EU:ssa kaavailllaan rekisteröintiuudistusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja anttikristus, 26.11.2014.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Onko tästä aiheesta vielä keskustelua? En ainakaan löytänyt.. :eek:
    EU:ssa kaavaillaan uudistusta, jonka mukaan missä tahansa EU-maassa rekisteröityä autoa voitaisiin käyttää vapaasti missä tahansa muussa EU-maassa.

    http://yle.fi/uutiset/eussa_vireilla_re ... ot/7639983

    ja hesari:
    http://www.hs.fi/autot/a1416892816656

    Ajoneuvoverotukseen varmasti löytyy konstit.

    Mutta entäpä rakentelu? Jos uudistus toteutuisi, niin varmaankin voisi periaatteessa vaikkapa rakennella radikaalin auton ja käydä rekisteröimässä sen Ruotsissa. Tai tuoda uudemman auton USA:sta sellaisen EU-maan kautta, jossa saa helpommin poikkeuksia direktiivinmukaisuusvaatimuksiin kuin Suomessa. Näitä asioita sitten varmaan hankaloitettaisiin jotenkin katsastustoiminnalla; jos ei pidemmän päälle voitaisi vaatia, että auto on katsastettava rekisteröintimaassa, niin vähintäänkin sen Suomessa katsastettaessa pitäisi täyttää täkäläiset vaatimukset...
     
  2. JKAVS

    JKAVS 1st gear

    Ilta-Sanomissa kerrotaan, että
     
  3. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Verotukseen on tosiaan jo konstit mietitty valmiiksi:

    "Silloin todennäköisesti menettely olisi sen tapainen, että tehtäisiin Suomessa kuitenkin käyttöönottoilmoitus, jolloin sitten verotustiedot otettaisiin ylös ja toimitettaisiin verotus ihan normaalisti", sanoo johtava asiantuntija Nelly Rontti Trafista.

    Daami totesi tämän saman eilen aamulla Yle-uutisten haastattelussa.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eiköhän Trafi saa väsytystaktiikalla jatkettua vanhaa verotuskäytäntöä vielä vuosikymmenen tai pari...
     
  5. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Tai kovennetulla tekniikalla á la Suomen Tulli: Pyyhitään EU:n säännöillä & määräyksillä persettä ja jatketaan vanhaan malliin. Kun EU-tuomioistuin viimein pakottaa muutoksiin, ensin toki valitetaan tappiin asti, ja viimeisen pakon edessä muutetaan käytäntöjä vain nimellisesti ja jatketaan vanhaan malliin. Tää toistetaan mahdollisimman monta kertaa. Helppoa ja hauskaa, vallankin kun Artisti kuitenkin maksaa koko tivolin... :mad:
     
  6. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Hehheh, haluaisin nähdä sen EU-virkamiehen naaman, kun tää tieto etenee Brysseliin saakka :rotfl: :rotfl: EU koettaa liputtaa vapaan liikuuvuuden puolesta ja mitä tekee Suomen Neuvostotasavalta? Koettaa kehitellä joitain "käyttöönottoilmoituksia" maahansaapuville ajoneuvoille?!?

    Autovero-pato murtuu, hitaasti mutta varmasti. Eiköhän kuitenkin Suomi jollain tavalla saa vitkuteltua kansalaisten kustannuksella, kunnes Kyr*ä Mällilän kaavailema kilometrivero-räpellys saadaan myytyä kansanedustajillemme ja sitä kautta Mällilän kaverit saa 20 vuodeksi duunia, kun bugista softaa koetetaan saada kuntoon.

    -JJ-
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siis toi käyttöönottoilmoitushan ollut voimassa jo jonkun aikaa (oisko muutaman vuoden). Suomessa suomalainen ei saa ajaa metriäkään ulkomailta tuodulla autolla ennenkuin käyttöönottoilmoitus on tehty tullille. Vaikka olisi vakuutukset ja ulkomaiset kilvet voimassa.
     
  8. narskutti

    narskutti 1st gear

    Kuinkahan monella suomalaisella jenkkiharrastajalla olis rodi käyttöautona jos tollanen uudistus menis läpi? Läntisessä naapurimaassa kun yli 30v autot on verovapaita ja 1950 edeltäviltä autoilta puuttuu katsastus + että paikallisilla vakuutusyhtiöillä on harrastajaystävällisiä vakuutuksia, joissa maksut menee ajokilometrimäärän mukaisesti.

    Niin ja esim. jossain -36 letukassa voi olla hyvinkin modernia tekniikkaa :)
     
  9. kippo761

    kippo761 3rd gear

  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Olet oikeassa, joskin de facto tuo nykyinen metodi koskee vain Suomeen rekisteröitäväksi tarkoitettuja autoja.

    Mites tuon muutosehdotelman läpimenon jälkeen? Pysäytelläänkö rajalla Schengenin hengen vastaisesti joka ainoa ulkomaan rekisterissä oleva auto ja kysellään, onko kuskina suomalainen vai vapaan maan ihminen :D Vai lähdetäänkö "vapaaehtoisuuden tielle" eli pidetään rajat auki, mutta sitten viranomaiset koettaa tien päällä arpoa tilanteiden oikeaa laitaa?

    Ei, näkisin että mikäli EU:ssa tuo rekisteröintimuutos-ehdotus menisi läpi, niin se olisi kuolinisku nykyiselle autoverolle väistämättä. Kyse kun ei ole vain autoverosta, sen kun voisi korvata vaikka jollain maksutarra-systeemillä ja ulottaa siten myös kaikkiin ulkomailta tänne tuleviin vierailijoihin. Mutta kun kyse on myös ALV-tuotoista - autoista menee ALV siihen maahan, minne se ensirekisteröidään. Kuka vatipää tänne Suomeen viitsisi rekisteröidä yhtään mitään, jos esmes Saksassa selviäisi 5%-yksikköä pienemmällä ALV:lla?!?

    -JJ-
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Lainattu täältä:

    Käytetyn ajoneuvon toisessa jäsenvaltiossa ostavat tai myyvät kansalaiset välttyvät ylimääräisiltä teknisiltä tarkastuksilta ja hallinnollisilta ongelmilta.

    ja

    Monet tarkastuksista poistetaan kokonaan, sillä viranomaiset saavat kaikki tarvitsemansa auton tekniset tiedot suoraan sen maan viranomaisilta, jossa auto on aiemmin rekisteröity.

    Jos tämä menee läpi, niin em. perusteella toisessa EU-maassa yksittäishyväksytyt menevät sitten jatkossa myös Suolen Neuvostotasavallassa kilpiin. Saattaapi vielä tulla Trafissa kiire miettiä miten änkyröidä ja torpata sujuvasti EY-tyyppihyväksyttyömien tulo Suomeenkin...

    -JJ-
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Trafilla ei ole verotuksen kanssa mitään tekemistä. Ja Trafissa on suhtauduttu harrastajiin nykypäivänä mielestäni hyvin.
    Vaikka direktiivi tulisi voimaan, voi Suomi käsittääkseni poiketa siitä kansallisesti.
    JMO
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Autoveron kanssa Trafilla ei ole tekemistä, ajoneuvoveron kanssa taas on. Hypoteettisessa autoveron poistotilanteessa korvaava verotus, mikä se sitten olisikaan, tulisi varmasti siirtymään Tullin harteilta nimenomaan Trafille.

    Vaikka Suomi saisi edelleen päättää verotuksestaan kansallisesti, uskon vahvasti EUn ajavan Suomenkin pois rekisteröintiverosta. Kuten sanottua, jos Suomessakin voisi suomalainen ajella ulkomaankilpisellä autolla "noin vain", niin uusien rekisteröityjen autojen ALV-tuotot valuisivat autoverottomiin maihin ja olisi kipeä isku Suomen taloudelle.

    Mutta huoli pois, viher-kommarit pitää huolen että kansallinen, korvaava ryöstöverotus-muoto on kassakaapissa odottamassa :mad: :mad:

    -JJ-
     
  14. XJR

    XJR 3rd gear

    "•Autoveroa kerättiin 932 miljoonaa euroa uusien autojen ja tuontiautojen ensirekisteröinneistä Suomessa
    •Ajoneuvoveroa kertyi 866 miljoonaa euroa ajoneuvorekisterissä olevista ajoneuvoista" ( YLE )

    Kun valtio kuitenkin haluaa ja tarvitsee saman kokonaisumman käyttöönsä niin kovin helppo homma olisi vain nostaa jokaisen ajoneuvoveroa 107,6% ja poistaa autovero kokonaan ja lopullisesti kuten se piti poistaa jo 60v sitten. Toinen vaihtoehto olisi puolittaa tuo 932 miljonaa ja jakaa ne polttoaine- ja ajoneuvoverojen kesken. Tulisi ehkä vähemmön kitinää. Nythän Suomi on eurooppalaisittain vanhojen autojen onnela ja uudempien reippaasti päästelevien urheilu/luksusautojen kohdalla täysin kohtuuton ryöstövaltio. Vaalitkin tulossa. Voisi olla jollekin kohtuullinen vaaliteema.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Kolmas vaihtoehto: annetaan lisääntyneen uusien autojen kaupan alv-tuoton kompensoida autoveron poistosta syntyvää vajetta ja loput peritään esmes korottamalla ajoneuvoveroa vain näiltä uusilta...

    -JJ-
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Älähän ny rienaa, et joskus jotain järkeä käyettisiin :eek:
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Oliskohan ihan hullu ajatus, että tässä ylivoimaisesti maailman korkeimman kokonaisveroasteen maassa alennettais jotain veroja, ilman että jotain toista korotetaan samalla summalla.
    Ei varmaan mitään järkeä, sehän tarkoittais sitä, että ihmiset sais enemmän päättää omista rahoistaan ja siitä vois syntyä jotain toimeliaisuutta tähän maahan.
     
  18. XJR

    XJR 3rd gear

    Suo siellä vetelä täällä. Valtiontalous on ja tulee olemaan pitkään siinä tilassa, että kukaan ei varmaankaan uskalla tehdä mitään muutoksia. Tämä olisi pitänyt hoitaa Ruotsin tapaan kertarysäyksellä vielä kun " meni hyvin" eli viimeistään viime vuosikymmenellä.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Njoo, sanoisin ennemmin, että ongelma ei ole siellä valtiontalouden puolella ... tai no, siis on sielläKIN ongelmia, mutta että sellaisia mitkä estäisi muutostenteon. Päinvastoin, tällaisissa tilanteissa juuri niitä muutoksia pitäisi tehdä.

    Ongelma en enempi siinä, että päättävissä elimissä istuu vain persoonia, joilla kaikilla on sama vaiva: krooninen selkärangattomuus.

    Puolustukseksi sanottakoon, että voiko muuta odottaa "asiantuntevalta" virkamieskunnalta ja edustajistolta, joiden pääasialliset lääkkeet mihin tahansa valtiontalouden vaivaan on ollut viimeiset vuosikymmenet devalvaatio ja/tai veronkorotukset...

    ...viddu, alkaa taas niin risoa. Jos ei Putin tule tovereineen rajan yli ennen seuraavia vaaleja, niin sitten annan äänen ensi kerralla vaikka per*ele Päivi Räsäselle. Jos lähtee menemään päin per*että, niin menköön kerralla kunnolla.

    -JJ-
     
  20. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Noh noh, eipäs nyt synkistellä liikaa... Joulukin on kohta tulossa jne. :)

    Mutta tosiaan täytyy todeta että nyt juuri on kyllä esim. autoiluun liittyen kaikenlaisia uudistussuunnitelmia ja spekulaatioita ilmassa enemmän kuin pitkään aikaan.

    Tämmöisenkin pikku-uutisen löysin
    http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mit ... a/a1028740

    Eli kaikkihan tietävät että isot autovalmistajat huijaavat virallisissa CO2-päästömittauksissa oikein urakalla. Tällä ei ole mitään tekemistä Suomen autoverotuksen kanssa, vaan EU on vaatinut mallistojen keskimääräisten päästöjen tiputtamista. Vastalääkkeenä puliveivaukselle vuonna 2017 CO2-lukemia ruvetaankin mittaamaan uudella entistä tarkemmalla tavalla. Tuloksena todennäköisesti tulee olemaan paljon nykyisiä korkeampia päästölukuja.

    Sikäli mikäli täällä Suomessa on tällöin vielä edelleen voimassa päästöihin perustuvaa auto- ja/tai ajoneuvoverotusta, niin siinä on valtiolle yksi näppärä korotusautomaatti.
     

Kerro tästä muillekin!