Etukattien poisto ja päästöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja saresks, 26.2.2012.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Kyselen thyyningpalstalta kun ei kehtaa Pösö 406 3.0 v6 vm. 2000 ongelmia udella muualla.
    Ongelmat alkoi kun takalohkon puolat kyrvähti ja piti ajella muutama kymmenen kilsaa ja myöhemmin suorittaa raaka ja kaksi akullista kestänyt puolikoneen käynnistys pakkasella siten, että noet lenteli pitkin mäkiä pakarista.
    No nyt vaimo tuossa soitteli että vikavalo palaa ja kääntyvät reissulta takasin kotio ja tunnelmat aika jäätävät.
    Vahva veikkaus että takalohkon etukatti on sitten tukossa, vaikka en ole päässyt vielä työreissulta vikakoodeja lukemaan. Siinä on lambdat ennen ja jälkeen etukatin. Taempi lambda seuraa katin toimintaa.
    Korjausehdotus olisi, että suolistaisin katin (tai samalla molemmat etukatit) ja siirtäisin taemmat lambdat taimmaisten kattien taakse haistelemaan (ettei herjaisi vikavaloa katin toiminnasta)
    Ja kysymys, mahtaako päästä läpi vähäpäästöisen päästörajoista vain yksillä takakateilla?
    Jos jollain on lähinnä kokemusta minkä tahansa pre/postkatillisen prekattien poistosta ja päästöarvoista, voipi kommentoida. Tai sit ihan mutuilua...

    Ja syy etten hanki uutta etukattia on niiden sikamainen hinta tohon vehkeeseen. Ja rahat meni kuuteen puolaan ja iridiumtulppaan :mad:
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Yli sadan katselukerran kunniaksi en pidä enää kaikkia jännityksessä, vaan julistan oikean vastauksen, jonka saamiseksi iso määrä internet-aineistoa ristiinajettiin ja poistettiin tilastolliset osumapoikkeavuudet :rotfl:

    Etukatalysaattori oli insinöörien ratkaisu tiukkeneviin päästömääräyksiin, joissa määritettiin esim. tiukemmat rajat kylmäkäynnistyksen jälkeisiin päästöihin. Etukatalysaattori on tyypillisesti sijoitettu heti pakosarjan jälkeen, jotta se heräisi mahdollisimman nopeasti toimintalämpötilaansa.
    Off-roadkäyttöön etukatalysaattori on mahdollista poistaa, mutta on huolehdittava sen jälkeen pakoputkessa sijaitsevan etukatin toimintaa valvovan lambda-anturin siirrosta takakatalysaattorin jälkeen, muuten OBDII-järjestelmä antaa vikakoodin ja saasteenestojärjestelmän vikavalo syttyy kojelaudassa.
    On myös mahdollista tehdä/hankkia halvalla esim. ebaystä korotuspala, jolla valvontalambda saadaan hieman ulommas palokaasuvirrasta ja näin erehdytetään sitä lähettämään pakokaasuarvoja, jotka kertovat etukatin häiriöttömästä toiminnasta, vaikka tosiasiassa sitä ei enää ole.
    Voi myös hankkia tai rakentaa itse piirustuksista IC-piirilevyn, joka kytketään lambda-anturin sijaan sen johdotuksiin ja se lähettää signaalia, joka kertoo kuvitteellisen lambdan häiriöttömästä toiminnasta.

    Etukatin poisto voi lähtökohdasta riippuen tuottaa olemattomasta ehkä tuntuvaan tehonlisäykseen, varsinkin yhdistettynä muihin moottoriviritystoimenpiteisiin. Poisto voi joissain tapauksissa (GM bulletin) mahdollistaa jopa moottorin pidemmän käyttöiän, koska sijainti välittömästi pakosarjan jälkeen voi jopa nostaa pakopuolen ja itse moottorin lämpötilaa. On kuitenkin helppo arvata, että äkisti laajenevan ja näin virtauksia häiritsevän katalysaattorikuoren korvaaminen suoralla putkella (tai sisäisellä putkituksella, jos haluaa pitää alkuperäisen ulkonäön) on vain hyväksi moottorin hengitykselle ja toiminnalle.
     

Kerro tästä muillekin!