaisesti koin, että koeajon riski olisi koeajajalla, sillä myyjä kertoi auton tilanteen konstailematta. koeajo tuli tehtyä ilman ongelmia ja jäätiin odottelemaan varauksen raukeamista / varaajan ilmaantumista. varaus raukesi. ostettiin auto ja ajettiin se konttorille ja pantiin liikennekäyttöön :D

    näkisin, että myyjä on vastuussa ainakin silloin, mikäli tietoisesti salaa ostajalta auton liikennekäytöstä poiston, näyttökysymykset luonnollisesti mutkistaa juttua.. en tiedä enkä jaksa selvittää onko rikollista luovuttaa vakuuttamatonta ajoneuvoa henkilölle, jonka voi olettaa käyttävän sitä liikenteessä. päihtyneelle ei käsittääkseni saa lain mukaan luovuttaa ajoneuvoa, mutta tämä lienee erilainen asia, sillä ei koske henkilöä.. järki sanoisi, että tulisi olla kiellettyä, mutta monesti on jo tullut todettua, että järjellä ei ole aina paljoakaan tekemistä valtion toimien kanssa :poff:

    ihme juttu on myös se, että auto voi ”saastua” liikennekäyttökelvottomaksi omistajan / haltijan maksukyvyttömyyden / -haluttomuuden takia. esim. on jätetty usean vuoden käyttövoimavero maksamatta niin tämä maksamaton vero seuraa autoa eikä sitä haltijaa / omistajaa. monia hyviä käyttöautoja menee paaliin tai osiksi tämänkin takia, mutta eihän verokarhua kiinnosta kuka maksaa, pääasia, että kaikki maksaa paljon vähän väliä joka suunnasta tai kaiken aikaa koko ajan. rahat otetaan sieltä mistä ne vain suinkin saadaan :poff:
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    noi maksuthan seuraa molempia.sekä autoa että omistajaa.auto on käyttökiellossa ja se edellinen omistaja(t) ulosottokelpoinen. jos auto esim myydään eteenpäin pelkillä luovareilla eikä kukaan maksa mitään mistään ja se kenen nimissä se oli alunperin on tehnyt ilmoituksen myyneensä auton,niin siinä kohtaa siitä ei mene maksuja kelleen. kunnes joku ottaa ja menee konttorille sen luovariketjunkanssa. siinä vaiheessa valtio lähettelee veroliput jokaiselle kenen nimi luovareissa on ollut ja siltä ajalta kun on omistanut. ja sellainen pikkujuttu... kun ostaa auton ns avoimilla papereilla elikkäs just tollasella luovariketjulla,on sen kuka sen rekisteröi omiin nimiinsä,tehtävä rekisteröinti ja vakuutus tasan samana päivänä kun kauppa tehdään! tossa tapauksessa ei ole mitään 7päivän siirtymää!! muuten paukkuu liikennevakuutuskeskukselta hyvikemaksua! ja niille ketkä on olleet ns väliomistajia tulee hyvikkeet myös jos ei vakuutusta ole ollut.ja tollaisen velkaantuneen moneen kertaan luovareilla myydyn saaminen takaisin liikenteeseen on lähes mahdotonta,jos et sitten itse maksa joka penniä veroja joka maksamatta on jätetty. juuri pari viikkoa sitten tälläistä ongelmatapausta selvittelin katsastuskonttorilla.
     
  9. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kaverille sattui varoittava esimerkki miten pystyy kikkailemaan noilla auton papereilla, nykyään kun netissä ottaa liikenteeseen tai poistaa liikenteestä, niin siitähän jää itselle sitten ne ylimääräiset paperit...

    Kaveri osti siis auton eräältä tunnetulta koijarilta (tosin ei itse tiennyt myyjän taustoja). Auto oli paperien mukaan liikenteessä normaalisti kuten myyjä vakuutti. Viikon päivät kaveri ajeli kunnes meni sitten ottamaan auton nimiinsä, jolloin kats.aseman virkailija ilmoitti että paperit on "vanhentuneet". Tiedot täsmäsi kyllä muutoin, mutta auto oli liikennekäytöstä poistettu.
    Kaveri siis viikon ajeli autolla jolloin oli tietämättään se tonnin uhkasakko leijumassa auton yllä (vieläpä vähän harmaasta massasta erottuva kulkine ja tuulilasi paskana, joka voisi virkavallan huomion kiinnittää).

    Hyvää tuuria vaan ettei osunu virkavalta kohdalle :eek:

    Toki jos epäilyttää, niin tekstiviestillä voi auton tiedot tarkistaa. Siinä vaan on se mutka matkassa, että nuo eniron sun muiden tarjoamat tiedot ei aina ole ajan tasalla. Tämän koin itse henk.koht. kun hölmönä otin ravikansalaiselta auton aikanaan vaihdossa, ja tarkistin tiedot, tekstarin mukaan auton tiedot oli ok.
    Oli vaan dieselvero "unohtunut maksaa", ja se oli erääntynyt jo jonkin aikaa ennenkuin kaupat tehtiin, mutta eipä vaan näkynyt palveluntarjoajan viestissä. Ja yllättäen ravimiehellä oli kiireitä eikä kerennyt asiaa hoitaa, itsehän ne verot sitten piti maksaa että rottelolla sai ajaa.

    Uskomatonta :wc: :aa että ne verot seuraa autoa eikä sitä joka on ne verot jättänyt maksamatta. Melkoinen dinosaurusten maa tämä Suomi että tuota asiaa ei saada kuntoon. Se nyt on varma että verotulot laskisi jos tuo muutos tehtäisiin, koska taitaa olla turha ravikansalta ym koijareilta mitään yrittää ulosottaa, kun harvemmin niillä mitään (päivänvaloa kestäviä) tuloja on...
    Ja sen takia asiaa ei varmaan ole korjattukaan :mad:
     
  10. take

    take 3rd gear

    Sama juttu kävi täälläkin. Ostin reilu vuosi aikaa auton tälläkin foorumilla kirjoittelevalta hyypiöltä, ostohetkellä ei veroja rästissä. Ans olla. Pääsin konttorille parin päivän päästä niin olikin yllättäen veroja perässä. Vitsi oli tällä kertaa siinä että vero EI ollut erääntynyt vielä myyntipäivänä vaan eräpäivä meni siinä välissä kun ostin auton ja kävin rekisteröimässä. Otin sitten asian tiimoilta yhteyttä mutta myyjä ei luonnollisestikaan vastannut yhteydenottoihin. YLLÄTTÄVÄÄ. Huijari mikä huijari. No, otin poliisiin yhteyttä jos vaikka huijaus/petos nimikkeellä voisi rikosilmoituksen tehdä. Poliisi sitten selvitti asiaa ja totesi että niin voidaan tehdä. Vaan mahdollinen hyöty on olematon. Todennäköisesti tämmösellä koijarilla ei muutenkaan ole puhtaat jauhot pussissa niin mikä on mahdollisuus saada rahojaan pois? Suurella todennäköisyydellä ei mitään tule takaisin. Jos olisi tilaa ja varaa makuuttaa autoja niin olisin antanut olla liikenteestä poistettuna kunnes ulosottomies on hoitanut hommansa, verot kun on ulosottokelpoisia ja trafi taatusti pistää perittävät ulosottoon. Vaikka siihen olisi mennyt 10 vuotta. Mutta kun ostin sen ajoautoksi niin helpommaksi&halvemmaksi tuli maksaa ite kun ei niitä veroja montaa kymppiä ollut.
     
  11. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Tuntuu olevan enemmmissä määrin autoliikkeiden autot käytöstäpoistossa, mä en ole siihen rumbaan lähtenny, enkä lähde ku 80% autoista myyn iltaisin ja viikonloppuisin, tuleehan siitä jokunen kymppi lisää kuluja mut on se vaan helpompaa näin ja ostajat on tyytyväisiä ku ei tartte ravata montaa kertaa.
     
  12. JnZm

    JnZm Gearhead

    Perkele, en ajatellut tota lainkaan autokauppoja tehdessä... Koeajolle piti nopeesti päästä ja omistaja oliki tulostanut lapun että liikenteessä on ja kaikin puolin laillinen. Kättä taskuun ja "paperit" kuntoon... Kyllä tää kaveri laittoi laput postissa tulemaan, mutta voiko kaikkiin tosiaan luottaa, kun tällaisiakin juttuja pitää täältä lukea?

    Tulee mieleen juttu kun olin jotain kinneriä leimaamassa ja viereiseltä tiskiltä satuin kuulemaan miten nuori kloppi oli ostanut joltain tummemmalta etelänmieheltä muutaman tonnin tuning-Peugeotin ja yritti saada autoa nimiinsä pelkällä luovarilla. Sitä en tiedä saiko poika kakkososansa N'kwimbolta, mutta vähän epäilen...
     
  13. ristopetteri

    ristopetteri 1st gear

    Kerran olin ostamasta edullista käyttistä. Tarkistin AKElta että onko veroja päällä. No, olihan niitä. Sanoin ettei kauppoja tule ennen kuin hoitaa verot pois. Jätkä makseli rästit pois. Tarkastin Akelta, ei rästejä. Ajelin puoli vuotta tyytyväisenä, maksoin verot normaalisti. Katsastuksessa sitten ilmeni että on 40€ on veroja maksamatta ja auto käyttökiellossa. Eli myyjä maksoi rästit pois ja johonkin erään oli vielä eräpäivää jäljellä.
    Siinä ois varmaan miliisi napannu kilvet pois ja laittanu sakkoja päälle.
     

Kerro tästä muillekin!