FHRA Defa Finals 1.- 2.9.2012, Alastaro

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja askom, 3.8.2012.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    No eikös tuon mukaan kaarettomia autojakin pitäisi koskea samat sävelet, vai mitä minä en nyt ymmärrä? Runkoluokitus se on käsittääkseni sekin, ettei kaaria vaadita.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kaarettomilla on vissiin turvallisempaa ajaa alle kaarirajan kun se sallitaan :odroll: .
     
  3. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mun mielestä tääs säännöissä mainittu on aika uus juttu, olisko just tullut täksi vuodeksi.
    ennen siinä oli muistaakseni vain, että seuraa huomautus, siinähän on sitten tulkinnan varaa seurauksissa.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Mikäli omasta mielestään on kärsinyt jostain päätöksestä vääryyttä, niin ei muuta kuin ilmaisemaan se radalla. Sääntökirjasta löytyy kyllä siihenkin ohjeet, kannattaa sitäkin opusta joskus lukea. Ei kukaan ehdi kilpailun aikana seurata OD:ta ja sitä paitsi OD on näissä asioissa täysin epävirallinen eikä liity kilpailun kulkuun mitenkään, kuten ei FHRA:n oma keskustelupalstakaan.
     
  5. C72

    C72 1st gear

    Tuo sääntö tais samassa yhteydessä kuin OL:n 8.5 rungot "kiellettiin" pari kolme kautta sitten. Aiemmin alituksesta olisi vähintään pitänyt laittaa huomautus katsastuskorttiin, eli korjattavaksi seuraavaan kisaan. Tiedäppä sitten toimittiinko kertaakaan näin - taidettiin vai antaa "lupa" ajaa kauden loppuun.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, näytti tulleen 2009 sääntöihin mukaan.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Muistan kyl to OL-homman ja sen vaatimat luokkamerkinnät kilpailunumeroon, mut en ollu nähnyt et se menee yleisiinkin sääntöihin. Ja noi maiemmatki valitukset muutenkin aiheettomia kun näkyy koskevan vain *tarravehkeitä", eliautoja jotka menevät kisassa alle kympin.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös toi koske ihan kaikkia? Tai siis en keksi että mikä tuossa rajaa tuon alle kympin autoihin, kun eikö sekin ole eräänlainen runkoluokitus, että on 11.5+ peli?
    Tai jos rajaa, niin silloinhan se tarkoittaa käytännössä, että kaarettomalla voi ajella matalia kymppejä ilman sanktiota, kun alitusta ei ole kielletty? Se 9.99-8.5 lause on minusta aika erillään tuosta aiheesta. Lukaisepa uudelleen...
    Enkä tässä nyt ole ketään tai mitään sormella osoittamassa, kunhan ihmettelen tuota asiaa.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Toi onkin aika mielenkiintoinen ja kai aina vaan varikkopuheissa kulkenu juttu. Mut tosiaan, lieneekö ton 11.5 ajan alituksissa puhtaasti sääntökirjan määritystä asiaan, ite en ainakaaan semmosta löytäny.
    Enkä myöskään mainintaa sellasen 11.0 - 11.49 tarviman turvakaaren leimaamiseskäytännöstä tai yleensäkään leimaamisesta.

    Eli 8.5 - 10.99 kehikollehan löytyy kaikki noi määritteet.
    Tai onhan tossakin semmonen pikkunen yksityiskohat että turvakehikkoaisoissa määritellään toi kehikkopakko ja sen leimaamiset yms. aikaikkunalle 8.50 - 9.99 sek mut Streeteissä vastaava kehikko vaaditaan jo 10.99 kulkevaan autoon.

    Ja jos nyt osaan yhtään arvata niin olisko siinä mun tuolla toisaalla kertomassa taannoisessa dusteritapauksessa kilpailun johtaja ottanut kriteeriksi juuri tuon Streettien 10.99 kehikkovaatimuksen eli jotta sillä ei ollu vielä mitään merkitystä jos ajo alle sen 11.49 turvakaarirajan mut tota Streettien varsinaista runkokatsastusta vaativaa kehikonvaatimusrajaa (10.99) ei olis saanu alittaa kuin sen max. 0.2 sek eli semmosia aikoja ajettaessa olis siinäkin tullu käytäntöön toi tuolla edellä jo kerrottu sanktiojuttu:
    Ajoneuvossa voimassaolevan runkoluokituksen turvallisuusrajat: 0,001-
    0,200 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus ja ajosuorituksen mitätöinti, toisen
    kerran 0,001-0,200 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Yli 0,200 s
    alituksesta seuraa välitön kilpailusta poissulkeminen.


    Tiedä häntä kun toihan on jo historiaa mut toisaalta, olishan toi hyvä tietää jatkossa kun varmaan siellä tulee jatkossakin jotkut Streetissä ja PoroET:ssä ajamaan tonne 11.0 - 11.49 haarukkaankin.

    Mistä päästiin vielä ihan toiseen asiaan ja mielipiteeseen eli tossa toi aikahaarukka on kyllä melkosen pieni, ite näkisin mieluummin ton kehikkovaatikusen 10.99 ajan sijaan vaikkapa vasta 10.49 alituksessa tai jopa vasta ysin puolelle ajettaessa, siihen asti mun mielestä riittäs kyllä pelkää turvakaari ja hyvät vyöt yms.
    Turvallisuus olis kyllä mun mielestä edelleen riittävä ja toi saattas tuoda paljonkin lisää autoja radalle sillä kyllähän Suomessa löytyy kohtuu hyvinkin katuautoja jotka kulkee jo tonne kympinkin puolelle mut täyden kehikon laittaminen niihin on sit se kynnyskysymys miks ne pysyy poissa kisoista.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jenkeissä kehikkoraja käsittäkseni on toi 10.0
     
  11. Uba

    Uba 1st gear

    Kehikkoraja sidoksissa rintapeltiin: 9.99, jos alkuperäinen rintapelti. 10.99, jos rintapelti muutettu. Miksei päde streetissä? En tiedä. Looginen olisi sama sääntö, kuin ET:ssä: "Turvakehikko pakollinen autoissa jos aika on 10.99 tai nopeampi tai loppunopeus missä tahansa autossa ylittää 217 km/h. Umpikoriset autot muuttamattomalla rintapellillä,lattialla ja korilla (rintapellistä taaksepäin, takapyöränkoteloiden muuttaminen sallittu)jos aika on välillä 10.00-10.99, voivat turvakehikon sijaan käyttää turvakaarta."

    Muuten meillä tilanne, että sama auto voi olla laillinen ET-ryhmässä, muttei streetissä.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eipä taida monessakaan Streettiautossa olla ainakaan alkuperäsestä lattiasta paljon mitään jäljellä, kyllä ne useimmat aihiot on jo itessään ollu tekovaiheessa jo niiltä osin sen ikäsiä ja sitä kautta sellasia ettei niihin oo edes kehdannu jättää sitä lattiaa mikskään puolimädäks ruosteiseks tilkkutäkiks :rotfl:

    Meilläkin kävi mm. pikkukakkosen rakentelun kanssa niin että lopulta siinäkin lattia alko näytää tommoselta:
    http://www.batrace.fi/cf_doc_pix/rak8.JPG
    Eli aika vähän tai oikeestaan yhtään mitään siinäkään on enää muuttamatonta mut melkeinpä uskaltaisin heittää jotta rakenteellisesti turvallisempi se on tolleen kuin jollain moneen kertaan paikatulla orggislattialla :p
     
  13. Kekäle

    Kekäle 1st gear

  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tulihan ton myötä selitys eilisille muutamalle oluellekin. Myös meillä on suoritettu ruostepaikkausta pohjassa. Muistaakseni SFI 25.5 säännöissä puhutaan hitsaamalla kiinnitetystä alkuperäistä materiaalia olevasta lattiasta. Ja siinä toki myös pohjan alla vaaditaan pari putkee..
     

Kerro tästä muillekin!