F250 dentside jarrujen päivitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rytari, 17.11.2023.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Jonkinverran amerikanfoorumeita selanneena ja täälläkin hakua tuloksettomasti käytettyäni ajattelin kysellä kokemusperäistä tietoa 76 Fordin jarrujen pieneen päivitykseen.

    Jarrut ei nyt perusasiat fiksattuani ole mitenkään huonot, mutta kun oon muissa laitteissa tottunut parempaan niin miksei vähän koittais saada poljintuntumaa ainakin paremmaksi, se kun on hieman tuo poljin kovan puoleinen ja vaatii enemmän hidastuvuutta tarvittaessa tarpeettoman paljon voimaa. Eikä tehosta ole koskaan haittaa tälläkään puolella.

    Tuossahan on siis 2 mäntäiset satulat edessä ja isot rummut takana, ilmeisesti 1.25" pääsylkky ja kakskalvoinen tehostin.

    Amerikassa ne laittaa tietysti hydroboostin, se vaan vaatii aika pitkän tangon polkimelle eikä viittisi alkaa hitsaileen jarruosia vaikka boosteja helposti löytääkin. Enemmän tulee mieleen isomman alipainetehostimen vaihto kun koneessakin on siihen ihan hyvät avut annettavana. Se vaan mietityttää että kuinka iso, ja mikä tonne sopii. Onko siittä koosta edes yhtään apua, ei ole tullut tutkittua sitä puolta yhtään kun aina on niitä vaihdellessa ollut tiedossa suoraan heittämällä paikalleen sopiva, nyt ei oikein ole. Jenkit noihin vaihtaa melko isoa uutta superdutyn tehostinta mikä tuntu olevan aika kallis, enkä ole ollenkaan varma saanko sitä edes sopimaan ton nykysen moottorin kanssa sinne tulipeltiin niin mietin vaan että mitähän sinne koittais.

    Sama muutenkin jarrujen kanssa. Pääsylinterin kokoa ei voi isontaa ilman kunnon tehostinta eteen nyt tuskin hyödyttää satuloita vaihdella ja taakse levyt vaatis varmaan aika hyvät satulat että täyttyy akselimassat ja pelaa käsijarru.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko jarruosat alkuperäiset autoon kuuluvat? Kyllä yleensä valmistaja tekee toimivan ja amerikkalainen vielä erittäinkin tehostetun jarrusysteemin. Älä nyt ainakaan pääsylkän kokoa kasvata, menee vielä raskaammaksi. Vaihda pienempi pääsylkkä niin saat tehoa, polkimen liikerata tosin kasvaa.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead


    Kyllä ne ihan alkuperäisiä tiemmä on, tai ainakin sen kaltaiset ja ainakin mitä tuota asiaa olen tutkinut niin vallan yksin en tuon kovan polkimen kanssa ole, siitä aika monta keskustelua löytyy atlantin takaa.

    se pääsylinterin isonnus auttais juurikin yuohon pitkään poljinmatkaa mutta vaatis todellakin lisää tehostusvoimaa jo nykyisellään saati sitten muutoksen jälkeen. nykyinen sylinteri ei myöskään sovi ainakaan siihen hydroboostiin.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toimiiko se olemassa oleva tehostin lainkaan? Jos pitää jarrua kevyesti painettuna ja käynnistää, niin painuuko poljin jalan alla?

    Tämän testin edellä voisi painella kone sammutettuna jarrua muutaman kerran, jotta tehostin hukkaa sisälle jääneen alipaineen.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead


    Joo, kyllä se reilun kymmenisen senttiä menee startin jälkeen alaspäin, mutta aloituspostauksessa kyllä kerroin jo perusasiat katsoneeni jarruista sekä kerroin että ne ei ole huonot, haluan vaan paremmat kun olen parempiin tottunut.

    Edellisistä kulkineista mm xj jeeppiin vaihdoin levyt taakse, isomman tehostimen ja levy/levy pääsylinterin, tää toppas hyvin jopa 35" pyörillä

    Useampaan Gmt400 pickuppiin on laitettu uudemmasta poljinta lukuunottamatta osia joko uudemmista tai dieselistä

    C3 vetteen, k5 blazeriin ja early mustangiin tuli nelimäntäsiä satuloita käskyttämään hydroboosti, niihin nähden foordissa mikä ei korkealla tyhjäkäynnillä pysy jäisissä risteyksissä paikallaan vaan pyrkii etupyörät lukossa eteenpäin vaikka seisot polkimella on mielestäni huonot jarrut, eikä se muuksi muutu suunnittelijaa kehumalla.
     
    Muokattu: 18.11.2023
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo kuulostaa siltä, ettei siinä ole takajarruja lainkaan. Melko monessa ”jenkissä”, vanhan liiton amerikan autossa jarrut on takapainoiset siten, että ihan pienellä jarruttelulla takajarrut ovat pääroolissa. Kun on kaasariautossa kylmäkäynnistyksen jälkeen ryyppy päällä ja iso tyhjäkäynti sen takia, niin ilman takajarrua auto tuppaa menemään etupyörät lukossa lähimpään ojaan/kinokseen, jos keli on talvinen. Ja jos takajarrut on syystä tai toisesta kateissa, niin vaatiihan se sitten pedaalivoimaa.

    Jos muistan oikein, niin tämä oli 76. Semmosessa tuskin on abs vekottimia, mut mun keväällä kiertoon laittamassani 88 oli. Sen kun liukkailla jarrutti lukkoon, niin takapyörien abs (edessä ei ollutkaan) pisti takajarrut kokonaan veks. Ja aina meni leimalta tommosena läpi, sillä ei se sitä rullilla tee. Tuli otettua pari jäätävän pitkää liukua liukkailla jäillä!
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    Juu, ei ole absia
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    Eipä tullut aikanaan muistettua tätä keskustelua, mutta laitampa nyt tähän ainakin itselleni muistiin

    Jarrut tuli muutettua hydroboostille, boosti on g30 vanista, pääsylinteri 1,25" 1996 k2500 diesel pick-upista, letkut hydeletkua jig päillä, boostin portit M16x1,5 ( S240M16-08) ja M18x1,5 ( S240m18-08) jengoilla, pumpussa myös tuo M16x1,5 portti

    Tällä setillä sain aikaan juuri sellaisen poljintuntuman kun halusin, kevyt ja lineaarinen, ja pysäytysteho on huomattavati parempi.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!