Espoon automuseon teemanäyttely 2011

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja beex64, 14.1.2011.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Joo jotain matskua huoltoautoista ja työkoneista voisi varmaan pistää esille, sillä samaan genreen nekin menevät. Samoin kannattaa muistaa, että 80-luvun alkuun 4x4 autot olivat verovapaita ja myöhemmin 30% autoverolla verotettuja.Ideana oli saada köyhille Puolustusvoimille mahdollisuus pakko-ottaa kriisitilanteessa siviilistä käyttöönsä maastureita, joita valtiolla ei ollut varaa hankkia varastoon.

    Ehtona oli vain se voimanulosotto verovapauden saamiseksi, joka johti uskomattomiin virityksiin tai siihen, että Suomeen maasturit tilattiin ikivanhoilla vaihteistovaihtoehdoilla. Esim. Chevy Blazeria tuli useina vuosina vielä 80-luvun lopullakin ikivanhalla Saginaw(?) 4 v -manuaalilla, koska Letulla ei ollut enää tarjota voimanulosottoa muihin blazerin lootiin..

    Hauskin alennetun veron maasturi oli Volkkarin 2 gen Golffi Syncro "Country"korotettuna ja jotenkin kai voimanulosotto kätysteltynä? Hinta tuolla korotetulla erikoismallilla, joka muualla maailmassa oli tavan Golf Syncroa korkeampi taisi olla Suomessa mallisarjan halvimpia? Näin muistelisin.


    Samoin kannattaisi ehkäpä mainita "urheilukuorma-autot" esim. 70-luvun Chevy Beauville / Sport Van Vanit, jotka saatettiin rekisteröidä kuorma-autoiksi pehmeillä takapenkeillä. Moinen huvi vaan loppui, kun 70/80-luvun taitteessa kiellettiin kuorma-autoista pehmeät penkit "tavaratilasta".

    Noistakin taisi olla muutama koeajo TM:ssä.. Voisi sopia oheismateriaaliksi?

    Sitten jossain autolehdessä joskus 89 esiteltiin projektina W124 farkun tuominen verotta Saksasta. Autoksi piti valita 4-Matic kaikilla varusteilla, koska silloin päästiin lähelle verovapauteen pakuna oikeuttavaa 1800 kg painoa. Silloin T-mersuun ei tarvinnut laittaa suksiboksia kiinteästi katolle.

    Loppu sitten viimeisteltiin Saksassa vaakalla, lisäämällä lattiamattojen alle ohutta lyijylevyä "äänieristeeksi", kunnes vaaka näytti tasan 1800 kg. Silloin auton sai maahan verottomana pakuna, ei tarvinnut laittaa 80-lätkää perään ja sai asentaa taakse 50 mm-lankkupenkin..

    Tarkkaa hommaa oli veronkierto, anteeksi verosuunnittelu?

    :poff:

    Ja vielä tuli yksi veronkiertoauto mieleen. Citroen BX Van, se BX-farkku, johon oli maahantuojalla lisätty se valtava lasikuitupulkka katolle verovapaan tilavuuden saavuttamiseksi. Nuorena poikana tein virabelia kodinkonemyyjänä eräässä liikkeessä. Yksi asiakas osti autoradion tuollaiseen BX:ään ja suunnitteli pistävänsä kaijuttimet hyllyyn, jonka ruuvaisi kuskin ja aparin yläpuolelle. Asia kannatti kuitenkin tarkistaa katsastuskonttorilta, sillä tavaratilan pienentäminen olisi saattanut johtaa veretseisauttavaan autoveroon..

    Ja se professori Jeja-Pekka Roosin Hesarin yleisönosastokirjoitus jenkkifarkuista on ehdoton suurennettuna seinällä. Siinä taisi olla se maininta ko. autojen "yliturvallisuudesta" ja huoli "kaupunkikuvasta", kun ei löydy kantakaupungistakaan kadun pätkää, jossa ei olisi "ylisuurta" jenkkifarkkua parkissa, pilaamassa hienoa tunnelmaa :poff:
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    1990 Caprice STW:n hinta pakuna oli 132 800 mk ja henkilöautona pehmeällä penkillä 268 000 mk. Pihinä lähti tuo edellinen tingattuna mukaan, kun oltiin ostoksilla keväällä 1990.

    Jos muualta ei löydy, niin TM:n autohinnastosta? Eikös sitä jo julkaistu tuolloin? Koska näyttelyä puuhaa ihan virallinen automuseo, niin ehkäpä kääntyminen TM:n toimituksen puoleen voisi onnistua. Jos päästäisivät kaivamaan noita veronkierto artikkeleita arkistostaan ja antamaan kopiot näyttelyyn oheismateriaaliksi? Samalla lehtikin saisi itselleen jutun juurta ja voisi tehdä ko. näyttelystä jutun johonkin loppukevään numeroonsa?

    Voisi olla ko. yhteistyö museolle ja lehdelle molemmille pikkuisen win-win?
     
  3. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Yks yleinen oli/on Mitsu kattokorotuksella.
    Wanhoista muistan Volvo 145 Expressin joita myytiin uutena pohjavärissä! Oli 2 paikkainen kiinteällä väliseinällä ja alas hitsatulla takapenkillä. Ajoin sellaista firman autoa 1/2v ennenkuin maalauttivat ulkoapäin.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep Mitsu Espace lasikuitukuupalla. Joo ei ole näkynyt aikoihin moisia.

    Ja tuommoinen korotettu 145 70-luvun alusta oli vielä liikenteessä keltaisena Kuopiossa 90-luvulla. Oli parkissa mun kotikadulla vuosia.

    Isä-vainaa oli leikkauttanut joskus 1965(?) kiinni tuliterän työsuhde-piilofarkku Datsun Bluebirdin koneen pika-ajossa, siis niin paljon kuin auto kulkee polkemalla vain tankkaustauoilla Kotka-Rovaniemi. Oli kone leikannut kiinni jo Oulussa. Siinä oli ollut se muinainen oikea lankkupenkki. Siis penkki ilman pehmusteita ja selkä menosuuntaan. se 50mm pehmusteineen on pullamössösukupolven aikaista tavaraa.

    Tässä lähellä oli vuosikymmeniä ( siis muistan auton samassa pihassa 70-luvulta) siisti luunvalkoinen Mazda 1500 tms. "Luze" piilofarkku (1965/72) pihalla. Oli yhä vielä joskus 2005? Nyt ei ole enää pihalla, mutta talo on yhä samalla suvulla. Olisiko tallissa?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Luce

    Se olisi sillä lankkupenkillä selkä menosuuntaan. Ellei ole päätynyt myyntiin? Tuskin on paalattu, kun kilvissä säilyttivät +30 vuotta?
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Ei vaan Mitsu Space Van, alkuperäisen henkilömallin nimi oli ollut Space Wagon.
    Espace on taas Renaultin mallistoa.

    Mutta Mitsuja muutettiin kotimaassa avaruusvankkurista lasikuidulla avaruuspakettiautoksi.
     
  6. signet

    signet Gearhead

    Tossa nurkalla lojuu pihalla semmonen 1600/1800 Datsun piilovarmari kasikympinlätkineen ja vaneeripenkkeineen,oli helvetin ehjä yksilö ennen nykyisen omistajan lähes kymmenen vuoden nurmikollaseisottamista.ja myynnissä ei tietenkään ole.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos korjauksesta. Mun olisi pitänyt tietää tuo. Espace= Renault. Space van = Mitsu.

    Aikoinaan tunnistin moiset.. Mutta nykyään.. Hukassa, kun en ole nähnyt kumpikaan.Aikoihin. toissapäivänä näin hienokuntoisen Talbotin 1510 luiskaperän Tasavallankadulla Kuopiossa... :p
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Volvolla oli veronkierto/säästö malli 544stäkin - Favorit 3-lovisella lootalla :cry:
    http://www.hak-ry.fi/gallery/volvo_pv544_64.htm
    Ja VW kuplasta oli malli ilman yhtään kromiosaa! Naapurin ukko osti sellaisen mutta ei kestänyt vinoilua ja alkoi ostaa kromiosia osa kerrallaan. Lopputulos; maksoi enemmän kuin DeLuxe malli...
    Veikkaan että molemmat VAIN Suomeen.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Entäpäs joku ns. "pätkä-maasturi", kuten lyhyt Nissan Patrol tai Toyota BJ40. Kun pakettiauton sisätilavaatimus kasvoi (oliko sen oltava 3m3?), niin jotkut hurjat korottivat tuollaisen pätkä-maasturin kattoa reilut 1,2m että sisätilaan tuli tarvittavat kuutiot. Tämä ennen, kun niitä sai muuttaa ruveta muuttamaan huoltoautoiksi, jolloin pakollisiksi varusteiksi tuli työpöydän tapainen ja ruuvipenkki(!). :rotfl:

    Varmaan tuollainen puhelinkopin ja mallinen korkuinen maasturi kätevä metsässä? Onhan siinä pieni dieselvero...
     
  10. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Mihin ovat unohtuneet korinvaihtoautot? Vai onko aihe liian arka yhä jos auton papereissa ei luekaan sitä samaa mallimerkintää kuin lokasuojassa olevassa, ebaystä ostetussa NOS-heebelissä?
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei aluksi pahemmin kiinnostanut aihe veronkiertoautoista mutta tätä lukiessa ei voi kuin ihmetellä mitä kaikkea suomessa on jouduttu tekemään ja keksimään pelkästään sen vuoksi että pääsisi hieman edulllisemmin uudella/isommalla autolla paikasta a paikkaan b. Voi missä takapajulassa eletty noiden pykälien kanssa :eek:
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämä on kyllä aivan harvinaisen loistava näyttelyajatus!
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Ehdottomasti näyttelyyn 123 coupe mersu diesel koneella ,korinvaihdolla ambulanssista muutettu :wink:
     
  14. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ainakin tulee pakollinen käynti ko. museoon. :poff:
    -Mielenkiintoinen teema... :wink:
    Onhan siellä museossa tullut käytyä monesti, siellä on kaikille kaikkea.. 8)
     
  15. mirage

    mirage 3rd gear


    ..ja eletään edelleen!
     
  16. beex64

    beex64 3rd gear

    Näyttely alkaa hahmottumaan:
    - Autoja koitetaan saada puolen tusinaa. Merimiesauto,piilofarmari,lyhyt tai pitkä tai muutenvaan joku lava hökötys,suksiboxipaketti ja jos vaan mahdollista aito suomalainen Mersu tms.diisselicoupe.
    - Rekvisiittaa ja valokuvia aiheesta mm. YK-autot ja tarinat niiden tuonnista härmään kun palvelusaika on loppu ja auton saa tuoda kotiin vasta kuukauden päästä. CEMT-autot eli Lyypekin kuuluisat verovapaat rekkamiesautot. Lyypekin pojukodilla makasi aikoinaan mm. Corvetteja, Testarossa ja varmaan kaikki erilaiset coupe-mersut.
    -Lisäksi vanerinen lisäistuin verrattuna nahkaiseen alkuperäispenkkiin.
    saapi koeistua!
    -Valokuvia ja muuta materiaalia runsaasti.

    Omat muistoni veronkierrosta kulminoituu 80 luvulle kun näin Lahdessa Brabuksen tekemän tuplaturbo 300 T Mersun. Huippunopeus liki 300 km/h ja lisäpenkki verhoiltu Saksassa samalla nahalla kun muut penkit. Taisi olla 80 lätkä ahterissa kun paino oli yli 1800 kg.
    Voisi olla kivaa saada näyttelyyn myös vanhoja lehtijuttuja rötösherroista jotka jäi tuontihuumassa nalkkiin.

    Suunnittelu jatkuu ja kaikki apu on tervetullutta.
     
  17. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Joo jotain matskua huoltoautoista ja työkoneista voisi varmaan pistää esille, sillä samaan genreen nekin menevät. Samoin kannattaa muistaa, että 80-luvun alkuun 4x4 autot olivat verovapaita ja myöhemmin 30% autoverolla verotettuja.Ideana oli saada köyhille Puolustusvoimille mahdollisuus pakko-ottaa kriisitilanteessa siviilistä käyttöönsä maastureita, joita valtiolla ei ollut varaa hankkia varastoon.

    Ehtona oli vain se voimanulosotto verovapauden saamiseksi, joka johti uskomattomiin virityksiin tai siihen, että Suomeen maasturit tilattiin ikivanhoilla vaihteistovaihtoehdoilla. Esim. Chevy Blazeria tuli useina vuosina vielä 80-luvun lopullakin ikivanhalla Saginaw(?) 4 v -manuaalilla, koska Letulla ei ollut enää tarjota voimanulosottoa muihin blazerin lootiin..

    Hauskin alennetun veron maasturi oli Volkkarin 2 gen Golffi Syncro "Country"korotettuna ja jotenkin kai voimanulosotto kätysteltynä? Hinta tuolla korotetulla erikoismallilla, joka muualla maailmassa oli tavan Golf Syncroa korkeampi taisi olla Suomessa mallisarjan halvimpia? Näin muistelisin.


    Missäs autossa voimanulosotto oli ratkaistu seuraavasti: Kulma ylös ja pukille. Pyörä pois ja tilalle sellainen kiekko jonka keskellä traktorin voa -akselin tumppi. Lopuksi vaihdetta päälle ja käsikaasusta kierroksia. Kyllähän se niin kauan toimii kun tasauspyörästö kestää. Ei liene ihan tohon käyttöön suunniteltu.
    Eikös tähän samaan aihepiiriin kuuluisi, (jos resurssit riittää), myös polttoaineverosuunnitelun kukkaset. Tupaöljyä kevätauringossa ja jostain leyhähtelisi huonosti palaneen petroolin hajua....
    Tuonne täytyy kyllä suunnata kun saadaan rottelot liikkeelle.
     
  18. AVOAUTO2

    AVOAUTO2 3rd gear

    Korinvaihtoautot on katoavaa tavaraa, Suurin osa "päivitetty" aidoiksi viron/ruotsi tai saksan kautta. Ei kannata sörkkiä tähän aiheeseen.!!
     
  19. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Tupaöljyä kevätauringossa ja jostain leyhähtelisi huonosti palaneen petroolin hajua....
    --------------
    Tosiaan! Olihan niitä tehdastekoisiakin. Ainakin SAAB ja oliko se Polonez jotka kävivät haisevalla petroolilla :cry:
    Ja entäs Mr Jukan tekemät "URKKI" autot? Veroahan hän niilläkin kiersi (tai yritti kiertää, en muista onnistuiko).
     
  20. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Varmaan Mobilisti nro. 5/2009, kannattaa metsästää materiaaliksi näyttelyyn. Siinä on juttua juurikin näistä lavacamaroista ja -pontiaceista. Myöskin piilofarmareista ja ideoiden isistä.
     

Kerro tästä muillekin!