FHRA haluaa tappaa katukiihdytys harrastuksen!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja LS454, 20.4.2007.

  1. LS454

    LS454 1st gear

    Näillä uusilla lisenssimaksuilla loppuu lopullisesti tavallisten harrastaja kiihdytelijöiden ajelut.On AKK ta ja FHRA ta kaikki käsi ojossa lypsämässä rahaa ja siihen vielä osallistumismaksut päälle.Ei ihme että 12-13.5 sek autot häipyy kisoista jäljelle jää vain ne joilla on kukkarot lyönnissä.Olisi ehkä aika perustaa katuautoille oma järjestö joka ajattelisi myös tavallisten Matti meiläsiten mahdollisuuksia harrastaa lajia.Ei työmiehen palkalla ajella pro modia eikä muitakaan luokkia .Jostain ihmeen syystä tänä päivänä vedetään verenmaku suussa ,kauas ollaan ajauduttu alku aikojen yksinkertaisuudesta ja harrastus pohjaisesta kiidytysajoista.Tavalliselle kadunmihelle jää jäljelle enää kiihdytysillat joita onneksi vielä järjestetään harrastaja ystävällisellä ajatelulla,esim kauhajoella.Mutta jo West coastiin on Fhra työntänyt sormensa väliin ,rahat pois menttaliteetilla.
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mulla täksi kesäksi vessa vihdoinkin iskussa.Elvytetään vanha helsinkiopen meininki - se oli hauskaa ja halpaa!!
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Johan tää kullostaa kuin kommunistien manifestilta. Et viittis vähän perustella näkemyksiäsi? Me ollan kyllä harrastettu tota katukiihdytystä ihan alkuaikojen henegssä, verenmaku ei oo käynyt lähelläkään suuta eikä autoissa oo ollut pakollisten lisäksi ensimmäistäkään sponsoritarraa kiinni. Sossu ei tue meidänkään harrastusta, eli rahat on raavittava kasaan sieltä mistä saa, muista asioista tinkien. Meni sentään jumalattoman monta vuotta, että meikäläinenkin painoi kahta duunia, toisella maksettiin harrastamista ja toisella nromaalia elämäää. Sellastahan se tahtoo olla tää duunarin elämänmeno, ei toi alkuajoista ole juurikaan muuttunut.

    Tota lisenssiasiaa ollaan käsitelty jo sen sata kertaa, AKK on asettanut FHRA:n kiihdytysurheilun valvojaksi suomessa ja on nyt tiukentanut otettaan, että sitä myös valvotaan. Samaan syssyyn meni tuo lisenssiuudistuskin, vaikeuksiahan siinä tulee uusille kuljettajille lähinnä tuo lisenssitutkinnon suorittaminen, mutta ei tuo mun mielestä muuten vanhasta juuri poikkea. Aiemmin on ajettu kertalisenssillä, nyt kertalisenssien käyttömahdollisuus on rajattu kahteen kertaan per vuosi, eikä kertalisenssin haltijat saa "pisteitä". Jos ajaa kisoja enempi kun kaks kaudessa, pitää suorittaa niinkin vaativa toimenpide, kun mennä sivuille http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssinosto/ , täyttää siellä tarvittavat tiedot, marssia pankkiin maksamaan 99€ ja odotella koska se lisenssi postiluukusta kolahtaa. Jos oot viimisenä kahtena kesänä ajanut kertalisenssillä virallisissa kisoissa, ei muuta pitäis vaatia. Ite tein ton toissapäivänä, vaikken edes oo varma ajanko missään. Mä en näkis tota lisenssiasiaa niin kauheena mörkönä, enkä FHRA:n "syynä".

    Tohon kaipaisin hieman tietoa ja perustelua, että mihin väliin FHRA on ne sormensa työntänyt rahat pois mentaliteetillä? Mitä FHRA siitä hyötyy ja kuinka paljon, sekä mitä se FHRA:lle maksaa? Mä kehottaisin pitämään mielessä, että toi FHRA on yhtä kuin me, jotka siihen yhdistykseen kuulumme. Se on demokraattisesti valitun johtokunnan luotsaamaa yhdistys, jäsenet on ne ihmiset sinne asioita hoitamaan valinneet, tai jättäneet valitsematta. Eli, jos haluaa asioihin vaikuttaa, pitää liittyä jäseneksi ja osallistua kokouksiin joissa noita hallitusjäseniä valitaan. Jos asiat on noin huonosti, niin mä en ymmärrä miten ihmeessä tollanen suoritus kerran tai kaks vuodessa olis ihmisille ylivoimaista. Laittakaa sinne sellaset ihmiset luottamustehtäviin, jotka tekee kaikki asiat hyvin, halvalla, tehokkaasti ja oikein, ja siirtäkää se koko FHRA:n toimisto vaikka Utsjoelle, niin ei aina tarvi narista "helsingin herrojen" epäoikeudenmukaisuuksista. Mun mielestä tän tilanteen ei tarvis olla mikään "me" vastaan "ne", vaan koko klaanin pitäis olla kyllä samassa venheessä. Jos ei se sitä ole, nin ekana kantsii harrastajan tsiikata peiliin ja kysyä miksi? Olenko minä tehnyt oman osuuteni, jotta niin olisi?
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Samoilla linjoilla vipottajan kanssa. Sitäpaitsi eikös se tule halvemmaksi ottaa toi 75 euro peruslisenssi/vuosi kuin maksaa 20 euro kertalisenssi joka kisassa ? Ja jos ei halua ajaa kuin kerran tai pari niin voi ostaa edelleen ton kertalisenssin.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se on yks mishappi, ni se lakkas laakista olemasta halpaa ja hauskaa. Mut siihenkin elvyttämiseen tarvittais tekijät.
     
  6. LS454

    LS454 1st gear


    Kerro mulle ,missä on ne lukuista 12-13.5 s autot jotka ennen kulkivat kisoissa.Älä ala väittämään että tänä päivänä harrastaja kiihdytelijät olisivat lisääntyneet .EI vaan se nimen omaajohtuu siitä että tuon luokan autoja ei enää pidetä minään .Ajelkoot nurkan takan vai mitä??
    Nämä nykyajan järjestöt ovat vain paisuneet niin suuriksi ja raskaiksi organisaatioiksi että rahaa kuluu 100e sinne 200e tänne .
     
  7. duster70

    duster70 1st gear

    no ei se harrastus voi siihen osallistumis/lisenssimaksuihin kaatua.. kuitenkin ei puhuta kuin n.600€ :eek:
     
  8. LS454

    LS454 1st gear

    Taidan olla ainoa p-aukinen harrastaja :lol:
    :lol:
     
  9. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    Osalle on voinnut käydä niinkuin mun autolle - siitä on tullut 9 sek. vessa.
    Monia joita tiedän joilla on ollut ja on edelleenkin 12 sekan auto, mutta eivät näe järkeä ajaa kuin silloin tällöin, koska tietävät mihin auto pystyy kun ei ole kehitystä tapahtunut. Eivät ainakaan tuntemani henkilöt ajattele siten että 12 sekunnin autoja ei pidetä minään. Kaikki on kiinni asenteesta. :odroll: Tosiasia on että autoja/kuskeja häviää ihan muista syistä - lähinnä varmaankin henkilökohtaisista syistä eli elämäntilanne, perhe yms. Autot sitten makaavat hallin perukoilla ja pölyyntyvät sinne, kun ei niitä kukaan osta.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tota osallistujakadon mysteeriä on yritetty miettiä monissakin piireissä, eikä kukaan oo siihen oikeen kattavaa vastausta keksinyt. Mun mielestä sillä ei kuitenkaan oo juurikaan tekemistä osallistumismaksujen kanssa, se on oikeestaan tapahtunut jo reippasti ennen maksujen nousua. Yks syy on varmasti tiukentuneet turvamääräykset, vaadittavia bensalinjoja ym juttuja ei useimmista normikatuvessoista löydy. Turvavaatimuksissa on tultu hitaampien autojen osalta vähän takaspäin, vaikkapa kaariraja putos 12.5:stä 11.5 sekuntiin. Toiks se lisää autoja? Eipä oo juuri näkynyt. Siinä vaiheessa kun toi kato oli kovimmillaan tuntu siltä, että yks syy oli "liian nopeat autot". Ihmiset ei halunneet ajaa sekuntikaupalla hitaammin, kuin ryhmien nopeimmat kilpa-autot. Sitäkin yritettiin vähän kahlita sääntömuutoksilla, ja itseasiassa kilpailijoita (ja muitakin) pyydettiin tekemään omia ehdotuksiakin. Ei tehty, sääntöjä säädettiin pikkasen ja tuloksena oli se, että autot väheni entisestään. Samaten noita osallistumismaksuja on mun muistaakseni säädetty suuntaan ja toiseen, sekin ilman suurempaa tulosta. Muutamana viimevuotena suunta on ollut pikkasen ylöspäin osallisujamäärien suhteen, ja niin pitää ollakin tai koko homma kuolee pois. Se joka kertoo FHRA:lle, että millä eväillä noi katuluokat elpyy, ja niin myös tapahtuu, on sitten valtvan viisas ihminen. Mä en tiedä. Auttaisko, jos osallistumismaksua olis vaikka puolet tän hetkisestä? Tuokaa ittenne ilmi ne, jotka ajais, jos street cupin osallistumismaksu olis vaikkapa 50€ tän 100€:n sijaan, tai kertokaa paljonko se sais olla, että ajaisitte. Katotaan montako kuskia meillä on.
    Yks mahdollisuus olis jos se on siitä kiinni, että yrittäis vaikka hankkia jonkun rynmäsponsorin, joka tukis noissa osallistumismaksuissa vastineeks sille, että autoon heitetään joku tarra kiinni? Mut sekin vaatis sitä, että joku tekis pyyteettömästi jotain asian eteen, onks sellasia?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Et ole ainoa pers´aukinen,on meitä muitakin(ja paljon...) :D

    Kyllä se vaan vaikuttaa tuo kilpailumaksun suuruus jonkin verran,vaikka kyllä jos laskee muuten koko kauden kulut yhteen ja lisää tuon kilpailumaksun siihen niin aika pieni lisä kulu sinänsä,enemmän on vetoauton polttoaineet ainakin täältä asti Alastaroon n.400km!
     
  12. SG480

    SG480 1st gear

    Se on aivan sama maksaako osallistuminen katuautolle 10 euroa tai 100 euroa koska valivali jatkuu silti just esim. turvavarusteiden osalta. Harmi kun ei ole tallessa vanhaa Paalupaikan viestiketjua puolenkymmenen vuoden takaa. West Coast on halpaa kuin saippua, aika vähän siellä silti näkyy autoja sanotaan nyt vaikkapa itäisestä Suomesta tai Kymen laaksosta. Miksi nämä massat ei vaella laumoina Kalajoelle ajamaan kisaa parin mäyräkoiran hinnalla?
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Näin mäkin oon omalta kohdaltani tota pähkäillyt, jo kisaviikonlopun kuluissa satanen ei ainakaan mulla ole kun ehkä kolmasosa käytetystä rahsta, jos sitäkään. Toki ehkä halvemmallakin touhusta vois suoriutua. Jos sitten kattelee paljonko rahaa syytää tohon kalustoon, niin kamelin selän katkaiseva satanen alkaa näyttää siltä, että kamelin selkä olis jo muutenkin aika vahvasti kuormitettu, ja se varsin todennäköisesti katkeais ilman sitä viimistä satastakin. Mut aatanenhan on todella paljon raha, jos se puuttuu. Ja yks lisätekijä joka ainakin mulle on vaikeeta, on toi ilmoittautuminen, pitäis peräti kokonaista kuukautta etukäteen tietää mitä meinaa tehdä. Mut hei, laittakaa ihmeessä summia esille, mikä olis järkevä osallistumismaksu ja oma näkemyksenne siitä, että auttaisko se tohon osallistujamäärään, olisko osallistujia paljonkin nykyistä enemmän?
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei varmaan tois montaakaan autoa radalle lisää koko kaudenkaan aikana tuo kilpailumaksun edelleen puolittaminen,ei tosin kyllä varmaan vähentäiskään!

    Nuo tiukentuneet turvamääräyksethän meidät alottelevat harrastajat pitää katsomon puolella(varikolla pällistelemässä),hirmuisen hankala oli selvittää vasta auton ostaneelle kaverilleni ettet välttämättä pääse ajaan missään noilla nykyisillä bensalinjoillas yms!

    Pikkasen lievemmillä turvamääräyksillä täältä tulis yksi auto mukaan 2-3 kisaan C-ryhmään tänä vuonna ja seuraavana sitten koko sarja,kun innostus kasvaa (voiko se vielä kasvaa? :rotfl: )!

    Tuo ryhmäsponsori ois tosi kova juttu ja varmastikin se tulis saamaan omansa siitä pois,mikäli olis joku alan tarvikemyyjä tms.!
     
  15. LS454

    LS454 1st gear

    No nyt alkaa tulemaan tekstiä joka todella on asiaa.Tämä mun aloite oli ehkä turhan provokatiivinen ,mutta juuri tuossa osuit asian ytimeen.Jollain tavalla pitää porukat saada innostumaan asiasta.Kauhajoen illoissa on vuosi vuodelta käynyt yhä enenmän porukkaa ja uskon, että jotain vastaavaa pitäisi myös kilpa puolella tapahtua .Siellä illan ajot maksaa 10per ilta ja saa vetää niin monta vetoa kuin ehtii,usa, euro ja japsikipot +moottoripyörät samassa illassa.Jos tuo porukka lähtis myös ajamaan kisoja
    osallistujista ei olisi puutetta.Kynnys kisaamaan on kuitenkin nyt liian korkea ,onko kyse siitä että "hävetään" omaa 14sek autoa tai mitä .Siitä pitäisi tehdä paikan päällä kysely.Esim Gti-päivät alastarolla ja muut vastaavat tapahtumat ovat kyllä keränneet hurjan määrän osallistujia,eli kiinnostusta on , mutta kynnys kisaamaan on liian korkea.
    Olen samaa mieltä kanssasi että ei tässä suunsoitto auta ,eikä siitä olekaan kyse ,mutta monta päätä ajattelee aina paremin kuin yksi ja joku voi heittää sen kungas ajatuksen jolla nämä massat saadaan liikkeelle :lol:
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sääntöjen mukaset bensalinjatkin voi tehdä aika halvalla. Putkiliike liittimillä, helmiliitoksilla ja hehkutettua kupariputkea hyödyntäen, kalliita liittimiä ei juurikaan joudu käyttämään. Ei välttämättä kauheen kaunista tai kevyttä, mut toimivaa ja säännöt täyttävää.
     
  17. SG480

    SG480 1st gear

    Nuo tiukentuneet turvamääräyksethän meidät alottelevat harrastajat pitää katsomon puolella(varikolla pällistelemässä),hirmuisen hankala oli selvittää vasta auton ostaneelle kaverilleni ettet välttämättä pääse ajaan missään noilla nykyisillä bensalinjoillas yms!
    ![/quote]

    Jos se on tosta kiinni niin teillä on väärä laji. Vaihtakaa jokkikseen niin säästätte satasen bensalinjassa. Tommoset jutut on aivan uskomatonta paskaa. Otappa Summitti kätees ja laske paljon auton täydelliset turvakamat maksaa. Tää on lisäks n. kertainvestointi.

    Vertaa summaa sen jälkeen vaikkapa katusliksien ja vanteiden hintaan. Mitä laskin näyttää? Niinpä...aja eka kesä vanhoilla peltivanteilla ja hommaa ne Weldit vasta vuoden päästä.

    Pitkänmatkalaisten kulut on kovat ja homma vaatii paljon vapaata töistä. Se on pääsyy miks mun autoa ei Alastarossa tulla juurikaan näkemään vaikka into olis kova. Kulkemisen paukut meni aikoinaan Rojolan kanssa ja ja rahaa ei ole tunnetusti yhtään. Tai oikeestaan lainaan työttömänä olevaa kaveriani joka rakentaa '56 OL Chevyä: Mulla ei ole rahaa yhtään yhtään.
     
  18. Slow66

    Slow66 1st gear

    Niin, ja mitäs tuollaisen ~12 sek katuauton turvamääräykset muutenkaan sisältää? Noi bensalinjat eli klemmariliitokset pois, sama öljylinjoille, kardaanilenkki, päävirtakatkaisin, olikos muuta? Asiallinen kypärä ja turvavyöt tietysti. En ainakaan muista muuta itse rustanneeni ja aina on kisakatsastuksesta selvitty.

    Täytyy kuitenkin vielä muistaa että nuo turvamääräykset on meitä itseämme eli kuljettajien turvallisuutta varten. Mun mielestäni kanssa melko lailla väärä paikka tinkiä.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän tossa on ainakin meidän osalla syynä ne liikaa sit rassaavat matkat vaikkapa Kalajoelle, edestakasin semmonen likemmäs 1000 km. Eli vaikka osallistumismaksu olis halpa niin tollasen matkan taittaminen useamman kerran kesässä ei enää olekaan niin edullista sellasen puntin kanssa mitä sitä sit liikkuis, puhumattakaan jos ja kun sit koko poppoo joutuis ottamaan vielä extravapaata töistä (jos yleensäkään sais) sen takia että ehtii tehdä tollasia kisareissuja.
    Eli siksipä ainakin me on suunniteltu rämpivämme lähinnä vaan Mutaparkissa ja Alastarossa järjestettävissä kisoissa ja ehken jossain eteläisen Suomen lentokenttäjutuissa. Tosin tän kesän kalenteriin on merkattu yks Kalajoen kisakin kun sattuu kesäloman kohdalle :wink:
    Eli noin mennään kunhan nyt ens saadaan auto kasaan :poff: Ja jos sen valmistumisen jälkeen on vielä rahaa bensaan yms. juttuihin :rotfl:
     
  20. SG480

    SG480 1st gear

    You get it! Ei se homma ole kellään tosta satasesta kiinni vaan aivan muista asioista.

    Nyt mä lähden talliin ja otan Wagonin pihalle ensimmäistä kertaa koeajoa varten.
     

Kerro tästä muillekin!