Espoon automuseon teemanäyttely 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja beex64, 14.1.2011.

  1. beex64

    beex64 3rd gear

    Järjestämme Espoon automuseolla ensi kesänä teemanäyttelyn aiheesta "Veronkiertoautot". Suunnitelmissa on saada näytteille rekvisiittaa sekä muutama auto. Olisiko kellään mahdollisuutta luovuttaa kokoelmistaan näytteille huhtikuu - lokakuu 2011 jonkun seuraavista helmistä:
    - Firebird / Camaro Pickup
    Haaveissa olisi tietenkin se Cadillacista tehty avoalava....
    - Mersusta tehty suksiboxi-piilofarkku
    - Toyota Timangi ,Polski-Polle tai Elite pickup
    - Joku 60 luvun piilofarmari

    Lisäksi rekvisiitaksi olisi mainioita saada mm. Caprice tai vastaavan jenkin alkuperäinen takapenkki ja määräyksien mukainen vanerilisäistuin.

    Kaikki muukin veronkiertoa käsittelevä materiaali on tervetullutta !!

    YV tai 050-4344713
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Terve. Pistin yv;tä. Mulla on yksi 90-asteen "Helsingin-sääntöjen mukainen" penkki väliseinällä tallessa. Uutena Metron veronkierto-Capriseen ruuvaama 1990. Siisti ja kuin pakasta vedetty, sillä on ollut lämpimässä varastossa pari vuosikymmentä. Mukaan tulee myös ns. varvaslauta, verhoiltu lattiaan ruuvattava vaneri takajalkatilan kutistamiseksi tuskallisen pieneksi. Yhdessä 90-asteen selkänojan kanssa kyseinen varustus tekee istumisen tilapäisistuimella äärimmäisen epämukavaksi kokemukseksi kaikille, lukuunottamatta jalattomia kääpiöitä. Samalla estäen mm. turvavöiden käytön.
    :rotfl:

    Siksi penkki vaihtui liberaalimpien "Tampereen/Kuopion/Joensuun tms.-sääntöjen" salllimaan orgispenkistä tehtyyn 50mm verhoiltuun jo lähes hetimmiten. Penkkivaatimusten tulkintahan vaihteli radikaalisti riippuen katsastus/ rekisteröinti paikkakunnasta. Helsingissä kai sitten nautittiin ryhti-istumisestä Suomessa pisimpään? Meinasin hyödyntää vanerin johonkin ja auton sisustaan passaavan verhoilukankaan mahdollisiin sisustan paikkailuihin, siksi penkistä ei tehty hetimmiten patakiiloja.. Joutaisi varmaan varaston periltä lainaksi/ museolle?

    Olisi myös kuvia tuliterästä veronkiertoautosta diilerin pihalla ennen luovutusta vuodelta 1990. Ja jossain kai mulla piileksii, jotain broshyyrejä Metro-auton vuoden 1990 veronkiertoautovalikoimasta - Siis STW-Capricet ja Starcraft-Conversion-Vanit?

    T. Veronkiertoautoilua takana jo 21 v. :odroll:
     
  3. 63S88

    63S88 Gearhead

    Työkaverilla olis vähän ajettu Mosse pickup säilössä... Kysäisenkö?
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Aiheeseen voisivat sopia myös Suomessa virallisesti myydyt Suomessa huonosti jatketulla lavalla varustetut VW Golf mk1 Caddy- ja Subaru "targa"-pick-up:it, vaikka nuo vähän uudempia ovatkin. Mutta joku perversio siinä täytyy olla että tehdasuusi auto pitää sahata perästä poikki ja hitsata siihen jatkopätkä joka ruostuu ennen aikojaan...

    Luonnostaan varmaan mukana on jotain 60-luvun piilofarmareita, jotka on tuotu umpikylkisinä maahan ja ajettu aluksi sellaisena ja sitten tietyn ajan päästä on puhkottu ikkunanreiät korin takaosaan "hienoilla" kumisilla kehyksillä (kun oikeassa ikkunafarmarissa olisi ollut kromiset ikkunalistat).

    Tuollainen parivaljakko oli meillä Opel-kerhon osastolla Lahden Classic motor showssa muutama vuosi sitten 1960-luvun alun Opel Rekord P2-autoina, toinen aito henkilöfarmari ja toinen piilofarmari, mutta kyseiset autot olivat Antin Automuseon kokoelmista peräisin. Mutta joku vastaava parivaljakko josta näkyy ne alkuperäisen farmarin ja pakettiautosta muutetun piilofarmarin erot voisi olla mielenkiintoinen.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Viime syksynä Kuopiossa Puikkarin autotallissa järjestetyssä näyttelyssä oli siisti umpikylkiseksi jätetty P2 Rekord piilofarkku. Olisikohan ollut sama?
     
  6. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Löytyy Espoosta,ei vaan taida olla enää ajokunnossa.
     
  7. beex64

    beex64 3rd gear

    Ilman muuta, Mosse oli yksi 70-luvun legendoista. Eikö myös Mossen lavaa sahattu ja jatkettu tilanteen mukaan ?. Olisiko kellään tuon Caddyn omistajan yhteystietoja ?. Riittää jos vekotin on hinaus / työntämiskunnossa.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eihän sen tartte näyttelyssä olla ajettavissa :)

    Toi hesa-mallin takapenkki johonkin aukilaikattuun piilofarmin raatoon että kaikki saa kokeilla miten ihana tuollainen on käytännössä :poff:
     
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kaveri selvittää onko Caddyn omistaja halukas lainaamaan sen museoon,ilmoittelen sitten kun tiedän.
     
  10. beex64

    beex64 3rd gear

    Hyvä idea. Ajatus olnkin että muutaman auton lisäksi olisi tarpeeksi materiaalia että nykyihminen tajuaisi miten vaikeaa auto omistaminen on ollut kotomaassa. Eli jos jollain sattuu olemaan vaikka tuulilasi jossa on vanhoja käyttömaksumerkkejä kiinni niin eikun museon seinälle.
     
  11. 63S88

    63S88 Gearhead

    Soitin kaverille, mutta tämä yksilö ei olekkaan ns. veronkiertomalli, vaan ihan orkkis -79 lyhytlavainen. Mutta jos sen haluatte sen näytille niin kuulemma onnistuu. Siisti peli ja kivat firman logot vielä paikallaan. :D
     
  12. sotarauta

    sotarauta 1st gear

    Imatralla pörrää Lincolnin avolava, joka on kyllä ihan vakituisessa käytössäkin. Omistajalla on muutakin ison maan kalustoa, jollaista ei ihan joka päivä näe "normiajossa" kuten nämä hänen ajokkinsa.
     
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    hyvä idea! ehdottomasti subaru-jatkolava mukaan, niin kuin oli ehdotettu, mielellään sellainen jossa jatkopätkä on ruostumassa. Ja toi penkkisimulaattori on kans hyvä idea, mielellään "varvaslaudalla" :rotfl:

    mites löytyiskö tähän teemaan "työkoneita"... :odroll: niin ja sitten on yk-autot ja muut tuontiautot mutta en tiedä saisko niistä kivaa näyttelytavaraa. Ehkä jotain kuvia kuitenkin?

    Sitten voisi laittaa seinäsuurennoksen niistä joskus voimassa olleista tavaratilan mittausohjeista jotka oli vaikeammat kuin kuuraketin valmistusohjeet ja poliisi- ja katsurinuket tien päällä ratsaamassa autoa mittanauhan kanssa ohjeiden mukaisesti :poff:

    Ai niin ja joskus oli pykälä miten "henkilökuljetus pakettiauton tavaratilassa on sallittu säälittävissä tapauksissa", vaniin muutama roikale sisään ja poliisi arvioimaan matkustajien "säälittävyyttä" !

    Seinätauluihin sitten sosiaalipolitiikan professori Jeja-Pekka Roosin kirjoituksia Hesarin yleisönosastolta piilojamestuonnin kultavuosien ajoilta.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    melkein kuin nimimerkkisi: BX Citikka :) . Se 2 hengen suksiboksipaku siis.
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Täällä veronkiertoautoilu alkoi myös 21 v sitten mutta se loppui jo 10 v sitten.

    Itse en löytänyt sitä brosyyria/tarjousta jossa suoraan rinnastettiin henkilömallien ja pakujen hinnat mutta tällainen löytyi:

    [​IMG]

    1989 - 1991 Street&Race takakansia:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Ei taida museoväki harrastaa autojen tarpeetonta laikkaamista.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eiköhän noita toivottomia paskoja löydy ihan valmiina joka kylältä nykyään?
     
  18. beex64

    beex64 3rd gear

    Kyllä rälläkkä pysyy meidänkin kourissa. Ohessa tietoa museosta: www.espoonautomuseo.com
    Meiltä löytyy mm. maailman ainoa katsastettu Checker A2 ja helmenä ainakin vanhempien velhojen muistama "Tukholman HotRod show-voittaja " Oldsmobile 1948.

    Näyttää siltä että teemamme veronkiertoautoista saa aikaan terapeuttista mielenterveystyötä keski-ikäisten autoharrastajien joukossa.
    Onhan meitä jo liikaa riivattukin verottajan kautta.

    Hyviä ideoita vastaanotetaan edelleenkin ja näyttelyä aletaan väsäämään kasaan maaliskuussa
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Huutonetissä oli myynnissä ihan äsken vastaava, jopa dieselöity muistaakseni Leppävirralla? Ei ollut sekään ajokunnossa, mutta ei vaikuttanut olevan hinnankiroissa?
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Alussa tuo lyhytlavainen oli Timangin rinnalla veronkiertoauto. Taisi olla Suomen halvin uusi auto aikoinaan. Olisiko ollut joku muutaman markan alle 10 000 mk?

    Näyttelyyn voisi ehkäpä kaivaa esiin Tekniikan maailman jutun oliko se 1976-78 väliltä, jossa TM ostaa tuollaisen veronkiertomossen ja roddaa siitä ruplaraudan tummennetuilla ikkunoilla, spoilerilla, erikoismaalauksella. Korottaa sen ajan tyyliin perää(?) Ja jopa maalaavat punaiseksi banjon ja kuoreen sirpin ja vasaran koristeeksi.

    Jutun ideana oli saada näyttävä auto halvalla.. Josko jollakulla olisi ko lehti tai edes tieto minkä vuoden numerossa juttu oli?

    TM myös koeajoi vähän käytetyn Buick-piilofarkun joskus 1989 tai 1990, suorittaen täydellisen TM-tyylisen kattavan koeajon arvosteluineen ja kututus, suorituskyky ja jarrutus yms. mittauksineen.

    Tuostakin voisi saada oheismateriaalia näyttelyyn?
     

Kerro tästä muillekin!