FAST EZ-EFI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Topias74, 15.11.2009.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    sen kuuluukin kadota kun on paluulinja. meillä lataus tekee häiriötä vielä ruiskuun... korjausta tehty tunteella
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vuotokohtia voi olla mainitsemasi liitos, pumpun takaiskuventtiili, bensaregu tai jokin suutin.
    Siinä FAST:n boxissa ei sitten taida olla pumpun primerointia eli se ei esipaineista järjestelmää ennen strattia (aika outoa)...vai onko se ehkä ohjelmoitavissa jostain päälle/pois ? :eek:

    Kyllä minullakin toisen auton MPFI-järjestelmän jäännöspaine karkaa koneen sammuttamisen jälkeen vaikka linjassa olevassa BOSCH 044 pumpussa onkin takaisku asennettuna...ilmeisesti bensaregu laskee paineet karkuun.
    Oletin sen olevan ensin ongelma, mutta sittemmin huomasin ettei sillä ole mitään käytännön vaikutusta, koska vakio ECM primeroi pumput ennen starttia muutaman sekunnin pulssilla ja painemittarin mukaan paineet nousevat silloin 45 PSI, kone käynnistyy ongelmitta sen jälkeen.
    Teoriassa tämä voi aiheuttaa ongelmia, koska bensa kiehuu/höyrystyy mm. Fuel Rails:ssa ilman painetta todella helposti...

    Testausta/huoltoa varten autosta löytyy vielä erillinen nappi jolla pumput voi käynnistää manuaalisesti...toimii myös talviseisotuksen jälkeisessä ensistartissa näppäränä apuna kun linjasto käytännössä tyhjä.
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    kyllä siinä on se esipaineistus.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin arvelinkin...sittenhän sen pitäisi käynnistyä ongelmitta kunhan pulssi on riittävän pitkä.
    Ymmärtääkseni sen pituuttakin voi säätää useimmissa boxeissa.
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Joo esipaineistus on mutta sen pituus ei riitä mun tapauksessa kun linja on paineton niin vaikka suuttimet täkyttää niin imusarja on kuiva! Jos pienellä kipolla antaa huikan niin heti lähtee käyntiin! Kyllä mä ensin korjaan sen pätkän sieltä tankista ennenkuin arvuuttelen muita vaihtoehtoja! En usko että uuden pumpun takaisku ois rikki, mut eihän sitä koskaan tiedä! Ja bensaregukin on uusi ja eikös jos se on rikki niin eihän se pidä painetta yhtään jos se kalvo on rikki!
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Entä jos vääntää virrat päälle ja pois muutaman kerran, niin eikös se esipaineista uudestaan ja uudestaan? ja lisäks pumpunhan pitäis käynnistyä heti uudestaan kun motti alkaa pyöriä startilla.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tietysti jos olet varma siitä liitoksen vuodosta tankissa...ja voihan se pettää jopa kokonaan nyt kun on korkeampi paine.

    Eikö sitä primerointipulssin pituutta voi yhtään säätää ?

    Pyöriikö se pumppu varmasti samaan aikaan kun starttaat ?

    Käytännössä bensaregun tulisi kyllä sulkeutua kokonaan kun kone sammutetaan ja jäännöspaine alittaa jousen voiman...välttämättä kaikki regut eivät silti mene täysin kiinni ja pienikin vuoto regussa laskee paineet nolliin.
    Mielipiteitä on asiasta käytännössä kaksi, se on vika tai tarkoituksella tehty toimimaan niin...en tiedä kuinka se on esim. Aeromotive:n regun kanssa ?

    Omaani valitsin Aeromotive:n LT-1 koneeseen tarkoitetun regun, koska se on käytännössä bolt-on mallinen, se laskee paineet pois syystä tai toisesta...toiseen on tulossa muuten vastaava, mutta yleismalli.

    Projektisi kiinnostaa...toivotaan että saat auton vihdoin toimimaan ja dynoon viimekesäisten vaikeuksien jälkeen 8)
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mulla taas toi Bosch ei pidä painetta, joten joudun laittamaan siihen vielä erillisen takaiskuventtiilin. Regussa ei ole vikaa.

    [​IMG]
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    kyllä mullakin ne paineet karkaa ja samat 2x 044 pumput. hyvin lähtee käyntiin kun avainta hiukan tuijottaa kun aina primeroi ne suuttimet ennen starttia.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mulla on siinä 044 pumpussa oleva takaisku paikallaan ja sen pitäisi kyllä toimia vaikka sitä aluksi epäilin...tiedä sitten...miksi vuotaisi bensalla ja pitäisi ilmalla ?
    Vai tapahtuuko siinä joku juttu kun tankissa on esipumppu joka nostaa 044 pumpulle sopat ja jättää tietysti paineen myös siihen pumppujen väliin... tämä paine pitää 044:n takaiskun auki ja tankkipumpun takaisku sitten vuotaa hiljakseen...luulisi sen silti jossakin vaiheessa sulkevan.

    Samapa tuo, juuri samalla tavalla se mullakin lähtee käyntiin kun studio57:lla...virrat päälle, hetken odotus jolloin kuulee kuinka pumput surisee ja painemittarin neula nousee täysille paineille, sitten vaan kääntää avaimesta.

    Useamman kerran virrat päälle/pois pitäisi auttaa myös kuten ehdotettiin, koska primeroi joka kerta.

    Kerrottakoon nyt selvennykseksi ettei minulla ole tätä kyseistä FAST:n järjestelmää, vaan Edelbrock:n 8-pisteruutta omalla sävellyksellä...samat periaatteet noissa kuitenkin pätee polttoainelaitteissa.
    Tämä FAST:n järjestelmä kuitenkin kiinnostaa siinä määrin että kuulen mieluusti kokemuksia ja harkitsen sitä seuraavaksi toiseen autoon.
     
  11. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Joo kyllä mullakin toi systeemi primeroi mutta paine häviää samantien ja sama juttu vaikka kääntäis avainta monta kertaa, aina häviää minkä edellinen tuottaa! Joo ja kovasti mieli tekee kunnolla ajamaan viime kesän ongelmien jälkeen! Pienen ajolenkin jälkeen voin sanoa että nyt ollaan oikeilla jäljillä, vastaa heti kaasuun ja vie ihan erilailla kuin TBI! Että tosi odottavin mielin tienpäälle! 8)
     
  12. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Nyt on tankkihomma tehty mutta ei muutosta, nyt tuli mieleen että mistä oksasta olet studio57 ottanu alipaineen bensaregulle ja paljon bensanpaine on tyhjäkäynnillä? Meinaan kokeilin vähän kiristää regua niin rupes paineet vähän pysymään mutta sitten ku laitto käyntiin niin sit paineet pomppas liian ylös! Sit kokeilin lukkopihtejä paluuletkuun mittarin jälkeen niin paineet päsähti 80 psi:hin, eli tuo regu on se mikä päästää sen paineen läpi!
     
  13. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mites tuo bensaregu muuten oikein toimii? :eek: Onko siellä tyhjäkäynnillä sen verran imua että se laskee painetta ja kun lisää kaasua niin alipaine pienenee ja jousivoima voittaa jolloin regu menee kiinni ja kaikki bensa menee moottoriin? Pitäiskö mun säätää se nyt sillein että kiristää sitä regua niin paljon että primeri nostaa sen paineen sinne 43 psi:hin? Mut sitten pitäis löytää paikka mistä sais hyvän alipaineen kun auto tyhjäkäynnillä! Vai pitääkö se tyhjäkäynnillä säätää siihen 43 psi:hin alipaine irrotettuna? Ja paljonko sitä alipainetta pitäis löytyä? Ainakin tuosta yhdestä oksasta mikä on tuossa kulmassa ei oo mitään apua, tuntuu ettei siinä oo alipainetta ollenkaan! Vai pitäiskö tolle regulle ottaa alipaine jommasta kummasta isommasta liitoksesta sieltä läppärungon takapuolelta?
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tavallinen regu toimii siten että sew pitää bensanpaineen vakiona imusarjan paineeseen nähden eli ruiskutusmäärä riippuu pelkästään pulssinpituudesta.



    Toi sun regu taitaa olla rikki.
     
  15. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Tarkoitatko tavallisella "ei säädettävää"?
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tolla säädöllä voidaan säätää haluttu peruspaine. Yleensä käytetään 3bar =43psi.

    On olemassa myäs ahdettuihin vehkeisiinn tarkoitettuja kertovia regulaattoreita. se olisi sitten se "ei tavallinen'"

    :lol:
     
  17. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eli jos primeroimalla säädän paineen 43 psi:hin niin siinä sen pitäis pysyä sit käynnissäkin(kö)? :eek:
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Pistä auto käymään regulaattorin letku irti ja säädä paine tohon 43 psi arvoon. sammuta auto ja katso mittarista pysyykö paine. kun paine on pudonnut alas käännä virrat päälle (jolloin bensapumpun pitäisi pyöriä pari sekuntia) ja katso nouseeko paine säädettyyn. Jos ei niin regu on luultavasti rikki.


    Regulaattori pitää paineen vakiona IMUSARJASSA VALLITSEVAAN PAINEESEEN NÄHDEN.

    Eli peruspaineen ollessa 43 psi tyhjäkäynnillä letku kiinni pitäisi olla koneesta riippuen jotain luokkaa 33-3? psi

    Edit. Ei tarvi pistää autoa käymään jos saat bensapumpun pyörimään suoraan.
     
  19. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Kokeillaanpa tänään......
     
  20. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Nyt täytyy kyllä tuumia sellastakin pointtia että, miten se boxi antaa tiedon suuttimille että nyt auki? Kun tuntuu että eka kerralla kun virrat laittaa päälle niin silloin kuuluis se klik ääni muutaman kerran, mutta sen jälkeen vaikka odottaa vähän aikaa niin klik ääntä ei enää kuulu, voiko tämä tarkottaa sitä että suuttimet ei anna bensaa ja sen takia auto ei lähtis käyntiin? :eek: Huikka bensalla lähtee heti! Oisko tähän nyt syynä se että bensapumppu toimii nyt auton omalla sähköllä, eikä FASTin ohjaamana! Jos se boxi ei saa jotain tietoa bensapumpun toiminnasta, eikä tällöin avaa myöskään suuttimia!? Mites siinä Chargerissa oot käyttäny pumppuja? FASTin ohjaamana vai muuten?
     

Kerro tästä muillekin!