Faktaa Top Fuelereista. (lontooksi)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja bbford, 13.2.2003.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    :Some Interesting Top Fuel Dragster Facts:


    .* One dragster's 500-inch Hemi makes more horsepower then the first 8 rows at Daytona.

    * Under full throttle, a dragster engine consumes 1 1/2 gallons of nitro per second, the same rate of fuel consumption as a fully loaded 747 but with 4 times the energy volume.

    * The supercharger takes more power to drive then a stock hemi makes.

    * Even with nearly 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into nearly-solid form before ignition.
    Cylinders run on the verge of hydraulic lock.

    * Dual magnetos apply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder.

    * At stoichiometric (exact) 1.7:1 air/fuel mixture (for nitro), the flame front of nitromethane measures 7050 degrees F.

    * Nitromethane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.

    * Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way,the engine is dieseling from compression-plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting of it's fuel flow.

    * If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in those cylinders and then explodes with a force that can blow cylinder heads off the block in pieces or blow the block in half.

    * Dragsters twist the crank (torsionally) so far (20 degrees in the big end of the track) that sometimes cam lobes are ground offset from front to rear to re-phase the valve timing somewhere closer to synchronization with the pistons.

    * To exceed 300mph in 4.5 seconds dragsters must accelerate at an average of over 4G's. But in reaching 200 mph well before 1/2 track, launch acceleration is closer to 8G's.

    * If all the equipment is paid off, the crew worked for free, and for once NOTHING BLOWS UP, each run costs $1000.00 per second.

    * Dragsters reach over 300 miles per hour before you have read this sentence.

    * Top Fuel Engines ONLY turn 540 revolutions from light to light!

    * The redline is actually quite high at 9500rpm

    * To give you an idea of this acceleration, the current TF dragster elapsed time record is 4.477 seconds for the quarter mile. This means that you could be coming across the starting line in your average Lingenfelter powered "twin-turbo" Corvette at 200 mph (on a FLYING START) and the dragster would BEAT you to the finish line FROM A DEAD STOP in a quarter mile distance!
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    toi nokan "re-phase" uudelleen ajoitus on aika mielekiintoinen kohta..Tuskin on itellä tarvetta. :smile:
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mielenkiintoista juttua, tekis mieli lähteä heti Nitro Natikoihin!
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Tää oli hyvä juttu, rupes oma harrastaminen tuntuun aika halvalta...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ehkä sitä vois joka kesä käydä yhen 60-jalkasen nykäsemässä.
     
  6. Humpback

    Humpback 1st gear

    No, moottorin kierrosluku nyt on aika yläkanttiin. Totuus on lähemmälti 8000-8500 rpm. Ja kustannukset on ainakin kolmanneksen pienemmät eli ei siellä nyt niin isot rahat pyöri...:wink:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, nitro on pikkasen hitaasti palavaa kamaa eikä sillä yksinkertaisesti saada enää enempää tehokierroksia. Osittain sen palamishitaudesta ja seossuhteista johtuen tulee myös nitrolieskat; kama palaa vielä kun pakovenat aukee. Hitaan palamisen johdosta maksimisylinteripaineet on yllättäen pienemmät kuin vaikkapa ahdetuissa mäskimoottoreissa. Samoin kierrokset, ihan reilustikin. Jossain vaiheessa ainakin niissä käytettiin hemin vakioimuvippoja "sulakkeina"; jos palamista on vielä käynnissä kun imuvenan pitäis avautua niin menee vippa poikki, eikä possahda ahdin taivaan tuuliin. Tossa kerrottu seossuhde kanssa lienee opimaalinen, niissä käytetään (tai ainakin käytettiin)kuitenkin reilusti ylirikasta seosta jäähdytyksen takia. Jossain parissakymmenessä vuodessa noiden tehot on kakasin-kolminkertaistuneet. Merkittävin tekijä siinä on ollut tehokkaampien polttoainepumppujen ansiota. Jokaiselle sylinterille on kolme polttoaine suutinta joiden reiän halkaisija on luokkaa 8mm. Joka kerta kun yks mäntä imee uutta kamaa sisään ruiksutetaan yli 10cc;tä polttoainetta pyttyyn. Siis joka pyttyyn n. 60 kertaa sekunnissa.
     
  8. Humpback

    Humpback 1st gear

    Suutinten reiät on kyllä halkaisijaltaan about 2mm eikä 8mm. Yleistäen polttoaineesta n. 15% ruiskutetaan ahtimen yläpuolelta, 30% imusarjasta ja 55% kansista. Variaatioita tietysti on. Lähdössä sitä polttoainetta menee motin läpi reilut kolme litraa sekunnissa ja puolenradan jälkeen reilu neljä litraa sekunnissa. Lopussa sitten otetaan vähän polttoainetta pois.
     

Kerro tästä muillekin!