Etuvilkkujen/parkkien väri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sami, 7.7.2010.

  1. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Joo, toisella konttorilla katsurin tulkinta Trafin määräyksestä oli, ettei punaisia takasivuvaloja saisi olla noin vanhassa, vaikka on tuotu muuttoautona. Ja mulla oli dokumentit mukana todistamaan muuttoautostatus, kun eihän sitä mistään Trafin rekisteristä näe.
     
  2. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ööh joku tässä threadissa muistaakseni kirjoitti, että tuon sivuvalon pitäisi vilkkua samassa tahdissa vilkun kanssa.

    Niin eikös tuon ojavalon pitäisi aina antaa valkoista valoa sivulle?

    Mistä mä voin tietää? :eek: Meikä vasta alkanut tutustumaan harrastukseen ja muutenkin vielä ihan pihalla kaikesta. :D

    Ei kyllä tärppää...

    Alright! Miksi tuosta ei sitten pidetä? :eek:

    Onhan noita busseja esim. Turussa olen bongannut muistaakseni Volvon busseja, joissa on ihan sama kuvio. Ja hätävilkutkin menee vasen-oikea-vasen. :eek: Ja nehän saisi mennä kaikki yhtäaikaa tai edessä-takaa-edessä kuviolla. :-?

    Tein tollasen pikku "taulukon" autojen valoista, koska jenkkifoorumeilla käy kuumana tuo valokeskustelu ja ihmiset ovat todella kiinnostuneita eri valoista ja termeistä.

    /edit http://imageshack.us/photo/my-images/842/drivinglightsupdated.png/ klikkaamalla kuvaa saa sen isommaksi.
     
  3. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Jepjep.

    Mutta sivullehan ei saisi itse asiassa näyttää valkoista valoa... Siis jos toi ei olisi muuttoauto, niin pitäisi ottaa ojavaloista, takasivuvaloista ja sivulla olevista peruutusvaloista polttimot pois katsastukseen.

    Sitä minä en tiedä, miksei Corvette mallina ole mitenkään huudossa täällä, jenkkihän se on ja haaramoottorilla. Samaa tekniikkaahan on Camaroissa, Firebirdeissä, Vaneissa jne. jne. Se vaan näkyy kommenteissa... Mutta sen miettimiselle löytyy varmaan joku vanha ketju.
     
  4. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mikä sitten on "muutto"auto virallisesti. Meinaan, että pystyisinkö oman Capricen keltaisia parkkeja perustelemaan sillä, että se on muuttoauto tai jotain? Mikä tekee autosta virallisesti muuttoauton? Ja siis mitkään määräykset (ainakaan valomääräykset siis) ei koske muuttoautoa vuosimallista riippumatta?

    Vois vaikka kaivella.
     
  5. chauffer

    chauffer 1st gear

    http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf. Tuolla lukee selkeästi että pitää vilkkua samaan tahtiin. Ja tuosta ymmärrän myös että edessä ei saisi olla valkoista vilkkua, paitsi niissä autoissa missä ei ole alunperin ollut vilkkuja lainkaan :O
     
  6. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Jos olisi rahaa niin tekisin ihan vittuilun vuoksi jonkun valohirviöauton tai sitten ostaisin sellaisen wanhanajan auton ja laittaisin vihreän jarruvalon tjsp. Ihan vastalauseeksi tälle sekoilulle.

    Miksei tässä sitten ole mitään vuosilukua? Maailman ensimmäisessä autossa oli jo pakollinen rekisterikilven valo? Jotenkin tuntuu, että tässä on joku jätetty pimentoon nyt. Eihän minulla tarvitsisi olla edes peruutusvaloa niin tuskinpa tarvitsisi olla kilvenkään valoja.

    /edit

    Eli auton keulaan voisi laittaa:

    Lyhyet x2 total 4 (omilla umpioilla jokainen)
    Pitkät x2 total 4 (omilla umpioilla jokainen)
    Parkit
    Lisähuomiovalot
    Vilkut
    Sumuvalot x2
    Äärivalot

    Siis ihan järkyttävän valohirviön saisi kun rakentelisi. Loppuis keulasta tilakin jo. :lol:

    [​IMG]

    Kun löytäis sopivan auton niin miksei?
     
  7. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tuossa vähän lakijargonia:

    Konttorilla pitää sitten jollain todistaa, että kyseessä on todellakin muuttoauto. Mulla on kopio ensimmäisen omistajan tekemästä tuontitavaran tullausilmoituksesta, missä näkyy VIN-koodi jne., joilla varmistetaan, että koskee nimenomaan tuota mun nykyistä autoa.

    Kyllä muuttoautoja koskee monet määräykset, mutta esim. valojen osalta vanhoissa ARVA-pykälissä ei määritetty valojen väriä samoin, kuin mitä 'normaaliautoille'. Tällä perusteella esim. takasivuvalot saivat usein olla punaiset, koska ei oltu määritetty takasivuvalojen väriä.
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Olen muutenkin aloittanut prosessin selvittääkseni kaikki auton omistajat ja historian niin eiköhän muuttoautostatus paljastu Capricen kohdallakin sitten.

    Kiitoksia vaan tiedosta!
     
  9. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ne sidemarkerit on varmaan keltaisella polttimolla vaikka kupu onkin keltainen? Luulisin ainakin, että kirkas polttimo siellä sisällä antaa liian haalean vaikutelman muuten. Parkkien on ainakin pakko olla keltaisia, koska kupu on kirkas.

    Ja eihän ne polttimot voi olla samanlaisia, koska parkkienhan pitäisi olla kaksilankaisia ja sidemarkerit vissiin yksilankaisia?

    Ja onko kyse nyt oransseista (amber) vai keltaisista (yellow) polttimoista?
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    onnea valon tuomiseen pimeyteen, suomessa on kautta aikojen valoasioissa hämmennetty asiakkaita, ja kun alkaa historiaa kelaamaan niin kyllä siinä alkaa otsa rypistyä, päälinja on että ylimääräinen on aina kielletty, jos se vain on voitu ja huomattu
    -63 kiellettiin ojavalo (katon päällä tai missä vaan sijoitettuna, käännettävä valaisin- lukuunottamatta raskasta kalustoa...)
    -68 kiellettiin keltaise parkkivalot,
    -72 kiellettiin sivumarkkerit, eli kääntäen ne on sitä vanhemmissa sallitut
    -81 kiellettiin valkoiset vilkkuvalot ja päävalojen "tuplaus" eli ns. lyhyet nelivalot.
    -82 kiellettiin lisäjarruvalo, tuli myöhemmin pakolliseksi...
    tästä voi kettuilla tekniikan maailmaan joka legendaarisesti käänsi takkinsa asiassa.
    2000 luvulla on ollut kiellettynä dot-valot, nyttemmin ne on sallittu (8/2011-)
    samaten punaiset markerit on euroautoissa joissain tapauksissa nykyään sallittu!

    ja em. kiellot ei koske muuttoautoja jos voi osoittaa auton tulleen sellaisena maahan(!) sarvikuonot on hienoja eläimiä
     
  11. tuoppi

    tuoppi 1st gear

    Onko kellään tietoo mistä sais valkoisia parkki/vilkkuvaloja? siis jtn nettisivua mistä ois helppo tilata.. itellä -69 caprice ja katsastus edessä taas --> takuuvarma rutkutus väristä.
     
  12. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Mun käskettiin vaihtaa Suburbaniin uudet polttimot takavilkuille kun haalistuneet (on siis entisten pakkivalojen tilalla kirkkaan lasin alla) ja pakkivalo sijoitettu vetokoukun viereen. Muutenkin niin suolesta tää että jos haluut että autos näkyy niin aina löytyy pykälä mikä sen kieltää

    Ja ettei menis OT:ksi niin mulla on tuossa rakkineessa alkuperäiset parkit pistetty vilkkuviks (keltasilla polttimoilla, kirkkaat lasit) ja pohjaan porattu sellasella älyttömän pienelle kirkkaalle polttimolle reikä joka nyt sitten toimii etuparkkina.

    Taitaa olla niin että kun näitä on laivattu Suomeen niin vähän jokainen tuoja on tehnyt omat virityksensä
     
  13. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Meikäläisellä taas etuparkki/vilkkuna tavan kaksilankainen jarruvalopolttimo. Näyttää ihan alkuperäiseltä(?). Tosin parkkijohto oli katkaistu ja polttimo maalailla sutastu keltaiseksi.
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Juuri näin, ei tarvi kattoo kun uuden karheita volvoja, niin palaa takana punaset sivulla, ja nimenomaan erillisellä polttimolla. Mutta amerikanautossa se on vaarallista!

    Mutta, mää leimaan eri polttimoilla kuin ajan, mulla palaa takamarkkerit punasena ja edessä parkit oransseina, eipä oo ketään tähän mennessä liikenteessä kiinnostanut.
     
  15. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Se ero piilee juurikin siinä että volvossa se ledi"markkeri" on samassa umpiossa kuin nuo valot muutenkin. Erillisenä ei sitäkään sallittaisi.
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    Muistaakseni siinä oli vielä sellainen pykälä että ei saa olla erillistä polttimoo joka näyttää pelkästään sivulle punasta valoo, vaikka se oliskin samassa umpiossa. Mutta voin toki muistaa väärinkin..
     
  17. chauffer

    chauffer 1st gear

    Näin myös minulla 8)
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei sille yhteistä polttimoa tarvitse olla.
    En muista nähneeni tästä asetuksessa muuta muuta mainintaa kuin että jos sivuvalo on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty takavaloon, se saa olla punainen. Tätähän voisi tulkita niin, että yhdistetty voi tarkoittaa sähköistä yhdistämistä ja sen ei tarvitsisi olla ensinkään takavalon yhteydessä, koska siinä on tuo "tai". Kukahan riitauttaisi tämän asian? Vai onko pykälää jo muutettu?
     
  19. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Nää valomuutos jutut on sitten mukavia......

    Aikanaan parin vuoden katsastusten jälkeen alettiin aukoa päätä Hornetin etuparkkien väristä ja oikein hylkäyksen muodossa. Ei siinä mitään, paikallisesta moponetista Talmut ja nippusiteillä maskiin kiinni ja johan kelpas. Ihan mielen osotukselliseti revin ne viritykset jo siinä pihalla irti enkä muuten sen jälkeen ko. konttorille ole mennyt.
    Mulla oli kans joskus 75 Cherokeessa kunnon valohässäkkä keulalla. Yhdet H4:set, lisäpitkät ja sumuvalot keulalla ja lisäks vielä katolla satsi työvaloja irrotettavassa telineessä. Kun laki sanoi, että yhtäaikaa palavien pitkien maximi ref luku sai olla 100 niin sen mukaan edettiin. Missään ei puhuta valaisimien kokonaismäärästä. Vaihtokytkimellä noista valoista sai valkattua sit mitkä paloi ja mitkä ei.
    Duunissa on kans noitten tuontiautojen valoja säädetty. Nykyisin kun ei umpioihin saa enää porata paikkoja parkeille, niin on laitettu pieniä Hellan äärivaloja mitkä on E-hyväksytty etuvalaisimiksi. Juurikaan niistä ei valoa lähde mutta ovat lailliset ja siistit.
    Yhteen 95 Mustiin saatiin aikanaan menemään läpi alkuperäiseen umpioon lisätty takasumuvalo. Eli sieltä takavaloista löytyi muistaakseni sisemmistä valokammioista 5/21W polttimot joiden 21W kantaan ei mennyt edes johtoja. No nyt menee ja ko. valaisin toimii sumuvalona. Olen nähnyt auton aina silloin tällöin eikä ainakaan vielä ole minnekkään puskurin alle ilmestynyt mitään hirvitystä.
    Samassa autossa kun piti laittaa sivuvilkkuja, niin laitettiin sellaiset ledi systeemit auton peilien alapinnoille. Katsuri oli kitissyt niiden valotehosta ja tietysti lainkuuliaisena kansalaisena pyysin kopiota E-tyyppihyväksynnän osasta, jossa on mainittu ne kulmat ja valo määrät jotka kuuluu täyttyä, että saadaan asia mitattua ja korjattua.....no tuo se auto tänne ja katsotaan uudestaan, oli kommentti.
    Yksi pikku työvoitto oli ausseista tuotu RHD Maverick/Escape johon myös piti laittaa takasumuvalo. Outoa kyllä mutta ko. kiulussa on e-hyväksytyt takavalot alkujaan joskaan takasumuvaloa niistä ei löydy vaan kaksi peruutusvaloa. Ei kun toisesta pakkivalosta korvattiin polttimo punaisella ja homma toimii (uusi sumuvalollinen umpio aivan hiton kallis). Katsuri taas itkemään, ettei tuota valaisinta ole e-hyväksytty sumuvaloksi. Pyysin sitten näyttämään valaisimen pinnassa olevista e-merkinnöistä, että mistä sen erottaa, kun euromallin valaisimessa on ihan prikuulleen samat merkinnät ja siinä on sumuvalo.....mutinaa, mutinaa...en tiedä ihan tarkkaan menikö lopulta läpi, kun jouduin jäämään saikelle ennen kuin projekti saatiin valmiiksi.
    Tuossa keskutelussa on tullut esiin miksi Volvoissa saa olla punaiset takasivuvalot tai Bimmerissä näkyä oranssia valoa eteen tai miksi Jeepissä saa olla lisäpitkät katolla. Kaikissa näissähän on taikasana EU-tyyppihyväksyntä. Eli kaikki mikä muutoin on laitonta ja kiellettyä on täysin laillista, hyvää ja sopivaa, jos se on merkattu EU-tyyppihyväksytyksi. Ja sillähän ei oo mitään tekemistä järjen vaan ainoastaan auton valmistajien lobbauksen ja rahan kanssa.
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    en ressaisi asiasta liikaa etukäteen, asialliset leimaukot eivät moisesta rutkuttele, eivätkä edes maahantulo-rekisteröintikatsastuksessa ihmettele keltaisia parkkeja 70-luvun alun harrasteautoissa. eikä viime leimallakaan mutissut vaikka parkit on keltaisilla polttimoilla varustetut ja palaa vielä alkuperäistyyppisesti ajovalojen kanssa...
     

Kerro tästä muillekin!