FHRA Drag Race Week 28-30.6 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopoilija, 10.6.2013.

  1. FurYousFemale

    FurYousFemale 1st gear

    Tässä on nyt kauheesti keskusteltu siitä kuinka vaikeaa ja aikaavievää on tota Alastaron rataa puhdistaa ja kunnostaa noitten öljyvahinkojen jälkeen kun se rata on niin huonossa kunnossa.

    Miksei kukaan puhu siitä miten noita vahinkoja voitaisiin vastaisuudessa tehokkaammin välttää? Eikös ongelman ydin näihin kisanaikaisiin puhdistushommiin ole siinä että kisavehkeistä valuu/tippuu/lentää öljyä radalle. Pyrkimys kai on että kisat ajetaan öljyt koneessa eikä sen ulkopuolella.

    Jos vaaditaan parempia ratapintoja niin pitäis vastaavasti vaatia myös ajokalustoon parannuksia näiden ongelmien vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi.
    Ei kai se uusi asfaltti poista koneiden öljyvuotoja jotka näitä katkoksia kisoihin aiheuttaa.

    Ugh – olen puhunut.
     
  2. S86T

    S86T 1st gear

    Käsitääkseni nuista Alastaron pompuista ovat valittaneet mm. Stenström ja Eriksson. Tälläiseen käsitykseen jäin kun katsoin Nitroz tv haastattelun sen jälkeen kun Stenström kaatoi Oranssin Volvonsa Alastarolla. Että siitä ne pomppu puheet tulee. Jos en väärin taas muista niin jotain sanomista oli myös Lindenberg bros veljeksillä.

    Ketään en hauku enkä arvostele. Mutta tämä käsitys asiasta minulla on.

    Rata henkilö kunta ja omistaja varmasti tekevät parhaansa sen eteen että rata olisi parhaassa mahdollisessa kunnossa.

    Mutta aina se oma halu ja tahto ei riitä tässä paperin pyörityksen luvatussa maassa. Kun joku muu haluaa kaataa koko radan ylläpidon lupa valituksillaan.
     
  3. KJG

    KJG 3rd gear

    Niinpä näyttää, eiköhän esimerkiksi minun ja Lauran piste-ero ole ihan toisenlainen??
     
  4. nixxon

    nixxon 3rd gear

    On se kumma miten jutut muutuu hovissa
    Minä haukuin viime vuonna radan pomput
    Minä sanoin että katsotaan vuoden päästä
    niin meillä on taas sama rumba.harmittaa sanoa
    mutta näin kävi ja kyllä minä olen patellekin
    Ilmaisut mielenpiteeni pompuista ja se tapahtui
    Vieläpä tällä forumilla!!!!
    Nämä ongelmat ei poistu parkumalla ja valittamalla
    Täytyy ihan oikeasti ottaa peukalon pois p.....tä
    Ja tehdä jotain eihän tohon kannata mennä hajoitamaan
    Kallita vehkeitä ainakin minä olen sitä mieltä..
    NIXXON
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Olet aivan oikeassa.
    Ei luulisi olevan ylitsepääsemätön tehtävä laittaa motin ja laatikon alle jonkinmoista vatia, edes vaippaa mikä keräisi suurimman osan öljystä.
    Helppoa se ei ole, mutta tuskin on mahdotontakaan.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla meni jo 2002 3 kertaa TopGas pyorasta vaihdelaatikko jumiin oikeenradan 150-200m kohdalla, ja just sen takia kun koko rukki pomppas ilmaan. Etta ei taa ihan uutta ole, pitas olla Patellakin kylla tiedossa.
    Ylavarikolta kun menee kattomaan kun funnybiket tai junnudragsterit ajaa oikeeta rataa niin huomaa kylla mista puhutaan.
    Kuten jo useempana vuonna on taidettu todeta, niin toi kuoppa ''muodostui'' aikanaan radan alkutaipaleella kun ympari-ympari rataa jouduttiin korjailemaan ja silloin tuosta kiihdytys radan poikki meni paluutie ylavarikolle, ja siita rullattiin isoilla maansiirtokoneilla ylitte.
    Ja vuodet on siihen tehnyt tehtavansa, maat liikkuu routien ymym ansiosta ja toi kohta on pikkuhiljaa pahentunut.
    Ikava kylla, taa jauhaminen jatkuu luultavasti aika pitkaan. Noi kasittelyajat noilla valituksilla on aika pitkavetosta touhua.
    Siina tosiaan pitais olla joku kasittely maksu niin jais turhat vinkumiset pois.
     
  7. impala ss 66

    impala ss 66 1st gear

    Katsotaanko ne mukavat asiat.
    Kolme päivän kisat oli tässä tapauksessa todella hyvää asia.
    Perjantai oli hieno päivä. paljon lähtöjä, olisi vielä saanut ajaa vaikka 8 asti.
    En ymmärrän miksi kello 6 olisi rajoittava tekijä perjantaina.
    Lauantai oli pilvinen päivä, pitkä tauko keskellä päivä. mutta muutama lähtöjä kuitenkin.
    Sunnuntai oli taas taukoja. ja sai osittain ajettu pudotuskisat läpi.

    Eli jos ei olisi ollut perjantai, sitten olisi ollut aika vähän lähtöjä.
    että lisää perjantai ajoja, kuitenkin niin että voidaan tulla myös vasta lauantaina mukaan lajitteluajoihin.

    Toivon mukaan on Nitro kisasssa hyvät kelit. Kai rata on nyt hyvässä kunnossa!
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tiedonkeruusta on kyllä jo vuosikaudet näkynyt ne pomput ku rundit hyppää tappiin aina samoissa kohdissa.
    Joidenkin ryhmien säännöthän vaativat joko öljyvaipat tai kaukalon moottorin alle, yleensä se isompi öljymäärä tullee moottorista ku noi lootat harvemmin possahtelee matkalla. Ja täytyy kyllä sanoo et on tollanen kaukalo sinänsä hemmetin kätevä, ei tarvi mottii tehä niin kauheen tiiviiks ku sinne kaukaloonhan/vaippoihinhan se valuu! Jos sit vaikka tulee tulipalo ni ei varmaan pala kovinkaan kauaa, helpottaa sammutusta. Ja toinen homma et esimerkiks katuautoon tai superstockeriin noita ei ole aina kovinkaan helppo rakentaa.

    Itseasiassa nehän tuli pakolliseks joitain vuosia sitten, mutta sääntö kumottiin viimetingassa kun selvis et niitä on esimerkiks takaohjauksellisiin autoihin joissa raidetanko menee esimerkiks öljypohjan läpi, mahdotonta asentaa. Kauakalon kiinnityksetkin on oma ongelmansa. Meillä kaukalo toimi käänteisenä spoilerina mikä on sillee kiva, ettei pomput tunnu ohjauksessa ku maaliin mennään etufillarit ilmassa.

    Sinänsä olis tietty hyvä varautua tollasten ongelmien varalta, mut et se olis kattava niin sais olla sit koko auton pohjan kokonen se vaippa/kaukalo. Esimerkiks tossa ko tapauksessa öljyä tuli paineella ja lootan päältä; saattaahan se olla että siitä olis joku tippa osunut siihen lootan alla olevaan kaukaloonkin.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead


    .. mitkään luvat ei estä rataa pinnoittamasta.

    Sehän piti tänä keväänä pinnoittaa mutta johonki se taas tyssäs.


    Onko vuotta ettei joku olis romuttanut autoaan noissa röykyissä.

    http://www.youtube.com/watch?v=qfVyS-sDHCw
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Oisko tyssännyt siihen kun ympäristöluvasta valitettiin ja radan omistajat eivät halua laittaa rataan enempää rahaa kiinni ennen kuin luvat on selvät ja varmat?
     
  11. homer

    homer Double Gearhead

    En ymmärrän miksi kello 6 olisi rajoittava tekijä perjantaina.

    Taitaisi loppua nykyisetkin ajot jos ei pidettäisi ympäristöluvan aikarajoista kiinni.
    Tosin kyllähän se kupoliin joku vuosi sitten otti ankarasti kun ajot loppuivat perjantaina justiinsa siihen kun seuraavana olisivat olleet nitrovehkeet tulossa radalle. Pari tuntia meni silloinkin aikaa kun jonkun ruottalaisen stockikuskin öljyjä siivottiin radalta.
     
  12. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Käsittääkseni radan rasvaus johtui vaihdelaatikon ja lauhduttimen välisen öljyletkun pettämisestä. Tätä kauttahan koko laatikon öljymäärä saadaan "pumpattua" radalle. Kyseisessä linjassa on, mm. lauhduttimen koosta riipuen, huomattava paine, joten tavallinen puutarhaketku ja lemmarit ei riitä. Ko. vuotoon ei moottorin tai laatikon vaipat auta. Tässä katsastajille pieni vinkki. Tarkoituksena ei ole nipottaa eikä astua kenenkään varpaille vaan ainoastaan tehdä vaatimattomia ehdotuksia joilla mahdollisesti saataisiin ehkäistyä ainakin samanlaista rasvausta toistumasta.
     
  13. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Positiivisuus on hanurista :soosoo: ...siispä lisään vielä yhen:

    Ittekkin täälä joskus ajattamisen hitautta kritisoineena niin nyt ainakin la aamupaivä ajatettiin todella loistavasti...seuraavat oli jo kuopissa kun edellä ajettiin valoihin...loistavaa! :wink:
     
  14. 440

    440 Gearhead

    8) Käsitys on oikea siinä suhteessa että kysymyksessä laatikon letku.Lauhduttimelle kiertoa ei ollut (eli suora liitos nipasta nippaan) ja liitokset tehty Russ... liittimillä. :eek: Kyseisiä vuotoja on tapahtunut monella muullakin ja auton sisälle kun lattiapellitys on laatikon alla.Kyseisessä "vuodossa" oli normaali kardaanitunneli joten öljy pääsi suoraan alas ja radalle. :(
     
  15. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Vaikka siellä niitä pomppuja on jo pitkään ollutkin aika moni tulee silti ajaan kilpaa toivottavasti Tero saa ne lupa asiat kuntoon niin saadaan uutta pintaa rataan. :soosoo:
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Sen verran nippelitietoa etta ainakin MoPar laatikoissa lauhduttimen linjapaine on ~ 5-30psi (0.3-2.0bar), ja lauhduttimen koko ei kylla vaikuta tippaakaan linjassa olevaan paineeseen! :soosoo:
     
  17. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    hydrauliikan perusasioita on että vaikka tilavuus muuttuu niin paine ei, ainoastaan virtausnopeus.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nippelitiedot jatkuu, se on jäähdytin, eikä mikää vitun ilmastoinnin lauhdutin.

    Mitä itse noiden autojen alle olen katsellut, niin eikös noissa striittivehkeissä oo orkkistyyppiset lattiat? Kantattu alumiinipelti vuorattuna isolla läjällä imeytyskangasta siihen lootan ja motin alle, muutamalla läpipultillä kiinni. Ei kai se ois paha rasti?
    Jos vaikka puolet siitä öljystä sais vaippaan.

    Helpottaisi paljon.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toisinaan tulee noi öljypohjat jne roiskeet aikapaljon alaspäin siitä pohjasta, ihan muutamalla pultilla ei pysy kii ja muodossaan tollaset kantatut alsapellit 200+ vauhdeissa. Et ei se niissä ainakaan helpompaa ole kun missään muussakaan kilpurissa, eikä noita looran alla taideta vaatia oikeen missään. Mut EM:t on noilta striiteiltä kyllä turvassa, mistä järjestäjälle iso kiitos!
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Taas tehdään oikein rakettitiedettä vaikka kyse katuautoista :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!