Eturenkaan paineet.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja fsvaasam, 29.5.2018.

  1. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ootteko huomannu eturenkaiden paineilla minkälaista eroa loppunopeuteen?
    Ensimmäisiä lähtöjä takana kesäkäyttis Novalla ja hieman loppunopeutta tarviis olla enemmän.
    Tuo novan orggis ohjausgeometria vaan pahentaa tilannetta mulla kun keula ylhäällä kiihdyttäessä on aurausta rajusti.
    Vois koittaa pistää BFG pyöriin lisää ilmaa jos auttaa, mitä ootte mieltä?
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei ainakaan haittaa, sen vaan mitä sielu sietää
     
  3. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Rengasliikkeessä sanottiin sielun painekesto 4.7 baria. Varmaan joku rengasliike sanoo muuta.
    Käytän radial eturenkaissa 4.5baria.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaankin käytännössä niitä tosi pieniä nyansseja eturenkaan paineet.
    Joskun kaveri meinas että onpa tyhjän näköiset etunuljut Chevy II:ssa(ahdetussa aika painava keula kaikkein härpäkkeiden johdosta), joten nostin kokeeksi 2,5bar -> 3,5bar, ja ajoin muistaakseni kympin nopeemmin edellislähtöön verrattuna, loppunopeus oli kyllä kilsalleen sama, voi olla että sielläkin kymmenys tai pari tuli lisää kun 60ft parani aivan hitusen.

    Tarkoitan sanoa että ei sieltä paljoa ole löydettävissä vauhtia, radiaaleista fnont runnereihin siirryttäessä voikin olla kilsa tai pari muista tekijöista riippuen löydettävissä?
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kiinnostais kans paljonko kapea front runner rättirengas eroaa varttimailin ajassa tai nopeudessa johonkin 175-195mm radialiin. Onko kellään kokemusta?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Suurempi merkitys lie renkaan halkasijalla ja painolla. Kymppi on ajassa paljon, tuskin saa eturenkaalla mitenkäänpäin.
     
  7. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kyllä mäkin samoilla linjoilla olen että ei kai siinä aikaa kauhesti säästä. Pisti asia mietityttämään josko vierintävastuksen lisäksi kitkavastus on myös kehissä. Löysin kuvan missä novan etu pyörä sojottaa aika pervolla tavalla. Pitää kokeilla tuutata kunnolla ilmaa seuraavaks niin sillähän se selviää. Hammastanko tulee ens kesäks mikä korjaa samalla tuota sysipaskaa geometriaa.

    https://photos.google.com/share/AF1...?key=dThqbVBQYkphbTJpVTBEVlhRMlhLVER2NHJyM3dR
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos pelkkää kiihdyttelyä ajatellen tuolle jotain tekis, niin ilmanpaineitten lisäks pyöräkulmien säätö kohdalleen tuossa kiihdytysasennossa.
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kävi mielessä säätökin, mutta ei taida olla sen väärti tällä kertaa. Tulee niin paljon ajeltua kadulla ja vain muutama varttimaili rykäisy niin taitaa jäädä säätelemättä tänä kesänä. Kiva silti koittaa mitä tuo paineen kasvatus vaikuttaa tässä tapauksessa. Se kun on helppoa ja vaivatonta.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Kun tossa F-bodyn alustassa on tuo ylä- ja alatukivarsien kulmaero varsin suuri, niin sitä voisi auttaa ns. pitkällä yläpallonivelellä. Sen myötä tukivarsien kulmat pysyy paremmin samoina keulan korkeuden muutoksista huolimatta ja camber kulma ei muutu "joustoliikkeen" myötä enää niin paljoa. Auttaa myös kääntymiseen, kuulemma? Omaani en ole tuota kokeillut, vielä.

    Sitten kun alat kulmia säätämään, niin laita jotain Guldstrandin modifikaation mukaan. Itsellä on Casteria liki niin paljon kuin oli mahdollista, ilman että Camber menee liian rankaksi. Sitten pikkusen lisää aurausta niin renkaatkaan ei kulu sisäreunasta liikaa. Sen myötä mutkiin ajaminenkin muuttuu paljon miellyttävämmäksi.

    Caster n 3,75 astetta
    Camber n - 0,5 astetta (tais olla oikealla liki -0,75 , vasemmalla -0,40 ??) , meni kompromissin puolelle, noiden säätöpalojen kanssa.
    Aurausta n 2 mm (painetangolla ehkä 0,5 mm)
    Sitten vielä nopea tehostettu simpukka(tarvii tehostimen noilla arvoilla!) Käy 2-gen Camarosta, tarttee vaan siirtää oma kääntövarsi 2-gen. tilalle ja rattiakselin
    murrosta voi joutua sovittelemaan.

    Mutta ei nuo kulmamuutokset siitä nopempaa tee vartilla, tuo yläpallonivelen muutos kyllä vaikuttaa pyörän asentoihin ja vastuksiin sen myötä. Front Runnerit taasen ovat paljon keveämmät kuin radiaalit, sen vuoksi hyrrä-vastus pienenee ja keulakin vähän kevenee. Stockereissa silläkin on oma vaikutuksensa, kun säästyneen painon voi sitten tarvittaessa siirtää takakonttiin pitoa lisäämään.

    t. AM
     
  11. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Okei, hyvää infoa kiitos, näitä on hyvä lukea ja oppia. Oli kans aikanaan tuo guldstrand modaus mielessä ja varmaan ois hyvä vieläkin mutta ohjaus jäis armottoman hitaaks edelleen niin meinasin ens kesäks siirtyä hammastankoon kokonaan. Ameriikan jermut myy valmiiks suunniteltua kittiä jossa on 4 tai 5 gen mussen hammastanko viriteltynä sopivalla ohjausgeometrialla, niin meinasin tilata sellasen jossain kohtaa kun saa ajelut ajeltua tältä kesää. Veikkaan että sillä saa paljon ajettavuutta pelottavasta siedettävän suuntaan :)
     
  12. vekku

    vekku 2nd gear

    Oli tarkoitus käydä dusterilla vartilla kokeileen. Auton ohjaus maantiellä hieman vetelee, se tulis kuntoon kun käyttäis suuntauksessa mutta jos puhutaan pelkästään varttimailin säädöistä niin minkälaisilla asetuksilla on helpoin ajaa suoraan mahdollisimman taloudellisesti?
    Nuita taka rumpujarruja kans pohtinu, paljon painoa pyörivässä massassa. En oo löytäny mopariin alurumpuja, oottako nuita jotenki keventäneet? Ei oikein tohi poiskaan jättää.
     

Kerro tästä muillekin!