Etuvilkkujen/parkkien väri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sami, 7.7.2010.

  1. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Monacossa oli kirkas parkki ja vilkku samassa valaisimessa rinnakkain, vaihdoin äärimmäiseksi vilkulle oranssin polttimon. Katsastusukko kuitenkin sanoi että ois kelvannut vilkku kirkkaanakin.
     
  2. sami

    sami Gearhead

    No teinpähän leimalle vaalean glykolikanisterin muovista ihan omin pikku kätösin saksilla aivan sairaan mageet valkoiset vilkun/parkin linssit. Kelpas vaikka huomas kyllä inssin naamasta mitä oli mieltä :lol:
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Re:

    Ei muuten toimi enää tuo linkki.

    /edit Tässä uusi: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325...487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

    Omassa Capricessa on valkoiset parkit, jotka toimii vilkkuina. Takasivuilla on erilliset punaiset valot, jotka näyttävät jatkuvaa punaista valoa sivuille. Ei tullut sanomista katsastuksessa. Etusivuilla on keltaiset kotelot ja heijastimet, mutta polttimot on irroittettu. Ajattelin kyllä tökätä kiinni polttimot sinne, jotta näyttää etusivuillakin keltaista.

    Aspenissa takana näyttää keltaista sivuille ja edessä valkoiset parkit/vilkut.

    En tiedä sitten pitäiskö noiden parkkien olla alunperin keltaiset, mutta olishan ne ihan hienot. Tosin harvalla nykyäänkään on punaisia vilkkuja takana ja valkoisia vilkkuja edessä. 8) Siis onhan noita valkoisia vilkku/parkkeja ihmetelty laittomaksi monestikin, mutta ei katsastusmiesten toimesta.

    Löysin tuon testaajan lainaaman kohdan käsikirjasta:

    01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
    - vähintään kaksi takavaloa (parillinen määrä)
    - kaksi valkoista seisontavaloa
    - lampun teho 4 - 10 W
    - kytkettävä siten, että toimivat samanaikaisesti kauko- tai lähivalojen kanssa.
    MaA Tpp 8 §, 7 §, 392/57´+ 233/67


    Miten niin tai? Mulla ne palavat ainakin lyhyiden (lähivalojen?) ja pitkien (kaukovalojen?) kanssa oli kummat tahansa päällä. :eek: :lol:
     
  4. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Vanhemmissa, ainakin mun -66 cäddyssä parkit sammuu kun ajovalot syttyy
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Samoin sammu parkit -67 Americanissa.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ei oo miulle katastussetä jupissut cougarin etuvilkku/parkeista. Ovat kirkkaat ja sammuu kun laittaa ajovalot päälle. Ihme touhua tuo vanhojen vehkeitten valoista jupina!
     
  7. chauffer

    chauffer 1st gear

    Omassani nyt edessä keltaiset parkit, vilkku samassa, katsastuksessa oltava valkoiset. Takana punaiset sivuvalot, katsastukseen peitettävä. Myös alkuperäiset kääntymisvalot poistettava käytöstä katsastuksen ajaksi. Edessä sivuvalo toiminnassa, vilkku kytkettäessä vilkkuu etuvilkun kanssa eritahtiin niinkuin lähes kaikissa jenkeissä, sekin virallisesti laiton suomessa;samaan suuntaan vilkkuvien vilkkujen täytyy vilkkua samaan tahtiin. Tuosta ei kyllä ole ikinä katsastuksessa sanottu. Kertaakaan ei kuitenkaan ole noista muistakaan valoista liikenteessä mainittu :D
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    66 mussessa keltaset parkit niinkun saa ollakin, sammuvat kun ajovalot laittaa päälle. Ei oo kertaakaan katsastuksessa jupistu.
    87 chevyn pikappi, edessä palaa sivuvalot ja toimivat vilkkuina, saivat kuulemma olla sellaiset. En tiedä huomasiko että vilkkuvat eri tahtiin etuvilkkujen kanssa.
    Mulla on ollut aina tapana laittaa kaikki mahdolliset polttimot palamaan mitkä amerikassakin palaa, niin myös chevyssä toimii jenkkiparkit ja takamarkkeritkin heti leiman jälkeen. Liikenteessä ei ole koskaan ketään kiinnostanut, ainoa jota kiinnostaa on leimamies, eikä ole iso operaatio poistaa polttimot leiman ajaksi niistä lampuista mitkä ei saa palaa, tai kikkailla jotain hetkeksi..
    Edellisellä avo-foxmussellakin tuli kesäisin jopa iltahämärissä ajeltua pelkät jenkkiparkit päällä, eikä poliisit vilkutelleet edes valoja vastaantullessaan, on ne vaan niin pirun hyvän näköiset ilmeisesti niittenkin mielestä ;)
     
  9. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mikä vika noissa jenkkien valosysteemeissä on suomalaisten mielestä? Ihan vitun perseestä noi lakipykälät suoraansanottuna. Antais vaan pitää ne sellasina kun ne on alunperin olleet.

    /edit Varsinkin kun Suomessakin on joskus saanut olla keltaiset jarruvalot. :lol:

    /edit 2 Aloin just kelaamaan, että mulla saa näyttää pysyvää keltaista sivuille edessä ja takana. Edessä on kahdennetut lyhyet ja kahdennetut pitkät, jotka saa olla keltaisia. Mutta parkit on OLTAVA VALKOISIA! Fuck logic! :argue: :mad: :poff:
     
  10. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Omassa-65 Caddyssa alunperin kirkkaat parkit/vilkut edessä, mutta tuunasin sinne oranssin polttimon, hyvin meni leimasta läpi :D Alkuperäiset Cornerin-lightsit on myös käytössä, eikä koskaan ole katsurit niistä motkottaneet :rotfl:
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Puhumattakaan siitä, että 30-luvun sääntöjen mukaan jarruvalon tuli olla värillinen, sen kummemmin väriä määrittelemättä :D
    Älä nyt arvostele. Totta kai Suomessa tiedetään paremmin kuin jossain autoistumisen kehitysmaassa, kuten USA:ssa, minkälaisia valoja autoissa saa ja pitää olla. Jos siellä olisi läheskään yhtä vilkas liikenne kuin täällä, maa olisi yhtä kolarisumaa sikäläisten surkeiden valomääräysten ja etenkin E-merkintöjen puuttumisen takia :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. chauffer

    chauffer 1st gear

    Juu, kaikki olemassa olevat minullakin toiminnassa aina katsastusten välissä 8) .Vielä olis tavoite saada oopperavalot toimintaan, ne ainoat mitkä ei toimi kun en tiedä miten nuo luminenssit saisi toimimaan :cry:
     
  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Aloin oikein miettimään tätä asiaa niin nyt mun auto on vaarallisempi liikenteessä kiitos Suomen lakipykälien, koska:

    A) Eteen sivulle ei näytä mitään valoa
    B) Autossa ei ole sivuvilkkuja
    C) Eteen näyttää pelkästään valkoista (vilkku/parkki) vaikka keltainen näkyy paremmin ja sen tunnistaakin vilkuksi helpommin (ainakin suomalaiset tavikset)

    Eli keltaiset sivussa edessä olevat sivuvalot, jotka toimivat myös vilkkuna on otettu pois käytöstä, koska ne toimivat myös vilkkuna, mutta vilkkuvat eri tahtiin parkki/vilkkujen kanssa. Ja tämähän on niin saatanan vaarallista ja käsittämätöntä. Vaikka tutkimusten mukaan eri tahtiin vilkkuminen on turvallisempaa ja huomiota herättävämpää. Jos auto olisi alkuperäisesti varusteltu niin myös sivulla tulijat näkisivät minun kääntyessäni keltaiset vilkut ja pimeässä ne palavat kokoajan keltaisena ja ovat turvalliset totta kai, koska auto on sivustakin valaistu. Taidanpa laittaa polttimot paikalleen noihin sivuvaloihin. Eihän kukaan tiedä, että ne ovat laittomat paitsi jos joku tietävä näkee minun kääntyvän ja niiden vilkkuvan eri tahtiin parkki/vilkkujen kanssa.

    Kenelle tästä voisi valittaa? Jollekin ajokortittomalle liikenneministerille vai? Olis ihan kiva saada muutos tähän... Samaan aikaan ajellaan joidenkin paskojen ledivalojen kanssa kesät/talvet ja taakse ei näytä mitään valoa, mutta mun eri aikaan vilkkuvat sivuvalot ja vilkku/parkit on maailman vaarallisin asia.
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ei muuten ole noita "määräyksiä" tuossa nykyisessä katsastajan käsikirjassa. Tiedätkö mistä noita vanhempia voisi lukea? Olisi ihan kiva päästä kattelemaan mitä silloin on voinut tehdä. Vihreä jarruvalo voisi olla jo aika jäätävä. :D
     
  15. okin

    okin 1st gear

    minulla on -76 Coronetti jossa on valkoist etu vilkut parkit samassa,eikä katsastuksessa ole puhuttu niistä mitään eli on kelvannut leimalla ainakin Porissa
     
  16. nixon

    nixon 3rd gear

    Valkoset vilkut ja parkit samassa kelpaa '84 asti. Näin me katseltiin maahantuontikatsastuksessa viime kuussa oikein kahden leimasedän voimin.
     
  17. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Mikäs oli sivumarkkereiden ikäraja et saa olla takana punaset? Tätäkin puitu jo varmaan tuhat kertaa, mut anyway. Omassa -69:ssä ei leimasetä oo ainakaan mitään sanonu. Tosin harrastaja itsekkin. Ja lisäten vielä et oli ihan hullua kieltää punaset takamarkkerit koska silloin näki sivustatulija mihin päin auto on menossa(jos ei peruuttele) :D Aikoinaan -65 chevy 2:ssa inssi vittuili etu parkeista/vilkuista kun oli oranssit. Tuli paikalle vanhempi inssi ja sanoi että ei voi mitään ku ollu alkuperäsenä. Kyseessä oli siis "suomiauto".
     
  18. capri30S

    capri30S 1st gear

    mää kyllä luulen, ettei punaset takamarkerit oo ollu koskaan sallittuja.
     
  19. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jotenkii jääny muisti kuviin pyörimään et ois ollu jotai 69-70. Ei noista oo kukaan valittanu. katsastettu suomessa jotain 15 vuotta.
     
  20. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ottaas rillit päähän katsastajan käsikirja alkaen sivulta 55 :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!