FHRA=Eagle racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja nalle71, 21.5.2007.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead



    tätä asiaa muuten tuumailtiin ihan tosissaan myllärin kanssa viime kesän avauksessa motoparkissa.
    eli halukkaat kyyditsijä-kuskit antaa tietonsa kuuluttajalle tai toimitsijoille ja ne kuuluttavat että keiden kyytiin on mahdollista päästä korvausta vastaan.sitten vaan toimistoon taalat taskussa ja tiimille ilmoitus ja vaikka tauolla tempaistaan.ja puolet rahoista fyyralle.
    en sano siksi että vähättelisin puheenaiheena olevan tiimin tai sen kuskien touhuja,ja varmasti 2-paikkaasella dragsterilla saa hienot kyydit mutta jos sattuukin olemaan semmoisia jotka haluaa katuvessan kyytiin.
    ei varmana pääse tämä spekulointi tätä pidemmälle.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mieluummin kannattaisi ottaa kavereiden sijaan, koko lajin tunnetuksi tekemisen kannalta kyytiin vaikka paikallisradio yms. -toimittajia. Voisi tulla positiivista julkisuutta kilpailutoiminnalle. On se kuulemma hieno fiilis sellaiselle joka ei asiasta mitään tiedä.

    Ja yleisöä tapahtumiin lisää, eli lipputuloja.
     
  3. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Mutta autosuunnistus se vasta onkin tosi miesten laji :rotfl: :rotfl:
     
  4. Saku

    Saku 3rd gear

    Ette olleet ainoita tämän ajatuksen jalostajia. Koska aika-ajopäivä klo 18 olisi vielä ollut halukkaita ajamaan, ei tuntunut reilulta että rata-aikaa käytettiin ei-kilpailutoimintaan. Kilvanajajat maksavat osallistumisestaan ja sitäkautta rata-ajasta. Kisapäivän odottelutaukojen täyteohjelmana tuo on ok, se ei ole keneltäkään pois ja palvelee yleisöä. Muutoin rataa voi vuokrata vapaina olevina aikoina, esim arkisin. Myös jarruvarjoa ihmeteltiin.

    Ajelutus lisää teamin näkyvyyttä. Sivusta katsojana, kun asiasta ei tiedä, vaikuttaa että se myös tuo hieman rahaa kulujen jälkeen. Näin ollen muillakin pitäisi olla mahdollisuus samanlaisen toiminnan järjestämiseen. Jos tinkii hieman näkyvyyden laadusta ja käyttää useampipaikkaista ja hitaampaa kalustoa, voisi rahaa jäädä kassaan enemmän. Monipaikkainen diesel-automaatti Street tai Stock auto olisi jees, kyyditettävien vaihto olisi nopeaa kun turvavarusteiden määrä on pieni, eikä burniskaan olisi ihan pakollinen.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä kyllä tarkotin jotain ihan sellasta 20 sekunnin käyttökinneriä, jota vois huoltamatta ja kulumatta tyrkyttää joka toisen lähdön väliin. Vähän oon treenannutkin jo, multa löytyy Malmilta seittemän aikalappuu ajettuna 15 minuutin sisään just ton nopeusluokan autolla. Siitä tosin puuttuu toi kyydittävien vaihto, mut eiköhän se parissa minuutissa sujuis sekin. :rotfl: Mut leikki leikkinä, tosta kuljetuspalvelustahan vois jokainen tiimi tehdä itelleen pisneksen, hyvän tai huonon. Lähinnä tota ihmettelin sillä, että miten ihmeessä siellä toi yks härveli pörrää suunnilleen silloin kun huvittaa, kun ei muutkaan. Mut nää jutut jatkuu kunnes tulee oikeilta osapuolilta siihen selitykset. Mitä kauemmin venaa, sitä isommaks juttu paisuu, halus tai ei.
     
  6. TMO

    TMO Gearhead

    Competition on hyvä ryhmä ja jokainen joka esim. on käynyt katsomassa, ajamassa kisaa Mantorpissa näkee että ryhmä on monipuolinen kaluston suhteen, joskin viimevuonna kun jututin ruotsalaisia kuskeja he olivat vähän näreissään monista "uusista" luokista, jotka ajavat jollain indekseillä ja pirun lujaakin. Mutta aina joku valittaa, ja aina joku voittaa.

    Voisitko BBC kertoa mitä ovat nämä "uudet" luokat joista kirjoitit ruotsalaisten olleen näreissään?
     
  7. SC 285

    SC 285 1st gear

  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eli oikeen indeksin käyttö noilla ajoilla olis vaikuttanut pudotuskisaa varten ilmeisesti vaan siihen, että Lahti ja Lehtimäki olis vaihtaneet kaaviossa paikkaa, eli kohdanneet eri Eagle autot. Vielä kun sais vähän perustetta noille talvella tehdyille indeksin kiristyksille ilman, että täällä ajetut ajat olis niille antaneet perustetta, ni hommahan näyttäis kai jokseenkin selvältä.
     
  9. dean66

    dean66 Gearhead

    sivun otsikko on osuvasti "VAUVAUUTISIA" ilmeisesti tämän hämmennyksen johdosta.

    onkohan vauva kaunis, vanhemmat tuntuvat ainakin kovin eripuraislta.

    -a-
     
  10. martiar

    martiar 1st gear

    Mielenkiinnolla olen lueskellut tekstejä vanhana kuskina ....
    Itse en ollut kisoissa seuraamassa joten faktaa ei asiaan ole ...
    Hyvä että tuli kisajärjestäjän näkemys asiasta julkisuuteen ....

    Kuljettajan tulee kuitenkin pitää itse huolta että oma indeksi näkyy taulussa oikeana .... jos näin ei ole niin kuljettajan ei tule steitsata valoihin vaan varttua että indeksi korjataan pieneen näyttöön oikeaksi ....

    Tältä kannalta tilanne vaikutta varsin selvältä ....

    Sitten miten käytännössä kisa järjestäjät toimivat uusinnan kanssa niin olisi ollut korrektia kysyä kuskeilta kuinka paljon tarvitsevat aikaa uusintalähtöön ..... (täytyyhän antaa aikaa huoltaa ja jähdyttää auto)

    Aina silloin tällöin on ollut "sanomista" kisa järjestäjien suuntaa mutta kaikki asiat on kuitenkin aikanaan selvinneet .... joko kuskin eduksi tai sitten kisa järjestäjien eduiksi ......

    Tärkeintä on että sääntökirjaa noudatetaan ja jos kilpailun johtaja tekee kisajärjestäjän valtuutuksella päätöksiä (esim. hyväksyy kaavioon autoja jotka sääntökijan mukaan ei sinne pitäisi asetta ) niin siintä tiedotetaan selkeästi ja oikein kilpa kuljettajia .....

    Kilpailun johtajalla on paljon valtaa mutta samalla myös paljon vastuuta siintä kuinka sitä käyttää !!!!

    AM-Racing
     
  11. KennyJr

    KennyJr 1st gear

    Kuskeilta käytiin kysymässä kuinka paljon he tarvitsevat aikaa uusintalähtöä varten.


    Jari
     
  12. martiar

    martiar 1st gear

    Tilanne vaikuttaa tämän tiedon nojalta varsin selvältä ainakin näin vanhana kisakuskin silmin .......

    Toivottavasti tilanne laantuu ja kaikki osapuolet myöntävät omat virheensä .... vaikuttaa tosiaan siltä että kisajärjestäjät ovat toimineet oikein .....

    Tietysti olisi ollut kohtuullista Eagelin suunnalta toimia hieman aiemmin kuin vasta pudotuslähdön jälkeen ..... jos asia oli heillä tiedossa aiemmin .....
    (Säntöjen mukaan heidän ei tarvitse pitää toisten indeksestä huolta ennekuin pudotustilanteessa)
    Joten he kyllä toimivat ihan oikein tilanteessa .....

    Kisa näyttää näine tietoineen menneen sääntöjen mukaan .....


    AM-Racing
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eiks toi oman indeksin seuraaminen koske lähinnä S/SS luokkaa ja omaa indeksiä siinä, ja väärä indeksi koituu omaksi tappioksi. No, kai tästä sitten aikanaan tulee parempi meriselitys, mut olis kiva kuulla jotain Eagle racinginkin taholta tästä asiasta. Esimerkiks, että miksi asiaan puututtiin vasta ensimmmäisen ajetun kierroksen jälkeen?
     
  14. martiar

    martiar 1st gear

    Kyllä se koskee myös comp ryhmäläisiä myös koska heillä on muuttuva indeksi .....
    Minusta Eagel toimi kyllä sääntöjen mukaan mutta siintä voidaan kyllä keskustella oliko se herras miesmäistä ......

    AM-Racing
     
  15. mejole

    mejole 3rd gear

    Tämä asia alkaa olemaan selvä, vain yksi asia kiinostaa, jos ekan pudotus kierroksen tulokset vanhoilla indekseillä olisivat jääneet voimaan, olisko Lehtimäki tai Lahti päässyt jatkoon? Sitä tietoa kaiketi ei ole vielä mainittu.. Jos joku tietää olisi kiva kuulla..
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos en ihan väärin nähnyt, Lehtimäki olis mennyt jatkoon ja Lahti pudota niukasti? Olin kyllä toisella puolella, mihin kuulutukset ei juurikaan yltäneet.

    Samalta tuo minusta näyttää, että sääntöjen mukaan tossa olis menty, mutta ikävä virhe joka tapauksessa. Ja edelleen olis kiva kuulla syitä tohon talven aikana tapahtuneeseen indeksin kiristämiseen. NDRS:sä ei kaiketi oo centrifugaaleilla ajaneet kuin nuo kaksi herraa. Lahti muutaman vuoden, ja Lehtimäki viime kesästä lähtien.

    NDRS noudattaa omia indeksejään, ja on toiminut niiden kiristymisen kanssa kuten ameriikassakin toimitaan omien kanssa. Tästä on ollut närää aiemminkin, kun joku huipputeknologiaa hankkinut kiristää luokan indeksiä reippasti pudottaen lauman siihen asti kilpailukykyisiä autoja pois kuvioista, sillä täkäläiset indeksit on olleet monissa luokissa varsin löysiä verrattuna jenkki-indekseihin. Ne on sitä tälläkin hetkellä vaikkapa noissa luokissa, joissa Eagle racingin dragsterit ajavat, vaikka ne onkin indeksejä niissä ajamien aikojensa kautta kiristäneet.

    Jotkut comppiluokat täällä ovat erilaisia kun jenkeissä, meiltä mm. puuttu "econo" ja "modified" luokat kokonaan, enkä osaa sanoa missä luokissa Lahti ja Lehtimäki siellä ajaisivat. Mutta täällä heillä on ollut tolle centrifugaalikombinaatiolle omat luokkansa, enkä edelleenkään voi kuin ihmetellä, että mihin tollanen ykspuolinen, ilmotusluonteinen indeksin kiristys perustuu, kun ei ilmeisesti sama systeemi ajettujen aikojen perusteella kelvannut kun muissa luokissa. Minkä takia tota indeksiä kiristettiin talvella, ja minkä takia ei vaikkapa B/D, C/D tai D/D indeksejä? Se on mun mielestä se tän kuvion merkittävin kysymys.

    Kun vertaa noita jenkkien indeksejä NDRS:n suomalaisiin, niin vaikkapa yhden moparilla D/A luokassa ajavan NHRA indeksi on 8.36 ja NDRS indeksi 8.40, eli eroa 0.04 sekuntia. Ja taas yhden itäsuomalaisen tiimin dragsterit ovat ajaneet luokissa B/D, C/D ja D/D painoja muuttamalla, niiden NHRA ja NDRS indeksien erot ovat 0.4, 0.18 ja 0.02 sekuntia. Nyt ajetussa kisassa kumpikin auto ajoi D/D:ssä, jossa toi automaattisen kristysjärjestelmän "hitaus" (kiristyy korkeintaan 0.1 sekkaa per kisa) näyttäis alkavan jenkkeihin verrattuna olla ulosmitattu, mutta noissa kahdessa muussa olis vielä jenkkien indekseihin verrattuna vähän varaa.Kantsii seurata jatkossa, missä luokissa noi itäsuomalaisen tiimin dragsterit ajaa, jatkaako D/D:ssä koko kauden, vai siirtyykö kenties "otollisempiin C/D ja B/D luokkiin? Mitenkähän tääkin mihinkään liittyy, taitaa olla kateutta vaan kaikki?
     
  17. turbo

    turbo 3rd gear

    Kiristyy enemmän kuin 0,1 sekkaa kisassa

    Yksi oikaisu:
    Kaikessa hiljaisuudessa CIC-sääntöä on muutettu tälle kaudelle. Sitä ei huomaa sääntökirjasta ennen kuin lukee rinnakkain tammikuun versiota ja nykyistä versiota... FHRA on tehnyt pesäeron NHRA:n sääntöihin ja poistanut tuon maksimi 0,1 s säännöistä. Nyt se indeksi kiristyy seuraavaan kilpailuun kaikilla niillä satkuilla mitkä menee 0,6 sekan yli.

    Koodi:
    Kuka tahansa kilpailija, joka pudotusajossa alittaa indeksinsä enemmän kuin 0.610, aiheuttaa luokkansa pysyvän indeksin kiristymisen. Esim: alitus 0.610 - 0.619 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.01 sekuntia. Alitus 0.630 - 0.639 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.03 sekuntia. Alitus 0.700 - 0.709 aiheuttaa CIC kiristymisen 0.10 sekuntia. Saman luokan autot ajavat heads-up systeemillä, riippumatta mitkä ovat CIC´t.
    http://www.fhra.fi/pdf/saanto2007.pdf

    Onkohan HD-kuskit huomanneet, että sama CIC-pykälän muutos koskee myös heitä!

    Ai mutta onhan FHRA tiedottanut tästä täällä virallisella forumilla 12.04.2007 21:22. Eiks tuolloin ollut jo Santa Podin pääsiäiskisa ajettu :oops: :
    Kuka osaisi kertoa miksi noiden keskipakoahdinautojen ajat vaihtelevat niin paljon, kun taas V8-moottoriset autot tahkoavat koko ajan sitä yhtä ja samaa aikaa? Luulisi, että ahdinluokassa olisi helppo kiristää turboruuvia aina varttikierros/lähtö ja homma olisi siinä. Ilmeisesti asia ei kuitenkaan ole näin, koska ei noilla "(remmi)turbovessoilla" ole koskaan menestytty.

    Lehtimäki kertoi, että hänelle uusintalähdön syy paljastui vasta ajanottotornissa ja lineuppiin olisi pitänyt mennä heti. Häneltä ei kysytty paljonko aikaa huoltoon tarvitaan.
     
  18. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tässä näyttäs jäävän muutama vaihtoehto:
    -Timot tiesi väärästä indeksistä mut eivät reagoineet
    -Eagletiimi tiesi indeksistä mut eivät reagoineet ennen kuin häviön jälkeen
    -ahdintiimeille ei annettu ruuvausaikaa
    -Fyyra mulkkasi homman uusiks "sopivalla" kohtaa

    Lopputuloksena joku on toiminut epäurheilijamaisesti.

    Jonkinlainen käsintarkistus ilmoittautuneiden osalta vois olla kohdallaan(tietsikat sekoilee sen verta paljon)
     
  19. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    SANON tämän NYT JA TÄSSÄ,kun kyselette täällä jotain ja ihmettelette et miks ei herrat(fyyra)vastaa niin KYSYKÄÄ omalla nimellä SILLÄ tiedän EI kukaan missään ja koskaan vastaa NIMIMERKEILLE.
    Ei tää oodee ole sen kummempi kuin soomi 24
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Älä nyt sentään vertaa tätä mihinkään suomi24:ään :poff:
    Onhan tää nykysin ihan FHRA:nkin "virallinen" foorumi ja ainoa kun muuttivat jutun niin että sieltä niiden omilta sivuilta foorumiin klikkauskin tuo tänne :wink:
     

Kerro tästä muillekin!