F-body ja metalliset akseliston tukikumit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja asspen, 9.12.2002.

  1. asspen

    asspen 1st gear

    Taas paukahti paikalliseen nissan-liikkeeseen uusi mopar-performancen kirja ( Chassis, 9th edition ) ja sehän toi taas aivan uusia hulluja ideoita mieleen...


    Ajettavuudesta kertovassa kappaleessa juteltiin että aikanaan kun Aspeneita käytettiin poliisiautoina niin jotkut mopar perffin pelle pelottomat leipääntyivät ajettavuuteen ja keksivät ratkaisun ongelmaan. Kun muissa korimalleissa päästiin hyviin tuloksiin yksinkertaisesti laittamalla paksummat vääntösauvat ja uretaanipuslat jne, F-bodyssä hyvät vaikutukset jäivät "kelluvan" etuakseliston kumikannakkeiden taakse. Jousitus ja nivelet olivat sinänsä kunnossa mutta koko etuakselisto antoi periksi.

    Tästähän sitten miehet päättelivät että etuakseliston ja rungon välistä yhteyttä on saatava jämäkämmäksi. Herrat kehittivät metallista tehdyt apurungon "kiinnityskumit" ja vaikutus ajettavuuteen oli kuulemma melkoinen.
    Tämä muutos ei koskaan tullut tuotantoautoihin mutta poliisiautoihin kuten myös jossain kilpa-autoissa tätä harrastettiin hyvin tuloksin.

    Mopar Performance otti ko. palikat tuotantoonsa mutta nyttemmin kehoitetaan vain kääntymään lainaus: aftermarket suspension specialist:n puoleen. Eli moparilta ko pakettia ei enää saa.

    Ja nyt kysymykseen:

    Onko joku joskus kuullut ko paketista vai onko vieläpä joku sellaisen itse asentanut?

    Jos haen vauhtiputkasta lainaan ehjät puslat ja teetän jossain metallifirmassa vastaavat, tuleeko hyvä vai pitääkä siinä ottaa jotenkin huomioon alkuperäisen kumisen kiinnikkeen kasaanmeneminen kiristettäessä?

    Kaikenlaisia kysymyksiä noiden kirjojen pohjalta sitä pienen ( 110 kg ) ihmisen mieleen juolahtaakin..... :lol:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2002-12-09 18:43 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2002-12-09 18:46 ]</font>
     
  2. 67

    67 1st gear

    otat vaan riittävän,oikean muotoisen,kumityynyn mukaan kun lähdet kohti sopivaa pajaa.
    joka sitten tekee vastaavia sopivasta metallista,ne performance jutskat oli kuulema valurautaa,ja sitten uudet"kumit"kiinni.
    yksinkertaista.ja muista kertoa vaikutuksista,kun on vaan huhuja parantavista vaikutuksista.
    nii.alusta metelithän tietenkin kyl lisääntyy,kun ei o enää eristävää kumia välissä.

    race fiilistähän se:D

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67 2002-12-09 23:16 ]</font>
     
  3. asspen

    asspen 1st gear

    Juu, cast iron:sta nuo kirjat kertoili.... Kyllä varmaan pitää tälläistä kokeilla kun tuo palkkikin tuossa lattialla kerran on. Helpottaa asentelua aika lailla.

    Ovat näemmä poistaneet taka-akselista ne "Iso-Clamp" kumipalikat, Siis siitä lehtijousen ylä- ja alapuolelta. Pitänee tehdä tuokin muutos niin saadaan tehtyä suositellut hommelit.

    Saas nähdä miten meno muuttuu...
     
  4. asspen

    asspen 1st gear

    Jumanskekka!!!

    Löytyihän sellaiset joltain :lol:

    Miten ne vaikutti keulan ajettavuuteen, tuliko hyvä/parempi?
     
  5. asspen

    asspen 1st gear

    No löytyihän se paketti vanhasta mopar perffin luettelostakin...

    Vuonna -95 sarjaa on tarjottu osanumerolla P5249550:

    Replaces crossa member to frame isolators with ultra-stiff cast iron isolator which gives better response for better handling and improved feel. Fits 1976 and newer "F" and "J" body, rear-wheel-drive vehicles. Also fits 1973 and newer "B" and "R" body vehicles, but must follow instructions.

    Aro-Yhtymästä katseltiin osan saatavuutta ja huonolta näytti, eipä löydy enää mistään putiikista.

    Ja eikun virittelemään...
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mulla on ihan sellainen tunne kun olisin nähnyt noista jonkun tuoreen mainoksen, ei tosin valurautaisina, vaan jonain polygrfiittikamana?
     
  7. asspen

    asspen 1st gear

    Mitenköhän mahtaa olla korin tai akseliston kestävyyden kanssa tällä sarjalla? Melkein aina kun ilmeisesti tuppaa käymään niin että kun jonkun liitoksen virittelee niin ettei se enää jousta tippaakaan niin ennen pitkää löytyy jostain kohtaa revenneitä saumoja, katkenneita / murtuneita osia tms mukavaa....

    Järjen ääni vaan yrittää takavasemmalta huudella epätoivoisesti. Tuskinpa vaikuttaa lopputulokseen.... :lol:
     
  8. asspen

    asspen 1st gear

    No niin, homma etenee!!!

    Kävin tossa äsken tallilla repäsemässä ylimääräisestä kutosen palkista nuo kumipalat irti eli nykyinen malli on tiedossa.

    JariV, ovatko nuo sinun palasi umpirautaa vai onko niissä vielä jotain kumia jäljellä. Kuvasta yritin kovasti katsella tuota mutta mielipiteitä oli yhtä monta kuin tallilla kuvan ihmettelijöitäkin.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2002-12-11 23:25 ]</font>
     
  9. Alumiini tai latta käy erittäin hyvin ei sinne kannata muuta iskee, paitsi muutama hitsisauma lisää. siihen tulipellin lokari saumat uusiksi. Mulla muuten on palkkeja jos joku haluu rodiinsa niitä on muutama menny. Ne on hyviä kaikki yhdessä klöntissä. Ja jos Ottaa vaimenninkumit takaa pois niin rupeaa jouset poikkeamaa kierukasta koska kaikki rasitus menee jousen päihin, sen takia kannattaa laittaa a.body jouset.
     
  10. asspen

    asspen 1st gear

    Mites ne oli nuo metalliparit, tuliko alumiinin ja teräksen suorasta liitoksesta sähköpari?
     
  11. asspen

    asspen 1st gear

    Niin...

    Totta varmaan tuokin. Mites nailon, eikös se ole aika mukavassa kilohinnassa. Taitaa saada alumiinista tehtyä useammat samalla hinnalla.
    Taidan käydä jollain metallipajalla piristämässä niiden päivää. Näkee silloin tällöin hassuja ilmeitä kun näitä kaiken maailman nerokkaita ideoita ihan ääneen juttelee jollekin ja pyytää vielä osallistumaan niihin.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Just Suspension lafka noita jäykkiä apurunkotyynyjä tarjos, ilmoittelee mopar musclen takasivulla, ehkä niitä saa muiltakin. Liekö samat kun '73-uudemmissa B-bodeissa?
     
  13. asspen

    asspen 1st gear

    Juupa juu, eivät ole herrat saaneet nettisivuja aikaiseksi... Siis Just Suspension.

    Lokareiden saumoja pitäisi vahvistaa? Mites takapäässä jos poistaa tuon ah-niin-mainion IsoClamp systeemin eli ne kumilullukat sieltä jousien väleistä?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Poista ihmeessä, tarttet vaan ne jousitassut ja jousen alalevyt toisenlaiset. Parasta olis samalla hankkiutua eroon alkuperäisistä norrista joissa on se ovaali etupää.
     
  15. asspen

    asspen 1st gear

    Vai vielä norratkin vaihtoon. Jaaha. Mitäs hyötyä niistä toisenlaisista on sitten? Jos noissa on soikionmallinen niin toisissa on sitten varmaankin pyöreä? Tiukempi tms? Mistä korimallista saan "hyvät" norrat?

    Ja minähän vaihdan kaiken mitä joku pystyy perustelemaan että kannattaa ja on hinta/hyöty-näkökohdasta katsottuna järkevää...
     
  16. Ei niitä ole pakko vaihtaa, mutta jos jousien ympäriltä ne kumit pois niin siitä paketista tulee turhan kipakka, mikä on kyllä hyvä, mutta niihin jousien korvakkeisiin tulee rasitusta liiaksi se soikio ei ole kestävä, kumien kanssakaan. olen niitä puolitusinaa vaihtanut. A-body jouset. Tai taotuttaa uudet pyöreällä kiinnityksellä. Siis sisä lokareiden ja tulipellinsaumat ja apurungonyhdistys olisi suotavaa. koska se keula jos joku on niin heikkorakenteinen. Jos kerran suunnittelet isompaa pannua. Se keula vaan ei kestä ilman muutoksia se menee jo pienistä hypyistäki solmuun siksi ne kumit on siellä että vaimentaa/joustaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cross Stone Smoke 2002-12-12 16:22 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cross Stone Smoke 2002-12-12 16:29 ]</font>
     
  17. asspen

    asspen 1st gear

  18. asspen

    asspen 1st gear

    Jos noista kuvista katselee niin mistä kohdin se apurungon yhdistys-hommeli pitäisi tehdä. Siis jos oikein käsitin niin Cross Stone Smoke ainakin sellaista ehdotteli

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2002-12-12 19:15 ]</font>
     
  19. Ihan runko aisojen päähän¨siihen kohtaan missä on hyvä ei tiellä.
     
  20. asspen

    asspen 1st gear

    Alumiiniset tukikumit ovat valmiit ja auton alla. Projektista on pieni alkuraapaisu osoitteessa:

    http://www.asspen.net

    tekniikkaosiossa on juttua kanssa takajousien iso-clamppien poistamisesta

    lisää tulee jahka kuvat valmistuvat


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2003-04-20 20:52 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!