FHRA DefaFinals Kuvitukset ja Stock-autot:)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mopoilija, 3.9.2006.

  1. HEMI

    HEMI 1st gear


    Aika hyvä kuittaus :lol:

    No joo iso ja vaativa työhän se on että päästään isoa kovaa vanhoilla verkkopainoilla...ja sehän luonnollisesti maksaa :lol:
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aha, ok, enhän mä tuolta osannu katella... :oops:
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Kiitokset Mopoilijalle, kuten myös muille jotka ovat kuvasatoaan julkaisseet netissä. Paikanpäällä ollessakaan ei voi mitenkään nähdä kaikkea mitä radalla sekä varikolla tapahtuu. "Nettikuvaajat" vangitsevat myös kuvakulmia joihin ei tavallisella kuvaajalla ole mitään mahdollisuutta. Kuvat mahdollistavat fiilistelyn taakse jäävästä kesästä myös syksyisten sateiden, talvisten pakkasten ja keväisten tulvien aikaan. Sitten aloitetaan uuden kisakauden ajamista ja tallentamista.

    Kiitos kaikille kuvaajille yhdessä ja erikseen kuluneesta kesästä!
     
  4. Cuda

    Cuda 1st gear

    Stockki kansista puheen ollen - mikä juttu se oli - uus? vaiko vanha? sääntö (muutos?) - kun tuossa ruottalaisten vihrees -66 tai -67 Fairlanes

    (linkki Mopoilijan ottamaan kuvaan:)

    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Taphtumat+2006 ... 06-090.jpg

    oli alumiinikannet??


    Jossain -69 Corveten L88 koneessa on ollut tehtaalta alumiinikannet ja -69 ZL1 Camarois oli koko kone alumiinia - mutta onko noissa FE-Fordeissa ollut alsakansia tehtaalta?

    Kysyin asiaa auton omistajalta, niin hän kertoi jenkeissä olevan sellasen käytännön / säännön, että jos joku stockissa käytettävä moottori alkaa olla jo niin harvinainen ettei kansia niihin meinais oikein enää löytää et silloin niihin sais laittaa uustuotantona valetut alsakannet kunhan ne ovat NHRA:n tarkastamat ja kanavatilavuuksiltaan, palotiloiltaan, venakulmiltaan, kanavamuodoiltaan yms. alkuperäisen kannen täydellisiä kopioita.

    Tuon vihreän stockki Fairlanenkin 390:sen "stock replacement" (?) alumiinikansissa näytti olevan kannen päässä NHRA:n hyväksyntä tarkastuksesta todisteena se NHRA:n virallinen soikiologo.

    Noi kannet herätti sellasta uteliasuutta ja kysymyksiä että:

    Onko tuo uusi asia vaiko kenties jo pitkäänkin voimassa ollu sääntö/mahdollisuus?

    Saakohan tollasilla NHRA:n hyväksymillä edelin FE-korvausvaluilla vähemmällä valuröpelöllä olevat jossain määrin parempivirtauksiset kanavat?

    Onko noita hyväksytty ja luokiteltu muihinkin koneisiin kuin tuohon Fordin FE-perheeseen?

    Onko sääntö voimassa Suomessa?

    Vai vainko USA:ssa ja Ruotsissa?



    Viereisessä pilttuussa istuskellut (myöskin ruotsalainen) camarollaan stockissa kisaava (sen faikku-kuskin kaveri) tosin oli sitä mieltä että ko. kuski nyt vaan huijaa säännöissä minkä ikinä kerkee ihan joka puolella kilpurinsa tekniikkaa.. :D

    Mutta kuitenkin, mielenkiinnosta aiheeseen, olisko jollain tietoo tosta stokki-alsakansi asiasta?
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niin, eihän nuo stokkimoottorit todellakaan ole mitään "alkuperäisiä", vaan sääntöjen mukaan (tai ainakin liki) hyväksytyillä osilla tiettyihin specseihin tehtyjä. Kansiakin on moneen moottoriin luokiteltu juuri tuosta syystä, ettei alkuperäisiä enää ole tarjolla. Jos vaikka NHRA:n sivuilta kattelee noita blueprint arvoja, niin eipä nuo ihan tehdaskuosissa ole vaikkapa puristussuhteidensa osalta. Huikeesti ne laitteet toimii siitä huolimatta, on ne sitten mitä hyvänsä.
     
  6. Cuda

    Cuda 1st gear

    juuei, melkosen tarkasti hierottuja kisamoottoreita ovat!




    ei kai vahingoille mitäänvoi, jos ohikannettavasta akusta on roiskahtanut vahingossa vähä siihen kanavaan joka on ollu muita kanavia heikompi.. :rotfl:



    Eli noita alumiinisia korvauskansia on saanut jo pitenpääki jo käyttää? Ei vaan oo tullu huomanneeks niitä aikasemmilla kausilla.



    Taitaa blueprintinki-menetelmät olla stockki-moottoreissa niin kehittyneitä jo nykyään. Ja varmaan on olleet jo jonkin aikaa. Wareliuksen, Hakkaraisen, Pirttisen ja kumppaneiden aikaan ei tainnut olla ihan nykyisenkaltaista "salatiedettä".



    Juurikin niin! Ja sen takia oliski mielenkiintoista päästä lukemaan joku stokki-kilpurin vauhdin salaisuuksia valottava artikkeli missä kaikki nykyään käytössä ja tiedossa olevat suorituskykyä parantavat moottori, loota, jousitus, kori yms. yms. muutokset olisivat kerrottuna.

    Taitavat vaan ainakin osa noista stockki autojen kikkakolmosista olla kilpailukyvyn mahdollistamia salaisuuksia, joita ei kannata muille kilpailijoille tai sen kummemmin suurelle yleisölle paljastaa?
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    no jos Stokkerin 396 mosassa yli 550hv niin ei voi kyllä vakiosta puhua.
    justiin naureskeltiin alastarossa kun mannisen perheen nuorimmainen ajoi stw:llä ohi että mahtanu olla v.-66 mukava kauppakassi perheen emännällä kun kulkee matalia 13sek aikoja ja saundit pahempia kuin tämänpäivän kylä hotrodeissa!!siis jos tuommoosen "vakioauton" olis saanu kaupasta hakia :rotfl:
    kaikki kunnia stokkereille,itse arvostan niitä todella paljon ja mukavimpia ryhmiä katsoa!!!
    ja alkaa mullekkin valjeta tuo dragonflyn kuitti....samoja ratkaisuja vakavasti harkinnut omaan lullaan mutta mietityttää vaan kovasti että kuinka kauhiaksi menee kylä kurvailut??ja mitä erään stokki-auton ajoja seurasi lentokenttäradalla(pori) niin ei se pitoa saanut,keula pysyi maassa ja sliksit savus.mutta kun mentiin alastaroon niin johan nousi...ja ajat muuttui samaa luokkaa...
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Juu, se akkujen kaateleminen kansien paalle ei oo kovin halpaa ainakaan enenmissa maarin. :wink: Vai onko se ''venttiilityo'' vaan niin kallista ameriikissa? MITAAN muutahan niihin ei ole tehty :odroll:
     
  9. hejo

    hejo 1st gear

    :D Mopoilijalle kiitokset kuvista,älä nyt vaan kuvailuja lopeta,otoksistasi kun on iloa niin monelle sekä niille jotka ovat kisapaikalle päässeet että niille jotka kisoja "seuraavat"täältä internetin ihmeellisestä maailmasta...Ja kisakausihan ei ole vielä ihan kokonaan loppu,risteilyohjukseksi vaan ilmoittautumaan ja sieltä niitä vasta jänniä kuvakulmia saattaapi löytyä... :rotfl: :rotfl: :rotfl: Ja mun mielestä Fyyra voisi Mopoilijan piffata sinne risteilylle,ikäänkuin hiukan lahjusta kuvaajalle.Mielestäni olisi aika kohtuullista...Sen verran on meinaan ahkerarasti tuo Mopoilijan kamera räpsynyt,eikä liene ihan aikaaviemätön homma tuo kuvien esille laittokaan...
     
  10. T.S

    T.S 1st gear

  11. Pasim

    Pasim 1st gear

    stokkerit

    Mukava huomata, että stock-ryhmän autot kiinnostavat muitakin kun meitä paatuneita "stokki-höpöjä".
    Mun mielestä on turha vertailla katu- ja kilpa-autoja keskenään. Kilpa-autot on rakennettu vain ja ainoastaan kilparadalle, näin ollen on vältytty katuliikenteeseen vaadittavien osien kompromisseista. Syitä, miksi nykyiset stokkerit kulkevat niin kovaa on useita... Yksi merkittävimmistä lienee tiukat moottorin "virityssäännöt". Kun moottoria ei saa virittää perinteisin konstein,on aihetta lähestyttävä toisella tavalla. Keskitytään ja yritetään löytää keinoja miten saada käyttöön moottorin tuottama teho.
    Itse moottorissa se tarkoittaa esim. kitkan vähentämistä ja männän renkaiden tiiviyden optimoimista. Kitkaa ja pyöriviä massoja pyritään vähentämään etenkin voimansiirrossa ja alustassa. Suurimmat erot aikakortissa syntyy useista pienistä yksityiskohdista. Ei mistään yksittäisestä osasta. Kyllästymiseen asti saadaan kuulla asiantuntemattomien kommentteja hapotetuista kansista ynnämuista "varmasta lähteestä" kuulluista vippaskonsteista. Varmasti moottoriurheilun saralla myös sääntöjä kierretään ja jotkut liikkuvat "harmaalla" alueella, mutta niinsanottujen asiantuntijoiden vihjailut joskus kyllä hämmentää... Nimimerkin taakse on niin helppo kätkeytyä!
    Viime vuosina on NHRA luokitellut moniin moottoreihin uusia alumiinikansia. Syy on yksinkertainen: Yli neljäkymmentä vuotta sitten tehtyjä käyttökelpoisia kansia on lähes mahdoton enää löytää. Etenkin Fordien toivottoman kansitilanteen johdosta minullakin on nykyään alla GM-tuote.
    V8-magazinessa on mielestäni aika tyhjentävä artikkeli minun Pontiacista.
    Siitä saanee jonkinlaisen käsityksen mitä nyky stokkeri pitää sisällään.
    Tietenkin moottorien rakentamisessa on muutakin kuin koneessa laitettavien osien valinta... Kun olimme dynottamassa mun kisamottia muutama vuosi sitten, oli samassa dynossa edellinen moottori samanlainen LS-1 varustettuna paxton ahtimella ym hipisvinkuloilla. Kaveri oli hiukan nolo kun stokkimotti tuotti 32 hevosvoimaa enemmän!

    Hyvää syksyä kaikille, nähdään kisoissa taas ens kesänä!

    t. Pasi Mikkonen
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Stokkiautojen lähdöthän on tosi hienoa kateltavaa (vaikken mistään indeksijutuista pidäkään) ja etenkin nimenomaan ne lähdöt, on ne rajuja linkouksia siitä viivalta 8) Ja tohon lähtöjen rajuuteen vaikuttava alustan ja renkaiden osuuskin lienee jossain roolissa myös stokkien hyville ajoille jos en nyt oo ihan väärässä.
    Ja jonkunmoisena veekasifriikkinä säväyttää myös ne stokkiautojen kireät kasin soundit, saispa katuvehkeilläkin ajaa kisoissa nyt edes putket auki :wink:
     
  13. Camaro^

    Camaro^ 1st gear

  14. jake70

    jake70 Gearhead

    kyl olet väärässä :cry: :cry: .sivut odottavat vielä tekijää :eek: .
    kiitokset hyvistä kuvista kuvaajille :lol: :lol: .
     
  15. HEMI

    HEMI 1st gear

    No nyt kun saatiin pro tänne niin mitäs noille kansille yleensä tehdään....kiinnostaa kun ei tiedä :odroll: jotainhan nille tehdään ku ne niin arvokkaita on....tietysti onhan se varmaan tarkkaa puuhaa ku kaivetaan niitä heposia ja ihmiset jotka osaa kaivaa ne heposet esille osaa varmaan ottaa hyvän hinnan työstään :lol:
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mitä mä oon nähnyt noita muutamia laillisten stokkikansien virtautuloksia, niin niiden maksimivirtaukset ei oo olleet mitenkään kauheen paljon parempia kun mitä on ihan vakiokansien tehtaan jäljiltä. Sen sijaan matalampien nostojen arvot on olleet aika hyviä. Eikä ne teholukematkaan yleensä mitään älyttömiä ole just vaikka jos moniin katukilpureihin vertaa, mutta kulku on. Jotain kuvaa noista ehkä saa vaikkapa 60 jalkasia vertailemalla, katupuolella alkaa alle 1.4 60 jalkaset olemaan ihan alueella, sitten kun kattoo vaikka jotain SS/AH luokan kikotinta, niin luokkakisan voittaja vetäs viime viikonloppuna 1.17. Siinä on aika vissi ero menemisessä, vaikka tehot ja painot on suunnilleen samaa.
     
  17. martiar

    martiar 1st gear

    Ilo lukea että stock kiinostaa ja hämmentää ihmisiä .....
    Ei ne ajat heti sieltä tule ja se on aina semmoista optimi kombinaation hakua .....
    Eli jos moottoria muutetaan niin se auto ei mene edes samoja aikoja ja vattii kokeiluja millä se saadaan etenemään hyvin .... ja kaikki kokeilut ei aina johda haluttuun tulokseen ....
    Esim. edellinä vuonna ajettiin 10.70 ja konetta muutettiin ja haettiin välityksiä niin perään kuin laatikkoon ja säätöjä kaasareihin millä saadaan uusi motti menemään kovempaa ..... työn ja tuskan takana koko kesä meni ... välillä keulittiin korkealle mutta koko ajan loppunopeudet oli heikkoja .... vikoja löydettiin sieltä ja tältä ......
    Kokeiltiin eri painoisena ja jne .... kunnes nyt viimeisiin kisoihin opimme taas uutta ja sutimisien kautta 10.60 ja löysillä säädöillä meni ....

    Eräs ihmetteli renkaiten ja alustojen merkitystä ja hän on erittäin oikeassa asian suhteen .... alusta täytyy toimia kyseiselle autolle ja moottorille juuri oikein että se lähtee terävästi liikenteeseen kuitenkaan menettämättä pitoa .....

    Itse olen alustan suhteen aina säätänyt täysin erillailla kuin muut yleensä ..... käytän hyvin kovaa rengaspainetta jopa järkyttävän kovia ja taas alustan säädän pehmeämmäksi niin jousen kuin iskarinkin suhteen ja näin saan autoon huomattavasti paremmat 60 jalkaiset .....

    Stock on periaatteessa helppoa mutta vuosien kokemus on opettanut sen että on aina uutta oppimista ja se ei koskaan lopu ....

    Tietysti stock autoissa on ajan mittaan luokittelujutut muuttuneet ja muuttuvat koko ajan koska tarvitaan uusia osia kun vanhoja ei ole saatavilla ja NHRA haluaa kehittää edelleen stock autoja ..... kiitos heille siintä .....

    Pasin kanssa juttelin esim LS1 kansista että niille ei tarvinnut tehdä yhtään mitään tehtaan jäljiltä (poisluettuna ventiilinjouset) ..... totta se on että vanhoja kansia on sääntöjen rajoissa kehitelleet ja parannelleet jenkeissä mutta ei ne tosiaan loppujen lopuksi ole se suurin asia kun aikaa katsotaan ..... Kansien vaikutus on noin 0.2-0.4 sekunttia maksimissaan .... Joten niistä ei se aika ole kiinni vaan ihan koko paketti se on joka sen tekee .....

    AM-Racing
     
  18. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Emmä aikaa muista mutta saman vaparina kuin vanhalla kaasujen kans. Olisko ollu 10.7???
     
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kanssa tossa finaaleissa mitä kerkes ajamisen ohessa kattomaan niin pisti silmään nuo rengaspaineet.melkein kaikissa oli erittäin "kovan" näköiset sliksit.siinä muutaman katukisaajan kanssa sitä seurattiin ja tulivat samaan tulokseen.asia mikä erityisesti kiinnostaa koska puhallin-tekniikkaa tarkoitus laittaa keulille ensi kesäksi,ja renkaiden koko aika rajoitettu niin joutuu muita jippoja miettimään että sais pidon kohdalleen.toki mun autossa vain lehdet ja räktion parssit joten calvert-tankoja on tuijoteltu ja tuumailtu ankarasti.noista calvert-tangoista vois joku kokeneempi kertoilla enemmän.

    pasim:vaikka niitä stokkereita monesti mollataan,niitä seuraa suuri joukko silmä kovana ihastuksella ja uteliaana.
    tähän loppuun voisi sanoa hra enzo ferrarin kuolematon lause:auto on kaunis kun se on nopea.
     
  20. martiar

    martiar 1st gear

    Calvert tangot vaativat oikeanlaiset lehtijouset kanssa myös sitten ....
    Calvert tangoilla pyritään lisäämään renkaaseen kohdistuvaa painetta kun perä lähtee kiertymään .... iskareilla rajoitetaan yleensä nousunopeutta lähinnä .... mutta paluu vaimennuksella on myös oma tehtävänsä ja iskareissa on se suurin ero manuaali ja automaatti autojen ero .....
    Ei varmasti tule olemaan helppo säädettävä puhaltimen kanssa noi alusta hommat ....
    Rengaspaineet näyttävät silmällä että ne olis kasvaneet mutta ihmiset on ruvenneet käyttämään radial renkaita ja pitävät peremmin ryhtinsä vanhoilla paineilla ......
    Sen verran voin paljastaa noista rengaspaineista että itse käytän 1.3-1.5 bar paineita ..... 9" slikseissä .....

    AM-Racing
     

Kerro tästä muillekin!