Ex-Rötkön pers´auki ht-kupla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja 4dFunClub, 4.3.2009.

  1. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Hitlerin koston innostamana kysyisin ex-naapurin ex-kuplan perään. Kuusankoskelainen Rötkön Jussi rakensi 80-luvun alkuvuosina melko eksoottisen kuplan. Rek.no, oli ehkä RME-139? Väri sähkönsininen, chopattu, hardtop, takasivulasin alareuna nostettu 100A Datsun-tyyliin, pysty takalasi Charger-tyyliin, peltinen etuspoileri, tuplavalot, etupellin syvennyksiä laskettu alas takapäästä, ovien alareunaa nostettu Koskivirran Amazon-tyyliin, astinlaudat muutettu peltikoteloiksi, korotettu ja Ibiza-kaupasta haetuin System Porsche-textein. Pers´auki eli takalokareita ja konepeltiä pätkitty alareunasta. Turvakaaret sisällä, muutettu 2-paikkaiseksi, tosin sittemmin keskelle taakse ilmestyi lastenistuin. Oli muuten tyylikäs, kun kaikilla kolmella oli 4-pistevyöt. Tekniikka muistaakseni 2,2 vapari.
    Rakentaja taitaa vieläkin asua Voikkaalla, mutta autosta en oo kuullut mitään sen jälkeen, kun joskus 80-luvulla luin V8:sta että Hangossa se oli kulkenut 15 ja jotain.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ihan hämärä muistikuva jostain kaukaa olis että tuossa olis joskus ollut turbo kun ajeltiin peräkkäin jostain kovaa-ajotapahtumasta. Tai sitte se oli joku toinen sininen PA-malli.
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Hiljaista pitelee. Muistelisin myös, että lokarit oli levitetty, takavalot muutettu, joskaan en muista miten, koriin oli integroitu takaspoileri joka taisi kiertää jonkun matkaa sivulle ja ainakin valmistuessaan alla oli valkoiset Mangelsit. Muistan jonkun hehkuttaneen, että kaikki muutokset oli peltiä.
    Hyvin on kyllä auto kadonnut. Vaikka muutokset olis kitistä ja kanaverkosta, niin se oli todella eksoottinen kaikkiin "listat irti ja pastelli pintaan" -cal lookeihin verrattuna. En muista auton näkyneen edes taustalla minkään lehden kuvissa.
     
  4. pptalo

    pptalo Gearhead

    Muistan auton, mutta ei ole näkynyt. Vapari oli ja hyvin suttasi. Täytyypäs kysellä.
     
  5. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Hämärä muistikuva on että ois ollu jossain vaiheessa vekkarin myyntipalstallakin myynnissä...Kerran oon sen livenä nähny ja oli kyllä omaan kieroutuneeseen silmään makeimpia kuplia mitä oon nähny :D
     
  6. lojo80

    lojo80 Gearhead

    osaiskos joku ettiä moiseta laittees edes jonkinlaisen kuva..mielenkiinto herää pikkuhiljaa et millanen aparaatti on siis kyseessä.. =)
     
  7. CamPa

    CamPa Gearhead

    Kattelin tuossa wanhaa cruisingvideota Kouvolan cruisingista joka on kuvattu joskus vuonna 88 ja siinähän tuo Rötkön kupla esiintyy useampaan kertaan ihan liikenteessä :rotfl: :rotfl: . Mukana oli myös muuta jenkki/eurokalustoa mm. joku "sleeper" turbokupla, joka oli melkoinen susi lampaan vaatteissa.
    Pitääpä katsella josko ehtis vääntää tuon VHS:sän jossain välissä digitaaliseen muotoon... :wc:
     
  8. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

  9. flanagan

    flanagan Gearhead

  10. pptalo

    pptalo Gearhead

    Nyt kuulin huhua että olisi palanut.
    Selittäisi kyllä miksi ei ole näkynyt missään
     
  11. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tuttu tapasi Rötkön, joka muisteli, ettei ostajalla ollut edes ajokorttia ja vanhemmat oli mukana kaupanteossa. Paljon myöhemmin kuului huhua, että auto olisi kolaroitu ja/tai palanut. Koska ja kenen toimesta, ei tiedä kukaan.
    V8-Magazine 6/86 tietää kuitenkin kertoa, että rakentaja ajoi Hangon kisoissa 15,519/140. Sijoittuen 1601-4000 cc B-luokassa paikalle 22. Kone on tuolloin ollut vain 1853 cc.
    Tuloslistasta löytyy tuttuja nimiä. Kisan voitti:
    Timo Lehtimäki Opel 1,89 12,792
    2. Leif Nylund Porsche 2,19 12,852
    6. Kimmo Kokko Volvo 2,0 13,426
    9. Heikki Eloranta Toyota 2,0 13,858
    21. Jorma Petra BMW 2,936 15,513
    23. Pauli Koskivirta Volvo 3,42 15,585
    24. Karl Lemström Lada 1,623 15,59
    25. Petri Plosila BMW 3,2 15,7
    26. Tomi Patoharju Opel 1,9 15,767
    32. Rami Sahanen Capri 1,993 16,049
    Lisättäköön historiallista aspektia tiedolla, jotta C-luokan nopein oli Teijo Markoff Swingerillä 360 Nos+Blower 12,467. Ja D-luokan nopein Juha Kajo Camarolla 454 Nos 11,95.
     

Kerro tästä muillekin!